Plotselinge reset op een PCB

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Plotselinge reset op een PCB

Post by loempiavreter » Fri Aug 12, 2011 19:23

Net een nieuwe PCB binnen van Big Fight - Big Trouble in the Atlantic Ocean (van Tatsumi, zeldzame shit!). Maar ik kan hem niet fatsoenlijk spelen omdat hij de hele tijd random zit te resetten (en ook een geluid bug ergens, waarin het ineens erg ging kraken).

Dit is een video waarin de verkoper hem helemaal uitspeelt zonder problemen (met dus dezelfde board die ik dus heb), helemaal geen problemen:
http://www.youtube.com/watch?v=9-bP0lkpajo

Maar ik ben bang dat tijdens de verzending dus van alles mis is gegaan (of die verdomde douanes).
En bij nader inspectie, is te zien dat er van alles op de board is gebogen.

Zie foto's:
Image
Image

Ligt het hier inderdaad aan? Is het te fixen? Alvast bedankt!
goatboy

Re: Plotselinge reset op een PCB

Post by goatboy » Fri Aug 12, 2011 19:29

Verbogen caps etc wil nog niets zeggen. Is de JAMMA connector schoon? Kunt je jamma edge even met een gummetje opschonen. En even je voltage checken.
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Fri Aug 12, 2011 19:44

Een aantal van die caps staan wel in een onnatuurlijke richting verbogen. En het is de audio-sectie..

Resetten kan ook komen door verkeerde instelling van psu; check je 5v en 12v even.
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Post by loempiavreter » Fri Aug 12, 2011 19:56

Ik gebruik een Sigma Raijin Supergun. M'n Jamma Connector bedoel je mee mn harness? Ik heb het probleem niet bij andere spellen (of iig nog niet gemerkt).

Met Jamma edge bedoel je deze dingen?
Image
Wat voor een gum moet dat zijn omdat schoontemaken?

Euhm voltage checken, 5v en 12v waar en hoe check ik dat precies?

En die gebogen caps is dus de audio sectie? Daardoor dus die rare geluid bug? Kan dat gemaakt worden die gebogen caps?

Sorry voor alle misschien voor de hand liggende vragen, maar ik ben nogal een beginner met arcade en pcb's en zo. Maar iig bedankt voor de hulp jongens!
goatboy

Post by goatboy » Fri Aug 12, 2011 20:14

Gewoon met een kleurloos standaard gummetje. Super licht schuurpapier kan ook maar is waarschijnlijk niet nodig. En wat betreft de voltage. Een standaard multimetertje pakken en de zwarte op aarde houden en de rode pen op de pin die je wilt meten. voltages moet net iets boven de 5 zijn. heb zelf alle cabs zo rond de 5.1 Is ook pcb afhankelijk.

Jamma pinout:
1 - aarde
2 - aarde
3 - 5V
4 - 5V
5 - (-5v)
6 - 12v (vaak om de amp / geluid te voeden)
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Post by loempiavreter » Fri Aug 12, 2011 20:22

Ik heb zo'n multimeter niet bij de hand, ff kijken of ik die va niemand kan lenen dus daar kan ik niet zo snel nachecken.

Maar ik begrijp niet precies wat je hiermee bedoelt:
goatboy wrote:Jamma pinout:
1 - aarde
2 - aarde
3 - 5V
4 - 5V
5 - (-5v)
6 - 12v (vaak om de amp / geluid te voeden)
goatboy

Post by goatboy » Fri Aug 12, 2011 21:06

Dat fotootje wat je gepost had van de jamma connector hierboven? De nummers zijn pin 1 t/m 6 van recht naar links als je naar de foto kijkt. Een simpele multimeter kost ongeveer €15 bij iedere bouwmarkt.
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Post by loempiavreter » Sat Aug 13, 2011 00:48

En als er een voltage niet klopt hoe repareer ik dat dan?
goatboy

Post by goatboy » Sat Aug 13, 2011 07:23

loempiavreter wrote:En als er een voltage niet klopt hoe repareer ik dat dan?

Weet niet wat voor cab je hebt maar dit kun je meestal bijstellen op de voeding. Vooral de 5V is belangrijk en deze kun je altijd bijstellen met behulp van een klein schroevendraaiertje.
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Post by loempiavreter » Sat Aug 13, 2011 11:45

Geen cab maar een sigma raijin supergun. Maar wat ik niet echt begrijp dan is waar omhij het wel normaal doet bij de orgineele eigenaar zoals je op het filmpje kan zien.

Maar goed, ik moet nog ff rondvragen voor die multimeter. Op moment ben ik zo arm (mede door deze aankoop) dat ik geen 15 euro kan missen :/
beau
Active Level:
Active Level:

Post by beau » Sat Aug 13, 2011 11:54

Ik heb een mak supergun en er zit aan de zij kant een klein shroefje voor de 5 volt
kan je hem opschroeven of juist minder.
En ik weet niet of de pcb stoffig is kan je mischien schoon blazen of met een droge kwast voorzichtig schoonmaken.
ik hoop dat het goedkomt succes
:D
goatboy

Post by goatboy » Sat Aug 13, 2011 11:58

Volgens mij is de 'sigma raijin supergun' ook wel een luxe supergun dus kan me niet voorstellen dat hier geen instelmogelijkheid voor is. Tis ook wel gebruikelijk bij PCB's om de 5v bij te stellen of te controleren dus denk het wel. Jammer dat je op dit moment de voltage niet kunt checken.
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Post by loempiavreter » Sat Aug 13, 2011 12:13

Ok ik zie het 5V schroefje, links schroeven voltage word meer rechts schroeven voltage word minder?, ik ga nog niks uitproberen voordat ik met de multimeter heb gemeten. Maar zijn er gevaren voor de PCB's als er teveel of te weinig voltage komt door het geschroef? En hoe precies weet ik wanneer ik genoeg heb geschroeft?

EDIT ik heb de originele yahoo auction weer gevonden en het lijkt erop dat die caps altijd al zo raar waren gebogen. Dat heeft er dus gelukkig niks mee te maken dus.

(de linkse pcb).
Image
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Sat Aug 13, 2011 13:49

Als je er zeker van bent dat de originele PCB geen problemen heeft kan het haast niet anders dan dat het een probleem in jouw set-up moet zijn. 5V is dan de allereerste check die je moet doen.. ben benieuwd ;-)

Waar woon je ergens? Misschien kan één van ons even langswippen om mee te kijken.
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Post by loempiavreter » Sat Aug 13, 2011 16:46

Alles wat videogames betreft ligt bij mn ouders in Oldenzaal (Twente).
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Post by loempiavreter » Sat Aug 20, 2011 15:24

Ik heb nu een multimeter geleend, maar kan iemand mij misschien stap voor stap uitleggen hoe het werkt? Ik ben echt een leek als het gaat om zulke dingen en ik ben echt bang dat ik dingen verniel.

Moet ik bijvoorbeeld de PCB ergens op aansluiten zodat ie stroom geeft om de voltage te meten? Of kan je de voltage meten zonder dat hij ergens op is aangesloten? En ik meot dus 1 zwarte pin op de aarde houden, dat betekent dus op 1 van de jamma edges die voor aarde staat?
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Sat Aug 20, 2011 21:30

loempiavreter wrote:Moet ik bijvoorbeeld de PCB ergens op aansluiten zodat ie stroom geeft om de voltage te meten?

Ja, in de cab, supergun. Gebruik daarom ook een goedkope (test-)pcb
Zonder 'load' is het voltage niet te testen.

loempiavreter wrote:En ik meot dus 1 zwarte pin op de aarde houden, dat betekent dus op 1 van de jamma edges die voor aarde staat?

Yes, de rode gaat (respectivelijk, niet te gelijk) op de +5 en +12V. Draai de multimeter naar een DC (direct current) stand die minimaal 12V kan hebben.
Team 15 kHz
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Post by loempiavreter » Sat Aug 20, 2011 21:40

Maar word de jamma edge dan niet bedekt door de harness, waardoor ik er niet bij kan met de multimeter pinnen?
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Sat Aug 20, 2011 21:42

Normaal gesproken niet. Je kunt ook direct op de aansluiting meten (steek pennetje gewoon in de JAMMA connector of in de connector op je voeding. ALs extra check: 5V is meestal een rode draad, 12V meestal geel.
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Sat Aug 20, 2011 21:43

Niet helemaal in mijn bescheiden ervaring. Vast nog wel een paar mm over om die "speldenprikjes" vd multimeter kwijt te kunnen ;-)
Team 15 kHz
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Sat Aug 20, 2011 21:47

Cageman wrote:Je kunt ook direct op de aansluiting meten (steek pennetje gewoon in de JAMMA connector).

Heb ik een paar keer gedaan, dan fluctueert het voltage als een gek.... kreeg op KC indertijd de tip om altijd met pcb te testen. Wordt weer tijd voor iets bij Ronnie, school me ! :-)
Team 15 kHz
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Sat Aug 20, 2011 21:55

ElPancho wrote:
Cageman wrote:Je kunt ook direct op de aansluiting meten (steek pennetje gewoon in de JAMMA connector).

Heb ik een paar keer gedaan, dan fluctueert het voltage als een gek.... kreeg op KC indertijd de tip om altijd met pcb te testen. Wordt weer tijd voor iets bij Ronnie, school me ! :-)

Heeft vooral te maken met de betrouwbaarheid van het contact. Moeilijke van meten op de PCB is: als je per ongeluk uitschiet is de kans op het veroorzaken van kortsluiting enorm groot. Ik meet eigenlijk nooit op de edge connector, alleen als het echt niet anders kan (of als ik idd de multimeter alle kanten op zie gaan ;-))
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Sat Aug 20, 2011 22:00

Cheers, Cage. :D
Team 15 kHz
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Post by loempiavreter » Sun Aug 21, 2011 02:50

Ok voor de zekerheid voor ik begin heb ik een paar foto's gemaakt:

ElPancho wrote:
loempiavreter wrote:Draai de multimeter naar een DC (direct current) stand die minimaal 12V kan hebben.

Ik zie hem niet staan op de multimeter wel DCV of DCA? Ik heb wel ff snel een foto gemaakt van de opties:
Image

Hier moet ik dus de pinnen van de multimeter neerzetten? (net boven harness, in het stukje van de jamma edge wat nog over is?)
Image

Image
Dus de eerste 6 streepjes van links van de jamma edge zijn dus representatiefelijk:
1 - Aarde
2 - Aarde
3 - 5V
4 - 5V
5 - (-5v)
6 - 12v
(nummer 5 is zwart van kleur, maakt dat wat uit?)

En als ik dan de votlage hebt gechecked hebt en 1 van die streepjes is niet juist, moet ik die dan bij deze bijstellen dmv:
Image
Of deze?
Image

En dan schroevendraaier erin en dan links of rechts draaien?

Alvast bedankt!
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Sun Aug 21, 2011 11:16

Zet de meetpunten van de multimeter op de aansluitingen op het JAMMA harness waar de pijltjes staan: rood op rood, zwart op zwart ;-):
Image

De multimeter moet op DCV, 40V (de 40 vlak onder de 'DCV' aanduiding)

Aanpassen gaat idd met de '5V AJ' potmeter. Kijk wel goed uit. doorschieten kan je PCB opblazen.
Post Reply