new astro city jamma pinouts
new astro city jamma pinouts
hallo iedereen,
na een hele tijd geen cab meer in huis te hebben, begon het toch weer te kriebellen en heb ik voor de kerst (naja zal wel na de kerst binnen komen) een NAC besteld bij rklok.
ik wil in deze cab een DC runnen en ben alvast begonnen om 2 DC arcade controllers te 'slopen'. ik wil deze controllers aan een 'jamma+ fingerboard' (zie http://www.jammaboards.com/store/adapte ... od_47.html) solderen zodat ik het orginele NAC jamma harness kan blijven gebruiken.
ik vraag me echter wel af op welke pins de buttons 5+6 per speler zijn aangesloten?
kan iemand die een astro met 6 buttons/speler heeft dit voor me controlleren?
gewoon effe de jamma-harness loom volgen.
alvast bedankt,
groetjes,
raymond
na een hele tijd geen cab meer in huis te hebben, begon het toch weer te kriebellen en heb ik voor de kerst (naja zal wel na de kerst binnen komen) een NAC besteld bij rklok.
ik wil in deze cab een DC runnen en ben alvast begonnen om 2 DC arcade controllers te 'slopen'. ik wil deze controllers aan een 'jamma+ fingerboard' (zie http://www.jammaboards.com/store/adapte ... od_47.html) solderen zodat ik het orginele NAC jamma harness kan blijven gebruiken.
ik vraag me echter wel af op welke pins de buttons 5+6 per speler zijn aangesloten?
kan iemand die een astro met 6 buttons/speler heeft dit voor me controlleren?
gewoon effe de jamma-harness loom volgen.
alvast bedankt,
groetjes,
raymond
Last edited by rayholland on Thu Dec 24, 2009 03:13, edited 2 times in total.
Jamma heeft standaard maar 3 buttons aangesloten: http://www.arcadeshop.de/images/jamma-pinout.gif, maar button 4 is meestal aangelsoten op pin 25.
Voor button 5 en 6 is geen standaard pin op een jamma connector (net als button 4 eigenlijk) Je zult even moeten wachten hoe dat bij jou NAC is, als die buttons al aangesloten zijn. Grote kans namelijk van niet. De buttons worden normaal gesproken namelijk met een kick harnas op een game PCB aangesloten, eigenlijk alleen voor fighter games.
Je zult dus buttons 5 en 6 (en 4 mogleijk ook) zelf op je jamma connector moeten aansluiten. Je kunt daar iedere nog niet gebruikte pin voor gebruiken, bv. pin 11 en pin 26, daar is geen standaard voor.
Voor button 5 en 6 is geen standaard pin op een jamma connector (net als button 4 eigenlijk) Je zult even moeten wachten hoe dat bij jou NAC is, als die buttons al aangesloten zijn. Grote kans namelijk van niet. De buttons worden normaal gesproken namelijk met een kick harnas op een game PCB aangesloten, eigenlijk alleen voor fighter games.
Je zult dus buttons 5 en 6 (en 4 mogleijk ook) zelf op je jamma connector moeten aansluiten. Je kunt daar iedere nog niet gebruikte pin voor gebruiken, bv. pin 11 en pin 26, daar is geen standaard voor.
ja inderdaad, kick harness wordt gebruikt bij games zoals bijv. Street FighterII. Maar als ik kijk naar bijv. http://www.giz10p.co.uk/Cabinet-Parts/W ... od_85.html
wordt deze rechtstreeks op de bestaande wiring aangesloten (op een molex connector onder het CP) en als ik me goed herrinner had mijn 'oude' NAC met 6 buttons/player geen extra kabels/connectors naast de '56 Pin Card Edge Connector' hangen. of ben ikl abuis?
ik denk persoonlijk dat standaard al op een NAC met 6/player buttons deze aangesloten zijn op pin 11 en 26 (deze zijn vrij, zoals je al zei). maar ik kan dit nog niet controlleren, omdat de cab nog niet binnen is. kan iemand anders met een NAC met 6b/player dit controlleren (dan kan ik alvast mijn DC2JAMMA interfaceje afmaken)
wordt deze rechtstreeks op de bestaande wiring aangesloten (op een molex connector onder het CP) en als ik me goed herrinner had mijn 'oude' NAC met 6 buttons/player geen extra kabels/connectors naast de '56 Pin Card Edge Connector' hangen. of ben ikl abuis?
ik denk persoonlijk dat standaard al op een NAC met 6/player buttons deze aangesloten zijn op pin 11 en 26 (deze zijn vrij, zoals je al zei). maar ik kan dit nog niet controlleren, omdat de cab nog niet binnen is. kan iemand anders met een NAC met 6b/player dit controlleren (dan kan ik alvast mijn DC2JAMMA interfaceje afmaken)
Last edited by rayholland on Thu Dec 24, 2009 03:15, edited 2 times in total.
heb morgen lekker vrij en heb nog geen zin om naar bed te gaan, dus hier een kleine 'howto' voor degene die ook eenvoudig en op een nette manier een DC in hun cab willen bouwen.
let wel op: deze 'howto' geldt alleen voor de joysticks and buttons. mijn komende cab heeft een tri-sync chassis, dus ik gebruik een dc-vga adapter voor 31khz (640x480) video output.
ok, hier een lijsje van benodigheden
1x Dreamcast (duhhhh)
2x HKT-7300 - Arcade StickS (je kunt ook 2 DC controllers gebruiken / beste die van Matcatz met de 6 buttons zie http://www.gamersace.com/sega-dreamcast ... -1352.html).
1x jamma+ (plus) fingerboard -> http://www.jammaboards.com/store/adapte ... od_47.html
soldeerapparaat
ok, als eerste schroeven we de HKT-7300's uit elkaar.
we hebben alleen de pcb en 'kabel boompjes' nodig. de rest niet weggooien want daar kun je een mooie arcade stick voor je xbox360 ofzo van maken. maar dat is weer een ander verhaal.
hier een foto van de pcb en kabel boompjes -> http://raptor666.shacknet.nu/dc2jamma/hkt7300.jpg
de connectortjes aan het EINDE van de kabeltjes DIE NAAR DE JOYSTICKS EN BUTTONS gaan knippen we nu af en strippen deze kabeltjes om te solderen.
Nu gaan we aan de slag met de kabeltjes te solderen op het jamma+ fingerboard.
we beginnen met het 'klein kabelboompje'
bruin (UP) -> soldeerpunt 18
oranje (DOWN> -> soldeerpunt 19
geel (LEFT) -> soldeeerpunt 20
rood (RIGHT) -> soldeerpunt 21
zwart (aarde) -> soldeerpunt 27
nu het 'grote kabelboompje'
blauw (A-button1) -> soldeerpunt 22
groen (B-button2) -> soldeerpunt 23
geel (C-button3) -> soldeerpunt 24
bruin (X-button4) -> soldeerpunt 25
rood (Y-button5) -> soldeerpunt 26
oranje (Z-button6) -> soldeerpunt 11
paars (START1) -> soldeerpunt 17
grijs (aarde) -> soldeerpunt 28
zo de interface voor P1 is nu klaar
P2 gaat precies hetzelfde, maar nu neem je in plaats van de cijfers de letters op het fingerboard
VEEL PLEZIER MET JE NIEUWE JAMMA DREAMCAST!!!!
let wel op: deze 'howto' geldt alleen voor de joysticks and buttons. mijn komende cab heeft een tri-sync chassis, dus ik gebruik een dc-vga adapter voor 31khz (640x480) video output.
ok, hier een lijsje van benodigheden
1x Dreamcast (duhhhh)
2x HKT-7300 - Arcade StickS (je kunt ook 2 DC controllers gebruiken / beste die van Matcatz met de 6 buttons zie http://www.gamersace.com/sega-dreamcast ... -1352.html).
1x jamma+ (plus) fingerboard -> http://www.jammaboards.com/store/adapte ... od_47.html
soldeerapparaat
ok, als eerste schroeven we de HKT-7300's uit elkaar.
we hebben alleen de pcb en 'kabel boompjes' nodig. de rest niet weggooien want daar kun je een mooie arcade stick voor je xbox360 ofzo van maken. maar dat is weer een ander verhaal.
hier een foto van de pcb en kabel boompjes -> http://raptor666.shacknet.nu/dc2jamma/hkt7300.jpg
de connectortjes aan het EINDE van de kabeltjes DIE NAAR DE JOYSTICKS EN BUTTONS gaan knippen we nu af en strippen deze kabeltjes om te solderen.
Nu gaan we aan de slag met de kabeltjes te solderen op het jamma+ fingerboard.
we beginnen met het 'klein kabelboompje'
bruin (UP) -> soldeerpunt 18
oranje (DOWN> -> soldeerpunt 19
geel (LEFT) -> soldeeerpunt 20
rood (RIGHT) -> soldeerpunt 21
zwart (aarde) -> soldeerpunt 27
nu het 'grote kabelboompje'
blauw (A-button1) -> soldeerpunt 22
groen (B-button2) -> soldeerpunt 23
geel (C-button3) -> soldeerpunt 24
bruin (X-button4) -> soldeerpunt 25
rood (Y-button5) -> soldeerpunt 26
oranje (Z-button6) -> soldeerpunt 11
paars (START1) -> soldeerpunt 17
grijs (aarde) -> soldeerpunt 28
zo de interface voor P1 is nu klaar
P2 gaat precies hetzelfde, maar nu neem je in plaats van de cijfers de letters op het fingerboard
VEEL PLEZIER MET JE NIEUWE JAMMA DREAMCAST!!!!
Last edited by rayholland on Mon Jan 11, 2010 19:30, edited 1 time in total.
hallo cageman,
werkt deze mgcd 'out-of-the-box' in je cab? of heb je deze nog moeten aanpassen?
ik heb wat gegoogled naar deze mgcd en daar lees ik dat er problemen zijn met de ground pinouts.
zie http://hehehe.org/
voor de mgcd pinouts zie http://www.starcab.net/ressources/docs/conv/MGCD-B.pdf
werkt deze mgcd 'out-of-the-box' in je cab? of heb je deze nog moeten aanpassen?
ik heb wat gegoogled naar deze mgcd en daar lees ik dat er problemen zijn met de ground pinouts.
zie http://hehehe.org/
voor de mgcd pinouts zie http://www.starcab.net/ressources/docs/conv/MGCD-B.pdf
Wat er staat beschreven over de ground connectie van de knoppen e.d. klopt. Dat staat ook keurig in de handleiding beschreven (ik heb een wat ouder type. In de nieuwere handleiding staat het niet expliciet vermeld, zie ik. Mijn PCB is ook een heel stuk groter). Ik had er dus geen problemen mee. Om de wiring in m'n cab niet aan te hoeven passen heb ik een simpel adaptertje gemaakt.