Ik was afgelopen weekend op een soort van privé arcade party, in Duitsland. En daar werd ik geconfronteerd met een hele rij dedicated woody cabs. En ik weet dat praten over woody’s hier gelijk staat aan vloeken in de kerk (iets dat wat mij betreft best toegestaan is), maar om in één ruimte een zooi cabs te zien die aan de basis van het arcade gamen hebben gestaan, is toch wel indrukwekkend. En alle games stonden op freeplay. Voor het eerst van mijn leven heb ik op dedicated cabs als Asteroids, Disc of Tron, Space Invaders, Galaxian, Robotron, Asteroids deLuxe, Joust, Zaxxon, PacMan, Scramble, Centipede en anderen gespeeld. Toch wel erg leuk.
Maar er werd wel denigrerend over Candy cabs gesproken (“die plastic bakken, zonder karakterâ€, nou ja zeg

). Ik heb geprobeerd daar zo goed mogelijk tegen in te gaan (onder andere door te zeggen dat er ook metalen Candy cabs zijn, tja), maar dat had weinig zin. Het blijkt wel dat de arcade scene vaak erg éénkennig is, of je bent een echte dedicated woody fanaat, zoals velen op jamma+, of je ligt ’s-Nachts opwindend te dromen van een Japans cabje met een prachtige SHMUP. Voor mij persoonlijk geldt dat ik ze allebei een zekere charme vindt hebben, het is heerlijk om een lekkere Cave knaller op mijn NAC te spelen, maar een rondje Centipede op een dedicated cab is toch ook wel gaaf. Ik denk dat het grote verschil is dat een dedicated woody liefhebber vooral geïnteresseerd is in de historie van de kast en van de game, terwijl de japanse arcadeliefhebber meer gericht is op het spelen van de game zelf.
Overigens wel lachen: op een gegeven moment werd er een Minicute binnen gereden, vond iedereen toch wel een geinig ding.
Wie heeft daar een uitgesproken mening over?
Oh ja, hier een paar pics