[
-J-PAC
Deze heb je inderdaad nodig (of je moet een vrij ingewikkelde toetsenbord hack willen uitvoeren). Met de Jpac is het een fluitje van een cent om je buttons te configureren voor Mame commando's. bovendien bevat de Jpac een VGA aansluiting en een video amplifier, zodat je Video signaal via de Jpac doorgesluisd wordt naar je monitor. Kortom een must have.
-ArcadeVGA ( is dit nodig of?)
Is niet beslist nodig, maar wel de makkelijkste oplossing. Helaas ook behoorlijk duur. Een alternatief is de software utility soft15Khz. Dit vereist wel een beetje kennis op het gebied van video tweaken, maar het is ook de goedkoopste oplossing. Er is nog een andere mogelijkheid, maar daar weet Psykick meer over te vertellen.
-pc (aan welke eisen moet deze voeldoen en wat moet er in zitten)
Dit ligt een beetje aan wat je wilt. Ik heb zelf een mame pc gemaakt met een 1800 Athlon processor, 512 mb intern geheugen en een 60 GB HD. Daar past alles op wat ik hebben wil, inclusief gamevideos en een hoop console emulatie software (MD, PCE, NEoGeo CD, Sega CD, Nes, SNES, Atari2600, N64 etc). CPS3 emu software draait daar ook prima op.
En welke mame is nu eigenlijk het beste om mee te beginnen want ik draai nu momenteel met MAME32 0.90u1, maar er zijn zoveel verschillende emulators dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Er zijn inderdaad veel smaken. Ik gebruik zelf mameplus32 (momenteel v 0.118) omdat die high score saves ondersteunt. Dat doet de officiele Mame versie vanaf 0.99 niet meer. Maar er zijn nog veel meer smaken.
En heb je nu eigenlijk altijd een muis+toetsenboard bij de hand in of rond de cab, want die multi pcb starten vanzelf op.
Is niet nodig. Je kunt de cab gewoon via een pushbutton opstarten en afsluiten (zeker als je XP hebt draaien)
Kan er op deze manier nu wel een goed geluidsetje op aansluiten want via de J-PAC gaat geen geluid.(toch?)
Jazeker, gewoon via de geluidskaart in je pc of je geluidsconnector op het PC moederboard.
Eén van de belangrijkste zaken heb je niet genoemd, en dat is de grafische schil (frontend). Het moet er natuurlijk wel allemaal gelikt uit zien en het liefst wil je windows niet zien. Ik gebruik 3dArcade, maar Mala is ook erg populair. De Mame PCBtjes van Xenepp hebben ook Mala (wat ik er waarschijnlijk weer af gooi ten faveure van 3DArcade).
Kortom, voordat je Mame en andere console emulatoren goed hebt draaien op een cab zul je je wel in het één en ander moeten verdiepen. Veel info is te vinden op de website van ultimarc.
Succes er mee, en als je meer wilt weten moet je het maar vragen