EDGE presents FILE

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
ZiEk
Active Level:
Active Level:

EDGE presents FILE

Post by ZiEk » Thu Nov 30, 2006 23:08

Damn vandaag wou ik peuken kopen bij de akko maar toch ging ik kijken of er nog leuke blaadjes lagen zoals de Computer Arts.

Toen zag ik hem liggen.

Image

Ik dacht die Font ken ik, toen bleek het een aparte EDGE issue te zijn, eentje die vol RETRO revieuws zit, zelfs mijn favorite snes games Street Fighter 2 en Secret of Mana.

Laatste jaaren vond ik EDGE tegenvallen ook vooral om de prijs, maar deze kon ik niet laten liggen zelfs voor de prijs van 18 eurie.

260 paginas FFS :twisted:

Computer Arts is er nix mee vergeleken.
Image
General Wong
Active Level:
Active Level:

Post by General Wong » Fri Dec 01, 2006 06:43

18 euro voor een compilatie uitgave... Tsjah, das mij persoonlijk iets te veel van het goede. Zeker omdat ik ook niet zo heel veel meer met die periode heb misschien.
ZiEk
Active Level:
Active Level:

Post by ZiEk » Fri Dec 01, 2006 14:37

was wel een leuk periode van veranderingen in de gamewereld.
Image
d
Active Level:
Active Level:

Post by d » Mon Dec 04, 2006 10:15

Die Ridge racer omslag is de beste cover aller tijden.
Wie heeft die issue nou kunnen laten liggen destijds.
Ik had met uitzondering van die 3DO issue die laatste 7 issues.
Ben wel geinteresseerd.
Thanks
koekiemonster

Post by koekiemonster » Tue Dec 12, 2006 15:17

gekocht, geweldige uitgave. Enorm genoten van de CD32, 3DO en vooral Atari Jaguar pages.
RoOd
Active Level:
Active Level:

Post by RoOd » Tue Dec 12, 2006 16:07

cool, vanavond meteen even langs de bookstore ... ben benieuwd!
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
ZiEk
Active Level:
Active Level:

Post by ZiEk » Tue Jan 16, 2007 18:36

Ik heb ook zeker genoten, maar vandaag zag ik issue 2 liggen.

Volgens mij even duur, word ff sparen en hopelijk is ie oko nice.
Image
RoOd
Active Level:
Active Level:

Post by RoOd » Wed Jan 17, 2007 09:02

Ik heb de vorige dus gemist door die pauper AKO bij mij beneden.
1000den blaadjes maar niet deze.
Vanavond nog een keer proberen :)
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
Gameholic

Post by Gameholic » Wed Jan 17, 2007 13:17

Welke grote/noemenswaardige games worden er behandeld?
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Wed Jan 17, 2007 13:32

Nieuwe uitgave ( nr. 2) is vooral gespitst op de komst van de saturn en playstation, en natuurlijk weer de reacties daarop door 3DO en Atari. Verder wordt de komst van de Neocd behandeld. Wat betreft de game-reviews vind ik die edge FILE veel minder interessant, het gaat vooral om wendingen op de consolemarkt. Ik vind het echt een superidee om deze compilaties te maken, ik koop ze zeker allemaal. Ik zag ze ook al op ebay staan voor kneiter hoge prijzen dus dat wordt zeker een verzamelobject.

Ik zal ze nooit verkopen, mij gaat het meer om de "trip down memory lane", en zeg nu zelf de overgang van snes/md naar saturn was ongeveer 1000 keer groter dan de overgang van nu, waar het alleen draait om nog ff iets mooier. Toen was het gewoon van sprites naar polygonen, van 2d naar 3d een wezenlijke verandering. Nu is er slechts sprake van het upgraden van bestaande technieken als je het mij vraagt. Ik was toen in ieder geval een stuk meer onder de indruk dan nu.
Gameholic

Post by Gameholic » Wed Jan 17, 2007 15:02

Dit is dus nr 2? Kan het niet zo goed zien hier op mijn werk
ZiEk
Active Level:
Active Level:

Post by ZiEk » Wed Jan 17, 2007 18:25

damn dat het colector shit was twijvel de ik nog over :/

anyways 2 vind ik wel wat minder, begint al minder oldschool te zijn.

Miyamoto is ook wel lachen erin.

http://cgi.ebay.com/EDGE-FILE-MAGAZINE-ISSUE-1-RETRO-GAMER-MINT-UNREAD_W0QQitemZ230076923089QQihZ013QQcategoryZ64800QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem?hash=item230076923089
Image
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Wed Jan 17, 2007 18:45

Ja ik zag op de site van edge al dat er veel mensen waren uit landen waar die FILE niet verkocht wordt. Die geven dus echt big bucks voor dat blad. Geen slechte zaak om er hier 10 van in te kopen lijkt me zo.....
ZiEk
Active Level:
Active Level:

Post by ZiEk » Wed Jan 17, 2007 19:09

Zou het ook echt met issue 2 zijn ?
Image
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Wed Jan 17, 2007 19:15

ja;

http://cgi.ebay.nl/EDGE-FILE-Volume-2-1 ... dZViewItem

andere auctions lopen nog. Ik begin er niet aan maar het verkoopt zeker goed.
R-Type

Post by R-Type » Wed Jan 17, 2007 20:08

1995 is voor mij waarschijnlijk het meest interessante game jaar ooit. Naast de release van de bekendste console ooit die het gamen naar de mainstream bracht, de transitie van carts en 2d naar CD's en 3d was er ook een enorm gruwelijk groot aanbod. Ik was destijds ook lid van de PU en ik kocht veel andere gamebladen, je werd echt doodgegooid met consoles. Winkels lagen ook vol met van alle soorten, minder saai dan nu. En ook omdat iedere console nog zijn eigen soort hoesjes had, niets eenheidsworsten ;)

Hoeveel actieve (dwz, waar ook gewoon op gereleased werd) consoles waren er in die dagen wel niet?

-SNES
-MD (+ MCD en 32X)
-Saturn
-Playstation
-Neogeo
-CDI
-3DO
-Jaguar
-Virtual boy
-Neogeo CD
-Gameboy
-Gamegear
-CD32 (maar die was net dood?)

Vergeet ik nog iets?

Toch wist ik bij voorbaat al gewoon dat Nintendo etc het zou gaan maken, en 3DO etc zouden afvallen (zat weinig interessants bij ala Mario en Sonic). Ik had wel verwacht dat de Saturn de PSX zou afmaken (hoewel Sony wel MK3 had en dat was het enige waar ik in die dagen aan dacht.. :oops: ), ik bedoel we hadden het over Sega en Sony was nieuw en wtf is Tekken nou weer? Sega had VF en Daytona, die zouden toch wel even winnen?! Zo dacht ik echt... haha.
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Wed Jan 17, 2007 20:58

de tijd bracht sega ook de 32x en de mega cd op de markt. Dom natuurlijk tegelijk met de lancering van een volwaardige 32 bits console.
Ook de pc engine was nog wel levend maar nooit in Nederland.

Ik was ook echt verliefd op de saturn. Ik weet nog dat een maat van mijn broer hem bij de release gekocht had voor 1100 ouderwetse guldens met daytona erbij. (wat nou de huidige consoles zijn duur!) Toen belde hij mij op en hield hij de telefoon bij de speaker: "GENTLEMEN, START YOUR ENGINES"!!! So toen werd ik wel gek. Dat zoiets gewoon op een console bij je thuis speelbaar is was onvoorstelbaar in die tijd!! Ik zat nog met mijn lousy snes thuis, maar ok daar had ik sf2 turbo op gekocht voor 220 ouderwetse guldens dus was ik nog wel een beetje blij. Maar toch, voor mij was het echt een revolutie!!!
R-Type

Post by R-Type » Wed Jan 17, 2007 21:06

Toendertijd zag ik ook helemaal niet dat de Saturn versie van Daytona en VF teleurstellingen waren.

Het was gewoon thuis speelbaar, en echt 3D.

Daytona in de arcade was namelijk echt iets heel immens, wie kende het niet? Dit is volgens oa EGM ook de beste arcade game aller tijden. Arcade was toen opzich al immens... Ik sneakte vaak wel speelhallen in, was toen 14 ofzo.. en dan zat je eenmaal 'veilig' verscholen in zo'n Daytona of Sega Rally cabinet met een stoere kop om te doen of je wel 16/18 was en kon het los gaan... Helemaal geweldig. Onvoorstelbaar dat Sega de overwinning met spul als dit uit handen gaf toch?

Ik deed dan ook altijd weer teleurgesteld mijn 16 bits aan, maar toch was dat ook snel weer weg als ik weer in een Sonic oid zat.

Nee, zo'n overgang als van de SNES naar de PSX enzo maak je niet meer mee.. hoewel de DC wel een soortgelijke impact op me had, toen ik SC speelde (SC ziet er dan ook nog steeds erg goed en vloeiend uit).
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Wed Jan 17, 2007 22:47

Ja de overgang naar de Dreamcast was toch het begin van het tijdperk dat bestaande technieken verfijnd gaan worden. Je ziet wel een duidelijker verschil tussen de overstap van saturn naar dreamcast dan van vorige naar huidige generatie vind ik, ervan uitgaande dat je niet op een HD tv speelt dan. Maar echt vernieuwend? Nee, zelfde soort games, nog steeds veel shooters alleen mooier dan eerst.

Jammer dat de arcades er niet meer zijn om het juiste voorbeeld te geven, dat zorgde toch wel voor de ontwikkelingen in die tijd. Nu heb je nog Virtua tennis 3 en vf5, maar die zijn toch niet echt trendsettend te noemen. Ik denk niet dat het inderdaad nog een keer zo'n grote sprong in de techniek wordt tussen elkaar opvolgende consoles, maar we zullen zien.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Thu Jan 18, 2007 08:32

Daytona was arcade perfect man. Tenminste, dat wilde je jezelf graag laten geloven. Wat een tijd man en dan te bedenken dat een game als Sega Rally nooit meer qua playability is verbijgestreven.
R-Type

Post by R-Type » Thu Jan 18, 2007 11:19

Daytona USA op Saturn was op gameplay gebied tenminste wel de allerbeste versie (spot on met de coin op, in tegenstelling tot de DC etc), en gameplay is eigenlijk wel het meest belangrijk.

Overigens is HDTV erg mooi, maar toch geen enorme reuzensprong. Het is niet zo dat SC1 op een SDTV opeens niet meer aan te zien is nadat je DoA4 op HD hebt gespeeld. Beide games lopen op 60fps, hebben lip synching en beide games hebben uber vloeiende animatie. Het verschil is niet echt enorm. DoA4 is dan ook niet bepaald de mooiste next gen titel maar ook Gears of War ben ik nu wel gewend en kijk ik niet meer van op. Des te meer ga je letten op lelijke dingen en in GoW kom ik wel eens lelijke textures tegen.
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Thu Jan 18, 2007 13:11

Ja zoals ik al zei ik speel wel eens op een 360 bij een maat van me, maar ik heb er niks mee. Ik heb zowieso veel meer met 2d en ik heb een of andere kwaal dat ik van shooters na 10 minuten spelen de halve dag misselijk ben en kotsneigingen heb dus daar hoef ik het ook niet voor te doen. Zal wel met evenwichtsorgaan te maken hebben.

Maar goed, je weet nooit wat nog gaat komen, 10 jaar geleden dachten ze ook dat virtual reality de shit zou worden dus misschien dat er nog ooit een dergelijk geheel nieuw spelconcept komt.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Thu Jan 18, 2007 13:14

Motion Sickness heet zoiets rudie, Hideo Kojima heeft er ook last van. Hij vertelde me dat hij graag een FPS had willen maken, maar dat dit gewoon niet ging omdat hij er misselijk van werd. :lol:
almighty

Post by almighty » Thu Jan 18, 2007 13:27

Ik hoop ook zeker dat er in de toekomst iets vernieuwend's komt, want als je het mij vraagt is het nu puur de strijd wie de meeste polygonen op het scherm kan gooien.Vroeger, ja vroeger waren de stappen veel groter en kan me goed herineren dat ik na m'n snes een psx koopte, man wat was dat in die tijd mooi :shock: .En dacht je eindelijk het ultieme in huis te hebben kwam Sega later nog eens met de Dreamcast :shock:.
Maar de laaste jaren zie ik weinig verschil, en ben dan blij dat de Wii mij denk wel iets te bieden heeft en niet de met de krachtmeting van de 360/PS3 meegaat!
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Thu Jan 18, 2007 18:44

@ ken:

bedankt voor de info, ik denk ook dat het zich ontwikkelt: vroeger kon ik nog net doom en wolfenstein doen maar die gaan nu ook niet meer, begin na 10 minuten al te zweten en te draaien. Ik zal eens kijken wat er over te vinden is, dank je.
Post Reply