GMR magazine

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

GMR magazine

Post by DAY » Mon Nov 13, 2006 10:29

Tot mijn verbazing las ik afgelopen vrijdag in de Metro dat er een nieuw gamesblad op de markt is gekomen. Na het weggaan van Gamepro wordt er eindelijk weer door een blad de concurrentie aangegaan met de PU.

Het eerste wat mij opviel is de prijs van 4,99 euro. Nix geen introkorting en gelijk een stuk duurder dan de directe concurrenten PU en Gunk. Het blad zegt de meer volwassen gamers aan te moeten trekken en op zich ziet het professioneel en netjes uit, maar voor mij spreekt het niet echt de wow factor uit.

Daarnaast is het opmerkelijk dat het blad maar 6x per jaar uitgebracht gaat worden, naar mijn mening wel wat weinig om echt game nieuws te brengen.
Keep on Dreaming
User avatar
General Wong
Active Level:
Active Level:
Posts: 237
Joined: Tue Oct 11, 2005 20:03
Location: Delft
Contact:

Post by General Wong » Mon Nov 13, 2006 12:06

Met een maandblad loop je in principe al achter de feiten van het internet aan. Ben overigens wel benieuwd, ga het in ieder geval een keertje een kans geven als ik vertraging ofzo heb.
Gameholic

Post by Gameholic » Mon Nov 13, 2006 16:18

Als ik het goed heb begrepen komt dit blad tevens in de plaats van het NL Xbox Magazine of niet?

Daar ben ik op geaboneerd en dus krijg ik blijkbaar GMR deze maand in de bus. Ik ben benieuwd.

Maar ik heb er geen echte hoge verwachtingen van, dus dat wordt dan mijn abo cancellen.
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Thu Nov 16, 2006 10:08

of die in de plaats komt voor xbox magazine weet ik niet, maar als het wel zo zou zijn, zou ik het een beetje wack vinden, want ik kan hem eerder in de winkel kopen dan dat jij hem in de bus krijgt.
Keep on Dreaming
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Thu Nov 16, 2006 11:11

Hoorde iets over een samenwerking tussen een Xbox magazine en een Nintendo magazine maar ik weet het ook niet precies. Begrijp ook niet echt wat ze hiermee nou proberen te bereiken, magazines zijn dood en zeker in de nabije toekomst.
User avatar
General Wong
Active Level:
Active Level:
Posts: 237
Joined: Tue Oct 11, 2005 20:03
Location: Delft
Contact:

Post by General Wong » Thu Nov 16, 2006 11:13

Ken wrote:Hoorde iets over een samenwerking tussen een Xbox magazine en een Nintendo magazine maar ik weet het ook niet precies. Begrijp ook niet echt wat ze hiermee nou proberen te bereiken, magazines zijn dood en zeker in de nabije toekomst.


Verbitterd?
User avatar
Rano
Active Level:
Active Level:
Posts: 588
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:33

Post by Rano » Thu Nov 16, 2006 11:28

Ik heb daar stage gelopen. Er zitten zeker gasten met verstand van zaken. Ik heb de GMR vorige week even mogen inkijken en het ziet er echt stukken beter uit dan de PU. Qua inhoud heb ik geen idee.

@ken: Xbox Magazine en [N]Gamer komen van dezelfde uitgever. Redactie van beide bladen schrijft voor GMR.
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Thu Nov 16, 2006 11:39

Alleen vindt ik wel dat wanneer ze de wat meer volwassen markt moeten aanspreken wel die lame quotes weglaten, want daarmee zakken ze imo wel weer naar dat PU niveau.
Keep on Dreaming
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Thu Nov 16, 2006 11:46

Verbitterd?

Nee, in tegendeel. Ik zou zeer graag een blad zien wat een einde maakt aan de gestelde norm van puberale onzin. Ik denk alleen dat er weinig toekomst meer zit in bladen. De enige manier om een blad te laten werken is als je alleen maar dingen doet die je nergens anders op internet vindt, namelijk zo veel mogelijk specials. Als Rano zegt dat die gasten echt verstand van zaken hebben hoop ik dat dat in ieder geval goed komt en dat ik ook nog eens iets fatsoenlijks te lezen heb in het Nederlands. Het is sinds de overstap naar Gamez voor freelancers als ik alleen maar leuker geworden. Kijk bijv. naar de PS3 specials, die staan er gelijk op, mensen kunnen gelijk reageren en je kunt er subsites van maken etc. De markt is zo snel aan het verschuiven, wat dat betreft zien ze zelf ook wel in dat 1 keer in de 2 maanden genoeg is. Rano, als ik het goed begrijp is het dus een nieuw blad, maar wel van een bestaande redactie, bestaand kantoor etc.? Dat maakt het wel iets anders al dan uit het niets iets beginnen, maar nog steeds erg moeilijk.
User avatar
Rano
Active Level:
Active Level:
Posts: 588
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:33

Post by Rano » Thu Nov 16, 2006 13:11

Ja, het blad is van HUB uitgevers. Onder andere bekend van de PC Consument, PC Active, Xbox Magazine, Linux Magazine, [N]Gamer, PlayStation Codeboek etc. De redacties van Xbox Magazine en [N]Gamer werken samen aan dit blad.

Ik ben zelf ook bang dat het geen bestaansrecht heeft. Gedrukte media lopen gewoon achter en bieden veel minder interactiviteit dan websites.
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Post by RoOd » Mon Nov 20, 2006 13:03

zou een soort weekblad met een extra maandblad uitgave geen optie zijn dan?
een soort donald duck weekblad met elke maand de donald duck xtra zoiets :)
Het zal er vast wel zijn bedenk ik me net

Vind zelf altijd dat het lezen van een blad toch wat meer heeft dan online iets lezen.
Tuurlijk is het gemakt van online en de snelle updates die dit meebengt niet te evenaren met een blad maar ik denk dat er toch nog steeds wel behoefte is aan een blad dat goeie specials heeft en goede outlooks heeft op nieuw te releasen games, hardware etc.
Daarnaast denk ik dat vaak veel bladen teveel info juist brengen. Je krijgt een stortvloed van informatie en vaak lees je de helft niet eens. Iedere week een beetje is veel relaxter denk ik en dan iedere maand een dikke special


(en ja ik lees de donald duck en ja de buurman heeft de donald extra. dus wij zijn ruim voorzien in ons donald geweld maar dat terzijde:) )
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Fri Jan 05, 2007 10:23

Volgens mij is het na 1 nummer al afgelopen, want eind december zou issue 2 verschijnen en tot nog toe niets. Wel jammer dat ze het zo snel al opgeven.
Keep on Dreaming
Gameholic

Post by Gameholic » Fri Jan 05, 2007 10:39

Ja idd ik zat er ook al op te wachten. Het meest irritante is gewoon dat mijn abo op het overleden Xbox Magazine overgezet is naar GMR. Ben benieuwd hoe het dan verder moet.

Edit; ik zag gisteren trouwens in de Ngamer wel reclame voor de GMR.

Dus wie weet
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Thu Jan 18, 2007 09:32

Gisteren even in de Ako geweest en eindelijk een tweede issue van gmr. Die lazy bastards reppen met geen woord over de enorme vertraging die is opgelopen en dat met een tweemaandelijks magazine.

Staat een artikel in over de prijs van gamen, een artikel over de NL gamebiz. Het is opzich een redelijk blad, maar doordat het tweemaandelijks is loopt het toch wel teveel achter.
Keep on Dreaming
R-Type

Post by R-Type » Thu Jan 18, 2007 11:29

PU was gewoon slim, zij begonnen begin jaren 90 al, en zijn steeds meegegaan met trend van de huidige jeugd ('bling bling is nu in? Dan gaan wij daar nu over schrijven'). In het begin hadden ze nauwelijks zo'n imago als nu (nepnegers die onder de tatoo's zitten).

Het blad is ook erg goedkoop, en behandelt alle consoles.

Het is moeilijk om dan daar tussen te komen met een nieuw blad. Kennelijk is de gemiddelde Nederlandse gamer toch niet van een degelijk niveau (dit zie je ook terug in de online scene, waar de Nederlanders bijna altijd kindjes zijn en bijna altijd irritant), en diggen ze wat volwassenere gamesbladen niet. Want wees eerlijk, informatief zijn bladen als XBM, Gamequest, Gamepro en N Gamer toch wel een stuk beter dan de PU?

Maar goed, Xbox Magazine is dus dood? Want JXM is heel anders en heeft er volgens mij bar weinig mee van doen.

Magazines zijn wel op sterven na dood, ze joinen zelfs de enemy door ook gewoon een website op te zetten die minstens zo informatief is als het blad zelf. Magazines koop je nog als je gewoon relaxed in de tuin wil lezen, of op de plee. En daar kan ik me ook wel in vinden. Waar ik vroeger 12x per jaar of meer) een mag kocht, is dat nu misschien 1 per jaar.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Thu Jan 18, 2007 11:33

Een fout die bladen maken anno 2007 is om over games te schrijven alsof het nieuws is. Reviews, nieuws, zelfs previews hebben geen zin meer. Het enige format wat zou werken is een blad puur gericht op specials,maar daar is het Nederlandse publiek te simpel voor. Of dus zoals pu niet over games schrijven maar over onzin. En zelfs dat gaat gewoon erg slecht.
Chipp

Post by Chipp » Thu Jan 18, 2007 13:47

R-Type wrote:Magazines zijn wel op sterven na dood, ze joinen zelfs de enemy door ook gewoon een website op te zetten die minstens zo informatief is als het blad zelf. Magazines koop je nog als je gewoon relaxed in de tuin wil lezen, of op de plee. En daar kan ik me ook wel in vinden. Waar ik vroeger 12x per jaar of meer) een mag kocht, is dat nu misschien 1 per jaar.


Dat valt reuze mee, magazines zijn nog zeer levensvatbaar. Loop eens de ako, bruna, donner etc. binnen en kijk eens hoeveel tijdschriften daar staan en dan ook nog eens over de meest uiteenlopende dingen. De oplages van sommige bladen liegen er ook niet om.

Een nieuw games tijdschrift is volgens mij nog zeer levensvatbaar, mits de bladformule wordt aangepast. Want zoals ken al zegt, nieuws, recensie e.d. dat gaat anno 2007 echt niet meer, zeker als je blad maar een keer in de twee maanden uitgegeven wordt. Opinie, columns en achtergrond(nieuws)verhalen daar moet in geinvesteerd worden.
Ook zou nieuw/meer journalistiek talent niet mis zijn. Het zijn altijd dezelfde die weer met boeiende verhalen e.d. komen. De rest zit volgens mij liever op hun luie reet een game te spelen dan dat ze proberen om een boeiend product te maken.

En een website is niet echt een concurrent van een goed tijdschrift en kan juist perfect als aanvulling dienen. Een "enemy" is het dan ook niet echt volgens mij.

Ik blijf in ieder geval nog steeds hopen op een games tijdschrift wat er toe doet...
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Thu Jan 18, 2007 14:03

Schijnt bedriegt, als je het percentage bekijkt hoe verkopen van bladen is afgenomen de laatste jaren zie je gewoon dat het geen zin meer heeft. PU is het best verkochte blad maar moet ook echt overleven en dat zal niet eens zo lang meer duren heb ik het idee.
Chipp

Post by Chipp » Thu Jan 18, 2007 14:40

Op het gebied van game magazines is het idd bar en boos. Maar de gehele tijdschrift markt is niet zo'n aflopende zaak als men denkt. Er worden nog steeds leuke vernieuwende tijdschriften gestart en sommige zijn zeer succesvol, dus een nieuw gamestijdschrift moet ook kunnen. Makkelijk zal het niet zijn, maar met de juiste mensen achter het roer moet het zeker lukken. Of ben ik nou te naïef?
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Thu Jan 18, 2007 14:46

Het spijt maar ik vrees van wel. Ik had ook lang de hoop dat we het gingen redden met de Gamepro, maar uiteindelijk is het een zeer verstandige stap geweest naar online over te stappen in de vorm van een nieuwe Gamez.

Aan kennis ontbrak het niet bij de Gamepro, maar dat was ook gelijk weer het probleem. Niet mainstream genoeg. We hebben vaak genoeg aandacht gegeven aan Japan, SNK etc. maar het werd niet genoeg gekocht om door te gaan.
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Post by Baki » Thu Jan 18, 2007 17:21

Nee duh een blad dat ook maar even naast het mainstream gebeuren valt verkoopt niet hier. Nope verkopen bladen als die kut PU erg goed. En het ergste is die vertalen reviews letterlijk uit usa mags. Ik check heb web wel tegenwoordig als ik iets wil weten.
R-Type

Post by R-Type » Thu Jan 18, 2007 17:45

Ik doelde eigenlijk op de gamesmagazines. Bladen als VI lopen nog wel goed (mag ik erg graag lezen). En natuurlijk is de krant onvervangbaar.

Er zijn veel minder gamesmags te krijgen dan eerst. De amerikaanse PSM kocht ik ook een tijdje, eind jaren 90 (toen altijd met van die vette artwork, later veel meer mainstream). Die is hier nergens meer te vinden. Evenals Gamepro US, en zelfs EGM is nog maar in weinig kiosken beschikbaar. oa Dimension plus hebben het totaalaanbod van de magazines er 2 jaar geleden zelfs uitgeschopt.

Ik zag wel zo'n blad liggen bij The Read Shop; Retro Gamer. Maar dit issue was dan iets te retro voor mij, met namelijk C64 enzo. Vond ik vroeger wel leuk, maar ik zoek retro mags die gaan over 16 bit, 32 bits en Arcade. Games TM is ook nog wel de moeite waard, die koopt een kameraad van me altijd.
Fonzi

Post by Fonzi » Wed Feb 07, 2007 13:23

Ken wrote:Het spijt maar ik vrees van wel. Ik had ook lang de hoop dat we het gingen redden met de Gamepro, maar uiteindelijk is het een zeer verstandige stap geweest naar online over te stappen in de vorm van een nieuwe Gamez.

Aan kennis ontbrak het niet bij de Gamepro, maar dat was ook gelijk weer het probleem. Niet mainstream genoeg. We hebben vaak genoeg aandacht gegeven aan Japan, SNK etc. maar het werd niet genoeg gekocht om door te gaan.


Ik ga met Ken akkoord. Zal even de situatie uitleggen. Een blad heeft maar één bestaansrecht: het moet opbrengen of op z'n minst uit de kosten geraken. Move-X Games (het blad waar ik voor schrijf) is gratis en heeft de grootste oplage in België van alle gamestijdschriften. Gratis betekent dat je je inkomsten uit reclame moet halen. Nu is de industrie in de Benelux een hele kleine vijver om uit te vissen. Maar nog een groter probleem is de rotte mentaliteit van vriendjespolitiek. In het wereldje van uitgevers en gamesbladen heerst de 'ons kent ons' politiek. Gamesbladen teren dus echt op inkomsten via vriendjespolitiek (en dus de bijbehorende subjectieve reviewscores). Bovendien hebben die gasten die zon' beneluxkantoortje leiden als uitgever vaak enorm weinig gameskennis.

Wij weigeren hieraan mee te doen en dat zorgt voor soms moeilijke maanden waarin het blad gewoon niet genoeg opbrengt. En ook, net zoals in Gamepro durven we al eens minder mainstream dingen te doen (zoals bijvoorbeeld retro of andere Japanse games die niet zo populair zijn) maar dat wordt in de uitgeverswereld niet echt geapprecieerd. Probleem is dat je ze wel nodig hebt (voor reviewcopies en reclame), dus dat is een mes dat langs twee kanten snijdt.

Persoonlijk geloof ik ook dat er meer toekomst in de online publicaties ligt. We hebben de mogelijkheid om er een TV programma aan te koppelen, dus dat is wel een krachtig medium en kan helpen om de website populairder te maken. Het is dus echt enorm moeilijk om tegenwoordig alleen van een magazine te leven. Er gaan er nog veel verdwijnen. Nu nog niet, omdat de uitgevers in de Benelux nog wat conservatief zijn: een magazine in handen hebben met hun reclame, betekent voor hun nog steeds meer dan reclame op een website kopen
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Thu Oct 25, 2007 10:39

Nu toch wel een grappige ontwikkeling. HUB de uitgever van onder andere GMR neemt VNU media over dat de PU uitgeeft :)

http://www.gamer.nl/doc/42555/PU-voegt- ... -VNU-Media
Keep on Dreaming
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Thu Oct 25, 2007 11:50

If you can't beat them...enige manier voor HUB om nog een magazine te hebben, omdat GMR op de huidge manier waarschijnlijk niet genoeg liep.
Post Reply