Homura

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
DAY
Active Level:
Active Level:

Homura

Post by DAY » Fri Nov 10, 2006 09:49

Het is een tijdperk van oorlog tussen Shogun familie’s. Op een dag werd de Divine crystal gestolen door een gevallen engel. De Divine crystal is een hemels voorwerp met veel macht. De gevallen engel gaf de Divine crystal aan de Shogun: Ieyasu Tokugawa, welke het gebruikte om de totale macht in het keizerrijk te verkrijgen. De leiders van het hemelse koninkrijk overlegden na deze gebeurtenis hoe zij de Divine crystal weer terug in hun bezit zouden kunnen krijgen. Uiteindelijk besloten zij om Homura, eveneens een gevallen engel, te gebruiken om de Divine crystal terug te krijgen. De keuze voor Homura heeft met zijn afkomst te maken, want hij heeft een engel als vader, maar nog belangrijker hij heeft een menselijke moeder, waardoor de Divine crystal geen negatieve invloed op hem heeft. In eerste instantie heeft Homura geen trek in deze missie, maar wanneer hij hoort dat zijn moeder gevangen genomen is door Tokugawa hoeft hij er niet lang over na te denken en besluit hij ten strijde te trekken om zijn moeder te bevrijden.

Image

Ik had geen echte verwachtingen bij deze game, want om eerlijk te zijn had ik nog nooit van deze game gehoord. Homura is een game in het shoot’m up genre, dit houdt in dat je een ‘platte’ topdown view hebt, waarbij jij een karakter of vliegtuigje bestuurt die het tegen oneindig veel vijanden moet opnemen. De eerste keer dat de game opstart en jij als Homura neerdaalt op de menselijke wereld om je moeder te bevrijden is adembenemend mooi. Grafisch ziet alles er zeer mooi uit en door de versnellingen en vertragingen krijg je werkelijk het gevoel dat je vliegt. Dit tezamen met de zeer goed gekozen epische filmmuziek maakt de sfeer die het spel uitademt fenomenaal.

Image

Er zijn massa’s vijanden die je weerhouden van je doel en ze zijn niet allemaal even makkelijk te verslaan. Vaak zit je tussen het spervuur van kogels van vijanden te manoeuvreren. Als wapens beschik jij over een kogelvuur, een bom en een slash-aanval. De kogelvuur en de bom vindt je eigenlijk in elke shoot ‘m up terug, de slash- aanval is wat deze game onderscheidt van andere games. De slash-aanval is een aanval die de kogels van vijanden terug kan kaatsen, dit kan in situaties waarbij veel direct dodelijke kogels op je worden afgevuurd zeer handig zijn. Daarnaast kan de slash-aanval ook direct op vijanden worden gebruikt, waardoor een kettingreactie ontstaat en veel vijanden in één keer van het scherm worden gevaagd. Het dicht in de buurt komen van vijanden is niet altijd even makkelijk, wat het gebruiken van een directe slash-aanval weer een uitdaging maakt.

Gedurende het spel kun je voor verschillende routes kiezen, dit komt de replay value van het spel ten goede. Daarnaast zit er een gallery mode in het spel en moet je het spel diverse keren uitspelen voordat je alle plaatjes in deze gallery hebt unlockt. Het spel heeft echter ook een groot nadeel, je kan maar uit één karakter kiezen. Graag had ik meerdere karakters gezien met verschillende kogelvuren, zoals in Shikigami no shiro.

Samenvattend ben ik aangenaam verrast door Homura. De mooie graphics en de epische muziek zetten de sfeer van het spel goed neer. Er zijn vijanden in overvloed en de slash-aanval zorgt voor een leuke toevoeging aan het wapenarsenaal. Homura is dus een echte aanrader.

Gfx: 8,5
Geluid: 9
Gameplay: 8
Overal: 8,5
Keep on Dreaming
RoOd
Active Level:
Active Level:

Post by RoOd » Fri Nov 10, 2006 10:17

cool, ik kende deze nog niet. Ben altijd wel een fan van een goeie shmup.

relaxte review, welke platforms is deze voor gereleased en waar heb jij hem op gespeeld?
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
DAY
Active Level:
Active Level:

Post by DAY » Fri Nov 10, 2006 10:37

Ik heb hem zelf op de ps2 gespeeld en daar draait hij zeer goed op, weinig vertragingen. Daarnaast is het, voor zover ik weet, alleen nog uitgekomen op taito type x board voor arcades.
Keep on Dreaming
ManoRevolver

Post by ManoRevolver » Sat Nov 11, 2006 00:42

Vind alleen de prijs kut, bijna allem shmups die door 505 in NL worden gereleased kosten tussen de 12 - 17 euro, en deze 37.
Oh well.
General Wong
Active Level:
Active Level:

Post by General Wong » Sun Nov 12, 2006 01:14

ManoRevolver wrote:Vind alleen de prijs kut, bijna allem shmups die door 505 in NL worden gereleased kosten tussen de 12 - 17 euro, en deze 37.
Oh well.

De Japanse Taito Best versie is 'slechts' 27 euro... Bij nedgame is hij trouwens ook 'slechts' 35 euro en geen 37. Kijk al een tijdje naar deze titel en ben nog steeds aan het twijfelen of ik hem in huis ga halen. Hoe zijn de animaties van de engel Homura (even ter illustratie een screen toegevoegd, aangezien de engel op de review screens niet echt zichtbaar is)?

Image
DAY
Active Level:
Active Level:

Post by DAY » Mon Nov 13, 2006 10:19

Homura draait zeer soepel, in de pal versie zit er een 50/60 hrz, in ntsc-j versie heb je die dus automatisch. Er zijn weinig tot geen missing frames en de animatie is vol met detail

De vleugels van Homura bewegen realistisch mee en ook de vijanden zijn met veel detail getekend, vooral de eindbazen die vaak in gedeeltes verslagen moeten worden bevatten veel detail.

De setting is ook top, de fantastische muziek en de mooi getekende japanse tempels zorgen dat de sfeer zeer goed is.

btw. natuurliujk speelt de prijs mee, maar van de shmups die ik de laatste tijd gekocht heb is dit veruit de beste. Ter vergelijking dit zijn de shmups die ik de laatste tijd gekocht heb: Gigawing generations, Steel dragon ex, Dragon blaze, Samurai aces en Tengai. Daarnaast 35 euro is altijd nog minder dan full priced 60 euro spellen
Keep on Dreaming
General Wong
Active Level:
Active Level:

Post by General Wong » Mon Nov 13, 2006 13:00

+ 1 sold
Post Reply