[Main update] Nintendo Revolution Controller Column

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

[Main update] Nintendo Revolution Controller Column

Post by Ken » Thu Sep 29, 2005 01:13

Discussier hier over de column op de main page van nozomi.nl over de Nintendo Revolution controller.

Ik schreef in m'n verslag van de Tokyo Game Show over de nieuwe Nintendo controller het volgende op Gamez.nl:

'' Vaste afwezige was Nintendo, die niet met een eigen stand kwam, maar wel in de persoon van Iwata de controller van de Revolution kwam laten zien. Een controller die, wat mij betreft, vrij weinig om het lijf heeft.''


Lees op de mainpage de volledige column en geef je mening.
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Thu Sep 29, 2005 03:39

De controller is zo ontworpen, dat het een functionele controller is. Je hebt het bijvoorbeeld over Get Bass Fishing. Nu is dit misschien niet een game die in westerse landen goed gaat verkopen, maar om even als voorbeeld te nemen. Aparte accessoires kosten wel wat. Het zal waarschijnlijk voor de meeste gamers een grote dempel zijn om zo een soort game te kopen. Niet alleen zijn games prijzig, maar om nu ook apart een hengel erbij te kopen (of in een pakket) is gewoon nog prijziger. En waarschijnlijk gebruik je die hengel alleen maar voor die game....daar is het immers voor ontworpen.

Wat dat betreft kan de Revo controller veel dingen vervangen. Kijk nu ook maar eens naar light gun games. Die zouden in principe erop gespeeld kunnen worden. Ik ken niet veel mensen die bv time crisis hebben gekocht met gun of iets dergelijks, maar dat kan mijn foute inschatting zijn. Dit is voor mij wel een van de eerste goede punten van de controller...geen aparte accessoires meer!

Naarnaast zijn er denk ik genoeg leuke ideeen te bedenken die nog niet gedaan zijn. Zoals in het Revo filmpje van Nintendo zelf. Het lijkt mij toch wel zwaar stoer om gewoon te tennissen en je eigen backhand te doen. Of zwaardgevechten...het geeft gewoon veel extra dimensie aan de bestaande handelingen, die voorheen met een knop getriggered werden.

Uiteindelijk is de formule, zoals Nintendo die nu heeft neergezet voor de Revo, niet waterdicht. Hoe zit het met multiplatform games? Een console kan niet alleen maar leven van exclusives. En komen ze daadwerkelijk met een controller shell? (Een huls waar je de revo controller in kan doen om bv een NGC controller te simlueren) Is het wel makkelijk om voor de Revo te programmeren? Zijn de developers creatief genoeg om leuke games ervoor te maken.....of zijn ze bang dat de Revo niet aanslaat en zullen zij ervan afzien om games te maken? Maar Nintendo zegt zelf nog een troef achter de hand te hebben, namelijk de secundaire functies van de controller....wie weet wat het is...

Het zijn allemaal maar vragen die open blijven. De meeste grote dev's hebben wel toegezegd om games te maken. Maar zodra deze eerste generatie games niet aanslaan of niet veel bijzonders zijn, dan zal de Revo flink de afgrond ingaan.

Ik ben er wel bang voor, maar ik vind het hele idee van de Revo gewoon te gek. Niet dat ik de andere next gens afschrijf, maar deze staat bij mij in ieder geval bovenaan, vanwege de mogelijkheden.
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
User avatar
ZeMMiK
Active Level:
Active Level:
Posts: 617
Joined: Sun Sep 18, 2005 16:10

Post by ZeMMiK » Thu Sep 29, 2005 11:52

Weet je het is niet voor de hardcore gamer bedoeld, maar voor personen die eigenlijk nooit gamen. Als ik kijk naar mijn vriendin, je heeft een hekel aan de gameboy, nooit heeft ze het aangeraakt en nu met de DS, ze loopt ermee weg!!! Ik kan haar trouwens ook niet meer verslaan met Zookeeper en Meteos :oops: .
Dus ik sta helemaal achter het concept want ik heb het met eigen ogen zien werken, en ik heb vele voorbeelden gehoord dat ouders de DS van hun kinderen kapen etc.

Het probleem wat ik zie, hoe kun je nu als Nintendo, die niet gamende massa benaderen??? Ze gebruiken de traditionele kanalen en daar zitten juiste de (hardcore) gamers. Ja die vinden zo´n controller maar eventjes leuk.
Gungrave

Post by Gungrave » Thu Sep 29, 2005 12:29

Ik ben het volledig met je eens, Ken.
Echt, een en al gehype en geslijm van al die fanboy's en bladen. Verschrikkelijk!
Tuurlijk, het is vernieuwend voor een console die je thuis kan hebben, maar voor de rest kan het mij dus vrij weinig interesseren.
Het is imo wel leuk, maar uiteindelijk wil ik toch veel liever uren lang met een 'normale' controller op de bank zitten.
Ik zou het geen uur volhouden met dat ding, nee.. Geef mij maar de oude vertrouwde controller.

Maar het is het gehype dat ik echt niet kan uitstaan. Zoals op IGF, het Nintendo-bolwerk van Nederland, alleen maar reacties van dat het geweldig is. En o wee als je er tegenin gaat! Dan krijg je me toch een meute over je heen!...
Zwaar overdreven, maar als er Sony of Microsoft op zou staan dan zou het 'niet echt innovatief zijn, en het zal toch niets worden'.


Net als de Nintendo Revolution aankondiging, was het in Tokyo gewoon een blamage wat men liet zien. Eerst krijgen we een doosje met een blauw lampje en we klappen massaal de vellen van onze handen. Dan krijgen we de dvd controller van Nintendo te zien en is internet te klein, want zoiets is nog nooit eerder vertoond. De schuld van deze hetze is de Amerikaanse gamesjournalistiek. Waar vroeger enkele bladen nog wel eens lekker cynisch uit de hoek konden komen, is het nou alleen maar geslijm en gebedel.
De bladen hebben de bedrijven nodig en niet zoals vroeger, andersom.
Dare to think different zeg ik dan, uiteindelijk zijn de beste Nederlandse journalisten ook de meest kritische.


You said it! Hier heb ik dus niks aan toe te voegen, volledig mee eens.
En je kan nu wel gaan denken dat ik een Sony fanboy ben, en misschien ben ik dat ook wel een beetje, ik sta voor alles open maar de Revo heeft mij nog niet overtuigd. En dat eindeloze irritante gehype doet daar niks aan, mijn mening blijft hetzelfde.
User avatar
legztec
Active Level:
Active Level:
Posts: 456
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:13

Post by legztec » Thu Sep 29, 2005 12:49

Ik ben over het algemeen van mening dat alles went.
Ik denk dat het niet erg boeit hoe het er uit ziet als het maar een beetje ergonomisch is en goed reageerd.
Nu heb ik ook plaatjes gezien waar aan dat "afstandsbedieninkje een draadje zat naar een analoog stikie zoals die normaal op de Nintendo controllers zit.
Dat lijkt me wel weer erg relax eigenlijk.

Duss als het net als de grote xbox controller zal deze ook wel weer wennen. :D
2d fighting rules
User avatar
ZeMMiK
Active Level:
Active Level:
Posts: 617
Joined: Sun Sep 18, 2005 16:10

Post by ZeMMiK » Thu Sep 29, 2005 13:32

Je ziet het vanuit je eigen standpunt, als een gamer.

Ik vind dit een interressant stukje

The games industry NEEDS innovation to survive. New ideas become mainstream ideas become old and niche ideas in about a 10 year cycle. Remember PC adventure games? 2D shooters? 2D fighting games? Mascot platformers? These days, genres that used to sell in the millions don’t even break 50,000 units. On the PC side, the RTS is dying. It will happen to FPS and GTA-style games, too. Without new genres and new ideas to keep gamers interested, they will go do something else with their free time. As Woody Allen said in Annie Hall, “A relationship, I think, is like a shark. You know? It has to constantly move forward or it dies. And I think what we got on our hands is a dead shark. ” The Japanese console market is a dying shark. The U.S. PC market is a dying shark. The U.S. console market is doing fine, thanks in large part to the success of genre-buster Grand Theft Auto, but the next generation looms and new solutions are needed. Making the shark prettier through the careful use of shaders and lighting is not going to save his life. He needs to feed.

The Revolution has a reason to exist. Isn’t that exciting? It’s not just a PS3 or Xbox 360 with slightly different specs and Nintendo franchises. It’s actually different! How could you want a regular controller? We don’t need two boxes that do the same thing next generation, let alone three. By changing the controller completely, Nintendo has introduced a real differentiating point beyond the usual fine-grained spec niggling over ultimately identical hardware.


Ze willen die groep aanspreken die eigenlijk niet gamed, en dat is zo moeilijk om die als Nintendo te bereiken. Natuurlijk is het flauw om een doosje te laten zien met een blauw lampje, en de reakties waren indeed heel overdreven. Ik hoop dat Nintendo het gaat lukken ik sta achter hun visie, en lef.
Ik ga zeker een Revolution halen samen met een 360 (als de Japanse lineup in Europa komt zoals 99Nights).
Gameholic

Post by Gameholic » Thu Sep 29, 2005 15:06

Toen ik de persconferentie zag met Iwata was ik simpewel enorm teleurgesteld in Nintendo.

Mijn eerste gedachten was dan ook: "Nintendo, nu ben je echt te ver gegaan en dit wordt het einde van Nintendo's homeconsole". Uiteindelijk na een dagje tobben over deze nieuwe 'controller' begon ik de (stategische) stap van Nintendo wel te begrijpen, namelijk:

Waarom zo'n simplistisch uitziende controller?

Zoals hierboven al aangegeven; Nintendo wil juist de non-gamers doelgroep bereiken. Van kinderen (meisjes) tot de bejaarden. Waarom willen zij deze doelgroep bereiken? Ten eerste omdat deze doelgroep hun inkomsten kan verdubbelen. Deze doelgroep is namelijk onbereikbaar voor Sony of Microsoft, dus voor Nintendo zou het een goudmijntje kunnen zijn!

Nintendo: Gamen hoeft niet moeilijk te zijn!

Vanwege het feit dat de controller eruit ziet als een normale DVD afstandsbediening schrikt het de normale mens niet af om het ding op te pakken en ermee te gaan spelen. Sterker nog, het past prima in de normale (Japanse) huiskamer. Ook de games zullen veel makkelijker zijn om te bedienen en dat zal juist die doelgroep aanspreken!

Nintendo: Innovatie gaat boven alles

Nintendo schreeuwt het al een tijd van de daken dat ze innovatief willen zijn. Dit hebben ze min of meer bewezen met de Nintendo DS. Met de Revolution willen ze nog een stapje hoger gaan door deze 'controller' te introduceren. Of deze innovatie Nintendo ten goede komt is nog maar te bezien.

Concluderend kan ik zeggen dat ik mijn vertrouwen in Nintendo nog zeker niet verloren ben. Sterker nog, ik loop steeds warmer voor de Revolution. Maar ik heb nog wel een hard hoofd in de line-up die deze controller moet ondersteunen en de tientallen add-ons die voor de controller gaan komen (kosten een hoop geld en zijn maar bruikbaar voor één bepaald genre).

Dus mijn gedachtengang is: "Eerst zien, dan geloven!"
Rockman P.

Post by Rockman P. » Thu Sep 29, 2005 18:32

Ik zie het anders. Nintendo heeft me niet echt kunnen interesseren met de N64 en Gamecube (Gameboy en DS wel), dus als de Revolution gewoon een betere Gamecube zou worden dan zou ik daar bij voorbaat niet om staan te springen. Met deze nieuwe controller weet je in ieder geval zeker dat we niet dezelfde games als voorheen zullen zien. Nou zeg ik natuurlijk niet dat de nieuwe controller me echt veel vertrouwen geeft - op het eerste gezicht komt ie nogal gimmicky over - maar het zal Nintendo wel dwingen om met andere spellen op de proppen te komen, dus dat lijkt mij alleen maar positief.
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Post by Baki » Thu Sep 29, 2005 19:02

Al hadden ze een broodroaster als controller, als ik er Zelda me kan spelen vind ik het best.
User avatar
legztec
Active Level:
Active Level:
Posts: 456
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:13

Post by legztec » Thu Sep 29, 2005 23:25

Baki wrote:Al hadden ze een broodroaster als controller, als ik er Zelda me kan spelen vind ik het best.


Whahahah :D

idd its all about the software baby!
2d fighting rules
GZA

Post by GZA » Fri Sep 30, 2005 11:56

Ik vind het mooiste van het hele gebeuren dat er eindelijk is iets gebeurt. Nintendo moest ook wel. Zelfs als ze op de 'mainstream-tour' zouden gaan, zou het nog moeilijk worden als je concurrenten als Sony en Microsoft hebt. Dus de strategie om zich af te zonderen lijkt mij een goede.

De manier waarop ze het doen, met de nieuwe controller, is gewaagd. Het kan aanslaan en Nintendo de grote winnaar maken, maar het kan ook finaal mis gaan en dan lijkt het 'Game Over' voor Nintendo te worden. Hoe dan ook, ze tonen in ieder geval lef, maar dat kan ook domheid zijn :roll:

Zelf moet ik die controller eerst zelf geprobeerd hebben. Misschien is het inderdaad wel een revolutie. Misschien niet. Maar om het gelijk af te schrijven en Nintendo de grond in te beuken is ook weer overdreven. Natuurlijk zullen ze wel nagedacht hebben over 3rd Party en ontwikkelingsmogelijkheden. Anders zou je bijna zeggen, dat ze het verdienen onder te gaan.
Whitevillage

Post by Whitevillage » Sat Oct 01, 2005 18:18

Mijn vrees over de 'revolutie' is dat het weer overhyped wordt, want daar zijn de (meeste) Nintendofans goed in.

Naast dat is het nog maar de vraag hoe het benut wordt. Ondersteund elke game het of gaat men later ook nog games ontwikkelen voor de Revolution die je met je NGC controller mag spelen. En dan nog is het maar de vraag hoe lang 3rd parties het zullen onderteunen, wat hetzelfde verhaal met de NGC is...

Maar goed, ik geef pas mijn definitieve oordeel als er meer informatie is over de games die het ondersteunen.

Nintendo: Gamen hoeft niet moeilijk te zijn!


En toch na het lezen van zo'n zin krijg ik alweer jeuk en weinig vertrouwen er in.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Tue Oct 11, 2005 11:20

Nintendo heeft al een uitbreiding voor de Revolution-controller die qua stijl en vormgeving doet denken aan de WaveBird-controller op de GameCube. Zo heeft Shigeru Miyamoto, de geestelijke vader van Mario, Link en Pikmin, aangegeven in een interview.

De onderkant van de Nintendo Revolution-controller bevat een ingang waar externe apparaten in kunnen worden geplugd. Één van deze apparaten is een uitbreiding waardoor spellen op de klassieke manier kunnen worden gespeeld. Deze uitbreiding word de shell genoemd en dient voornamelijk voor externe ontwikkelaars die zo hun spellen makkelijk van het ene naar het andere platform over kunnen zetten.

Leuk nieuws, in de column van twee weken geleden ook al te lezen dat er een uitbreiding kwam ;)
Post Reply