Wat is jouw gedachte over de richting van Nintendo?

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Wat is jouw gedachte over de richting van Nintendo?

Post by Mildoe » Sat Sep 17, 2005 15:17

Nintendo neemt duidelijk een andere richting op met de onthulling van de Revolution controller. Niet langer gaan zij verder met de "hardware upgrade" zoals we die bij Xbox360 en PS3 zien, maar Nintendo gaat innoveren met de interface input.

Het is bekend dat bij oude gamesfanaten, waaronder ik, het gamen na een tijdje hetzelfde gaat worden. Tuurlijk. Mooie gfx is de bomb, maar het is uiteindelijk de gameplay die een spel maakt of breekt. Nu heb ik het gevoel dat Nintendo dit ook al weet. Iwata had het immers in zijn keynote speech op de TGS over hoe zij oude gamers weer terug in de gamingscene willen krijgen.

De free hand type controller (de afstandsbediening) zorgde in het begin voor vele vraagtekens, maar de techdemo's met de controllers (achter gesloten schermen natuurlijk), zorgde voor veel commotie onder de pers. De mogelijkheden worden ineens veel groter. Nieuwe manieren om games te kunnen spelen. En dan hebben we het wel over een hele unieke controller die niet alleen beweging oppakt, maar ook ziet hoever je van je beeld afstaat, hoe snel je beweegt etc etc.

Briljant is het feit dat je ook twee controllers kan pakken en dan bijvoorbeeld een virtueel stuur kan maken of een vliegtuigknuppel kan nabootsen. De mogelijkheden kunnen (met nadruk op kunnen dus) fantastisch zijn. Daarnaast was er ook al de vraag hoe je dan cube, snes, nes spellen op die controller kan spelen. Er komt een soort omhulsel waar je de afstandsbediening in kan schuiven. Waarschijnlijk krijgt het een soort GameCube achtige vorm met 2 analoge sticks en de abxy face buttons. De definitieve design van die omhulsel controller is nog niet bekend.

Het mag duidelijk zijn dat Nintendo weer een HELE gewaagde stap neemt om de gaming industrie te veranderen. Ik ben in ieder geval heel erg enthousiast over het hele concept. Ik denk dat niemand dit had verwacht van de Revolution. Gameplay over graphics...Ik ben blij dat de hardware fabrikanten ook zo meedenken met de gamers! HDTV support lijkt ineens niet meer zo belangrijk...:p
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
De Uitverkorene

Post by De Uitverkorene » Sat Sep 17, 2005 17:07

Ben zeker positief over het feit dat Nintendo deze stap durft te nemen, dit getuigd eindelijk weer eens van vooruitgang bij dit bedrijf. Nadat ze naar mijn mening door hun monopolie-positie de vooruitgang in de handheld bussiness jarenlang hebben getraineerd is dit een welkome aankondiging.

Uiteraard moet nog blijken hoe de daadwerkelijke toepassing plaats gaat vinden in de games, pas dan kan je beoordelen of het echt een revolutie is. De geluiden die je nu al weer op internet kan vinden maken me toch een beetje huiverig, mensen bedenken al weer zoveel toepassingen en plaatsen daar zulke hoge verwachtingen bij dat het moeilijk wordt om dat waar te maken. Dit is uiteraard ook de schuld van Nintendo zelf want met het vrijgeven van informatie zijn ze toch wel heel erg terughoudend.

De potentie is er zeker maar totdat er meer info wordt vrijgegeven valt er weinig zinnigs te melden en dat is waar het naar mijn mening te vaak aan schort, mensen praten over dingen die niet vaststaan. Dat kan op zich wel leuk zijn maar het kan ook uit de hand lopen, als dat in dit geval gebeurd kan het wel eeneens grote tegenslag voor Nintendo betekenen.
Last edited by De Uitverkorene on Sun Sep 18, 2005 14:29, edited 1 time in total.
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Sat Sep 17, 2005 17:27

Je hebt gelijk wat betreft het hypen van een console. Maar een redelijke dosis hype is altijd gezond, zolang het maar niet uit de hand loopt.

Over de toepassing van de controller is ook maar een grote onzekerheid. Zullen de 3rd parties het apparaat echt zien als een volwaardige console? Of een hele grote "eyetoy"? Eyetoy is een briljante uitvinding van Sony. Maar na bijna 2 jaar na launch zijn er niet zoveel spectaculaire games ervoor uitgekomen. Een van de leukste was Sega Superstars. Daarnaast is er niks. Een waardige poging is toch wel Antigrav, maar die verkocht denk ik niet zo heel goed. Gimmick gehalte kan heel groot zijn, maar ik denk dat die expansion slot op de controller heel wat leuke dingen gaat meebrengen.

Don't go with the hype otherwise it will disappoint you.

Overigens ben ik benieuwd naar de secundaire functies (de extra dingen) op de controller. Daar gaat Nintendo in de loop van de komende tijd nog dingen over vrijgeven! Ik ben in ieder geval zeer positief over de Revolution tot nu toe!
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
GeNoMe

Post by GeNoMe » Sat Sep 17, 2005 20:18

Ben zeker blij dat er nog bedrijven zijn zoals Nintendo die gameplay ervaring boven het grafische aspect durven te zetten.

Want zeg nou eerlijk....daar draait het immers toch eigenlijk om, het is tegenwoordig in mijn ogen niet zo belangrijk meer om alleen maar mooie graphics te maken, het gaat om nieuwe en frisse ideéen....maar vertel dat de mainstreamer maar die overigens in de meerderheid zijn.

Nintendo slaat een nieuwe weg in de industrie, het zal waarschijnlijk wel een weg zijn met hier en dar een flinke hobbel als ik bijvoorbeeld denk hoe het precies allemaal in z'n werk gaat bij de third party developers.

Ik denk dat een hoop developers zichzelf laten afschrikken door deze nieuwe extensie, Nintendo zal inderdaad wijs zijn als ze een pheripheral bij het pakket toevoegen waar de remote er idd in geschoven kan worden of iets dergelijks.
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Sun Sep 18, 2005 12:07

Maar is het zo, nu we het over mainstreamers hebben, niet zo dat ook Nintendo misschien een keer soepeler met zijn developersregeltjes? Ik weet bijvoorbeeld dat developers van Nintendo een soort checklist of regeltjes krijgen waarop sommige inhoud niet mogen, zoals sex, geweld, bloed en dat soort dingen.

Nu is het ook zo dat mainstream games vaak geweld bevatten en andere obscene dingen. Zal dit misschien iets zijn wat de mainstreamers afhoudt van de Nintendogames? Vaak wordt er inderdaad gezegd dat de games kiddy zijn, maar dat zijn mensen die niet daar doorheen kunnen prikken. Vaak zijn die games echt heel tof om te spelen. (Denk Super Mario Strikers, Smash Bros Melee etc)

Nu is het ook moeilijk voor Nintendo om hun franchises zo opzij te zetten, maar het is mogelijk dat zij de regeltjes aan 2nd en 3rd party developers gewoon kunnen wegvegen. Laat Nintendo zelf de "kiddy" familiegames maken, dan hebben 2nd en 3rd party vrij spel (no pun intended) om games te ontwikkelen die zowel mainstream als hardcores kunnen aanspreken.

Nintendo heeft al een goede stap gezet met Capcom, door de Resident Evil te remaken en natuurlijk Resident Evil 4 op de cube laten uitbrengen. Iedereen zag wat voor effect dat had. Ineens wilde iedereen een Cube. (Het is dat Capcom ineens RE4 ook voor de ps2 ging maken :S)

Ik denk dat het een goede stap is als Nintendo voor de Revolution deze regels gaat laten vallen.
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
De Uitverkorene

Post by De Uitverkorene » Sun Sep 18, 2005 13:36

Aan de ene kant heb je wel gelijk, maar aan de andere kant denk ik dat het invoeren van zo´n controller wel de noodzaak meebrengt om aan een aantal eisen te voldoen om zo niet tot een gimmick te verworden.

Als je zowel de mainstream als de hardcore gamers wil aanspreken zal je gewoon met een brede en sterke line-up moeten komen waarin de interesses van velen zijn vertegenwoordigd, en wel vanaf het eerste jaar dat de console uit is ivm. de concurrentiepositie. Doordat de gamecube het gewoon in het begin heeft laten liggen zijn spellen als Resident Evil 4 niet exclusief gebleven omdat door de relatief kleine installed-base er niet genoeg geld binnenkwam als je bij zo´n AAA titel zou mogen verwachten.
Grasshopper

Post by Grasshopper » Sun Sep 18, 2005 18:19

Ben zeer positief over de Nintendo Revolution, maar ook bang voor de stap die ze genomen hebben.

Nintendo staat, betreft Marketing niet erg sterk in schoen, althans niet in het Westen.

Nintendo, valt steeds minder op bij de mainstream merk ik, mensen die ik spreek hebben het vaak eerder over de xbox of ps2, en nauwelijks of niet over de Cube. Niet omdat Nintendo hun niet interesseert, maar omdat ze er niet veel van weten. Hun beeld rijkt niet verder dan Kiddy enz.

Het gaat er hier om, dat Nintendo niet opvalt bij de mainstream, welke toch ook belangrijk zijn.

Ik vind dat Nintendo zich toch behoorlijk moet gaan aapassen op het gebied van marketing en daar meer aandacht aan besteden. Met name in het westen.

Als ik een reclame van een game op de TV zie, is dat 9 van de 10 keer iets van Sony of Microsoft. Van de nieuwe games die Nintendo uitbrengt, hoor je vrij weinig of niets van, dit lijkt mij niet bevorderend voor de verkoop van een spel of van de console zelf.

Als Nintendo meer wil slagen met de Revolution, moeten ze zich o.a meer richten op marketing én dus de mainstream.
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Post by RoOd » Sun Sep 18, 2005 22:16

nieuwe ontwikkelingen zijn altijd goed, al is het alleen maar om weer andere developers van consoles nieuwe ideeen te geven en de strijd te intensiveren.
Wat ik gezien heb van de controller vond ik wel dope. Het is een zeer origineel concept waar volgens mij nintendo zowieso erg sterk in is. Kijk naar andere consoles waarbij men nooit veel verder is gekomen dan een variatie op de bestaande controller. Toegegeven dat golfclubs,hengels en dansmatten een goeie uitzondering vormen maar daar tegenover staan weer de handschoen, de super lache konga`s en robot van nintendo :)

Wat mijn eerste negatieve gedachte echter was: dat wordt lastig gamen met een biertje en een peuk erbij :) je hebt ten alle tijden 2 handen nodig bij deze controller :P
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
Dem.

Post by Dem. » Mon Sep 19, 2005 22:22

Ha. Ik ben een stuk minder positief over deze 'gadget'. Want dat is het ook. Fuck, speculatie speculatie nadat ze op de E3 niet op de proppen kwamen met hun controller. Bang voor plagiaat... Die shit heb ik eerder gehoord van Nintendo, en in plaats dat ze toen met een geweldig uitziende Zelda kwamen brachten ze "The wind waker". Mogen wel 's een beter excuus verzinnen dan die onzin. Maargoed, als ze mr. Revolutie willen spelen en hun geheime plannetjes achterhouden mogen ze dat, dat recht hebben ze... Maar kom dan aub niet met een afstandsbediening aanzetten en revolutie preken. Iig, dat boeit allemaal niet... De controller zelf, voor zover je het kan noemen.

Tuurlijk zie ik er de mogelijkheden van in en kan ik niks behalve aansluiten bij al het mooie wat hierboven en op IG al gepost is... Flashlight in Resident Evil (hopelijk silent hill aangezien ik RE nooit interessant heb gevonden), zwaard in een samurai game, lightsaber in een star wars game, een pistool ofzo? Het zal allemaal wel, toch... Ja toch krijg ik de kriebels als ik erover denk. Laat Nintendo maar lekker creatief bezig zijn. Toen de NDS uitkwam was ook iedereen dol enthausiast erover, de mogelijkheden waren eindeloos. En tot vandaag heb ik geen enkele game gezien op de NDS waar ik ook maar slightly in geinteresseerd ben... Project Rub lijkt me tot nu de enige fatsoenlijke game erop. Velen zullen het niet met me eens zijn en dat begrijp ik ook wel. Maar wat ik probeer te zeggen; de controller van Nintendo heeft mogelijkheden, de vraag is echter tot hoeverre deze benut zullen worden? Werken er allemaal alto's bij Nintendo ofzo? En tot hoeverre is dit ook echt praktisch?

Ik herinner me nog dat me genesis lange tijd aangesloten stond op een ontzettend klein beeldschermpje. Erg schattig was dat. Ik denk niet dat er nog veel mensen zijn die het in hun hoofd halen een console op zo'n scherm aan te sluiten, maar je weet maar nooit. Praktisch zal het iig niet zijn :X Maarja, dan moet je maar betere TV kopen, wahahaha. Hmmm.

Het is iig een ontzettend leuke gadget, dat geef ik toe. Maar niet meer dan dat. Uiteraard zal ik wel weer eindigen met een revolution op me kamer omdat het nintendo is en het me fun lijkt beetje met dat ding te zwaaien. Maar wat bij mij meeste zorgen naar boven brengt is het feit dat als ik hooked ben aan game, een behoorlijke poos niet van me stoel afkom. De zogenaamde Nintendo-duim was een revolutie, probeert nintendo iets soortgelijks te bereiken met dit ding? Als ik meer dan 6 uur met me pols spastische bewegingen moet maken vraag ik me af hoe gezond die shit is. Niet dat ik sinds de N64 zolang aan een nintendo game heb gezeten tho... Iig, khoop dat je inziet wat ik bedoel.

Nintendo zal wel weer mikken voor de casual die een half uurtje tot 2 uurtjes per dag zijn revolution aanzet. Maar hoe casual is dit precies? Zoals terecht is opgemerkt in vorige replies, gaan mensen hier wel voor? Surprise surprise, ik denk van wel. Maar het ligt aan de launch. Een slechte line-up kan Nintendo de nek omdraaien, als ze met 'party party' games komen en weinig tot geen 'echte' games kunnen ze het wel vergeten.

Eén ding is iig zeker, Nintendo moet ontzettend voorzichtig zijn met hoe ze verder gaan. Dit kan mooi uitpakken, maar ook erg lelijk. Niet te vergeten dat dit soort spelletjes er namelijk al eerder waren hè... Dat zaag uit Silent Hill, een zwaard uit Otogi (was het otogi? dun remember) en zeer veel geweren. Zeer leuk allemaal, maar niet meer dan gadgets en Nintendo moet oppassen niet in dat rijtje te komen.

Maja, ik haal er iig één ;). Ik kan lullen wat ik wil maar als de shit tof is, is het tof en moet ik me bek houden :)

(Spellingsfouten voorbehouden, kzal het ooit wel een keer doorlezen)




Pfffff, kzal waarschijnlijk de volle laag krijgen als ik op submit klik hé?
Gungrave

Post by Gungrave » Mon Sep 19, 2005 22:43

Tuurlijk krijg je geen volle laag, het is geen huge Nintendo-fanboy forum oid...

Ik ben het eigenlijk toch wel met je eens. Wel leuk allemaal, maar een slechte line-up zal de Revolution de das om doen...
Ik ben niet het persoon voor deze console, ik heb liever een goede oude 'normale' controller in mn hand, lekker chill in mn luie stoel liggen en gewoon rustig gamen. Dat is mijn stijl.

En ik twijfel ook aan het feit of de casuals hier nou voor vallen. Deze vallen namelijk ook vaak voor mainstream games en mooie graphics. De PS3 en XboX360 zullen dat denk ik toch iets meer brengen.

Ook zit er een enorm verschil tussen Japan en het Westen. In Japan zal dit zeker weten een hit worden, gegarandeerd. Maar in het westen ligt het wat anders. Dat begrijpen jullie hier denk ik allemaal wel.

Al met al; voor mij geen Revolution. Het is een goede uitvinding, maar het zal zichzelf echt nog maar een goed moeten bewijzen tegenover de PS3 en XboX360.
Ook moet Nintendo nu eens met goede 3d-party support komen, dit was ook een zwaar minpunt bij de NGC.
Post Reply