[Main update] Piet piraat handelt in Hong Kong

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

[Main update] Piet piraat handelt in Hong Kong

Post by Mildoe » Wed Jul 12, 2006 03:26

Een van de grootste vijanden van de gamesindustrie zijn de gevreesde "piraten". Gamesdevelopers proberen van alles om hun producten zo te beveiligen dat kopieeren niet mogelijk is. De beveiliging op de games zijn eerder een uitstel van executie, aangezien alle games toch wel gekraakt worden voor de illegale handel. In Nederland kan je merendeels de games via het internet downloaden of bij "een mannetje" de games voor een prikkie kopen.

Hong Kong staat bekend als een van de grootste producenten van namaakproducten. Alles wat nagemaakt of gekopieerd kan worden, wordt in Hong Kong gedaan. De gamesindustrie in Hong Kong leeft niet van de verkopen van de grote speelgoedzaken, maar van de kleine gameshops in een van de vele shopping arcades. Veel van deze winkeltjes verkopen de games wel legaal, maar er zijn nog dubieuzere winkels te vinden.

Als je even verder zoekt, dan vind je de winkeltjes die helemaal niet mogen bestaan in Hong Kong. Iedereen weet dat die winkels er zitten, maar de politie doet hier helemaal niks aan. Vergelijk het maar met de junkies op Hoog Catherijn in Utrecht. De politie weet dat die mensen daar elke avond zitten te spuiten, maar ze doen er niks aan. De winkels mogen er wel zijn, maar zij mogen de gekopieerde games niet verkopen. Hoe gaat dat dan in zijn werk?

De winkels zijn heel erg simpel ingericht. Aan de muren zijn planken gespijkerd waar de games, zonder plastic hoes, tegen de muur aan liggen. Er hangt ergens in de winkel een bord met prijzen erop. Er is geen winkelpersoneel. Er is ook geen kassa. Het enige wat wel in de winkel ligt, naast de games, is een doosje. Je kiest een paar games uit en dan leg je wat geld in het doosje. En zo heb je een handje vol gekopieerde games voor ongeveer tien euro. Let wel op dat je niet de winkel uit kan lopen zonder te betalen. Er lopen namelijk wel mensen rond die de winkel constant in de gaten houden.

Blijkbaar vinden de gamers in Hong Kong het heel erg normaal om massaal de gekopieerde games te kopen. Er wordt niet alleen massaal verkocht, maar ook de overheid doet niet veel om dit tegen te gaan. Is er dan een verklaarbare reden hiervoor? Ze zullen het zeker niet doen om importgames te kunnen spelen, want de games uit Japan komen vrijwel tegelijkertijd hier in Hong Kong uit. Zijn de gamers hier zo arm dat zij de normale winkelprijzen niet kunnen betalen? Voor Nederlandse maatstaven zijn de games hier goedkoper. Reken voor een game maar ongeveer twintig euro, maar daarentegen verdienen de Chinezen hier stukken minder.

Als je hier in de winkels gaat kijken, dan heeft PlayStation 2 de grote overhand in de schappen. Daarnaast is de GameBoy Advance nog steeds geliefd bij de Chinese consumenten. De PlayStation Portable en de Nintendo DS hebben hier ook ruimte om hun spellen te tonen. Een opvallend verschijnsel hier in Hong Kong is zeker wel de grote afwezigheid van de XBOX in de schappen. Daarnaast zijn de GameCube games niet goed vertegenwoordigd. Het lijkt erop alsof de consoles en handhelds alleen maar een bestaansrecht hebben in Hong Kong als je er gekopieerde games op kan spelen. De PlayStation 2 en de GameBoy Advance hebben games die makkelijk te kopieren zijn. De PSP heeft natuurlijk de homebrew waar je gedownloade PSP games op kan spelen. De enige uitzondering op deze regel is de Nintendo DS. Misschien een goed idee voor de heren Iwata, Kutaragi en Moore om voortaan maar eens fraudegevoelige consoles of handhelds te produceren. Het zal in ieder geval de hardwareverkopen stimuleren.
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
Gungrave

Post by Gungrave » Wed Jul 12, 2006 10:11

Leuk stukje :)

Ik moet toegeven dat ik vroeger toen ik een PSX had (ik zat ik groep 6 oid), via mijn oom bij 'een mannetje' kocht. Zolang ze leuk waren om te spelen maakte het mij niks uit of ze origineel waren of echt, want natuurlijk als je geen gekopieerde games had hoorde je er niet bij ;) Tegenwoordig hecht ik veel waarde aan mint, compleet en alles origineel(liefst Special Edition oid ;) ). En dat is maar beter ook, staat trouwens ook nog eens een stuk beter als je de collectie ooit nog showt :)
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Post by RoOd » Wed Jul 12, 2006 12:11

Voor mijn ps1 heb ik ooit zo`n chip in laten bouwen voor volgens mij nog een hoop geld.
ben daarna inderdaad als een gek gaan downloaden om spellen te hebben die ik nooit speelde. Van de stapels die ik nu heb heb ik alleen de gekochte games echt veel gespeeld. Time crisis is letterlijk stuk gespeeld dus daar heb ik een nieuwe voor gekocht.
Voor de rest vind ik de games nog steeds te duur. Ik koop daarom ook weinig games voor mijn consoles, vaak alleen van die platinum uitgaven die de helft van de prijs zijn.


Ik vraag me af of een globale prijsreductie van games (en andere media) niet zal leiden tot grotere omzet. Het is dan nog steeds mogelijk eenzelfde winst te halen denk ik.
Uiteindelijk zal er denk ik toch een punt moeten komen dat de prijzen omlaag gaan om zo media toegankelijker te maken bij veel mesnen die nu downloaden/kopieren of (nog belangrijker!) dit willen gaan doen.
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
R-Type

Post by R-Type » Wed Jul 12, 2006 13:02

Ik heb nog een paar PSX HK bootlegs, van die geperste games (op gewone grijze discs) met nephoesjes. Ze werken alleen met modchips.

Ik kijk filipinos, HK'ers en wat dan ook niet echt aan op het feit dat ze warez gebruiken, het is er gewoon geintegreerd. Toch snap ik het in HK niet echt, daar is toch ook nog best wel rijkdom? Veel van die gokkende miljonairs enzo...

Die manier van kopen en afrekenen is wel erg vaag tho, maar idd een zeer goede omzeiling van de wet.. want ze verkopen eigenlijk niet.. er is geen transactie :D

Zou je bij wijze van dan niet weg kunnen komen met een paar oude knopen?
Post Reply