NEOSD review (WIP)

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
poekiepoekie
Active Level:
Active Level:
Posts: 109
Joined: Wed Aug 26, 2015 22:13
Location: NL

NEOSD review (WIP)

Post by poekiepoekie » Fri Mar 17, 2017 23:09

Zoals beloofd, hierbij mijn work in progress review van de NEOSD kaart:

Eerst de buitenkant: Ik had het ding met shell en al gekocht. Het examplaar dat ik kreeg was al volledig in elkaar gezet. Minpuntjes waren wel de stikker (paar luchtbelletjes eronder) en hoe goed de twee delen van de shell op elkaar aansluiten ( te zien op de foto). Het SD kaartje kun je aan de zijkant erin stoppen. Is even priegelen, maar ook niet iets wat je dagelijks hoeft te doen.

Image


Mame zip files (voor empirische onderzoeks doeleinden :wink: ) zijn met de te downloaden neobuilder software om te zetten naar neo bestanden. Die software kun je na het registreren van je NEOSD kaart downloaden. Naast de UI versie heb je ook een command line versie erbij zitten. Daarover later meer.

Ik heb de een SD met files erop in de NEOSD kaart gestopt en daarna in een 4 slot MVS systeem met supergun getest. Menuutje start op en je kunt kiezen. Ik heb een week Art of Fighting 3 erop laten staan (was even op reis) en die blijft er gewoon op staan. De kaart boot dan direct naar de game (tenzij je P1 start ingedrukt houdt, dan ga je weer naar het menu). Ik heb er een Samsung 16GB micro SD EVO UHS-I Class 10 (48 MB/S) voor gebruikt.

Image

De NEOSD kaart is berucht om zijn lange laadttijden. Ik heb een paar games geprobeerd, o.a. iron clad en KOF2003. KOF2003 duurde het langst tot nu toe, ~26 seconden om te erasen, ~2.06 minuten om te flashen. Voor mij niet zón probleem, meestal duurt netbooten op de naomi ongeveer even lang.
Maar, wat mij vooral ook interesseerde was het flashen van homebrewn software zoals santaball en indiana jones. Met de command line versie zou je generieke zip files moeten kunnen omzetten. Ookal lijken de bin files in de zip op orde, geeft de command line versie een error :cry: Ik heb de mannen achter de NEOSD gemailed daarover, kijken wat er als reactie komt.

Tzt update ik de review met verder ervaringen. Als jullie speciek dingen willen weten dan laat het me weten.


Update 26 Maart 2017

Korte punten:
* Tijdens een spel A+D+start ingedrukt houden laat je terugkeren naar het menu (knopen combi is instelbaar).
* Start ingedrukt houden tijdens het opstarten van je MVS laat je naar het menu gaan (is instelbaar dacht ik).
* Voor de duidelijkheid: Nadat een game geflashed is gedraagt de kaart zich als een "echte" MVS cart, geen laadtijden e.d. of "flashing" :wink: meer nodig


Wat betreft de laadtijden, hoe groter het spel hoe langer de laadtijd, maar dat gedraagt zich niet lineair lijkt het:
Image

Ik heb een steekproef gedaan met de volgende spellen, stopwatch op mijn mobiel erbij, dus daar zit nog wel een kleine meet en analyse fout in. De tijd staat er in seconden (afgerond op gehele seconden).

Image

Verder heb ik met eenbeetje hulp van de mensen van NEOSD vwb de command line convertor ook homebrewn software aan de praat gekregen. Eindelijk santaball op echte MVS hardware draaiend!!! Yeah! :geek: :ugeek: :dance:

Image

...ja dat is een naomi universal cab in de reflectie van het scherm :D (had geen zin om weer een betere foto te maken)

Ik houd jullie op de hoogte van de verdere ervaringen.
Last edited by poekiepoekie on Sun Mar 26, 2017 20:15, edited 1 time in total.
User avatar
PascalP
Active Level:
Active Level:
Posts: 1248
Joined: Wed May 06, 2015 12:38
Location: Venray

Re: NEOSD review (WIP)

Post by PascalP » Sat Mar 18, 2017 01:13

Thanks voor je review, leuk om te lezen :)
Jammer van die slecht sluitende case, zou naar mijn mening niet moeten kunnen voor een product van €300+
Wat op zich wel mooi is, is dat wanneer een game geladen is deze automatisch boot, tenzij je zelf actie onderneemt en P1 Start indrukt om een andere game te kiezen.
Lange laadtijden zijn ook niet zo heel spannend gezien veel gebruikers 1 game laden en deze een tijdje spelen alvorens een andere game te laden.

Homebrew software is voor mij persoonlijk niet zo interessant, de 'officiële' MVS games zijn wel 100% supported??
ImageImage
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: NEOSD review (WIP)

Post by waiwainl » Sat Mar 18, 2017 07:46

Dank je wel voor de eerste review. Benieuwd naar je updates!

De Shell is wel even jammer voor die prijs, maar waarschijnlijk 'fire & forget' situatie. Is de kwaliteit ala normaal MVS?

Er zit dus een soort MAME to NeoGeo converter bij? Da's wel lachen.

Kun je de kaart resetten vanuit een game of moet de stroom eraf?
User avatar
poekiepoekie
Active Level:
Active Level:
Posts: 109
Joined: Wed Aug 26, 2015 22:13
Location: NL

Re: NEOSD review (WIP)

Post by poekiepoekie » Sat Mar 18, 2017 07:56

Bedankt!

Klopt, de case is een gevalletje jammer....

Ja, in principe 100% compatibel met de mame romset, met wel de volgende opmerkingen uit hun meegleverde faq:"
Q: Why is kf2003pcb listed as unknown?
A: kf2003pcb requires a special bios to run. This bios contains code beyond the normal bios address space, so it will cause resets/address error/invalid opcode exceptions when run in normal boards. It's not possible to install a larger bios (27c4096 for example) in a standard MVS boards because the extra address lines are not connected (tied to 1 actually). In order to make it run, the game code will need to be patched, the bios code injected in the main game program and relocations fixed. We may study adding it at a later time.

Q: Why is kof10th listed as unknown?
A: kof10th is a bootleg that uses RAM based code and RAM based tiles and is not currently supported.
"

Heb daar verder nog geen aandacht aan besteed, maar zal later nog eens kijken. Metal Slug X draait alleen gepatched had ik ergens gelezen, ook dat moet ik nog uitzoeken. Deze roms werden namelijk wel allemaal geconverteerd naar de .neo files (261 files totaal uit mame v 0.182).

Irritating maze wilde niet converteren (2 roms geprobeerd), aan de andere kant, ik heb toch geen trackball....
User avatar
poekiepoekie
Active Level:
Active Level:
Posts: 109
Joined: Wed Aug 26, 2015 22:13
Location: NL

Re: NEOSD review (WIP)

Post by poekiepoekie » Sat Mar 18, 2017 08:00

Kun je de kaart resetten vanuit een game of moet de stroom eraf?


Ik doe altijd een hard reset. De documentatie is nog vrij summier, maar zal het er nogmaals op nalezen :)

Update: Je kunt een knoppen combinatie in stellen om terug te keren naar het NEOSD menu
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Re: NEOSD review (WIP)

Post by ruderudie » Mon Mar 20, 2017 21:43

Zo dat klinkt niet echt als de ideale oplossing, heb je nogal wat werk aan. En dan ook nog laadtijden, wat is dan het voordeel tov een multicart precies?
User avatar
poekiepoekie
Active Level:
Active Level:
Posts: 109
Joined: Wed Aug 26, 2015 22:13
Location: NL

Re: NEOSD review (WIP)

Post by poekiepoekie » Tue Mar 21, 2017 19:49

nou, dat ligt eraan wat je wilt. Ik heb ook een 161-1 multicart.

Voordeel van de 161-1 multicart is inderdaad dat elke game gelijk opstart. Nadeel is alleen dat niet elke game op een multicart staat. Meestal zijn het veel minder spellen waarbij het aantal verdubbeld wordt door alle hacks mee te tellen die op die dingen staan. De NEOSD draait in principe elke game (die in de mame romset zit, wat deze kaart nog meer kan ben ik nog aan het bekijken). Nog even voor de duidelijkheid, als je een game geflashed hebt dan werkt die net zo snel als een een echte MVS cart.

Als ik het goed heb begrepen hoeven de roms ook niet gepatched te worden. Op de multicarts heb je veel/een aantal games die gepatched zijn waardoor ze er niet precies hetzelfde uit zien als de originele games. Maar goed, met een PC van 25 euro en mame draai je ook de meeste MVS games..... :doh:

Met andere woorden, een kwestie van smaak en prioriteiten. :D
User avatar
poekiepoekie
Active Level:
Active Level:
Posts: 109
Joined: Wed Aug 26, 2015 22:13
Location: NL

Re: NEOSD review (WIP)

Post by poekiepoekie » Sun Mar 26, 2017 20:16

Nieuwe update!
Post Reply