ICOON part 1: Shigeru Miyamoto

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Locked
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

ICOON part 1: Shigeru Miyamoto

Post by Ken » Wed Sep 28, 2005 21:48

Een nieuw onderdeel van het forum wordt het 'icoon' gedeelte.
Ik wil graag van iedereen weten wat hij of zij vindt van Shigeru Miyamoto.
Brabbel niet zomaar een eind weg, want ik maak over een tijdje een compilatie van alle antwoorden en dat zetten we dan op de mainpage, met de namen erbij van de mensen die hier aan hebben meegeholpen.

Image
Voor mij is Miyamoto-san niet alleen de man waarmee alle ellende is begonnen op het gebied van videogames, maar ook voor mij een nieuw tijdperk dat aanbrak een half jaar geleden. Miyamoto is het eerste interview wat ik heb gehouden op de E3 (voor Gamepro) en je zou zeggen dat je dan met een makkie zou willen beginnen om er een beetje in te komen. Nou ik werd dus mooi in het diepe gegooid en ik heb de tijd dat ik met hem sprak (one on one) echt als een roes beleefd.
Het is een klein kind in een groot lichaam, met een ongelooflijk geduld en creatieve geest die ik nog nooit ben tegengekomen.
Na Miyamoto zijn alle interviews die ik heb gehouden de afgelopen maanden me stukken makkelijker afgegaan, want echt erger zenuwachtig worden dan bij Miyamoto is niet echt mogelijk.
Wat vinden jullie van deze man, maak er iets moois van!
Gungrave

Post by Gungrave » Thu Sep 29, 2005 06:54

Geweldige man, die goede franchises heeft verzonnen en gemaakt.
_0_ Hail to Shigeru Miyamoto! :)

De eerste Mario's bevallen mij veel meer dan de nieuweren, die vind ik te weinig nieuws brengen en vind ik dus meer van hetzelfde...
Ik speel af en toe nog met plezier Super Mario World 2, en zal ik altijd blijven doen. Mario Sunshine daarentegen vond ik een teleurstelling, ik heb er niet echt bepaalde redenen voor. Het charme was eraf voor mij :(

Maar ondanks alles een man met een geweldig stel hersens dat goede franchises verzint :)
Gameholic

Post by Gameholic » Thu Sep 29, 2005 08:22

Shigeru Miyamoto

Dat deze man geen introductie nodig heeft mogen duidelijk zijn!

De klassieke franchises die deze man heeft afgeleverd zijn simpelweg uniek en tijdsloos. Hoe speelbaar is op de dag van vandaag Super Mario Bros nog? En in welke kinderjeugd heeft 'Mario' nou geen rol gespeeld? Ik kan het me haast niet voorstellen eerlijk gezegd, hoeveel impact zijn games op mij hebben gehad en op vele van mijn leeftijdsgenoten.

Ik durf zelfs te beweren dat de Nintendo die we vandaag de dag kennen niet hetzelfde bedrijf zou zijn geweest als Miyamoto-san niet werkzaam was geweest voor de big N.

Kortom, mijn respect gaat uit naar deze man voor hetgeen hij gepresteert heeft in de game industrie.
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Post by Baki » Thu Sep 29, 2005 19:10

Zelda, Zelda en nog eens Zelda. En dan vooral Ocarina of Time, wat een briljante game! Stel de de N64 eens voor zonder Mario 64 en Zelda 64. Dan was het een nog grotere flop geweest. Nee Miyamoto = Nintendo!
R-Type

Post by R-Type » Thu Sep 29, 2005 19:18

Nintendo is allang niet meer mijn ding, maar Miyamoto is een ware vakman. Ik heb ook het idee dat hij niet echt meewil met de richting waar de industrie nu heenwaait maar liever de games maakt op de old school manier... gameplay boven alles.

Zijn games spelen dan ook altijd vertrouwd op welke console dan ook (en dan bedoel ik alles binnen Nintendo van NES tot GC). Zelda WW wist mij bijvoorbeeld best wel te raken met toch weer die herkenbare gameplay en muziek van zo lang geleden en hij had ook een hand in Metroid Prime... niet voor niets zijn deze 2 mijn favoriete cube games.
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Fri Sep 30, 2005 09:18

Ken, Ik heb gisteren de laatste Gamepro binnengehad en gelijk helemaal doorgelezen. Wat mij opviel in het overzicht van Sven over de gamepro's was dat bij het stukje bij over het laatste nummer staat dat er grof geld is betaald voor die exclusive met Miyamoto. En ik moet het toch vragen, klopt dit? Want ik weet dat de wereld om geld draait, maar als Miyamoto zo een grote geldwolf is daalt hij bij mij wel aanzienlijk in aanzien.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Fri Sep 30, 2005 09:24

Ik hoorde dat er staat dat ik betaald zou moeten hebben 'om op de foto te gaan', en ik kan me niet voorstellen dat we moeten betalen om Nintendo in de publiciteit te zetten.

Dat foto verhaal was wel grappig trouwens.
We waren klaar met het interview en Miyamoto stond al voor een camera ploeg toen ik vroeg aan de Engelse persdude van Nintendo of hij nog even een foto kon maken. Nou dat was allemaal moeilijk want het was druk en...hij kon z'n zin niet afmaken want ik tikte Miyamoto op z'n schouder en ik vroeg em in het Japans of ik een foto kon maken, duwde het toestel in die Engelsman z'n handen en Miyamoto draaide zich om van de Franse tv ploeg en deed gewoon gezellig mee. 8)

Ik kan je wel vertellen dat het interview wat je nu kunt lezen met Itagaki geheel vrijwillig van Tecmo's kant uit is gekomen en ook alle andere interviews die ik heb gedaan met bekende figuren uit deze business geen cent hebben gekost.
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Mon Oct 03, 2005 09:16

Ik nam aan dat het voor het interview en de foto was (officieel staat er idd alleen foto). Ik heb eerst de Gamepro gelezen en ook het stuk wat jij had geschreven over hoe de gamesindustrie aan het veranderen is, dat fabrikanten steeds meer eisen stellen bij het verstrekken van review en previewcopys. zoals ik het nu begrijp is het dus meer een grapje vanSven geweest, dat is een pak van mijn hart, want het is wel eg treurig gesteld met de gamesindustrie als journalisten veel geld moeten betalen voor een interview, en waar gaat dit uiteindelijk naartoe?

Leuk verhaal over die foto trwouens en een geweldig interview met Itakagi. Ik zie Itakagi al met zijn dochter op de bank Nintentdogs spelen :lol:
Keep on Dreaming
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Mon Oct 03, 2005 13:51

De rest van het interview komt binnenkort op Gamez.nl, daar staan nog meer aardige anekdotes is van de beste man.
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Mon Oct 03, 2005 15:13

Trouwens, een van de andere grote breinen achter genres zoals pokemon was Gumpei Yoko. Helaas is hij een paar jaar geleden overleden in een auto ongeluk.

Er was eens een tijd dat Mario populairder was dan Mickey Mouse, het mag duidelijk zijn dat Miyamoto de godfather is. Mario, Zelda, Metroid en nog veel meer. De man is een levende legende.
loempiavreter
Active Level:
Active Level:
Posts: 73
Joined: Sun Oct 02, 2005 03:56

Post by loempiavreter » Mon Oct 03, 2005 16:19

Wanneer komt mn fav. Yu Suzuki?

Shigeru is wel een toffe gozer (van wat ik heb gehoord) maar de games die hij maakt zijn niet echt mijn smaak (Zelda, Mario meh, heeft hij metroid bedacht? Nee toch dat was zo'n keal met een sik.., maar Pikmin was nog te pruimen)
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Mon Oct 03, 2005 16:27

loempiavreter wrote:Wanneer komt mn fav. Yu Suzuki?

Ik zou zeggen, maak jij toch icoon part 2, Yu Suzuki?
Nogmaals, het is de bedoeling dat de replies van mensen een soort leuke compilatie worden die dan op de main site zal worden geplaatst dus ook in icoon part 1, Miyamoto kan gewoon nog gepost worden.
loempiavreter
Active Level:
Active Level:
Posts: 73
Joined: Sun Oct 02, 2005 03:56

Post by loempiavreter » Mon Oct 03, 2005 16:30

Ok ik zal proberen vanavond wel wat te posten over mn idool Yu Suzuki (de man achter Space harrier, Outrun en Virtua fighter ETC)
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Wed Oct 26, 2005 11:45

Voor alles over Miyamoto, check het main update artikel.
Locked