Plasma gaming advies wanted

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
R2-2D
Active Level:
Active Level:
Posts: 779
Joined: Sat Nov 26, 2005 23:59
Location: Enschede

Plasma gaming advies wanted

Post by R2-2D » Thu Jun 08, 2006 08:32

Aangezien mij main gaming tv het tijdens de verhuizing heeft begeven wil ik een nieuwe tv kopen. Ik denk dat het een plasma gaat worden. Ik wil er de huidige consoles op aansluiten maar ook de retro consoles. Zowel ntsc als pal. Ik wil 'm ook kunnen taten (scherm op de zijkant draaien) voor shooters. (zijn hier beugels voor ?)
Ik ga deze tv alleen gebruiken om te gamen. Mijn budget is niet al te groot , ik wil er zo'n 1000 euro aan besteden.
Ik ben benieuwd of jullie nog tips voor mij hebben bij het kopen van zo'n plasma tv.
Ik heb een stukje gelezen over plasma's op ntsc-uk, maar volgens mij is dit alweer een beetje verouderd.
Weten jullie dus wat ik moet kopen , wat ik niet moet kopen, waar ik op moet letten, aanraders qua merk/model , alle advies is welkom.
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Post by RoOd » Thu Jun 08, 2006 09:26

Zijn er zulke goedkope plasma`s te koop? want dan zoek ik er nog wel 1 voor in de slaapkamer.
Heb net zelf een Bravia 32" lcd gekocht en die doet het heel fijn met me PS1 alleen zie je wel opeens hoe slecht de kwaliteit van die spellen is (...of is me tv nou zo goed? :lol: )
in ieder geval wordt het er niet mooier van vind ik, ook op de xbox zie je wel verschil met een CRT.
Beugels om je tv te draaien ben ik in mijn zoektocht begin dit jaar niet tegengekomen, verder dan kantelabare beugels ben ik niet gekomen alleen die zijn al redelijk duur.

ben benieuwd naar anderen hun bevindingen/ervaringen aangezien ik nog wel een lcd erbij wil.
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Thu Jun 08, 2006 12:00

Ik raad je aan je budget iets groter te maken.
Met 1000 euro heb je nou eenmaal geen tv waar je in de toekomst mee verder kunt.
Als je nu even iets meer uitgeeft heb je alle ingangen voor je next gen consoles en dvd spelers (bijv. HDMI), een veel groter beeldscherm en gewoon betere kwaliteit waarmee je echt een aantal jaren verder kan. Laat jezelf niet foppen door zo'n lelijke Samsung te kopen zoals in die 360 demo units, dat is rotzooi. Ik zou gaan voor Panasonic, heb er zelf ook een gekocht een paar weken terug en ben heel blij dat ik er net even wat meer voor heb uitgetrokken en gelijk helemaal klaar ben.
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Thu Jun 08, 2006 12:19

Plasma is niks meer, LCD is where it's at.

Ik ben zelf aan het kijken naar de nieuwste LCD van Philips 107cm, á 2500 euro 8)
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Thu Jun 08, 2006 12:29

Ik zweer bij plasma, het is maar net wat je mooier vind. Mensen die zeggen dat er geen verschil zit in lcd en plasma zijn blind. The panasonic 107 cm TH-42PV60 in volle glorie.
Dreamer die Philips die jij bedoeld is met die zwarte lijst eromheen zeker? Leuke tv alleen niet in 42 inch plasma te krijgen, Philips maakt alleen nog maar lcd. Of beter gezegd, LG want die maakt ze voor Philips.
Image
Image
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Re: Plasma gaming advies wanted

Post by Ken » Thu Jun 08, 2006 12:38

R2-2D wrote: Ik wil er de huidige consoles op aansluiten maar ook de retro consoles. Ik wil 'm ook kunnen taten (scherm op de zijkant draaien) voor shooters. (zijn hier beugels voor ?)
Ik ga deze tv alleen gebruiken om te gamen.

Als je er retro consoles op wilt aansluiten, raad ik je ten zeerste af een plasma of lcd televisie te kopen. Je kunt het dan beter houden bij een normale televisie, zoals een Sony Trinitron. Alles wat voor de PlayStation2, Gamecube en Xbox is uitgekomen ziet er gewoon niet mooi uit op een plasma. Als je een scherm wilt hebben die ook gedraaid kan worden moet je echt op zoek gaan naar een aparte beeldbuis zoals een Hantarex, waar je dan alles op VGA kunt aansluiten. Enige console die overblijft qua shooters is dan de Saturn, dus je zou ook een tv kunnen zoeken die je kunt draaien. Als het maar geen plasma is. Next gen zoals Xbox, Gamecube, 360 etc. ziet er fantastisch uit op een plasma op progressive scan, maar zelfs Dreamcast vind ik niet fantastisch op breedbeeld, daar heb ik de Hantarex nog steeds voor staan.
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Thu Jun 08, 2006 17:41

Ik heb ze naast elkaar gezien, plasma en lcd, lcd is mooier en duidelijker en is daarom uiteraard ook duurder dan plasma.

Als je de echte grote maten wilt hebben moet je een plasma, lcd gaat tot 107cm, wat echt al behoorlijk groot is.

Ik heb laatst trouwens wat pics gezien van een mvs via component op een plasma/lcd, zag er echt super uit hoor.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
User avatar
R2-2D
Active Level:
Active Level:
Posts: 779
Joined: Sat Nov 26, 2005 23:59
Location: Enschede

Post by R2-2D » Thu Jun 08, 2006 22:55

Ik heb vanavond nog weer even bij de media markt gekeken , en het viel me ook op dat je goed moet kijken naar wat voor een resolutie zo'n plasma heeft. Dit is echt werelden van verschil. En natuurlijk hoe hoger de resolutie des te hoger is de prijs.
Ken, je zegt dat de oudere generatie consoles er niet uiziet op een plasma. Hoezo niet ?
Ik weet niet of het uitmaakt maar ik speel vooral 2d games wat ik me kan voorstellen dat het er juist strakker uit ziet.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Fri Jun 09, 2006 01:39

Alles wordt uit elkaar gerekt en ook al zet je het beeldformaat op 4:3, dan nog ziet het er gewoon niet zo mooi uit als op een goede normale televisie. De precieze technische redenen hiervoor moet ik je schuldig blijven, dat is nou eenmaal mijn ervaring.
User avatar
legztec
Active Level:
Active Level:
Posts: 456
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:13

Post by legztec » Fri Jun 09, 2006 07:32

Dat is vrij natuurlijk.
De scanlines die een normale TV heeft ontbreken op een plasma/lcd.
Je ziet dan de ware pixels ipv mooie afrondingen bovendien is de resolutie ver uit verhouding waardoor de uitgezonden pixels over meerdere pixels van de TV gesmeerd worden.
Nogal verschil of je 320 bij 240 hebt of 1280 bij 768 bijv.
2d fighting rules
User avatar
R2-2D
Active Level:
Active Level:
Posts: 779
Joined: Sat Nov 26, 2005 23:59
Location: Enschede

Post by R2-2D » Fri Jun 09, 2006 10:48

En 2d spellen op de xbox en de ps2 zien die er dan ook niet uit ?
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Fri Jun 09, 2006 11:30

Ik zeg toch al dat iemand pics had gemaakt van een consolized mvs op een grote plasma, zag er fantastisch uit!

En dat rekken valt wel mee, daar zijn functies voor als je een goeie tv hebt, zoals soft stretch etc.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
User avatar
legztec
Active Level:
Active Level:
Posts: 456
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:13

Post by legztec » Fri Jun 09, 2006 15:21

Uiteindelijk is het een qwestie van smaak.
Ik vind sowieso dat je spellen het beste op de monitor moet spelen waar ze voor gemaakt zijn.

Als je een voorbeeld wilt moet je gewoon naar mame kijken op lcd en de beeldverhouding houden op full screen, geen filters aan en je hebt een vergelijkbaar beeld wat je zou krijgen op je plasma.

Btw ik kan me voorstellen dat er ook lcd/plasma tv's zijn die filters hebben en bijv scanlines kunnen simuleren. Dit zou al een heel stuk schelen naar mijn mening.
2d fighting rules
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Fri Jun 09, 2006 18:53

legztec wrote:Dat is vrij natuurlijk.
De scanlines die een normale TV heeft ontbreken op een plasma/lcd.
Je ziet dan de ware pixels ipv mooie afrondingen bovendien is de resolutie ver uit verhouding waardoor de uitgezonden pixels over meerdere pixels van de TV gesmeerd worden.
Nogal verschil of je 320 bij 240 hebt of 1280 bij 768 bijv.


Ontbreken die scanlines altijd of komt dat door component aansluiting? Ik heb dit nog niet zelf kunnen proberen, maar als je een console via RGB aansluit, zijn er dan ook geen scanlines?
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
User avatar
legztec
Active Level:
Active Level:
Posts: 456
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:13

Post by legztec » Mon Jun 12, 2006 07:32

DreamerNL wrote:
legztec wrote:Dat is vrij natuurlijk.
De scanlines die een normale TV heeft ontbreken op een plasma/lcd.
Je ziet dan de ware pixels ipv mooie afrondingen bovendien is de resolutie ver uit verhouding waardoor de uitgezonden pixels over meerdere pixels van de TV gesmeerd worden.
Nogal verschil of je 320 bij 240 hebt of 1280 bij 768 bijv.


Ontbreken die scanlines altijd of komt dat door component aansluiting? Ik heb dit nog niet zelf kunnen proberen, maar als je een console via RGB aansluit, zijn er dan ook geen scanlines?


Die scanlines worden door een crt monitor gegegenereerd. De PCB geeft ze dus niet weer.
Eigenlijk heb je dus de ware weergave en "beter" beeld op lcd/plasma.
Ik persoonlijk vind een crt monitor mooier.
2d fighting rules
User avatar
R2-2D
Active Level:
Active Level:
Posts: 779
Joined: Sat Nov 26, 2005 23:59
Location: Enschede

Post by R2-2D » Fri Jun 16, 2006 15:43

Ik twijfel of een plasma/ lcd wel de juiste keuze is voor mij , ik wil toch wel graag de oude consoles erop aan kunnen sluiten. Voor mij ook belangrijk is dat het scherm groot moet zijn.
Wat is jullie mening over een projectie tv ? Lekker groot scherm, geen breedbeeld. Behalve taten wordt moeilijk.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Fri Jun 16, 2006 15:49

Een beamer is altijd leuk maar heeft ook z'n beperkingen.
Ik zou gewoon een plasma kopen en voor 2-300 euro een Trinitron erbij 2e hands voor je oude consoles. Consoles van deze generatie en de next gen zien er gewoon zoveel mooier uit, dat is het geld absoluut waard.
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Tue Sep 05, 2006 02:59

Ik ben nu ook een beetje aan het rondkijken op het gebied van HD TV's, maar ik vraag me af. Xbox360 ondersteunt max 720p en 1080i was het toch?

De ps3 gaat een stapje verder door 1080p te ondersteunen. Nu heb ik begrepen dat de meeste hd tv's hier niet eens 1080p ondersteunen en dus helemaal niet true HD zijn.

Dus is het niet een beetje voorbarig om nu al een HD tv in huis te halen terwijl de meeste modellen rond de prijsklasse 2000 - 2500 niet eens full HD zijn? Wil ik wel een Full HD TV, dan kan ik makkelijk over de 3000 euro gaan.

HD ready is nu gewoon max 720p en van wat ik begrepen heb, gaan de meeste tv stations later ook gewoon in 720p uitzenden ipv 1080p

Wachten of alsnog halen? Is het nu waard om nu al een HD TV te halen? Zullen de developers in 720p developen of gewoon toch voor de PS3 in 1080p ontwikkelen? Is het dan werkelijk een wereld van verschil als ik een 1080p game speel op een tv die max 720p /1080i ondersteunt?
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Post by d » Tue Sep 05, 2006 07:27

Ik ben nu ook op zoek naar een tv. Ik zou het liefste een gigantische (projectie tv?) bak willen hebben, met 640X480 MAX resolutie en VGA ondersteuning. Maar ja, dat bestaat waarshijnlijk niet meer.
Ik zie overal kleine dure hoge resolutie schermen, die hele HD ready shit boeit me eigenlijk voor geen meter. 640X480 is hoog genoeg en ik denk dat die resolutie door consoles nog wel blijft ondersteund de komende tijd. 8) Ik zou ook best een grote monitor willen hebben en dan gebruik ik wel een video als tuner ofzo.
Is er iemand die iets weet?
User avatar
Rano
Active Level:
Active Level:
Posts: 588
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:33

Post by Rano » Tue Sep 05, 2006 10:07

Mildoe wrote:Ik ben nu ook een beetje aan het rondkijken op het gebied van HD TV's, maar ik vraag me af. Xbox360 ondersteunt max 720p en 1080i was het toch?


Dat klopt.

Mildoe wrote:De ps3 gaat een stapje verder door 1080p te ondersteunen. Nu heb ik begrepen dat de meeste hd tv's hier niet eens 1080p ondersteunen en dus helemaal niet true HD zijn.


Dat is een veelgemaakte fout. Full HD/True HD en HD Ready hebben niets met de resolutie te maken. Een HD Ready TV kan wel hoge resolutie beelden aan, maar dan moeten deze beelden van een ander apparaat komen (zoals een Xbox 360/PS3/HD-DVD speler/Blu-Ray speler). Omdat de receiver in een HD Ready TV geen HD beelden kan ontvangen. Straks start men ook met het uitzenden van TV programma's in HD kwaliteit. Hier heb je dus een True HD voor nodig.

Mildoe wrote:Dus is het niet een beetje voorbarig om nu al een HD tv in huis te halen terwijl de meeste modellen rond de prijsklasse 2000 - 2500 niet eens full HD zijn? Wil ik wel een Full HD TV, dan kan ik makkelijk over de 3000 euro gaan.

Dat hangt er vanaf. Wacht twee jaar en je hebt een dikke 1080p True HDTV voor 1500 euro. Maar dat is altijd zo. Ik wacht nog even.

Mildoe wrote:HD ready is nu gewoon max 720p en van wat ik begrepen heb, gaan de meeste tv stations later ook gewoon in 720p uitzenden ipv 1080p

Een HD Ready kan niet eens HD beelden ontvangen. Zie uitleg hierboven.

Mildoe wrote:Wachten of alsnog halen? Is het nu waard om nu al een HD TV te halen? Zullen de developers in 720p developen of gewoon toch voor de PS3 in 1080p ontwikkelen? Is het dan werkelijk een wereld van verschil als ik een 1080p game speel op een tv die max 720p /1080i ondersteunt?

Een 1080p scherm ondersteunt de resolutie van 1920x1080 pixels. 720p heeft een resolutie van 1280x720. Dus ja, 1080p is veel scherper omdat je meer pixels hebt. Meer pixels is automatisch meer detail.
R-Type

Post by R-Type » Tue Sep 05, 2006 11:00

HD Ready betekend dat de TV voldoet aan de minimum resolutie van 1366x768 pixels. Overigens kun je voor HD Ready TV's een losse receiver kopen en dan wel HD ontvangen mits de provider de beelden in HD broadcast. 720p is namelijk ook gewoon een HD standaard.

Full HD of 1080p klinkt wel heel mooi, maar is een marketingstunt. Sony wil ons graag doen geloven dat 1080p en alleen 1080p 'True HD' is. Het houd in dat je een gigantische TV in huis moet halen, van minimaal 42 inch anders heb je niets aan de hogere resolutie. Verder is het de vraag hoeveel apparaten de eerste jaren 1080p gaan ondersteunen. Goed, de Ps3 dan, maar dan is het nog maar de vraag hoe die console alles stabiel kan blijven renderen in die hoge resolutie. Dan is het ook nog de vraag of TV stations het wel eens gaan ondersteunen want 2000 euro uitgeven voor 1 console.. nou nee.

Ik heb zelf een Samsung HD Ready televisie van 27 inch (zo'n 70cm) gehaald voor nog geen 600 euro, daarmee kan ik 720p en 1080i op de Xbox360 weergeven. Ik vind het eerst wel best zo. Het beeld is soms schandalig mooi. Helemaal als je bedenkt dat de Xbox niet hoger kán. Wachten is een optie, maar waarop. Straks als 1080p betaalbaar is zijn er wellicht weer andere standaarden. Nú kan ik tenminste genieten van bijv. DoA4 en PGR3 in hoge resoluties en dat tegen een niet eens zo belachelijke prijs.

Voor mij is het namelijk niet meer zo zeker dat ik wel een Ps3 haal.. tenminste niet meteen bij launch. En dan nog, Ps3 op 720p zal er vast ook wel dik uitzien dunkt mij. Voor zo'n grote TV van een meter heb ik de ruimte ook niet eens ;)


een brak 2 megapixel picatje gemaakt tijdens PDZ:

Image
Post Reply