Game soundtracks

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Game soundtracks

Post by Ken » Wed Sep 28, 2005 17:50

Soundtracks, ze maken of breken een game als je het mij vraagt.
Nog altijd zwaar ondergewaardeerd, maar in Japan toch vrij ruim aanwezig in bepaalde winkels. Een metertje Guilty Gear soundtracks op een rij is geen overbodige luxe natuurlijk.

Natuurlijk blijft de soundtrack van Dracula X (Castlevania SOTN) onovertroffen en beukt de Contra soundtrack de ramen uit je kamer, maar er is nog een fenomeen waar jullie eens naar zouden oeten kijken.
Er zijn in Japan enkele bands die muziek spelen van games, zoals die van SEGA, maar vooral van Guilty Gear.
Volle zalen en die gasten spelen echt op verbluffende wijze een hele setlist van deze classic fighting game.
Wat vinden jullie de beste soundtracks van games?
Sterker nog, welke soundtracks passen zo perfect bij een game dat het meer op een film is gaan lijken dan zomaar een game (MGS2 anyone?).
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Post by Baki » Wed Sep 28, 2005 18:09

Nou de ost van REZ beukt nog regelmatig uit mijn stereo! Ook het eerste album van The Black Mages is erg goed. De 2de vind ik een stuk minder. Ik heb altijd veel om game ost's gegeven omdat ze zoveel aan de sfeer in een game kunnen toevoegen.
Naast het SOTN album vind ik Dracula New Classic - Perfect Selection ziekelijk goed.
Btw Ken, ik weet dat er vinyl is van REZ. Twee verschillende, als je die ooit ziet in Japan lemme know ASAP!!! ^^;
R-Type

Post by R-Type » Wed Sep 28, 2005 18:23

Naast die van SoTN zijn ook de OST's van de square RPGs vaak erg goed, met name Xenogears en Chrono Cross. Maar ook de OST van SF3 TS en TTT vind ik wel heavy, lekker vage chemical beats... perfect voor fighting games. Ik ben geen Rock fan, maar dat van Guilty Gear is ook wel te pruimen, het is tenminste aggressief en zo hoort het in een fighter. Die tracks van Sol, Kyske en Baiken zijn zeer ok.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Wed Sep 28, 2005 18:24

Ik zal het in de gaten houden.

Ik heb wel de normale soundtracks gezien natuurlijk, maar zo bijzonder is dat niet. REZ is trouwens tegen een redelijke prijs voor de PS2 nu te krijgen, mocht er iemand interesse hebben, post dan een request topic in het community store forum om alles overzichtelijk te houden.

He en wat te denken over soundtracks die niet zozeer een game maken, maar een compleet leven beinvloeden?
Elke dag fluit ik automatisch wel tien keer de Super Mario tune.

Misschien leuk voor een topic: 100 dingen wanneer je weet dat je teveel een bepaalde game hebt gespeeld ofzo.
Mathijs

Post by Mathijs » Wed Sep 28, 2005 18:35

Jah, game soundtracks zijn erg belangrijk voor een spel, muziek kan zoveel meer sfeer in een game brengen. Zelf vind ik de muziek van Ocarina of Time erg mooi maar ook die van Metroid Prime. En hoewel ik nooit Kingdom Hearts heb gespeeld, tot mijn grote spijt (heb geen PS2) vind ik de muziek die je hoort wanneer je de site van Kingdom Hearts Chain of Memories opent zo super mooi he. Ik ben tegelijk op zoek gegaan naar degene achter de muziek van Kingdom Hearts en dat bleek Yoko Shimomura te zijn, een japanse componiste die echt geweldige game muziek heeft gemaakt voor onder andere: Street Fighter 2, Parasite Eve, Legend of Mana, Mario and Luigi Superstar Saga. Nou moet ik zeggen dat ik geen van deze spellen heb gespeeld (op Streetfighter na dan) maar ik kan wel een paar nummers van haar aanraden die zeker de moeite waard zijn om even te luisteren.

Yoko Shimomura - Dearly Beloved (Kingdom Hearts)
Yoko Shimomura - Night of Fate
Yoko Shimomura - Scherzo di Notte
R-Type

Post by R-Type » Wed Sep 28, 2005 19:21

Van Yoko zijn pain in the universe en memories under the distant tree ook wel goed.. beide zijn van Legend of Mana. Mana heeft nog wel meer goede tracks maar ken de namen niet meer.
Shurik

Post by Shurik » Wed Sep 28, 2005 19:24

De soundtrack van Streets of Rage 2 al zie ik geen film voor me tijdens het spelen, maar desalniettemin een van de beste soundtracks in een game.

De soundtrack van Final Fantasy 6 past perfect bij de game.

En inderdaad, de soundtrack van Symphony of the Night past perfect bij de game. Deze ben ik ook weer voor de zoveelste maal aan het herspelen.

Edit:
Misschien leuk voor een topic: 100 dingen wanneer je weet dat je teveel een bepaalde game hebt gespeeld ofzo.


Er is een leuke waslijst over de Neo. Ik zal em es opzoeken als jullie willen?
Gameholic

Post by Gameholic » Wed Sep 28, 2005 20:07

Jullie halen de woorden uit mijn mond!

Streets of Rage 2 heeft idd een sublieme soundtrack. Ik speel het spel nog wel eens met een maat van mij en dan is het gewoon nog genieten. Zeker voor die tijd is het meesterlijk.

Maar mijn number 1 OST is wel die van REZ. Ronduit ge-wel-dig-e muziek! Ik ben toevallig sinds 2 weken weer fervent REZ aan het spelen op de PS2.

Ken, is die OST van REZ makkelijk te krijgen bij jou?
Gungrave

Post by Gungrave » Wed Sep 28, 2005 20:30

Ik vind de Final Fantasy soundtracks altijd erg mooi en leuk ^^
Maar imo kan een soundtrack een game maken of breken.. Een goede soundtrack hoort er imo nou eenmaal bij..

SoR2 heeft een geweldige soundtrack idd, daar kun je gewoon niet over twijfelen, meesterlijk gewoon! :)
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Post by Baki » Wed Sep 28, 2005 20:58

Ik vind de soundtracks van de Panzer Dragoon games ook erg vet. Die voegen echts iets toe aan die toch al zeer goede games. Maar ook de ost's van de Wipeout games zijn nice. Square heeft idd altijd goede muziek. Ook al vind ik die van FF8 slecht.
Dan zijn er nog de ost's van veel SNK games :)
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Wed Sep 28, 2005 21:31

Die REZ soundtrack mag geen probleem opleveren gameholic, denk dat je dan rond de 25 euro kwijt bent, soundtracks zijn behoorlijk duur kan ik je vertellen.

Ik ben nu Onimusha 2 weer aan het gamen, ben bijna bij het einde.
Wat een game, wat een graphics, wat een soundtrack.
GWAR

Post by GWAR » Thu Sep 29, 2005 09:26

Vers uit JAPAN meegenomen :

CONTRA Soundtrack
MGS Soundtracks

Schitterend....

Onimusha, dat is ook prachtig idd.
*vinyl*

Post by *vinyl* » Thu Sep 29, 2005 10:50

Tja de beste soundtrack blijft toch nog wel altijd die van Castlevania Symphony of the night. Het past gewoon precies bij de gehele sfeer van de game.
Ik speel de laatste tijd ook flink veel lumines en die soundtrack vind ik persoonlijk ook prachtig. Flink wat funky muziek bij een zeer funky game.
Heb zelf eigenlijk alleen de Estpolis dentetsu II (Lufia II) soundtrack. Daar luister ik ook regelmatig wel eens naar.

Andere soundtracks die ik behoorlijk goed vind.
Final fantasy
Parasite eve
Gungrave

Post by Gungrave » Thu Sep 29, 2005 12:19

*vinyl* wrote:Tja de beste soundtrack blijft toch nog wel altijd die van Castlevania Symphony of the night. Het past gewoon precies bij de gehele sfeer van de game.
Ik speel de laatste tijd ook flink veel lumines en die soundtrack vind ik persoonlijk ook prachtig. Flink wat funky muziek bij een zeer funky game.
Heb zelf eigenlijk alleen de Estpolis dentetsu II (Lufia II) soundtrack. Daar luister ik ook regelmatig wel eens naar.

Andere soundtracks die ik behoorlijk goed vind.
Final fantasy
Parasite eve


You said it. Erg leuke muziek, swingend en gewoon goed :)
Klinkt lekker in de oren, en past er perfect bij imo.. Erg leuke soundtrack ^^
User avatar
legztec
Active Level:
Active Level:
Posts: 456
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:13

Post by legztec » Thu Sep 29, 2005 12:40

Ik word ook vrolijk van de tracks van guilty gear!
FF lekker ouderwets ragge met gitaartjes! :twisted:
lol

Maar ik heb ook veel geluisterd naar de Neo Geo cd's van Last Resort, KOF 94 en Samsho 2.

Ow jeah :D
2d fighting rules
Rockman P.

Post by Rockman P. » Thu Sep 29, 2005 18:39

Genoemde soundtracks als de SotN OST, Chrono Cross OST, Streets of Rage 2 OST en het eerste Black Mages album (WTF dachten ze toen ze het tweede maakten?) zijn ook bij mij favoriet. Maar mijn favoriete game soundtrack is nog steeds die van Silent Hill 2. Heerlijke muziek, hoewel je er wel natuurlijk voor in de stemming moet zijn.
Shurik

Post by Shurik » Thu Sep 29, 2005 19:00

Rockman P. wrote:Maar mijn favoriete game soundtrack is nog steeds die van Silent Hill 2. Heerlijke muziek, hoewel je er wel natuurlijk voor in de stemming moet zijn.


Jah klopt wel, en dat ben ik niet vaak ;)
Dat nummer wat je in die trailers hoorde vind ik erg mooi. Kan niet op de naam komen, maar het is met veel gitaar.
Bomba

Post by Bomba » Thu Sep 29, 2005 19:02

Image

Mijn persoonlijke favoriet. Bestaat uit 4 discs en bijna alle nummers kun je wel goed noemen.

Een soundtrack draagt veel aan een game bij, en de FFVIII OST heeft veel aan de game bijgedragen.
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Post by Baki » Thu Sep 29, 2005 19:08

Zo zie je maar dat smaken gelukkig erg verschillen want als ik 1 Final Fantasy ost echt heel erg slecht vind is het die van FF8 wel.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Fri Sep 30, 2005 11:13

Image

Daar pink je toch wel even een traantje mee weg kan ik je vertellen, beukende hardcore.
GWAR

Post by GWAR » Fri Sep 30, 2005 11:39

Die is al een aantal keer flink uit de speakers geknald sinds ik terug ben :twisted:
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Sun Oct 02, 2005 20:05

Ah, video game music, dat is mijn forté. Ik denk niet dat er iemand in Nederland is die er meer heeft dan mij of er meer van af weet (ik ben er onderhand al 5 jaar mee bezig, dus dat is ook niet meer dan logisch).

Zat op iets meer dan 100 soundtracks, maar heb er nu nog ongeveer 50 over. Van Final Fantasy to Snatcher tot Konami special boxes waarvoor je je blauw betaald (100 euro) ik heb alles.

Yasunori Mitsuda, Hiroki Kikita, Nobuo Uematsu, Motoaki Furukawa zijn enkele van mijn favorieten.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sun Oct 02, 2005 20:22

Ik denk dat sommigen van jullie wel even zullen glimlachen als je volgende week iets nieuws hoort op de mainpage. Kick ass kan ik je vertellen.
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Fri Oct 07, 2005 10:09

Ben aan het scannen geslagen, hier wat piccies van Samurai Spirits Bushidou Retsuden Soundtracks.

Image

Image

Image
Gungrave

Post by Gungrave » Fri Oct 07, 2005 10:48

Damn, wat een artwork _0_
Prachtig =D
En hoe is de muziek zelf?
Post Reply