Retron 5 Review

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
sjorspion
Active Level:
Active Level:
Posts: 330
Joined: Wed Oct 12, 2011 14:11
Location: Gelderland

Retron 5 Review

Post by sjorspion » Sat Jan 03, 2015 23:41

Naar meer dan een jaar wachten…uitstel…wachten..uitstel…is hij er eindelijk!
De Retron 5!
De vraag is nu… is hij het wachten waard?


Aangezien Gamesack al een zeer complete review van de Retron 5 heeft gemaakt, raad ik je aan deze episode te kijken voordat je verder leest. In mijn review zal ik er meerdere malen naar terug verwijzen.
https://www.youtube.com/watch?v=Y13r4LCbARw

Filmpje gezien?
Mooi, dan nu mijn ervaringen met de Europese release.
Er zijn 2 versies van de Retron 5, ik heb voor de Zwart/paarse gekozen.
Image

De retron wordt geleverd met het volgende:
Image

Op de achterkant vinden we plek voor: SD-card / HDMI / Reset / Mini USB / AC jack
Image

Er zijn een paar dingen die me opvallen bij mijn (europese) Retron 5:
- De deathgrip waar over wordt gesproken lijkt minder te zijn.
- Er zijn rubber dopjes over de controller poorten geplaatst, wel zo netjes vind ik ;)
Image

- De powerbutton hoef je niet meer zolang in te houden, zoals in het filmpje te zien is.
- De Reset button zit nu achter een stickertje (ook in de handleiding wordt gewaarschuwd om echt niet aan de reset knop te zitten.)
- De SD-kaart steekt nog steeds zo uit, had het wat netter gevonden als hij er helemaal in kon.
Image

De controller
Image
De controller kan ik kort over zijn: Waarom zou je een soort analoog pookje alá Neo Geo Pocket op een controller zetten als alle systemen die de Retron5 afspeelt een D-pad hebben? Ook de schouderknoppen zijn moeilijk te bedienen. Je moet je vingers echt krom houden om ze goed te kunnen gebruiken. De controller communiceert via bluetooth en dat lijkt prima te werken. Ik zeg lijkt, omdat ik snel gestopt ben met het spelen met deze controller.
De controller heeft een ingebouwde accu en kan op deze manier worden opgeladen:
Image

Voordat….
Voordat ik met met de RETRON aan de slag ging, heb ik de volgende 2 dingen gedaan:
De Firmware geüpdate; dit ging vrij makkelijk door de instructies in de handleiding te volgen. Alleen is het niet duidelijk waar je de firmware op de site kunt downloaden. Beetje raar Hyperkin..
Vervolgens heb ik de Cheatdatabase gedownload. Dit is een fluitje van een cent. Snap ook niet zo goed waar ze het over hebben bij Gamesack. Je hoeft geen ellelange GameGenie codes meer in toetsen. Gewoon de codes aanzetten en de game starten.
Wat mij opviel met het navigeren door de menu’s heen was dat de ‘back’ en ‘accept’-buttons gelabeld zijn met A & B. Dus als je een Snes controller gebruikt dan is A ook button A, en B button B. maar bij de Megadrive controller is de A ook button A en Button B is B. Klinkt logisch, maar het voelt onlogisch als je door de menu’s navigeert. (Dit kan overigens ook anders worden ge'mapt')

Choose your Favorite….Controller
Image

De ‘classic’ controllers zijn allemaal te gebruiken voor het besturen van het menu. Ook kunnen alle controllers bij elk spel gebruiken worden. Eindelijk kon ik Killer Instinct op de Snes met mijn Megadrive controller spelen! Dit betekent ook dat speler 1 met een megadrive-controller kan spelen, terwijl speler 2 een Snes-controller gebruikt. Per ‘console’ kun je een profiel aanmaken en kun je de buttons mappen naar elke button op je controller. Het is even puzzelen hoe de profielen werken, maar daarna is het een fluitje van een cent.


‘Plug me in and turn me on…’
Er kan maximaal één cartridge per keer in, stop je er nog één bij dan krijg je een foutmelding om hem te verwijderen. Vervolgens ‘dumpt’ je Retron5 de cartridge en kopieert hij je eventuele savegames (Dit kun je aan of uit zetten, maar de Retron moet je save files ook ‘dumpen’ wil je ze kunnen gebruiken).
Tijdens dit proces zie je loading staan en knipperen de 5 lampjes voor op het systeem.
Image

Zoals op de foto te zien is herkent hij mijn Pal Cartridge van Dynamite Headdy prima
Image

In dit menu heb je de volgende opties
Play – gamen maar!
Game menu - (kom ik later op terug)
Settings - (Kom ik later op terug)
Power off - spreekt voor zich.

Game menu:
Image

In het game menu kun je
Game specific setting: Eventuele patches voor spellen in laden
Cheats: Cheats aan en uit zetten
Image
Cheats werken prima, geen gedoe meer met codes intoetsen. Alleen zijn sommige codes alleen voor de Amerikaanse releases, zet je ze aan de bij PAL variant dan werkt het niet altijd even goed. Ook weet ik dat bij de Game Genie een limiet was van 5 codes tegelijkertijd. Op de Retron kun je er meer tegelijkertijd aanzetten, maar dit werkte niet altijd even goed.

Copy Save to Retron & Copy Save to cart:
Hier is volgens mij al veel gepatched na de release van de nieuwe firmware. Zo lijkt alles goed te werken met het kopiëren van en naar de Retron. [Theoretisch gezien, zou je de save game op de retron5 kunnen zetten, batterij kunnen vervangen en de save weer terug zetten op je originele cartridge. Zo zou je toch je oude savegames kunnen behouden!]

Settings menu:
Hier vind je opties voor
Video: Hier kun je de verschillende filters instellen. Ook ik heb ze, net als Joe, liever uit staan. Ook heb ik Force Original Resolution aanstaan. Daarnaast zijn er nog opties om games op 50/60hz af te spellen of het de Retron zelf te laten detecteren. Je kunt ook scanlines aan te zetten, maar ik heb begrepen dat dit geen ‘echte’ scanlines zijn. Het zijn meer een soort vaste scanlines, die de Retron maakt en niet afhankelijk van de game zijn.
Audio: Sound enhancement, bass/treble boost etc.
Dat Sound enhancement had voor mij geen wauw-factor. Bij de Megadrive-spellen kreeg ik hetzelfde tunnel-idee als Joe. Dus dit staat voor mij allemaal ook uit en dat is meer dan prima!
Controllers: Map hier je buttons naar welke controller dan ook.
System: firmware update, SD card verkenner etc..

Goed dan het spelen van de games zelf, daar gaat het tenslotte om:

De Test opzet:
Mijn (voornamelijk) NTSC Snes spellen + NES spellen en een paar Game boy spellen:
Image
Mijn doos met dubbele Megadrive spellen:
Image

SNES
Alle SNES Spellen die ik heb getest werkten prima. Ook het PAL spel PLOK (de enige die ik even heb), werkte prima. [Op mijn Retron 3 kreeg ik geen PAL SNES spellen aan de praat, al zeiden ze wel dat dit zou moeten kunnen.] De beeldkwaliteit en geluidskwaliteit zijn zeker prima te noemen!
Zover ik kan zien/horen spelen de spelen exact zoals het op een SNES met RGB op een HD-tv zou zijn.
Als je tijdens het spelen op Down+Start druk (of Home op de retron controller), dan krijg je het volgende menu om o.a. screenshots te nemen en om save states te maken.
Image

Sega Megadrive/Genesis:
Nou komen we op mijn vakgebied. Met alleen al meer dan een 75% CIB PAL collectie [Dan reken in de Jap/Genesis collectie even niet meer ;P], mag ik wel zeggen dat ik deze spellen in hart en nieren ken.
Opvallend is dat games die op de Megadrive niet goed werkten met een 6-button controller (zoals Golden Axe 2 en King of the Monsters), op de retron prima werken met de 6-button controller.
Wat wel raar is, is dat mijn 3-rd party controller [de Rhino-pad] het de ene keer wel goed doet en soms ook niet. Op één of andere manier lijkt het net of er een button vast blijft hangen. Om zeker te weten dat het niet aan die controller lag, heb ik verschillende andere geprobeerd (ook spiksplinternieuwe Rhino-pads, Want laat ik daar nou net wat dozen van hebben liggen :S.) Dan ging het weer een tijdje goed en dan begon hij weer. De originele 6-button controller van Sega lijkt dit probleem niet te hebben…..

De muziek van de spellen komt zeer dicht in de buurt van de originele spellen. Alleen lijkt de volume afstelling tussen een aantal sample-layers in de muziek soms niet goed te zijn afgesteld, waardoor de muziek anders lijkt te klinken. Vaak klinkt een layer dan harder dan hij oorspronkelijk zou moeten. Gelukkig heeft de Retron geen last van die harde ‘pieptoon, zoals bij (vroegere) emulators. Om het iets duidelijker te maken, luister maar naar die filmpje vanaf 0:26 begint het.
https://www.youtube.com/watch?v=rMRgnqcb1HQ
Dus niet 100% goede muziek, maar wel het dichtste in de buurt tot nu toe!

Master system
Werkt! Ook zo:
Image

GBA/GBC/GB:
Deze slot lijkt het meest gevoelig te zijn, ik heb die paar Gameboy cartridges echt even goed moeten schoonmaken met PCB-cleaner voordat ze goed werkten. Dat terwijl ze in mijn Gameboy gewoon prima werkten.
De 2 Mario games en de Smurfen werkten prima. Robocop starten wel gewoon maar naar het titelscherm gaat hij niet verder dan het introductiescherm van stage 1. De muziek blijft wel gewoon doorspelen…..
‘Robocopy?’
Image

NES:
Werkt helemaal prima. Niks op aan te merken.

Omdat de retron 5 de spellen van te voren inlaad, vind ik dat hij wel erg gevoelig kan zijn voor eventuele ‘slechtere’ contactpunten op de cartridges. Dit mocht nog wel een resulteren in het volgende scherm:
Image
Dus goed cleanen die PCBtjes.

Dus………….
In de beginfase van de Retron 5, zat er nog een analoge poort op de Retron 5. Deze is er uit gegaan toen besloten werd om volledige digitaal te gaan, zowel in hard- als software.
RGB-scart zal nooit gebeuren op zo’n amerikaans product. Simpelweg omdat de Amerikanen geen TV hebben die RGB-scart zou ondersteunen. Hoogstens zou S-video er op gezet worden. Dus ja: De die-hard-fan mist de analoge aansluitingen. Maar wil die Die-hard-fan sowieso niet het liefst alleen maar gamen op de originele hardware? ;) Retro-gamen doe ik het liefst met de officiële hardware op mijn B&O CRT-TV. Retro-gaming op een HD-tv verliest alle slimme trucjes die de programmeurs toendertijd gebruikten om extra effecten zoals water/mist te simuleren. Je HD-TV is hier simpelweg te slim voor en zal precies ieder pixeltje tonen, weg effect. Het beeld zoals de Retron5 op mijn HD-tv laat zien, is erg goed te noemen. Let wel op dat je je HD-tv in de game-modus zet als je die hebt, anders kan het zijn dat je lag merkt in de controls. Omdat ik al genoeg Sega-spul hier heb liggen, heb ik geen interesse om nog allerlei Nintendo-spul te moeten hebben om te kunnen genieten van de 8- en 16-bit klassiekers van Nintendo. Dit is dan ook voornamelijk mijn reden geweest om een Retron5 aan te schaffen. In dat opzicht slaagt hij met vlag en wimpel. Tuurlijk, het blijft geëmuleerd. Maar ik kan er met veel plezier op spelen. Kan save/load state gebruiken wanneer ik wil, beetje klooien met cheats en games op elk gewenst moment saven. Maar dit kan/kon ik al op een emulator, dus waarom die Retron?
Misschien wint hier dan toch het nostalgische gevoel van een cartridge erin stoppen en een snes/megadrive controller in de hand te hebben. Het speelplezier is er niet minder om!
Last edited by sjorspion on Sun Jan 04, 2015 19:46, edited 1 time in total.
"SSSSSSEEEEEEEGAAAAA...."
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Re: Retron 5 Review

Post by d » Sun Jan 04, 2015 03:29

Thanks voor deze review.
Cool dat je alle niet-50hz-geoptimalisserde (Bijna allemaal) games nu in 60hz kan spelen. Mortal Kombat II PAL SNES is overigens wel geoptimaliseerd qua snelheid, dus als je de PAL versie speelt in 60hz heb je een soort turbo MKII, wat echt cooler is dan je zou denken.
Als de R5 nou everdrives zou accepteren, en je die er allemaal ingeplugt zou kunnen houden, zou ik het nog overwegen. Op dit moment is dit nog een dealbreaker.
Ik zou er misschien nog eventjes bijzetten waar je 'm hebt gekocht en de prijs incl. verzendkosten.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Retron 5 Review

Post by Cageman » Sun Jan 04, 2015 11:59

Dank je wel voor een supergoede review!
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Retron 5 Review

Post by waiwainl » Sun Jan 04, 2015 12:38

Mooie review!

Nog wat gemerkt van het feit dat de games ge-emuleerd worden?
User avatar
sjorspion
Active Level:
Active Level:
Posts: 330
Joined: Wed Oct 12, 2011 14:11
Location: Gelderland

Re: Retron 5 Review

Post by sjorspion » Sun Jan 04, 2015 19:53

@D: Ik zal een kijken wat hij doet bij spellen zoals Alien Soldier, die is ook PAL optimized. Op de gemodde originele hardware draait hij op '70hz' als ik hem naar 60hz zet. Dit zal ik nog een verder uitzoeken of de retron5 dit ook doet.

Over de Everdrive vraag: Zoals op een andere site al werd samengevat:
'Buy cart -> Dump cart to file -> Copy file to SD -> Copy from SD to Everdrive memory -> Copy from Everdrive memory to Retron memory -> Play emulated ROM. Ladies and gentlemen: That's EFFICIENCY!'

In eerste instantie leek het mij ook een tof idee, allemaal everdrives erin en de ultieme retromachine.
Maar vanuit technisch standpunt is het echt onzin. Dan is het gewoon even wachten tot iemand een custom firmware programmeert die roms kan afspelen vanaf de SD Kaart :D

@Cageman: Thnx!

@Waiwainl: Ja en nee. (nog) Niet als ik speel. Wel als ik zit te wachten als mijn cartridge wordt ge'dumpt' ;)
"SSSSSSEEEEEEEGAAAAA...."
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Retron 5 Review

Post by Psykick » Sun Jan 04, 2015 20:14

Dank voor deze uitgebreide review en verwijzing naar het filmpje. Er is enorm veel duidelijk nu!

Veel plezier ermee en hou het topic zo nu en dan eens up to date zou ik zeggen :D
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Retron 5 Review

Post by Da Dude » Mon Jan 05, 2015 01:15

Top,

Bedankt voor de uitgebreide review. Het blijft een lachen apparaat.
alles in 1 met HDMI.
Ideaal voor de woonkamer
User avatar
Milspex
Active Level:
Active Level:
Posts: 702
Joined: Tue Aug 27, 2013 21:40
Location: Eindhoven

Re: Retron 5 Review

Post by Milspex » Mon Jan 05, 2015 10:29

De core van de Retron 5 is gejatte Retroarch code, die ze zonder toestemming hebben gebruikt blijkbaar.

Ik moet zeggen dat de interface er wel heel goed uitziet. Ik had deze lange tijd in de preorder maar ben uiteindelijk afgehaakt na al die delays.
User avatar
Akuma2000
Active Level:
Active Level:
Posts: 584
Joined: Fri Dec 12, 2014 15:38

Re: Retron 5 Review

Post by Akuma2000 » Mon Jan 05, 2015 14:40

Nette review!
Image
User avatar
Viny
Active Level:
Active Level:
Posts: 76
Joined: Sun Nov 09, 2014 18:35

Retron 5 Review

Post by Viny » Mon Jan 05, 2015 22:59

Sounds good!
Post Reply