Video output voor je consoles/supergun topic

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Video output voor je consoles/supergun topic

Post by DNL » Sat Apr 22, 2006 17:38

Nou mensen, het is tijd voor een topic die gaat over hoe iedereen zn consoles heeft aangesloten en wat de beste manier is.

We weten uiteraard allemaal dat RGB de koning van de videosignalen is, maar geld dit ook als we het hebben over een plasma/lcd tv met component?

Ik wil namelijk het verschil weten/zien tussen RGB en component op een LCD TV. Ik dacht dat bij component geen scanlines aanwezig zijn, maar kan het fout hebben.

Iemand die dit wel weet?

En hoe zit het met een supergun met component? Ligt het aan de games of ze dit aankunnen of is het simpel een kwestie van een console laten modden?
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
R-Type

Post by R-Type » Sat Apr 22, 2006 19:34

RGB is allang niet meer de koning van de signalen; Component en VGA staan hier boven. Maar Component is toch slechts voor HD-TV en games die Progressive Scan ondersteunen? Volgens mij ondersteunen alleen de import Ps2, Xbox en GC component.. en natuurlijk de nieuwe generatie.

Ik heb zelf mijn US Ps2 op S-Video aangesloten, ik heb ook wel RGB maar daar heb ik mijn DC en Saturn al in (heb ik geen S-Video cables voor). Zelf vind ik S-Video best goed; het laat minder pixels zien dan RGB, omdat het wat minder scherp is (ik heb een TV met extreem scherp RGB beeld). Vooral bij de jaggie loving Ps2 werkt dit in zijn voordeel imo.
Gungrave

Post by Gungrave » Sat Apr 22, 2006 21:18

Ik heb mn consoles gewoon met de standaard bijgeleverde kabels aangesloten. Heb ook maar een 40cm 50Hz PAL tv'tje, ik ga wel aan echt goede kabels beginnen als ik een nieuwe tv koop, hier vind ik 't niet voor nodig.
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Post by Baki » Sat Apr 22, 2006 22:27

Mijn PS2's (us en jap), GC (jap)en X360 zitten via component aangesloten op mijn plasma. Beste keuze voor deze consoles, ze ondersteunen allemaal HDTV op 1 of ander manier. Bij de jap Cube kun je bij zo ongeveer alle games tijdens het booten op B drukken en dan kun je voor pro scan kiezen. Mijn DC zit ook aangesloten op mijn plasma maar dan uiteraard met VGA. Vet scherp beeld waardoor ik veel oude games toch weer speel en steeds weer versteld sta van de scherpte van de VGA! De rest van de oude/retro consoles hangen achter mijn oude sony trinitron tv via RGB en S-Video. Mijn supergun heeft haarscherp beeld via de RGB, mede omdat ik zelf de kleuren kan afstellen met 3 draai knoppen.
R-Type

Post by R-Type » Sun Apr 23, 2006 00:08

Inderdaad, Dreamcast op VGA was een ontzettende verbetering. Met de DC-X bootdisc kun je geloof ik alle DC games in VGA laten booten, maar sommige ondervinden bugs omdat ze het eigenlijk niet ondersteunen.

Heb je hem gemod of via een VGA box?
User avatar
legztec
Active Level:
Active Level:
Posts: 456
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:13

Post by legztec » Sun Apr 23, 2006 03:35

R-Type wrote:RGB is allang niet meer de koning van de signalen; Component en VGA staan hier boven. Maar Component is toch slechts voor HD-TV en games die Progressive Scan ondersteunen? Volgens mij ondersteunen alleen de import Ps2, Xbox en GC component.. en natuurlijk de nieuwe generatie.

Ik heb zelf mijn US Ps2 op S-Video aangesloten, ik heb ook wel RGB maar daar heb ik mijn DC en Saturn al in (heb ik geen S-Video cables voor). Zelf vind ik S-Video best goed; het laat minder pixels zien dan RGB, omdat het wat minder scherp is (ik heb een TV met extreem scherp RGB beeld). Vooral bij de jaggie loving Ps2 werkt dit in zijn voordeel imo.


RGB staat voor rood groen en blauw welke de enige kleuren zijn die een mens kan zien.
Van daaruit zijn alle kleuren opgebouwd.
Eigenlijk is het geen standaard maar wordt het gebruikt als een verzamelnaam.
Vga is een standaard voor het uitsturen van RGB en component is een standaard die gebruik maakt van een comprimerening van RGB.
Ik kan me dus eigenlijk niet voorstellen dat component beter als bijv RGB! scart of VGA zou zijn omdat deze RGB appart uitsturen en dus niet comprimeren.
Scart kan trouwens ook composiet uitsturen.
Dan heb je ook nog de digitaal/analoog discussie.
Ik heb nu 2 schermen voor me staan vaarvan 1 VGA (rgb analoog) en 1 Digitaal en ik zie het verschil niet.
Het enige waar ik niet graag aan begin is composiet want dan gaan alle signalen over 2 lijnen en dat ziet er gewoon niet uit.
2d fighting rules
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Sun Apr 23, 2006 11:34

R-Type wrote:RGB is allang niet meer de koning van de signalen; Component en VGA staan hier boven. Maar Component is toch slechts voor HD-TV en games die Progressive Scan ondersteunen? Volgens mij ondersteunen alleen de import Ps2, Xbox en GC component.. en natuurlijk de nieuwe generatie.

Ik heb zelf mijn US Ps2 op S-Video aangesloten, ik heb ook wel RGB maar daar heb ik mijn DC en Saturn al in (heb ik geen S-Video cables voor). Zelf vind ik S-Video best goed; het laat minder pixels zien dan RGB, omdat het wat minder scherp is (ik heb een TV met extreem scherp RGB beeld). Vooral bij de jaggie loving Ps2 werkt dit in zijn voordeel imo.


Nee hoor, RGB is nog steeds de beste keuze. Pure RGB heeft een scherpere video kwaliteit.

Alhoewel component op een HD LCD etc. geen scanlines zou moeten weerggeven...
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Tue Apr 25, 2006 16:14

Gungrave wrote:Ik heb mn consoles gewoon met de standaard bijgeleverde kabels aangesloten.

Mensen in mijn naaste omgeving hebben hier stokslagen voor gekregen
Gungrave

Post by Gungrave » Tue Apr 25, 2006 17:37

Ken wrote:
Gungrave wrote:Ik heb mn consoles gewoon met de standaard bijgeleverde kabels aangesloten.

Mensen in mijn naaste omgeving hebben hier stokslagen voor gekregen


Ik wist dat ik het van jou kon verwachten :lol:
Maar lees mijn post eventjes verder, ik hoop zsm (rond WK denk ik) een nieuwe tv te kopen, dan ga ik alles meteen goed aanpakken en de juiste kabels gebruiken. Oprimaal genieten van de games die je hebt is belangrijk als je er veel geld in stopt(ook natuurlijk als je maar enkele games hebt, you know what I mean), maar ik vond het de moeite niet waard met een tv'tje van 38cm die al heel wat jaren meegaat.
Sam

Post by Sam » Tue Apr 25, 2006 17:50

Een RGB-cable is niet zo duur hoor :wink:.

naja ik heb mij PS2 met een RGB aangesloten en voor de DC zoek ik nog een RGB. Kwam er laatst ook achter dat mijn kleine TV die al een jaartje of 10 bestaat 60 hertz kan afspelen :lol:.
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Wed Apr 26, 2006 14:30

FF een vraagje voor mensen die een plasma of lcd tv hebben, als je een console via RGB hier op aansluit, zijn dan de scanlines weg? Zodat je zeg maar een VGA effect krijgt?
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Post by Baki » Wed Apr 26, 2006 17:22

Bij mijn plasma niet, geloof me op plasma en dus HDTV's is component tha way yo go ;)
Ook oudere consoles moet je niet op een plasma aansluiten, ziet er niet uit en omdat het scherm vrij groot is lijkt het net of de game skipped.
User avatar
Rano
Active Level:
Active Level:
Posts: 588
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:33

Post by Rano » Wed Apr 26, 2006 20:58

legztec wrote:RGB staat voor rood groen en blauw welke de enige kleuren zijn die een mens kan zien.
Van daaruit zijn alle kleuren opgebouwd.

Dat is niet waar. Het menselijk oog kan heel veel kleuren zien. Uit Rood Groen Blauw kan je alle kleuren maken. Net als met Rood Geel Blauw. Objecten hebben zelf geen kleuren. Ze reflecteren het licht op een bepaalde golflengte. Hoog is rood, laag is blauw/paars. Daarom is ook alles zwart/wit als het donker is.

legztec wrote:Eigenlijk is het geen standaard maar wordt het gebruikt als een verzamelnaam.

Ook dit is niet waar. RGB is in de analoge video-industrie zeker wel een standaard. Net als RF connector, Composite video, Component video en S-Video.

legztec wrote:Vga is een standaard voor het uitsturen van RGB en component is een standaard die gebruik maakt van een comprimerening van RGB.

Neh-eh. VGA is wel een standaard. Maar dat heeft betrekking op het maximaal aantal kleuren en resolutie wat een scherm kan weergeven. VGA kabels kunnen echter wel meer doorgeven dan een VGA scherm qua prestaties aankan.

legztec wrote:Ik heb nu 2 schermen voor me staan vaarvan 1 VGA (rgb analoog) en 1 Digitaal en ik zie het verschil niet.
Het enige waar ik niet graag aan begin is composiet want dan gaan alle signalen over 2 lijnen en dat ziet er gewoon niet uit.

Dan heb je of een slecht digitaal scherm en een heel goed VGA scherm of andersom want ik zie echt wel verschil. Digitaal beeld is veel zuiverder.
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Wed Apr 26, 2006 21:27

ok en dan nu het verschil tussen component en rgb op een hd plasma of lcd. :P
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Post by Baki » Wed Apr 26, 2006 22:32

DreamerNL wrote:ok en dan nu het verschil tussen component en rgb op een hd plasma of lcd. :P


Bij mij is alles met component mooi scherp en met een vet hoge resolutie (bij de consoles die dat ondersteunen) en met rgb echt minder. Als je echt wilt lachen moet je eens een ps2 met composiet aansluiten op je plasma :o Wazige shit haha niet normaal. Maar ik gebruik mijn plasma voor alle nieuwere consoles, de oude shit speel ik via een sony 4:3 tv met rgb en s-video.
R-Type

Post by R-Type » Wed Apr 26, 2006 23:14

Tja met composiet (die standaard bitches) is mijn Ps2 ook wazig op mijn 60cm TV. Het is gewoon lomp, heel blurry; KH1 leek wel een N64 game. Ik durf dus niet voor te stellen hoe lelijk het op een plasma is.

Veel mensen waar ik over de vloer kom hebben altijd composite, ze weten vast niet beter. Ik vertel het ze ook niet. Geen zin in. Moet je weer leken uitleggen waarom RGB beter is enzo :)

Maar ik zweer tegenwoordig eigenlijk wel bij S-Video (voor de Ps2 en oudere systemen). Heb het idee dat de 2D games er beter uitzien op mijn S-Video (less pixels). Plugt ook wel handig en duidelijk, aan de voorkant van de TV en ik kan nu dus films kijken op Ps2 zonder groen beeld.. yeuh ofzo.

RGB cables gaan trouwens wel snel naar de tering (vooral als je veelvuldig switched).. ik denk dat iedereen hier wel eens geel beeld heeft gehad ;)
Post Reply