Daytona USA : Self destruction

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
michelze
Active Level:
Active Level:
Posts: 124
Joined: Sat Aug 06, 2011 19:53
Location: Esch Brabant

Daytona USA : Self destruction

Post by michelze » Sun Oct 12, 2014 16:01

Ik heb het al elders gelezen, maar deze kasten geven na +20 jaar toch vaak de geest.

En de hardware is ook amper uit andere kasten te trekken, wat het moeilijk maakt deze klassieker in originele werkende staat te behouden. Zo ook in het NGC. Blijven zorgenkindjes lijkt me.

Ik zou wensen dat er een vervang print zou komen die zo direct plug en play is.
Er zijn al emulators en ook op een port naar de PS3, maar dan draait je oude machine nog niet.
Stiekem hoop ik dat er nog ergens een hobbyist de code in zijn vrije tijd om gaat zetten en dat je een soort van vervangings unit voor de originele cage gaat krijgen.


Maar het blijft ijdele hoop denk ik.....
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Daytona USA : Self destruction

Post by Jinxz » Sun Oct 12, 2014 23:15

Ik heb het er ook vaak over gehad.
Ik hoorde op john's arcade dat er een aantal lui bezig waren met een modern bord voor pole-position aangezien die ook self destructen. Lijkt me niets anders dan normaal dat er ook moeite wordt gestopt in een bord voor The best race game ever, Daytona! Out with the old, in with the new.
Misschien eens de stap wagen om een PC/emu versie naast een origineel te zetten (met gebruik van originele hardware). Als de game 100% gelijk is, de volgende stap nemen en er nog eentje ombouwen en proberen te linken.
User avatar
Wombat
Active Level:
Active Level:
Posts: 525
Joined: Sun Sep 25, 2005 18:10
Contact:

Re: Daytona USA : Self destruction

Post by Wombat » Mon Oct 13, 2014 10:12

De model 2 emulator ondersteund system-link voor 8 spelers, dus v.w.d.b. kan je linksom of rechtsom altijd wel weer de boel aan de praat krijgen. Wat alleen een challenge zal zijn is om de game op 24khz te laten draaien op een PC (aan de experts, klopt dit?).

Er zou eigenlijk een blinde test uitgevoerd moeten worden @ NGC, Cage vs Jinx. 1x op originele hardware en 1x op een geemuleerde setup, zonder dat jullie weten welke cab faux is ;). Dan weten we pas echt hoe duidelijk (of niet) de geemuleerde versie verschilt van het origineel.
S-E-G-A 8)
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Daytona USA : Self destruction

Post by Psykick » Mon Oct 13, 2014 10:22

Technisch gezien zeker mogelijk, maar dan komt er het volgende bij kijken :

- 8 PC systemen met de emulator. 24khz kan je omzeilen door 26 inch LCD schermen erin te knallen of huidige CRT te gebruiken icm Soft15k of CRTemudriver

- 8 LCD schermen als je dus voor de 31kHz route gaat

- 8 x de Aganyte mod voor Model 2

- 8 x Logitech Stuur voor de mod

- Een router en wat kables etc.

Al met al is dat een aardig heftig project, waarbij je niet zeker weet of het geheel arcadeperfect zal spelen. Bijkomende voordelen zijn is dat je gelijk meerdere Sega racers kunt spelen, zowel model 2 als model 3, waarschijnlijk nog meer racers die multiplayer zijn en geen ongelooflijk onbetrouwbare hardware meer hebt. Het is bijna niet meer te handhaven ondertussen.

Nadeel evt. is dat het authenticiteit verliest.

Ik zou de uitdaging wel aandurven denk ik. Wel aardig wat werk :)
User avatar
Wombat
Active Level:
Active Level:
Posts: 525
Joined: Sun Sep 25, 2005 18:10
Contact:

Re: Daytona USA : Self destruction

Post by Wombat » Mon Oct 13, 2014 11:50

In het geval van de epische 8-speler setup @ NGC, hoef je niet eens perse 8 computers te gebruiken. Afhankelijk van hoe krachtig de PC configuratie is kan je meerdere cabs voeden met één PC.

Maar stel je zou de originele monitoren gebruiken, is het een beetje doable om een PC 24khz uit te laten sturen? Op die manier krijg je de meest natuurgetrouwe weergave van M2 en M3 games natuurlijk. (Al in het kader van multi compatible, zou uiteindelijk een LCD een betere zet zijn)
S-E-G-A 8)
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Daytona USA : Self destruction

Post by Sphere » Mon Oct 13, 2014 12:31

Volgens mij is de force feedback bij de geëmuleerde versie zo goed als niet bestaand en dat is wel een groot deel van de fun.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Daytona USA : Self destruction

Post by Psykick » Mon Oct 13, 2014 12:41

Sphere wrote:Volgens mij is de force feedback bij de geëmuleerde versie zo goed als niet bestaand en dat is wel een groot deel van de fun.


Nee, dat zit wel goed met de Aganyte mod, dat is het probleem zeker niet.

@Robert, een krachtige pc zou mss wel kunnen, maar dan zit je wel heel erg met USB hubs etc. en wordt het een heel lastig verhaal qua beeld. Je moet dan 1 systeem hebben die 8 unieke monitoren van beeld voorziet, lijkt me niet echt te doen.

24kHz wordt dan helemaal een probleem, want dan moet je namelijk met soft15kHz werken.
User avatar
Wombat
Active Level:
Active Level:
Posts: 525
Joined: Sun Sep 25, 2005 18:10
Contact:

Re: Daytona USA : Self destruction

Post by Wombat » Mon Oct 13, 2014 12:42

Ai dat is zeker een gemis en laat nu net Sega Racing Classic wel goede force feedback hebben, maar dan weer geen 8-speler support (max 4!). We hebben dus eigenlijk een soort frankenversie nodig die al het goede van Sega Racing Classic combineert met de Daytona USA referenties uit het orgineel en 8-speler support.
S-E-G-A 8)
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Daytona USA : Self destruction

Post by Cageman » Mon Oct 13, 2014 14:09

Enige mod op deze hardware is de (eerder door mij geposte) mod met de door Aganyte (gamoover.net) ontworpen schakeling.

Nadelen (ik ben een anal motherfucker als het hier op aankomt):

  • Dead zone in het stuur. Ofwel, je kunt als je het stuur recht houdt gewoon keihard tegen een muur rijden zonder dat het stuur reageert.
  • De feedback op de Aganyte mod heeft een centering regeling. Stuur wil altijd terug naar het midden; iets dat dus zal samenbestaan met de in-game FFB.
  • FFB met de Logitech mod is 75% functioneel vind ik. De Logitech PCB die de basis van deze mod (en de Happ mod) vormt is gemaakt voor een plastic stuurwiel met een kleine motor. De implementatie is daarvan gedaan zodat er niet teveel schade aan de motor kan ontstaan. Belangrijkste eigenschap van de Logitech implementatie is dat het stuurwiel niet naar links zal worden 'gegooid' als jij zelf naar rechts aan het sturen bent. Het effect is dat je wel forse FFB voelt in de richting waarin je zelf aan het sturen bent, maar niks/weinig in tegengestelde richting. Gewoon omdat de Logitech PCB dat gewoonweg niet toelaat.

Kortom, een mod met een GT500RS (ik noem maar even wat) zou beter werken, maar is ook flink kostbaar (en bewerkelijk). Een mod met de originele M2 kast en hardware gaat inleveren op prestatie en gedrag van de Force Feedback. En daarmee in mijn ogen gewoon een no-go.

Ik durf te stellen dat ik erg goed ben in Daytona USA, en precies aanvoel wat het stuur en de FFB moet doen. De Aganyte mod op M2 is fantastisch, maar voor een purist als mijzelf echt geen optie voor vervanging van de originele hardware van een dedicated Daytona USA setup.
User avatar
Anunaki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1156
Joined: Sat Nov 03, 2012 16:04
Location: Spijkenisse

Re: Daytona USA : Self destruction

Post by Anunaki » Mon Oct 13, 2014 14:19

de beste oplossing is een moderne pcb a la wat ze nu voor PP - PP2 aan t ontwikkelen zijn

maar wie moet het gaan maken
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Daytona USA : Self destruction

Post by Cageman » Mon Oct 13, 2014 14:26

Anunaki wrote:de beste oplossing is een moderne pcb a la wat ze nu voor PP - PP2 aan t ontwikkelen zijn

maar wie moet het gaan maken

Ja, precies. Zou wel de bom zijn als dat er zou komen. PCB moet dan dezelfde aansluitingen hebben (naar filterboards). Maar dat is nogal wat, een FPGA/revised variant van een hardware stack zoals M2 (waar ook nog eens een partij custom SEGA spul op zit, waarvan SEGA de sources kwijt is (gerucht)).
Trol
Active Level:
Active Level:
Posts: 129
Joined: Sun Jun 22, 2014 14:46

Re: Daytona USA : Self destruction

Post by Trol » Mon Oct 13, 2014 17:10

Welke componenten gaan het meest stuk en waar ligt dat aan?
Het lijkt me simpeler om de componenten die vaak stuk gaan te vervangen voor betere. Bijvoorbeeld Fujitsu ttl op Konami pcb's.
Of ben ik hiermee iets te kort door de bocht?
User avatar
flay
Active Level:
Active Level:
Posts: 389
Joined: Wed Oct 17, 2012 20:48

Re: Daytona USA : Self destruction

Post by flay » Mon Oct 13, 2014 17:42

TK: Daytona USA twin
Postby Arcadia Amusements » Mon Mar 07, 2011 1:54 am

In goede staat verkerende gereviseerde Daytona USA.

technisch: monitors zijn helder, scherp en rijk van kleur, de pcb's van beide spelerzijden heb ik zelf helemaal gereviseerd en voorzien van de door Sega geadviseerde mods, ook heb ik zelf de object ram ic's ALLEMAAL vervangen en de 3D processoren dubbel en dik gesoldeerd (zeer gekende problemen op Daytona's) zodat ze nog voor jaren onbezorgd speelplezier zullen zorgen, force feedback is op beide kanten werkend een sterk, alle lampen ok, geluid ok


Ik heb ooit deze advertentie tegengekomen en dacht dat er een oplossing was voor het Daytona probleem maar blijkbaar is dit niet zo.
We were the first gamers !
Post Reply