Gotek floppy emulator in Amiga 1200

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
Mart
Active Level:
Active Level:
Posts: 498
Joined: Mon Mar 23, 2009 09:21

Gotek floppy emulator in Amiga 1200

Post by Mart » Tue Aug 05, 2014 09:54

Ik heb gisteren even lekker aan mijn Amiga geknutseld en het leek me leuk het resultaat op Nozomi te delen.

Enige tijd geleden heb ik een gotek diskdrive emulator gekocht. Het is simpel gezegd gewoon een USB-port ipv van de ouderwetse diskdrive. Je kan vervolgens de diskimages (ADF files) op de de usb-stick zetten (gewoon via je windows verkenner), je steekt de usb-stick in de diskdrive emulator en de Amiga ziet het als een als een echte floppy. En dat werkt uitstekend.

Nu was er nog 1 probleempje. Ik kocht de Gotek in een externe behuizing als een tweede diskdrive. Echter moeten de meeste games bij een Amiga booten vanaf diskettestation 1 (df 0). Je kan Amiga weliswaar vertellen dat hij moet booten vanaf het externe diskettestation (df1) in het menu dat je krijgt wanneer je bij het opstarten beide muisknoppen ingedrukt houdt, echter werkt dit voor de meeste games vreemd genoeg (en helaas) niet. De diskette moet dus echt in df0 zitten.

Mijn doel was duidelijk :mrgreen: De oude diskdrive in mijn Amiga 1200 vervangen.


Oude drive eruit:

Image

Nieuwe erin :

Image

Image

En gamen maar :

Image

.... en wat zijn er toch een boel goede games voor de Amiga .... Heerlijk !
User avatar
beau
Active Level:
Active Level:
Posts: 2002
Joined: Sat Apr 24, 2010 20:06

Re: Gotek floppy emulator in Amiga 1200

Post by beau » Tue Aug 05, 2014 10:29

cool mart !!
:D
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Gotek floppy emulator in Amiga 1200

Post by Da Dude » Tue Aug 05, 2014 10:54

Gaaf. Geen geklooi met disks, maar alles in image, meteen draaien.

Goed bezig.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Gotek floppy emulator in Amiga 1200

Post by Cageman » Tue Aug 05, 2014 15:39

Zou dit ook werken voor een MSX bijvoorbeeld? Wel meganerdyuberepiccool :)
User avatar
Anunaki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1156
Joined: Sat Nov 03, 2012 16:04
Location: Spijkenisse

Post by Anunaki » Tue Aug 05, 2014 15:53

Er is een sd oplossing voor msx.

Wel cool dit mart
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Re: Gotek floppy emulator in Amiga 1200

Post by d » Tue Aug 05, 2014 15:54

Mart wrote:en wat zijn er toch een boel goede games voor de Amiga .... Heerlijk !

Rod land
Pang
Smash TV (met 2 joysticks!)
User avatar
Mart
Active Level:
Active Level:
Posts: 498
Joined: Mon Mar 23, 2009 09:21

Re: Gotek floppy emulator in Amiga 1200

Post by Mart » Tue Aug 05, 2014 17:02

Cageman wrote:Zou dit ook werken voor een MSX bijvoorbeeld? Wel meganerdyuberepiccool :)


:mrgreen:

Afgezien van het feit dat dit niet op een MSX werkt is het ook een beetje een oplossing voor een probleem dat (voor de MSX althans) niet bestaat. De image van een MSX game kan je gewoon op een diskette wegschrijven (er wel even met een plakbandje over 1 van de gaatjes een 720 Kb diskette van maken :mrgreen:). En daar kan een MSX gewoon mee overweg.

Bij de Amiga is het allemaal totaal anders. Een image van een Amiga-diskette is ook 880 Kb. Je kan niet even een Amiga-diskette aanmaken op een PC. Daar zijn dan wel weer truckjes voor. Een Catweasel kaart bijvoorbeeld. Maar dat is duur en omslachtig. Dit met die USB-stick is een geweldige oplossing en werkt echt als een malle. Gewoon de image naar je USB-stick slepen en gaan.

Wat wel een hele vreemde gewaarwording is, is dat mijn Amiga nu eigenlijk volledig een soort van solid state is. De interne harde schijf is vervangen door een Compact Flash en het diskette station is nu een USB-poort. Gevolg: nul komma nul geluid. Dat is echt heel vaag, haha. Je ziet de lampjes druk bezig waarbij je voorheen jaren lang hetzelfde ratelende geluid hoorde van oude floppy's en logge antieke harde schijven. En nu hoor je gewoon echt helemaal niets !
Last edited by Mart on Tue Aug 05, 2014 17:48, edited 3 times in total.
Trol
Active Level:
Active Level:
Posts: 129
Joined: Sun Jun 22, 2014 14:46

Re: Gotek floppy emulator in Amiga 1200

Post by Trol » Tue Aug 05, 2014 17:13

Gewelig. Eindelijk van die rotfloppy's af.
Die 3,5 disks gaan altijd stuk :|
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: Gotek floppy emulator in Amiga 1200

Post by cthulhu » Tue Aug 05, 2014 17:55

Geweldige oplossing! Ik heb altijd een zwak gehad voor de Amiga en had zelf ooit een Amiga 600...harde schijf waar je in feite geen ruk aan had en een disk drive die continu kapot ging...de Amiga 500+ en 1200 waren een heel stuk beter. Echt een enorme hoeveelheid geweldige spellen...bijna ongeëvenaard.
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Re: Gotek floppy emulator in Amiga 1200

Post by Baki » Wed Aug 06, 2014 14:18

Ik vond dus laatst in mijn ouderlijk huis onderin een kast mijn amiga 500+ terug. Ook de monitor, joystick, muis (met zo'n grote bal bovenop) en een extra diskette station lagen erbij. Na even vragen en zoeken vond ik ook mijn twee dozen diskettes. Dat laatste is leuk alleen is nu de vraag wat allemaal nog werkt. Dan lees ik dit ineens en dat is dan wel heel handig. Dan hoef ik geen 300 diskettes te gaan testen namelijk. Neem aan dat dit dus ook werkt voor een 500+?
User avatar
Mart
Active Level:
Active Level:
Posts: 498
Joined: Mon Mar 23, 2009 09:21

Re: Gotek floppy emulator in Amiga 1200

Post by Mart » Wed Aug 06, 2014 15:55

Baki wrote:Ik vond dus laatst in mijn ouderlijk huis onderin een kast mijn amiga 500+ terug. Ook de monitor, joystick, muis (met zo'n grote bal bovenop) en een extra diskette station lagen erbij. Na even vragen en zoeken vond ik ook mijn twee dozen diskettes. Dat laatste is leuk alleen is nu de vraag wat allemaal nog werkt. Dan lees ik dit ineens en dat is dan wel heel handig. Dan hoef ik geen 300 diskettes te gaan testen namelijk. Neem aan dat dit dus ook werkt voor een 500+?



Yep, als het goed is werkt het op alle Amiga's. :D
http://cortexamigafloppydrive.wordpress.com/
Post Reply