Super Mario Bros (NES) op een LCD

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Sphere » Sun Oct 13, 2013 15:18

Hey guys,

Misschien dat iemand mij hier kan helpen. Vandaag heb ik een mooie deal kunnen sluiten op een rommelmarkt met als gevolg dat ik de trotse eigenaar ben van een NES! Nostalgie op en top want ik heb de nodige uurtjes (understatement of the year) gespeeld op de NES. Zojuist aangesloten op de Televee en wat blijkt, crappy beeld. Nu kwam ik op internet een aantal artikelen tegen over het feit dat LCD's niet de input van de NES goed kunnen omzetten waardoor het beeld wat zig-zagged is zoals je kunt zien in de foto hieronder.

Image

Inmiddels heb ik het nodige gelezen over een RGB mod die je kunt doen maar weet iemand of dat wel nodig is? Heeft er iemand anders wellicht ervaring met de NES en LCD tv's? Misschien iemand een goede tip hoe dit makkelijk te verhelpen is anders dan het kopen van een CRT scherm voor erbij? :roll:

Groet,

Pieter
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Da Dude » Sun Oct 13, 2013 21:58

Zoek is op wat posts van Almighty, die had toen 1 of andere setup gebouwd van meerdere beeldvervormers om het optimaal te krijgen.
Als ik em vind, pas ik dit andwoord wel ff aan.

ps. was geen goedkope oplossing
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Sphere » Sun Oct 13, 2013 22:37

Deze bedoel je waarschijnlijk?

viewtopic.php?f=4&t=3127

Dat is een interessant concept, het probleem is alleen dat de NES geen scart aansluiting heeft en volgens mij ook niet direct een RGB output. Daar loop ik dus tegen het probleem aan.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Da Dude » Sun Oct 13, 2013 23:08

Ja die ja. Nes rgb mod is een optie: http://retrorgb.com/nesrgb.html
Doe je er meteen een stereo mod bij http://retrorgb.com/nesmods.html

ik kan niet solderen, jij?
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Cageman » Sun Oct 13, 2013 23:39

Wel even een PPU zien te scoren, en die zijn momenteel volgens mij zo zeldzaam als hobbelpaardenpoep. Een stock NES kun je niet RGB modden, dacht ik.
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by cthulhu » Mon Oct 14, 2013 15:52

Cageman wrote:Een stock NES kun je niet RGB modden, dacht ik.


Klopt. De meest voor de hand liggende optie is het aanschaffen van een upscaler met scanline generator (ikzelf gebruik een XRGB mini Framemeister...wel een beetje prijzig als je alleen op een NES speelt) of een CRT halen bij de kringloop.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Ken » Mon Oct 14, 2013 15:59

CRT is the only way.
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Jinxz » Mon Oct 14, 2013 21:57

Ken wrote:CRT is the only way.


+1
ckong

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by ckong » Mon Oct 14, 2013 22:06

Jinxz wrote:
Ken wrote:CRT is the only way.


+1


+1
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Sphere » Mon Oct 14, 2013 22:10

Sphere wrote:...Misschien iemand een goede tip hoe dit makkelijk te verhelpen is anders dan het kopen van een CRT scherm voor erbij? :roll:

Groet,

Pieter

:roll:
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by cthulhu » Tue Oct 15, 2013 07:57

Als je van plan bent meer retro consoles dan alleen een NES aan te gaan sluiten op jouw LCD, dan is het misschien toch de moeite waard om een upscaler te kopen...het is duur maar wel de moeite waard (had geen ruimte voor een CRT).

Het beeld van m'n AES op een Panasonic Plasma:
Image

Image

Ik heb ook al een paar keer een NES aangesloten en ook die ziet er fantastisch uit.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Sphere » Tue Oct 15, 2013 09:21

Twinkle Star Sprites, gotta love it :D

Thanks voor de tip cthulhu. Wel even een vraag. Als jij bij jouw NES de scaler er tussenuit haalt krijg je dan dezelfde rafelende randen op je scherm als de foto dit ik heb geplaatst?
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by cthulhu » Tue Oct 15, 2013 10:21

Sphere wrote:Thanks voor de tip cthulhu. Wel even een vraag. Als jij bij jouw NES de scaler er tussenuit haalt krijg je dan dezelfde rafelende randen op je scherm als de foto dit ik heb geplaatst?


Nooit op gelet om eerlijk te zijn, maar ik kan vanavond (wanneer ik wat meer tijd heb) even voor je kijken en een kleine vergelijking proberen te maken...ik weet wel dat het beeld er voor veel retro consoles er niet bepaald geweldig uitziet op m'n plasma (op de PC Engine na). Ik weet wel dat een collega van mij ook crappy beeld kreeg op een LCD.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Sphere » Tue Oct 15, 2013 10:35

Dat zou super zijn als je dat kon doen, dank je wel.

Ja op internet heb ik inmiddels veel over gelezen maar de ene LCD heeft het wel en de ander niet. Samsung lijkt dit probleem altijd te hebben maar sommige LCD's hebben een zogenaamde game modes waardoor dit effect geminimaliseerd wordt. Inmiddels heb ik wel ondervonden dat voor de NES het een groot verschil is of je nu de RF kabel gebruikt of de AV kabel, AV geeft vele malen betere kleuren maar lost de gerafelde randen helaas niet op.

Als blijkt dat de upscaler met scanlines werkt dan is het wat mij betreft 2 vliegen in 1 klap en dat maakt de prijs al weer een stuk interessanter.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Da Dude » Tue Oct 15, 2013 10:50

Mijn Oude Philips LCD maakte van mijn Xbox1 en Ps2 een wazige boel. Toen ik ze verkocht had ik ze op mijn Samsung aangesloten, en dat gaf toen een
prachtig beeld. Verschil per TV heb je ook mee te maken
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by cthulhu » Tue Oct 15, 2013 17:34

Ben tot de conclusie gekomen dat mijn upscaler niet optimaal werkt met PAL consoles...bij NTSC daarentegen geeft ie echt geweldig beeld. Eigenlijk alle consoles die ik gebruik met de Framemeister zijn Japans...de NES is van m'n vrouw en ik speel niet vaak NES spellen...sorry voor de dooie mus. Ik weet niet welke upscalers er zijn die goed werken met PAL systemen. Misschien is het de moeite waard op de volgende site door te ploeteren: http://retrogaming.hazard-city.de/
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Sphere » Tue Oct 15, 2013 19:04

Ohw minder, maar bedankt voor het uitzoeken en de link. De zoektocht gaat gewoon verder :D
User avatar
Wombat
Active Level:
Active Level:
Posts: 525
Joined: Sun Sep 25, 2005 18:10
Contact:

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Wombat » Sun Oct 20, 2013 11:21

Vergeet die PPU oplossingen en wacht op de release van het 'NES RGB board':
http://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=47617

:)
S-E-G-A 8)
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Cageman » Sun Oct 20, 2013 14:11

Cool spul!
User avatar
Anunaki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1156
Joined: Sat Nov 03, 2012 16:04
Location: Spijkenisse

Re: Super Mario Bros (NES) op een LCD

Post by Anunaki » Sun Oct 20, 2013 16:24

nice Robert!! moetikhebbe
Post Reply