Oculus Rift eerste ervaring!

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Oculus Rift eerste ervaring!

Post by Psykick » Fri Jun 28, 2013 12:31

Nou gisteren mijn eerste ervaring gehad met Oculus Rift! Een vriend van me kon niet wachten en heeft de DEV kit gekocht welke op dit moment 720p ondersteund. Later wordt dit zeker 1080p en misschien zelfs 4k.

Anyway ik had er niets over gelezen en gezien, bewust, want ik wilde gewoon verrast worden. Ik wist natuurlijk wel dat het iets met Virtual Reality en zo was.

Ik moet eerlijk zeggen toen ik hem voor mijn neus kreeg vond ik het ineens heel spannend en was ik echt benieuwd. De eerste film/cg was een soort fantasie achtbaan in een middeleeuwse setting bij een kasteel en aan de kust met rotsen en bergen. Ik kreeg hem op mijn hoofd en alles wat ik zag was beeld, maar ik keek alleen maar een beetje vooruit en onder me. Ik wist ff niet dat ik gewoon kon rondkijken. Nadat Mark dat zei draaide ik me om en ik wist echt ff niet wat ik meemaakte. Ik werd er letterlijk onwel van. Ik keek naar beneden en zag dat ik gewoon op 100 meter hoogte zat in mijn achtbaantrolley. Dit was echt freaky en niet prettig hehe.

Als je geen last hebt van wagenziekte e.d. is het helemaal te gek, maar ik kon het gewoon niet verdragen, het was gewoon echt te intens. Ik deed hem ook vrij snel weer af.

Het tweede ding was een game. Het was een soort Arkanoid, maar dan de diepte in, dus dat het balletje van je af de diepte in wordt geschoten en het plateau waar hij op de terecht komt bestuur je met je hoofd/ogen. Die is dan ook doorzichtig. Dit was wat statischer en was voor mij prima te doen. Het was ook echt supervet gedaan en smaakte naar meer. Ook een lekker pompende track á la Rez, maakte de ervaring helemaal af!

Daarna heb ik nog een vlucht door de ruimte gemaakt, waar je into orbit wordt geschoten en je de aarde kleiner ziet worden met heerlijke pianomuziek. Dit was ook intens, maar goed te doen.

Toen heb ik nog twee dingen gedaan waar ik echt koud van ging zweten en ik enorm misselijk werd. Voor de duidelijkheid, ik ben ook iemand die al 2 keer doodziek is geworden op de zee. Ik kan er dus gewoon niet zo goed tegen en heb vaak tijd nodig om daaraan te wennen. Hijzelf en een vriend hadden veel minder last, maar ook toch een beetje wennen.

Anyway de twee dingen waar ik dus doodziek van werd was lopen door een donker bos met een zaklantaarn met een joypad in je hand. Mijn hoofd en mijn lichaam zeggen "does not compute" en dat was ook snel over. Hetzelfde was in de oceaan, waar je op de bodem loopt en er haaien en shit langs je zwemmen. En als je dan oomhoog kijkt zie je heel in de verte het wateroppervlak, dat is ook best freaky.

Ik vond het allemaal echt supervet gedaan en heel intens. Ik weet ook zeker dat hier de toekomst ligt, maar ik denk zelf dat ik nog flink wat sessies nodig heb om er aan gewend te raken.

Seeing is believing!
User avatar
ElPancho
Active Level:
Active Level:
Posts: 1290
Joined: Fri Apr 11, 2008 07:18

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by ElPancho » Fri Jun 28, 2013 12:48

Ik heb in '97 in Futuroscoop in Frankrijk zo'n virtual reality helm van Sega op mijn knar gehad. Weet niet meer hoe dat spel heette maar was ook een achtbaan met skeletten en zo.

Precies hetzelfde effect op mij, doodmisselijk werd ik, en iedereen die zich eraan waagde trouwens.
Terwijl ik toch heel goed tegen op zee varen en autoziekte kan.

Wat wel te gek is, en dat maakt het onverdraagzaam zijn tegen de effecten zo balen, is dat het beeld echt meebeweegt met je hoofd en dus echt het gevoel hebt in alle richtingen te kunnen kijken en er andere beelden gerenderd worden. Dat in tegenstelling tot bv zo'n bril waarin het lijkt dat je de film op een scherm van 1,5 meter zit te kijken.

Mooi verslag Has!
Last edited by ElPancho on Fri Jun 28, 2013 12:50, edited 1 time in total.
Team 15 kHz
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by Cageman » Fri Jun 28, 2013 12:50

Doet me heel erg denken aan mijn eerste ervaring met VR op de Scheveningse Pier, tig jaar geleden.

Klinkt wel vet allemaal, hoor. Ben benieuwd hoe ik het ga beleven. Ben ook vrij makkelijk zeeziek, dus dat kan leuk worden.

Er schieten me wel wat goede gametitels te binnen nu ik je ervaring zo lees:

  • Metal Gear Solid Chunks
  • Tom Clancy's Projectile Vomiting
  • Marvel's Spewer Man
  • Guilty Gear eXpel
  • Duke Pukem 3d

Bring 'em on :mrgreen:
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by Psykick » Fri Jun 28, 2013 13:54

ElPancho wrote:Wat wel te gek is, en dat maakt het onverdraagzaam zijn tegen de effecten zo balen, is dat het beeld echt meebeweegt met je hoofd en dus echt het gevoel hebt in alle richtingen te kunnen kijken en er andere beelden gerenderd worden. Dat in tegenstelling tot bv zo'n bril waarin het lijkt dat je de film op een scherm van 1,5 meter zit te kijken.

Mooi verslag Has!


Dat dacht ik dus ook, het is wel heel gaaf en smaakt zeker naar meer, maar ik hoop gewoon zo dat ik er op een gegeven moment een soort van immuun voor word. Het is gewoon te cool om niet van te kunnen genieten straks.
Je hebt hier niet eens meer het gevoel dat het beeld wordt gerenderd, maar het is er gewoon, je bent gewoon in een compleet andere wereld. Wat het dus ook bizar maakt wanneer je het weer van je hoofd af doet. Dan zit je in een kamertje van 2 bij 2 op een simpel bureaustoeltje. Misschien kan ik hem eens strikken om hem mee te nemen naar het NGC.

@Arjan :mrgreen:
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by Jinxz » Fri Jun 28, 2013 15:05

Gaaf man.
De reden dat ik de ScudRace cab aan het restaureren ben is enkel en alleen om er een 'Rift racer' van te gaan maken. Een triplescreen opstelling om te racen lijkt vet maar om 1000 euro aan goede schermen uit te geven en vervolgens er naar te moeten staren 'alsof het echt' is staat in schril contrast tot een Oculus Rift waarbij je er echt in zit. Vooral als je tot nu toe maar 300 USD kosten ;)
Kan niet wachten tot de retail versie beschikbaar is. Zodra de pre-orders daarvoor open gaan sta ik in de rij.

Goed om te horen dat ie je bevallen is Has. Geeft me weer wat vertrouwen dat het geen miskoop zal zijn ;)
User avatar
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:
Posts: 889
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:06
Location: Den Haag

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by Beatmaster-P » Fri Jun 28, 2013 20:31

Zo stel je voor Occulus Rift icm je Race cab, biiiizarrr!

je kan m ook combineren met de Virtuix omni:

http://youtu.be/FMzoCf8TAOA

verder geen vragen
OIIIIIIIO
User avatar
beau
Active Level:
Active Level:
Posts: 2002
Joined: Sat Apr 24, 2010 20:06

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by beau » Fri Jun 28, 2013 21:28

Half life 2 krijgt ook ondersteuning voor oculus rift
Last edited by beau on Sat Jun 29, 2013 07:40, edited 1 time in total.
:D
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by Cageman » Fri Jun 28, 2013 21:34

beau wrote:Half life 2 krijgt ook ondersteuning voor occulus rift

Je bedoelt Barf Life 2.

:mrgreen:
User avatar
beau
Active Level:
Active Level:
Posts: 2002
Joined: Sat Apr 24, 2010 20:06

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by beau » Fri Jun 28, 2013 21:41

Cageman wrote:
beau wrote:Half life 2 krijgt ook ondersteuning voor occulus rift

Je bedoelt Barf Life 2.

:mrgreen:


Glapjas :mrgreen:
:D
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by Psykick » Fri Jun 28, 2013 23:23

Cageman wrote:
beau wrote:Half life 2 krijgt ook ondersteuning voor occulus rift

Je bedoelt Barf Life 2.

:mrgreen:


:mrgreen: :mrgreen:
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by Asure » Fri Jun 28, 2013 23:30

Ik heb 't filmpje gezien met de oma die eentje op krijgt van haar kleinzoon-dev en helemaal gek wordt met "wow" en "it's so real" etc.. kan hier ook niet op wachten eigenlijk, maar zal helaas nog wel even duren voordat het standaard en betaalbaar is om als gamepad in de doos te zitten bij de next-next-gen console.

Heb totaal geen moeite met 3D immersive dingen, juist wel met de bioscoop-3D omdat dat niet helemaal werkt voor mijn gevoel. Ik wil dat de hele film gerenderd is en perspectief mee gaat als ik beweeg in mijn stoel om mijn biertje te pakken :) nu voelt het effect wat 'goedkoop' voor mijn idee.

Ben altijd al zeer visueel ingesteld geweest. Ik kan me ook alles 'voorstellen', ben me bewust van mijn plek in de 3D-wereld en kan zo het beeld voor de geest halen alsof ik in de bovenhoek van de kamer (of waar dan ook) een camera heb hangen waardoor ik mezelf 3rd person zie. Ooit een psycholoog gesproken op een vaag feestje die zei dat niet veel mensen dat zo 1-2-3 konden, en dat het handig was. :roll:

Anyway, wall of text. kan ook niet wachten :)
Image
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by Jinxz » Sat Jun 29, 2013 00:56

Waar ik wel een beetje kritisch over ben t.o.v. de Oculus Rift is dat ze vrijwel nooit praten over het eindproduct en ik niet echt het gevoel krijg dat dat iets is waar ze naartoe werken. Ze hebben het constant over de Dev-kit en blijven die maar pushen. De volgende batch dev-kits staat gepland om uit te leveren in augustus... had eerder gehoopt dat ze dan ergens beginnen met het leveren van het eindproduct.
't begint te kriebelen om een dev-kit te kopen..... maar ik doe het toch maar niet ;)
User avatar
beau
Active Level:
Active Level:
Posts: 2002
Joined: Sat Apr 24, 2010 20:06

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by beau » Sat Jun 29, 2013 07:41

:D
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by Sphere » Sat Jun 29, 2013 07:55

Ze willen natuurlijk niet investeren in een product die niet wordt ondersteund door de gaming industrie dus wellicht zijn ze nu bezig meer daar draagvlak te creeren en als dat aanslaat gaan ze pas investeren in grootschaligheid en een eindproduct. Aan de andere kant misschien hebben ze wel moeite om het cash bij elkaar te krijgen. Wij begeven ons op het moment niet echt in een investerings klimaat.

Maar ik ben wel heel benieuwd, dit is zeker next gen en ik sta letterlijk te POPELEN om zoiets aan te schaffen voor mijn PC :D
User avatar
beau
Active Level:
Active Level:
Posts: 2002
Joined: Sat Apr 24, 2010 20:06

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by beau » Sat Jun 29, 2013 08:12

In 2014 komt de consument versie uit
En het schijnt dat ze ook van plan zijn om met de one en de ps4 te werken.
:D
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Oculus Rift eerste ervaring!

Post by Jinxz » Sat Jun 29, 2013 10:45

Sphere wrote:Ze willen natuurlijk niet investeren in een product die niet wordt ondersteund door de gaming industrie dus wellicht zijn ze nu bezig meer daar draagvlak te creeren en als dat aanslaat gaan ze pas investeren in grootschaligheid en een eindproduct. Aan de andere kant misschien hebben ze wel moeite om het cash bij elkaar te krijgen. Wij begeven ons op het moment niet echt in een investerings klimaat.

Maar ik ben wel heel benieuwd, dit is zeker next gen en ik sta letterlijk te POPELEN om zoiets aan te schaffen voor mijn PC :D


Het hele project is gestart met 2,4 miljoen crowd funding. In de afgelopen maand hebben ze nog eens 16 miljoen aan level A venture capital binnen geharkt dus cash is er voorlopig genoeg.
Post Reply