Nu Ken weer terug is in Nederland is het wat moeilijker om spullen rechtstreeks in Japan te kopen. Je hebt natuurlijk Lik-Sang en Play-Asia, maar veel games zijn al snel uitverkocht. Een andere optie is Yahoo Auctions Japan. Dit is zeg maar de eBay van Japan, waar je nog veel Limited Edition games, vga adapters, en vette posters kunt vinden. Vaak staat er dat de verkoper niet naar het buitenland verzend, en als hij dat wel doet, is de taal vaak nog een groot probleem. Er bestaan zogenaamde "Deputy Services" die als een soort tussen persoon werken. Hieronder een lijst van Deputy Services.
Deputy ServicesShopping Mall Japan (SMJ)
SMJ is de Deputy Service waarvan ik zelf gebruik maak.
Voordelen
- Goedkoop
- Zelf kunnen bieden
- PayPal
- Zelf bepalen wanneer je je items wilt laten verzenden
- Je kunt je items maximaal 6 maanden in Japan op slaan
- Meerdere items in 1 keer laten verzenden
- Alleen voor YAJ
- Items raken soms zoek (zelf meegemaakt)
Ik heb een keer meegemaakt dat ze een item naar me toe hadden verstuurd zonder dat ik daar een shipping request voor had gemaakt. En nu weer, ik heb 4 items daar nog liggen waarvan 1 de status heeft als "shipped". Wat wel handig is dat je 14 dagen de tijd hebt om een gewonnen item te betalen. Bij sommige Deputy Services moet je van te voren betalen. Een nadeel is dat ze alleen als tussen persoon werken voor YAJ, dus niet voor Japanse webshops.
Commissies
Als je gebruikt wilt maken van hun service moet je je eerst registreren. Als je dat gedaan hebt moet je een "deposit" betalen. Dit bepaald je "bid limit". Als je bijvoorbeeld $20,- via PayPal betaald, is je bid limit $20,- x 5. Je kunt nu dus voor maximaal $100,- bieden op een item. Nadat je een gewonnen item hebt betaald, of je hebt het verloren, word je bid limit weer reset naar $100,-. Zolang je nog geen deposit hebt gemaakt is je account nog niet actief. Hier word het allemaal verder uitgelegd.
Nadat je een item hebt gewonnen krijg je na een paar dagen de rekening via e-mail. Hieronder een voorbeeld:
Code: Select all
Invoice # / Auction # / Yen Price / ~Yen Rate / Ending Price
9 k27719680 4800 112 $42.90
$8.20 - Total internal shipping charge(s)
$2.00 - Total wire fee(s)
$12.00 - Total commission fee(s)
------------
$65.10 - Balance due (for above auctions)
$65.10 - Total outstanding balance
Uitleg
- Total internal shipping charge(s) - Verzendkosten van verkoper naar SMJ
- Total wire fee(s) - Voor het gebruik maken van YAJ (gaat naar de verkoper)
- Total commission fee(s) - Commissie voor het gebruik maken van SMJ (zie beneden)
- Base fee of $5.00 for auctions up to ¥2,000.
- Base fee of $8.00 for auctions ¥2,001 up to ¥4,000.
- Base fee of $12.00 for auctions ¥4,001 up to ¥10,000.
- $1.00 fee for every ¥1,000 over ¥10,000. (rounded up to nearest 1k)
- $0.50 fee for every ¥1,000 over ¥50,000. (rounded up to nearest 1k)
Verder komen nog de verzendkosten van SMJ naar jouw nadat je een shipping request hebt gemaakt voor je items. Hier een overzicht van de verschillende verzend opties.
Akibado
Voordelen
- zelf kunnen bieden
- PayPal
- niet alleen voor YAJ
- van te voren betalen
Celga
Ik heb zeer slechte feedback gelezen over Celga. Geen aanraader.
Masato
Voordelen
- goede service
- PayPal
- niet alleen voor YAJ
- van te voren betalen
- niet zelf kunnen bieden
Rinkya
Voordelen
- zelf kunnen bieden
- Duur
- credit card nodig voor deposit
- alleen voor YAJ
Hier kun je een hele lijst vertalingen vinden van games in het Japans.