Yahoo Auctions Japan (YAJ) Guide

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
addict
Active Level:
Active Level:

Post by addict » Tue Feb 28, 2006 15:34

Nu Ken weer terug is in Nederland is het wat moeilijker om spullen rechtstreeks in Japan te kopen. Je hebt natuurlijk Lik-Sang en Play-Asia, maar veel games zijn al snel uitverkocht. Een andere optie is Yahoo Auctions Japan. Dit is zeg maar de eBay van Japan, waar je nog veel Limited Edition games, vga adapters, en vette posters kunt vinden. Vaak staat er dat de verkoper niet naar het buitenland verzend, en als hij dat wel doet, is de taal vaak nog een groot probleem. Er bestaan zogenaamde "Deputy Services" die als een soort tussen persoon werken. Hieronder een lijst van Deputy Services.

Deputy ServicesShopping Mall Japan (SMJ)

SMJ is de Deputy Service waarvan ik zelf gebruik maak.

Voordelen
  • Goedkoop
  • Zelf kunnen bieden
  • PayPal
  • Zelf bepalen wanneer je je items wilt laten verzenden
  • Je kunt je items maximaal 6 maanden in Japan op slaan
  • Meerdere items in 1 keer laten verzenden
Nadelen
  • Alleen voor YAJ
  • Items raken soms zoek (zelf meegemaakt)
Persoonlijke ervaring

Ik heb een keer meegemaakt dat ze een item naar me toe hadden verstuurd zonder dat ik daar een shipping request voor had gemaakt. En nu weer, ik heb 4 items daar nog liggen waarvan 1 de status heeft als "shipped". Wat wel handig is dat je 14 dagen de tijd hebt om een gewonnen item te betalen. Bij sommige Deputy Services moet je van te voren betalen. Een nadeel is dat ze alleen als tussen persoon werken voor YAJ, dus niet voor Japanse webshops.

Commissies

Als je gebruikt wilt maken van hun service moet je je eerst registreren. Als je dat gedaan hebt moet je een "deposit" betalen. Dit bepaald je "bid limit". Als je bijvoorbeeld $20,- via PayPal betaald, is je bid limit $20,- x 5. Je kunt nu dus voor maximaal $100,- bieden op een item. Nadat je een gewonnen item hebt betaald, of je hebt het verloren, word je bid limit weer reset naar $100,-. Zolang je nog geen deposit hebt gemaakt is je account nog niet actief. Hier word het allemaal verder uitgelegd.

Nadat je een item hebt gewonnen krijg je na een paar dagen de rekening via e-mail. Hieronder een voorbeeld:

Code: Select all

Invoice #  / Auction # / Yen Price / ~Yen Rate / Ending Price

9            k27719680   4800        112         $42.90

$8.20  - Total internal shipping charge(s)
$2.00  - Total wire fee(s)
$12.00 - Total commission fee(s)
------------
$65.10 - Balance due (for above auctions)
$65.10 - Total outstanding balance

Uitleg
  • Total internal shipping charge(s) - Verzendkosten van verkoper naar SMJ
  • Total wire fee(s) - Voor het gebruik maken van YAJ (gaat naar de verkoper)
  • Total commission fee(s) - Commissie voor het gebruik maken van SMJ (zie beneden)
Uitleg commission fee(s)
  • Base fee of $5.00 for auctions up to Â¥2,000.
  • Base fee of $8.00 for auctions Â¥2,001 up to Â¥4,000.
  • Base fee of $12.00 for auctions Â¥4,001 up to Â¥10,000.
  • $1.00 fee for every Â¥1,000 over Â¥10,000. (rounded up to nearest 1k)
  • $0.50 fee for every Â¥1,000 over Â¥50,000. (rounded up to nearest 1k)
Zie hier voor een betere uitleg over de commission fee(s).

Verder komen nog de verzendkosten van SMJ naar jouw nadat je een shipping request hebt gemaakt voor je items. Hier een overzicht van de verschillende verzend opties.

Akibado

Voordelen
  • zelf kunnen bieden
  • PayPal
  • niet alleen voor YAJ
Nadelen
  • van te voren betalen
Bij Akibado moet je tenminste de helft van je maximum bid op een item van te voren betalen. Als je maximum bid meer als 20000 Yen is, moet je het volledige bedrag betalen. Als je een item gewonnen hebt, heb je 48 uur om de extra kosten te betalen.

Celga

Ik heb zeer slechte feedback gelezen over Celga. Geen aanraader.

Masato

Voordelen
  • goede service
  • PayPal
  • niet alleen voor YAJ
Nadelen
  • van te voren betalen
  • niet zelf kunnen bieden
Ik heb veel positieve reacties gelezen over Masato. Ik heb zelf geen ervaring met ze, maar ga zeker een keer gebruik maken van hun services.

Rinkya

Voordelen
  • zelf kunnen bieden
Nadelen
  • Duur
  • credit card nodig voor deposit
  • alleen voor YAJ
Zoeken op YAJ

Hier kun je een hele lijst vertalingen vinden van games in het Japans.
Last edited by addict on Sat Mar 11, 2006 13:53, edited 17 times in total.
Gameholic

Post by Gameholic » Tue Feb 28, 2006 15:38

Thanks man! Duidelijke beschrijving.

Het is alleen jammer dat men niet vaak naar Europa shipt en dat je te maken hebt met een taalbarriere. Want ik heb al vaker gehoord dat daar zo nu en dan wel wat interessant spul opduikt.

Ik ga het eens bekijken
addict
Active Level:
Active Level:

Post by addict » Tue Feb 28, 2006 15:43

Hier mijn laatste gewonnen items:

Image

3 vette zelda posters 8)

Ik zal foto's maken als ik ze thuis heb, en heb ingelijst.
DNL
Active Level:
Active Level:

Post by DNL » Tue Feb 28, 2006 16:09

Ik maakte veel gebruik van Yahoo Japan in 2002-2003, voor game music albums namelijk. Ik gebruikte daarvoor een privé middleman, veel makkelijker dan die andere services. Ben helaas alleen zn adres en alles kwijt....

Maar omdat dat spul zo ontzettend duur werd na de fees en alles, en ik moest uiteraard het zeldzaaamste spul hebben...ik heb hier een heel zeldzaam 3 cd album van konami, maar liefst 100 dollar voor betaald destijds, nu zie ik het wel gaan voor 200 (sick) maar ik ben daar gelukkig van afgestapt...gaming opzich is al een dure hobby.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
addict
Active Level:
Active Level:

Post by addict » Tue Feb 28, 2006 17:55

Gameholic wrote:Het is alleen jammer dat men niet vaak naar Europa shipt en dat je te maken hebt met een taalbarriere.

Ook al staat er dat de verkoper niet naar het buitenland verzend, maakt dat niets uit. Want ze versturen het eerst naar die deputy service in Japan, en dan verzend die deputy service het naar jouw.
Gameholic

Post by Gameholic » Tue Feb 28, 2006 18:35

Ja klopt.. beetje raar opgevat van mij ;)

Um, het oogt allemaal erg omslachtig op dit moment maar wie weet loont het de moeite
addict
Active Level:
Active Level:

Post by addict » Thu Mar 02, 2006 16:39

Zo, net 3 posters bij Masato besteld. Service is gelijk al goed, kreeg de 3e poster gratis omdat het m'n eerste bestelling was :D
Gameholic

Post by Gameholic » Thu Mar 02, 2006 17:07

Netjes! Wat heb je nu als totaal bedrag moeten betalen als ik vragen mag? En dat heb je betaald met Paypal neem ik aan?

Als ik het goed begrijp kan ik hun een mailtje sturen met daarin bijv een bepaalde Dreamcast die ik zoek en aan welke vereisten deze moeten doen. Dan gaan zij voor mij zoeken en als ze dan iets gevonden hebben laten ze me het weten en kan ik de maximale prijs aangeven? Daar betaal ik dan nog commissie over en dan zendt Masato het naar mij toe?

Maar dat wordt nog een hele kluif want daar komen nog verschillende kosten bij.

Dus ik heb een beetje het idee dat het allemaal prijzig en omslachtig wordt. Maar dat is puur een gevoel
addict
Active Level:
Active Level:

Post by addict » Thu Mar 02, 2006 17:12

Code: Select all

Hi, Dennis.

Thank you for your bid requests!

Please send me 4,725Yen via PayPal.
This amount is inclded the transfer fee and my commission(1,500Yen x 2).
I'll receive 4,500Yen.

http://page2.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/b63986410    BUY PRICE 700Yen
http://page11.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/n30402915    BUY PRICE 800Yen

When you buy these items, you will have to pay following costs.

1. Buy Price    800Yen + 700Yen
2. Remittance fee    210Yen
3. Domestic/International postage    ?Yen
4. Commission    1,500Yen x 2

Before you send me the money via PayPal,
please read the details at following URLs.

http://www.m-world-service.com/auction.html
http://www.m-world-service.com/order.html

I can ship packages to overseas in twice times a month.

When I receive your order, I'll let you the total included all costs.
Then, please send me the balance.

My service is "Deputy Service".
Customers have to pay all costs to get their requests even  if it is a
transfer fee(remittance fee).

If you can accept all terms and conditions, please send me the deposit via
PayPal.

If you have questions, please ask me without your hestiations.

Thank you.

Best
Masato

3e poster die ik (later) bestelde is gratis. 4,725Y is dus het bedrag dat ik moest overmaken voordat hij begon met bieden. Maar er komen nog wat kosten bij zoals de verzendkosten van verkoper -> masato.

Als ik de totale kosten weet, laat ik het je weten.

Je moet Yahoo Japan gewoon als laatste optie gebruiken. Ik wil nog een officieele dreamcast vga adapter, ik zie ze zelden op eBay. En als ik ze zie word er flink op geboden. Maar op YAJ zie ik ze regelmatig en ook nog boxed.
Gameholic

Post by Gameholic » Sat Mar 04, 2006 19:24

Ik ben vandaag eens begonnen bij Okshon. De interface is prima, het deposit gebeuren is fair en de commissies zijn ook wel te pruimen.

Het toffe is dat je zelf makkelijk kan zoeken op auctions. Ik moet zeggen dat ik nu al een hoop shit heb gezien die je op Ebay echt nooit ziet. Dus ik heb even twee biedingen lopen op wat DC spul... dead cheap :)

Morgen weet ik meer of ik wat gewonnen heb
DNL
Active Level:
Active Level:

Post by DNL » Sat Mar 04, 2006 21:24

Gameholic wrote:Ik ben vandaag eens begonnen bij Okshon. De interface is prima, het deposit gebeuren is fair en de commissies zijn ook wel te pruimen.

Het toffe is dat je zelf makkelijk kan zoeken op auctions. Ik moet zeggen dat ik nu al een hoop shit heb gezien die je op Ebay echt nooit ziet. Dus ik heb even twee biedingen lopen op wat DC spul... dead cheap :)

Morgen weet ik meer of ik wat gewonnen heb

Yup voor het echte zeldzame spul moet je op yahoo! japan zijn hehe. Als het trouwens daar niet een sop staat dan weet je dat iets echt zeldzaams zoekt.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
Gameholic

Post by Gameholic » Sun Mar 05, 2006 00:43

Klopt.. Als je echt op zoek gaat naar bepaalde titels, dan zijn ze ook niet erg makkelijk te vinden. Een Border Down staat er ook gewoon op voor 58 euri en ik heb dan ook maar 1 exemplaar ervan gezien.

Dan weet je toch dat zo'n game zeldzaam is. Over andere Saturn/PC Engine/Neo Geo stuff maar te zwijgen.
Gameholic

Post by Gameholic » Mon Mar 06, 2006 19:46

Echt op Yahoo kan je veel leuke spulletjes vinden..

De Dreamcast Broadband adapters vliegen je om de oren. DC VGA box zijn een stuk zeldzamer maar wel te krijgen voor rond de 50 - 60 euri.

Verder kan ik helaas geen ASCII fighting pads vinden voor de DC :( die zijn wel zo zeldzaam joh.

Maar Okshon is een aanradertje voor de mensen die op Yahoo willen bieden.. Thanks voor d de guide Addict
addict
Active Level:
Active Level:

Post by addict » Mon Mar 06, 2006 21:12

Hmm, ik dacht echt dat ik ergens gelezen had dat mensen slechte ervaringen hadden met Okshon :?
Ik ben de link helaas kwijt :|

Heb je al wat gewonnen Gameholic?

Ik doe trouwens geen zaken meer met Shopping Mall Japan nadat ze een item van me zijn kwijtgeraakt, en zomaar een item naar me opsturen zonder dat ik daar een shipping request voor had gemaakt. Gelukkig gaven ze wel meteen m'n geld terug.
Gameholic

Post by Gameholic » Tue Mar 07, 2006 15:41

Slechte ervaringen met Okshon? pff .. ik heb idd wel wat gewonnen. Director's DC compleet. Gewonnen voor 2.100 yen. Dat is dus geen drol voor Westerse maatstaven :)

Maar ik vind Okson qua communicatie, layout van de site en het zelf browsen van Yahoo wel erg prettig.

Ik laat je mijn impressies weten. In het ergste geval withdraw ik mijn cash. Want ook daar heb je de mogelijkheid toe bij Okson/Paypal.
Gameholic

Post by Gameholic » Sat Mar 11, 2006 13:19

Addict, kan je nog herinneren wat de slechte ervaringen met Okson waren?

Ik heb leuk spul voor echt zwaar weinig geld, maar dan moet het wel aankomen ooit :)
addict
Active Level:
Active Level:

Post by addict » Sat Mar 11, 2006 13:53

mja, iemands had z'n items beschadigd ontvangen en kreeg z'n geld niet terug. naja, meestal zijn die services niet verantwoordelijk voor dat soort dingen.
Gameholic

Post by Gameholic » Wed Mar 29, 2006 10:26

Okshon kan ik echt aanraden.. Goede communicatie (ze reageren echt binnen 5 min op je email dag en nacht), snelle shipment en een makkelijke interface/site
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Tue May 23, 2006 16:12

Als je nog leuke auctions ziet op Yahoo Japan zet ze dan in het hardcore Yahoo/Ebay topic wat vanaf vandaag verplaatst is naar het Old School forum.
japancollector
Active Level:
Active Level:

Post by japancollector » Thu Jun 01, 2006 12:46

een nadeel van smj is wel het automatisch versturen van spullen zonder je daar toestemming voor gegeven heb

Ik had bij beging op smj een gradius 4 fukkatasa pcb gewonnen.Dit ding was enorm groot en zwaar maar dat wis ik niet omdat op de foto het eruit zag als een gewonen pcb .Niet dat het ding een meter lang was maar ongeveer even groot als een neogeo cd console.Zelfde dag ze ontvingen werd het versturd onder ems .140 euro verzendkosten .Terwijl via boot 40 a 60 was.Ik had het ding graag via boot verstuurd.Voortan stuur ik shipping request van te voren op.Dit was de eerste keer

Ik heb een half jaar geleden een x68000 gewonen in doos.Met monitor .Ik had shipping request opgestuurd via boot en kwam op 123 euro .voor 2 pakketen per zee niks mis mee perfect gegaan.Dit was systeemkast met monitor

Een maand geleden bieden ik alleen op een x68000 systeem kast zonder doos en monitor.Ik stuurde weer een shippingrequest op per zee .Maar dit was opeens niet mogelijk omdat het te zwaar zal zijn voor per zee?.Laat me niet lachen .voorbeeld:

Een persoon koop bij smj een japanse televisie met een boxed superfamicom .Dit gaat gewoon via de boot

Zelfde persoon koop een niet boxed superfamicom zonder televisie alleen console.Krijg bericht alleen via ems kan versturen te zwaar is

This make no sense XD.Ik heb het op de forum gepost daar .Omdat ik nogal in paniek was .Zometeen krijg ik rekening van 200 euro terwijl makkelijk voor 60 a 50 euro mogelijk is XD.De post is verwijderd. En het is goedgekomen omdat ik paar seconden na hun mail ontvangen te hebben. Alles op alles gezet heb om het de goed richting in te krijgen.Maar als ik die dag er niet geweest was .Hadden ze het gewoon via ems verstuurd terwijl ik boot vroeg.En een hoge rekening gekregen waardoor ik erg in de rood stond XD

Je mag minimaal je spullen daar 2 maanden opslaan volgens de afspraak.Ik heb wat spullen gekocht pas .En wou vandaag een shippingrequest versturen om het zo goedkoop mogelijk via boot te versturen .Maar dat hoefde niet want hun hadden het al verzonden zonder my toestemming. Ik ga er achteraan of ze het via ems,sal,airmail verstuurd hebben of via boot.Weer mischien onodig 145 $ armer onodig XD

in deze email staat leuk :

Your total shipping charges for the items you requested

Ik heb geen shipping request verstuurd moest dat nog doen.Ik heb hun ook niet gevraagd het te versturen
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sat Sep 09, 2006 17:37

Nog ontwikkelingen op het gebied van Yahoo Japan, misschien nieuwe agents etc.? Nog nieuwe, goede of slechte ervaringen ondervonden?
japancollector
Active Level:
Active Level:

Post by japancollector » Wed Oct 04, 2006 11:47

nog 2x slechten ervaringen gehad daarna via sal verstuurd werd dus 2x 150 -200 moest betalen voor verzending terwijl ook voor 45 euro kon.ik had een shippingrequest verstuurd via boot .Maar hun hadden mij shippingrequest geupdate naar sal omdat het breekbaar was.daardoor kreeg ik rekening van 169 terwijl ik 45 verwachten en kom ik in de schuld.dit gebeurde telkens automatisch.nu heb hij autoshipping op zee gezet en gelukkig ging het laaste keer goed.maar iedere keer werd ik kwaad het fout ging.ze beloofden verbetering kwam niet en ging weer fout.

daarnaast heb ik masamoto world service gebruikt voor een besteling buiten yahoo
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Tue Apr 01, 2008 09:20

Besteld er nog wel eens iemand iets van Yahoo JPN of is die hype ook alweer een beetje vervlogen?
Gameholic

Post by Gameholic » Tue Apr 01, 2008 11:42

Ik heb laatst nog wel even gekeken maar ik denk dat ik prima contacten heb om retro stuff of andere import stuff te kopen.

Het zijn toch een beetje oplichters...
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Tue Apr 01, 2008 11:55

Die bemiddelingsbureau's bedoel je. Zonder die lui zou het helemaal onmogelijk zijn stuff naar Europa te halen. Het is vaak dit of helemaal niets als je geen eigen contacten in Japan hebt.
Post Reply