[Gamez.nl] Ken's pleidooi

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
Ken
Active Level:
Active Level:

[Gamez.nl] Ken's pleidooi

Post by Ken » Tue Jan 24, 2006 13:23

http://www.gamez.nl/web/show/id=122396/contentid=58050

Als je een account hebt op Gamez.nl even daar reageren natuurlijk he!
GWAR

Post by GWAR » Tue Jan 24, 2006 15:01

:lol:

De spijker op z'n harses. Lekker ongenuanceerd!

Ook de eerste reactie eronder haha :

"waar heeft ie het over?"
Gungrave

Post by Gungrave » Tue Jan 24, 2006 15:17

Mooi stukje Ken, erg leuk om te lezen en ik kijk al erg uit naar het volgende deel :) Ik wilde trouwens me gaan verdiepen in Street Fighter, maar vooral na het stukje dat ik zojuist gelezen heb denk ik dat ik toch maar in de algehele genres die je besprak me ga proberen te verdiepen. Gewoon alles een kans geven :)

En je bent nog steeds in Nederland he? Als dat zo is is het jammer, anders had ik denk ik Guilty gear XX Reload bij je kunnen bestellen voor je PSP :roll:
GeNoMe

Post by GeNoMe » Wed Jan 25, 2006 11:05

Gamers zijn idd lui geworden......zodra een game te moeilijk wordt, wordt er al op gegeven.

Een wat recenter voorbeeld, elke x-box bezitter was een poosje helemaal Ninja Gaiden geil.
Toen de game eindelijk uitwas, schoten de topics op diverse foras als paddenstoelen uit de grond over hoe moeilijk de game wel niet was, dit is een kut game, ze hebben het té moeilijk gemaakt bla bla bla.

En in de meeste gevallen wordt de game gewoon weer terug gebracht of omgeruild.
Schandelijk!

Dat de meeste mensen hun schouders ophalen als ze titels zoals espgaluda of dodonpachi horen vind ik opzich niet zo gek. (voor hier in NL dan hé :) )

De meerderheid zijn toch mainstreamers die de ballen verstand hebben van dergelijke titels en hun developers.
DAY
Active Level:
Active Level:

Post by DAY » Thu Jan 26, 2006 10:08

Iemand met als nick Nintendo death neem ik al niet serieus. Als die gast uberhaupt weet wat gamen is, dan zou hij weten wat pioniers als Atari, Nintendo en Sega voor de industry hebben gedaan.
Keep on Dreaming
Arathorn

Post by Arathorn » Thu Jan 26, 2006 16:00

Ik vind dit een heel interessante discussie die hier gestart zou moeten zijn, maar de inbreng van mensen is nou niet bepaald gegrond. Daarom heb ik een uit de hand gelopen reactie geschreven, maar ik zie 'm nog niet staan. Kan zijn doordat ie te lang is, maar misschien is 't gewoon zo dat de db moet refreshen. Anyway, exclusief voor de nozomi crew ;) hier mijn reactie:

Damn, wat een gare reacties. Iemand uit hier z'n mening om een discussie te beginnen en mensen geven ongegrondde reacties van enkele woorden. Redelijk zielig. Ik zal 't goede voorbeeld proberen te stellen door serieus op dit stuk in te gaan.

Ik ben het gedeeltelijk eens met Ken, maar de kwestie is ietswat zwartwit gesteld. Het lijkt mij goed om 't te vergelijken met Hollywood blockbusters (zoals King Kong of Bad Boys 2) en films waar ook nog wat nadenkwerk bij komt kijken om een goede mening te vormen.

Ik ben ook al een gamers sinds het 8bit tijdperk en heb veel op m'n NES, Gameboy en SNES gespeeld. Dat zie ik nog steeds al de gouden gameperiode en heb ook een jaartje terug weer weer de NES & SNES aangeschaft. Rommel zou ik 't niet willen noemen! Integendeel, je kan veel meer plezier beleven aan Bomberman met z'n 4ren dan de meeste current-gen games.

De crux is dat er bij ontwikkelen van games van de oude garde veel meer gericht werd op gameplay en minder sterk op graphics en andere toeters en bellen. Daardoor wordt een spel echt interessant en is het ook leuk om je skills te ontwikkelen. Huidige games zijn meer als verhaaltjes waar je doorheen speelt en dat was 't. Daarom wordt de drempel qua moeilijkheidsgraad ook zo laag gelegd, want elke mongool moet het kunnen spelen om een breed publiek te trekken. Monkey Ball heeft dan wel een heel erg tof concept, maar er zijn simpelweg te veel makkelijke leveltjes. Een moderne game die heel erg goede gameplay heeft is Frequency en z'n opvolger Amplitude is even goed. Dat is absoluut niet op graphics gericht en daardoor is 't gelijk een onbekend spel.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb alle current gen consoles (als je Xbox 360 tot de next-gen behoort) en speel daar ook graag spellen op. Ik keur dus niet zomaar alle current/next-gen zooi af, maar merk dat ik veel minder geduld heb. Ninja Gaiden ben ik ook niet zo ver mee gekomen, maar de eerste en tweede baas heb ik wel een aantal keer moeten proberen om de nodige tactiek en skills te ontwikkelen.

Om 't verhaal, dat veel groter is geworden dan verwacht af te sluiten, hier mijn conclusie: het is een heel andere benadering van gamen. Haal je je plezier uit games op een actievere of passievere manier? Ik hou van de actievere manier waarbij je skills moet ontwikkelen games en elkaars vaardigheden op de proef stelt, hetzij met highscores, hetzij met multi player. Echter, de mainstream houdt van en passievere, relatief luie game-ervaring waarbij de games niet al te moeilijk mogen zijn.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Thu Jan 26, 2006 19:37

Ik denk dat je em gewoon nog een keertje moet plaatsen dude.
Kan zijn dat je em dan beter in 2 delen kunt plaatsen...goed dat je de tijd er even voor heeft genomen te antwoorden. Zwart-wit is het ook wel de stellingen die ik inneem, maar ik hou er niet van om maar de gulden middenweg te zoeken, dan krijg je nooit een discussie. En trouwens, ik ben overtuigd van mijn mening en zo is het gewoon en niet anders. Dat wordt dan gelijk arrogantie genoemd, maar ondertussen weet niemand die mening met sterk onderbouwde punten omver te kegelen, dus please prove me that I am wrong, dan zal ik dat ook zeker toegeven.
Whitevillage

Post by Whitevillage » Thu Jan 26, 2006 22:39

Die mensen die er niet voor open staan en gamen zo belangerijk vinden als hobby moeten gewoon zonder pardon hun smoel houden. Oh noes, gedateerde rommel. Ja sorry... Wordt het nu wel onderhand flauw van maar das begrijpelijk voor de meeste hier. Tot zo ver mijn rant.

Vind het een leuk stukje Ken en zoals gewoonlijk van jouw, is het weer recht voor je raap. Houd ik wel van.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Fri Jan 27, 2006 05:32

Even een tip voor mensen die graag willen weten hoe shooters eruit zien waar ik het over heb. Ga naar www.superplay.co.uk en daar kun je sessies downloaden van perfect gespeelde potjes Espgaluda II, Ibara, Ketsui, Guwange, Progear etc. etc.
addict
Active Level:
Active Level:

Post by addict » Fri Jan 27, 2006 12:59

http://www.super-play.co.uk/ bedoel je denk ik :)
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Fri Jan 27, 2006 13:39

Ja sorry ik was even een streepje vergeten. Wel een erg coole site trouwens, check echt even Espgaluda II mensen, wat een zieke game.
Gungrave

Post by Gungrave » Fri Jan 27, 2006 15:32

Op aanraden van Ken heb ik een filmpje van Espgaluda II gecheckt en het is echt zwaar heftig! Ziet er erg mooi uit, zo te zien een lekkere moeilijke shooter en om nog maar van de soundtrack te zwijgen! Erg goede pompende beats die je lekker opzwepen :twisted:
Post Reply