TOKYO GAME SHOW 2005

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

TOKYO GAME SHOW 2005

Post by Ken » Sun Sep 25, 2005 05:15

De foto's van de TGS van afgelopen week staan nu online op de main page mensen! Het was een zeer geslaagde beurs met een paar hele gave interviews en een paar hele coole games.
De foto's van alle babes komen er nog aan als aparte feature, dat hebben ze wel verdiend natuurlijk.

Foto's van de mensen die ik geinterviewd heb de afgelopen week komen er ook nog aan maar die zullen eerst op gamez.nl komen.

Wat vonden jullie van de TGS, ups and downs?

Mijn verslag van de booths en algemeen sfeerverslag kun je hieronder lezen! Ik heb deze verslagen gemaakt voor gamez.nl maar ik kan niet direct een link kopieren dus copy en paste ik ze maar hier.

Tokyo Game Show 2005

Voor de vijftiende keer in de geschiedenis struinen 150.000 bezoekers drie dagen lang de stands van de 131 bedrijven af voor de laatste games en hardware. Voordat we met pen en papier de beursvloer opdenderen, mag er als eerste een dikke pluim worden gegeven aan de organisatie van de TGS. Waar Peter en ik in Los Angeles nog fijn drie uur in de rij mochten staan, was ik hier binnen vijf minuten klaar en was de sfeer gewoon zoals overal in Japan, normaal dus. Gelukkig konden wij op de eerste dag aanwezig zijn (de dag waar alleen pers toegang heeft tot de beurs) en hoefden we ook niet uren te wachten om iets te kunnen spelen. Het motto van de TGS dit jaar was ' your front row ticket to the next generation of gaming'.

Vaste afwezige was Nintendo, die niet met een eigen stand kwam, maar wel in de persoon van Iwata de controller van de Revolution kwam laten zien. Een controller die, wat mij betreft, vrij weinig om het lijf heeft. Net als op de E3 kan ik niet anders dan teleurgesteld zijn in Nintendo's aankondigingen over hun Revolution. Het is natuurlijk jammer dat het geen gevecht is van de grote drie zoals op de E3. Ook al was alleen de Xbox360 speelbaar, deze TGS is het begin van een lang en hard gevecht tussen Microsoft, Sony en Nintendo. Laatstgenoemde luidt vooral een nieuw tijdperk in. Een nieuw tijdperk waar niet alleen bedrijven, maar ook scholen en universiteiten op inspelen.

Big business
Er staan op de TGS dit jaar enkele scholen die mensen proberen te strikken voor hun opleiding tot gamesprogrammeur. Wat ook in Japan 'big business' blijft, zijn de games voor de mobiele telefoon. Ruim twintig bedrijven hadden mobiele games op de stand staan en het is een kwestie van tijd totdat mobiel gamen en handhelds geïntegreerd zullen raken, zoveel is wel duidelijk. Het gaat zelfs zo ver dat samen met de PS2 games, de mobiele games het ruimst vertegenwoordigd zijn.

Als ik de perskaart om de nek heb gehangen en een leuk boekje heb gekregen met complete lijsten van bedrijven en games zijn we er helemaal klaar voor. Als de deuren open gaan, komt er een muur van geluid en licht op je af die zijn weerga niet kent. Tussen de twee grote hallen is een soort binnenplaats waar op de tweede dag, als het normale publiek ook naar binnen kan, mensen verkleed staan te poseren in hun favoriete gameoutfit. Veel mannen en vrouwen kleden zich als hun favoriete gamecharacter en we zien de gehele Final Fantasy en Guilty Gear cast wel tien keer voorbij lopen.

Bij presentaties op de grote schermen zitten honderden Japanse gamefans op de grond te kijken en te juichen bij hun favoriete nieuwe games. Vooral bij de interviews op het podium dromden de fans samen om een glimp op te vangen van hun helden. Bekende producers als Hideo Kojima van Metal Gear Solid zitten rustig op een kruk spontaan vragen te beantwoorden.

Met blote handen
De TGS is niet alleen een show voor de pers, maar absoluut ook voor het publiek die uiteindelijk de games in de winkel zal gaan kopen. Daarmee is ook meteen het grootste verschil met de E3 aangeduid, en in mijn ogen maakt dat van de beurs een veel leuker geheel. Bij elke stand staat een batterij aan mooie vrouwen folders uit te delen en te poseren voor de vele fotograven. Grappig is om te zien hoe ook tientallen mensen zijn ingehuurd om met bordjes te lopen dat er niet gefotografeerd mag worden zonder toestemming. De gehele gamespers staat voor je neus en je probeert tegen te houden dat ze fotograferen. Zoals je wel kunt bedenken is dat hetzelfde als met je blote handen een tank proberen tegen te houden.

Erg gaaf zijn de shops die sommige bedrijven op de show hebben staan. Vooral de Capcom shop, met merchandise van Street Fighter figuurtjes tot Resident Evil guns, is ieder jaar weer een hoogtepunt. Ook dit jaar hing het rek van de Tokyo Marui gunshop weer vol met replica guns die in de game worden gebruikt. Ook in de Square Enix shop is het weer dringen geblazen, met de laatste merchandise van Final Fantasy Advent Children. Als het aan mij ligt wordt de Tokyo Game Show weer net als een paar jaar geleden twee keer per jaar gehouden. De kwaliteit van de beurs is uitstekend, de gamesindustrie heeft meer dan genoeg om te laten zien twee keer per jaar en het is gewoon een veel leukere beurs dan de E3.

Ik krijg vaak de vraag van mensen, wat dan de beste game was van de show. De video van Metal Gear Solid 4 die jullie ongetwijfeld gezien zullen hebben was absoluut een hoogtepunt, maar niet de beste game van de show. Die eer ging wat mij betreft naar Ridge Racer 6 van Namco. Waarom ik die keuze heb gemaakt kun je vandaag nog op GameZ.nl gaan lezen in de hands-on preview. Iedere hobby site, gamefan of Japan freak is het eigenlijk aan zichzelf verplicht een keer een bezoekje te brengen aan de coolste show ter wereld. Een ding mag duidelijk zijn, het worden weer hele toffe tijden en wat we nu hebben gezien is nog maar het begin.

Sony
Sony had zonder twijfel de grootste oppervlakte op de beursvloer gehuurd. Het was een constante drukte bij het grote scherm waar de Playstation 3 video's werden getoond. Helaas was de Playstation 3 niet speelbaar en dat is natuurlijk erg jammer. De video van Motorstorm is bekend, maar toch is het op zo'n groot scherm en hard geluid andere koek en kon de bezoeker niets anders doen dan met kin op de grond staan te kwijlen.

De Playstation 2 gaat zijn laatste jaar in en gelukkig ziet het er naar uit dat men dit niet op halve kracht zal gaan doen. Er is al veel over gezegd, maar ook op Tokyo Game Show stond men lang in de rij om een glimp om te vangen van Wanda and the Colossus. De opvolger van de 'cult game' ICO is een beetje een vreemde eend in de bijt, maar de mensen vinden het prachtig. Om eerlijk te zijn zie ik niet in wat er nou zo bijzonder is aan deze game. Het ziet er allemaal leuk uit en het speelt ook redelijk, maar ik denk dat de hype rond deze game overdreven is.

Ook had Sony veel aandacht voor Rogue Galaxy, een nieuwe RPG die een combinatie is van een fantasy-achtige wereld als die van Square en die van Japanse anime. Minstens evenveel aandacht ging uit naar Siren 2, een game met een heel freaky sfeertje. Aan deze game zouden Silent Hill fans veel plezier kunnen gaan beleven.

Ratchet & Clank was uiteraard ook weer van de partij, met kleurrijke graphics en de bekende gameplay. Er lijkt weer concurrentie aan te komen voor Moto GP op het gebied van motorrace games. Tourist Trophy, een game die het motorrijden op Gran Turismo-achtige manier benaderd. De game noemt zichzelf niet voor niets de 'real riding simulation'. Sony was dus weer op een positieve manier aanwezig, maar lijkt de echte knaller te bewaren voor een latere gelegenheid. Ik kan niet wachten.

Microsoft

Je zou bijna medelijden krijgen met de mannen van Microsoft als het aankomt op de Xbox in Japan. Ondanks een redelijke marketingcampagne kreeg men geen voet aan wal in Japan en ze zijn er bij Microsoft op gebrand om dat nu wel te bereiken met de Xbox 360. Van alles wat er op deze TGS te spelen was, had Microsoft in ieder geval wel het meest interessante aanbod.

Op de stand had men een soort huiskamer van de toekomst gebouwd. Hierin zat een halfnaakte boothbabe te gamen. Niemand anders dan voetbalster Nakata staat met een Xbox 360 op de folder. Over de controller van de Xbox 360 ben ik nog steeds zeer tevreden. Het witte plastic ligt geweldig in de hand en de button layout is perfect. Net als bij Sony waren de video's op de stand van een zeer hoge kwaliteit. Het brute geweld van Ninety-nine Nights en de snelle bolides van Project Gotham Racing 3 zien er fantastisch uit.

De games voor Microsoft in Japan zijn Kameo en Final Fantasy XI. De laatste ziet er grafisch zeer gezond uit en de gameplay is waar men hier nou eenmaal voor gaat. Hetzelfde kan gezegd worden over [EM] -eNCHANT arM- van From Software. Schitterende en vooral gedetailleerde graphics en een apart battle systeem zorgen ervoor dat we ook deze game in de gaten gaan houden. Andere games die het in het Westen hoogstwaarschijnlijk stukken beter zullen doen dan in Japan zijn NBA Live 2006 en Need for Speed Most Wanted van Electronic Arts.

Waar in Amerika en Europa EA nog de meeste games verkoopt, neemt men in Tokio niet eens de moeite een ruimte af te huren voor een stand. Ook Call of Duty 2 zal geen hoge ogen gooien op de verkooplijsten in Japan, maar ik weet zeker dat deze game naast de Xbox 360 over de toonbank zal gaan op de eerste dag van de release. Fantastische game!

Capcom
De reden waarom Capcom als derde op de lijst van meest interessante stands staat is vrij simpel. Capcom is weer helemaal terug met enkele fantastische titels waar ik niet op kan wachten.

Wat dacht je van Devil May Cry 4, waar Dante weer op ouderwetse manier het ijzer hanteert en geen demon zich meer veilig kan wanen. Een leuke game die al eerder mijn interesse wekte is Devil Kings. Aan deze combinatie van Dynasty Warriors en Devil May Cry wordt voor de Europese release veel aandacht besteed. Waar ik op de E3 nog teleurgesteld was dat Street Fighter Zero 3 niet speelbaar aanwezig was, zo droop ik hier af door de gebrekkige gameplay in de nieuwe 2d fighter voor de PSP. Nog meer characters dan voorheen, vrijwel arcade perfect graphics, maar onmogelijke gameplay maken deze game de meest teleurstellende van de show. Het ligt ook niet aan de game, maar aan de PSP waar vooral de vierpunt druktoets ons in de steek laat.

Hetzelfde geldt voor Ghouls 'n Ghosts, die er gaaf uitziet maar lastig te spelen is. Onimusha 4 gaat weer helemaal los, met de toffe look en lekkere gameplay. Een game die al enige tijd in ontwikkeling is, maar er alleen maar beter op lijkt te worden is Okami. De cell shaded hond loopt door fantastisch vormgegeven werelden. Waar Capcom al eerder een risico nam met Killer 7, lijkt men er niet warm of koud van te worden om een aparte game te creëren.

De heftigste game van Capcom in het komende jaar zal natuurlijk Resident Evil 5 zijn. Ik raak niet uitgepraat over de waanzinnige sfeer die de game nu al weet neer te zetten en er zal op zowel Xbox 360 als Playstation 3 weer genoeg te griezelen zijn.
Capcom, welkom terug op het front waar jullie even van leken af te geraken.

Konami
Hideo Kojima kwam persoonlijk vertellen aan de meute waarom Metal Gear Solid 4 dé game van de show was. Met Metal Gear Solid 3 Subsistance, waar men het online tegen elkaar kan opnemen had Kojima nog een mooie troef in handen. Ook de nieuwe gimmick voor het tweede Metal Gear Acid deel zag er leuk uit en de Metal Gear series zijn bezig nog grotere populariteit te krijgen dan ooit tevoren.

Naast deze games van Kojima had Konami ook met de nieuwe Castlevania: Curse of Darkness, Rumble Roses XX en de bekende muziek- en dansgames meer dan genoeg aanbod. Ook Winning Eleven (PES) voor de PSP die inmiddels in de Japanse winkels ligt deed het goed en RPG fans konden hun hart ophalen met Gensosuikoden V. Konami is vooral in Japan op meerdere gebieden dan alleen games actief, maar met Metal Gear Solid 4 heeft men een game in handen die 'instant classic' zal worden, geen twijfel mogelijk.

Namco
Ik zal maar direct toegeven dat ik een beetje een zwak heb voor Namco. Het bedrijf van enkele legendarische franchises doet gewoon waar men altijd al mee bezig is. Games waar fans om vragen en deze ook steeds in een nieuw genoeg jasje steken zodat men trouw blijft gamen.

Namco was lekker bezig op de Tokyo Game Show met de goed uitziende Soul Calibur III. Een game van dat kaliber, daar kunnen we natuurlijk nooit genoeg van krijgen en als je ook al de Tekken serie in huis hebt kun je jezelf best de koning van de 3D-fighting games noemen. Het is niet voor niets dat Tecmo en SEGA wanhopig naar nieuwe ideeën zoeken en zelfs nieuwe hardware maken om het Namco lastig te maken. Namco's video van Frame City zag er veelbelovend uit en ook het luchtruim werd weer onveilig gemaakt met Ace Combat Zero.

De beste game van Namco en in mijn ogen ook van de hele show was Ridge Racer 6. Ik ging er eens lekker voor zitten en speelde de game zo lang op de show dat het me niet geheel onterecht leek er een aparte impressie voor te maken, elders op GameZ.

Sega
Met SEGA en hierna ook SNK zien we twee bedrijven die terug zijn van weggeweest. Natuurlijk brengt Sega al sinds de verdwijning van de Dreamcast games op alle consoles, maar deze beurs kreeg ik echt het idee dat SEGA weer lekker aan de weg timmert. Oude series worden nieuw leven in geblazen en men is weer goed bezig met een paar games voor in de rokerige gamehal op het nieuwe Lindbergh arcade board.

De video's van Virtua Tennis 3, Virtua Fighter 5, Afterburner, maar vooral de nieuwe Sonic spatten van het scherm. De graphics zien er geweldig uit en misschien is het nog wel belangrijker is dat Sonic er ouderwets uitziet. Geen rare pistolen als bij het tegenvallende Shadow the Hedgehog, of tientallen vriendjes op rare vakantie-eilanden, maar gewoon Sonic. Al spinnend door de bossen en woestijnen van zijn wereld zal het hopelijk een nieuw hoofdstuk worden in de geschiedenis van SEGA. Ook Sonic Rush ziet er grappig uit, met een soort F-Zero achtige banen in alle soorten werelden waar Sonic ooit doorheen is gerold.

Sega lijkt ook aardig bedreven met de Sony PSP, waar Guilty Gear XX Reload er net zo mooi uitzag als Capcom's Street Fighter Zero 3. Een ander teken dat SEGA weer terug gaat naar zijn roots is Sega Rally 2006. Geen gehaast dit keer aan de kant van het ontwikkelingsteam, maar geduld om dit een waardige opvolger te laten zijn van de legendarische arcade racegame.Voor zover ik heb kunnen ervaren speelt SEGA Rally 2006 ouderwets als een trein. De graphics zagen er ook goed uit, al mag er nog wel enigszins gekeken worden naar de pop-up waar de game nog last van heeft.

Als deze foutjes worden weggewerkt en men op deze manier met de game verder gaat, hebben we nog veel lol te belezen in dit genre met SEGA Rally 2006 en natuurlijk Namco's Ridge Racer. Wat nou arcadegames zijn dood?

SNK Playmore
Het is vrij simpel, je houdt van SNK of je houdt er niet van. Sommige gamers zullen zeggen dat je van gamen houdt of niet, maar wij laten de keuze aan jullie. Op de E3 dit jaar schrok ik van de belabberde SNK stand, waar werkelijk niets te beleven was.

Nu was dat wel anders, met prachtige artwork en leuke booth met knappe vrouwen. Het is duidelijk dat met de laatste adem die de huidige consoles hebben, SNK een keiharde comeback wil gaan maken. De comeback is vanaf deze TGS begonnen en zal wel eens bepalend kunnen worden voor de toekomst van het bedrijf. Als er een bedrijf is dat door een diep dal is gekomen dan zijn het deze gasten uit Osaka wel. Een diep dal waar altijd een lichtpuntje was, namelijk de hondstrouwe fans.

Naast de oude games die nu op de huidige consoles zijn uitgebracht stonden er een paar primeurs op de stand. Neo Geo Battle Coliseum, Samurai Spirits Tenka en de twee Last Blade games in een pakket waren voor het eerst op de PlayStation2 te spelen. Deze games zullen online gespeeld kunnen worden en vooral Neo Geo Battle Coliseum is een fantastische game geworden. Het lijkt er in ieder geval op dat de ports van de Atomiswave arcade hardware naar de Playstation 2 weinig problemen opleveren.

De beste game van SNK was King of Fighters: Maximum Impact 2. Deze 3d fighter, die speelt als een 2d fighter, kreeg veel bekijks. De waanzinnige intro en de vloeiende combo's vlogen je om de oren en met de terugkeer van enkele oude bekenden als Billy Kane en de toevoeging van mooie nieuwe characters is Maximum Impact 2 nu al een winnaar. De SNK artist Falcoon is verantwoordelijk voor deze game als producer, maar heeft natuurlijk ook de prachtige artwork voor zijn rekening genomen.

Overig
Naast deze 'grote' jongens was er nog veel meer te beleven en te zien op de TGS vloer. Bedrijven die in Japan vrij populair zijn, maar het in het Westen iets minder doen hadden genoeg te bieden aan de Japanse gamer.

Zo kwam Koei met een nieuwe Dynasty Warriors en een leuke demo van Ni-Oh voor de PlayStation3.
Taito wist mij te boeien met World Airforce. Deze arcade flightgame ziet er superdeluxe uit en ook de controls waren met de Xbox360 controller niet misselijk.

Square Enix had met Kingdom Heart 2 en Final Fantasy VII: Dirge of Ceberus ook twee toppers in huis. TOMY bracht de zoveelste Naruto game en Bandai wist de Japanse anime fan aan zich te binden met games van o.a. de .Hack en ONE PIECE series. Tecmo had een vrij beperkt aanbod met Ninja Gaiden Black en een video van Dead or Alive 4. Wel kreeg ik later enkele in-game beelden te zien van deze fighting game en dat zag er zonder te overdrijven schandalig mooi uit. Tomonobu Itagaki, producer van de game en cultheld op de redactie, wilde echter nog niet alles kwijt over de game, behalve dan dat deze al 90% af was.

Zelfs Atari had een redelijke stand met Matrix: Path of Neo die er best aardig uitziet en Fahrenheit, een game die Atari wel eens de aandacht zou kunnen brengen die men had in het stenen tijdperk van videogaming.
Deze greep uit de vele games op de Tokyo Game Show is natuurlijk nog maar het begin. Het begin van een nieuw tijdperk van graphics en hardware... Dat wordt nog wat, volgend jaar.
Gungrave

Post by Gungrave » Sun Sep 25, 2005 09:34

Zeer mooie en goede review Ken!
Erg netjes, en boordevol informatie :) Het duurde weliswaar wat aan de lange kant voordat ik hem door had gelezen, maar dat maakt niks uit als er zoveel nieuws in staat ^^

De foto's heb ik ondertussen ook al bekeken, en ze zien er goed uit! Way to go! :)
Post Reply