After Burner Climax - Arcade vs XBOX360

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
Cageman
Active Level:
Active Level:

After Burner Climax - Arcade vs XBOX360

Post by Cageman » Fri Oct 15, 2010 16:45

Als fervent After Burner fanaat kon deze review natuurlijk niet uitblijven! Ik was erg nieuwsgierig naar de port van After Burner Climax naar XBOX Live Arcade, en was wel wat bang dat het origineel zijn speelwaarde zou verliezen. Niks blijkt minder waar..

De game
Tja, wat valt er te zeggen over After Burner. Het is een weinig realistische voorstelling van een game waarin het neerschieten van andere vliegtuigen centraal staat. Het is beslist geen simulator, eerder een arcade (rail)shooter. Het origineel uit de jaren 80 is waanzinnig snel en hectisch, de muziek opzwepend en de gameplay is rechttoe-rechtaan: Sturen, langzamer, sneller, raketten, kogels en klaar. Gewoon knallen dus.

De vernieuwde After Burner Climax weet die sfeer van het origineel perfect te pakken. Een oude game in een nieuw jasje, eigenlijk. Wel zijn er wat toevoegingen aan de game gedaan; zo vullen de raketten zich nu automatisch aan (raken feitelijk nooit op), en is er een 'Climax mode' toegevoegd. Door veel snel te vliegen bouw je een energy-bar op die, zodra gevuld, 'Climax' mogelijk maakt. Als je Climax-mode activeert ga je in 'bullet-time'; de tijd vertraagt, en je visier waarin je andere vliegtuigen moet locken wordt een stuk groter. Het is op die manier mogelijk veel vijanden in één keer neer te knallen.

Daarnaast bevat de game een aantal 'secret levels' die je kunt unlocken door onderweg bepaalde assignments uit te voeren zoals neerschieten van een set vijandelijke helicopters die vijandelijke troepen vervoeren, een vliegtuig dat alleen door kogels kan worden geraakt neerschieten, etcetera.

Graphics
De graphics zien er gelikt uit, en het gaat allemaal echt RAZENDSNEL. Zowel de arcade als XBOX uitvoering schieten voor je gevoel met de snelheid van het licht aan je voorbij. Bij de Arcade versie is dat allemaal nog wat opvallender omdat je zo dicht op het scherm zit. Genoeg spektakel en special effects in de game. Noorderlicht, tunnels, vulkaanuitbarstingen; het komt allemaal aan je voorbij. Wat wel jammer is, is dat er verder weinig textuur in de objecten op de grond zit. De game richt zich duidelijk op alles wat er zich in de lucht afspeelt. Ik heb het idee dat de XBOX360 versie iets sneller gaat; wat me wel echt opviel is de lichte framedrop wanneer je naar het volgende level vliegt. Deze framedrop is identiek op zowel arcade als XBOX360.. een redelijk zuivere port, dus :-)

Geluid
Heerlijk. Op beide versies kun je de klassieke Afterburner II muziek selecteren. De geluidseffecten zijn dan ook uit ABII: 'FIRE! FIRE!'. De muziek die speciaal voor Climax is gecomponeerd kan mij niet bekoren. Ik speel de game alleen maar met de Afterburner II track.

Controls
Ja, en hier ga je een duidelijk verschil merken. De arcade controls zijn superieur ten opzichte van het geklooi met de XBOX360 controller. In de arcade versie zit je in een stoel met een throttle hendel in je linkerhand, en een flight stick in je rechter. Het voelt alsof je daadwerkelijk een vliegtuig aan het besturen bent. De XBOX controller voelt 'disconnected' aan in deze game.

belangrijkste nadeel van de XBOX controls versus de arcade controls is de gevoeligheid van de besturing:

In de arcade versie bepaal JIJ die gevoeligheid; het vliegtuig beweegt zich naar de positie waarin jij de flightstick houdt. Flightstick een klein beetje naar rechts resulteert in een vliegtuig dat een klein beetje naar rechts blijft hangen.

Bij de XBOX beweegt het vliegtuig zich met een bepaalde snelheid in de richting waar je de analoge stick houdt; stick een klein beetje naar rechts resulteert in een vliegtuig dat langzaam naar rechts blijft vliegen. Niet zo prettig, als je het mij vraagt; Daardoor vlieg je namelijk nogal eens ergens tegenaan omdat het vliegtuig gewoon niet snel genoeg beweegt. Op de arcade versie snok je gewoon de stick één kant op, en je vliegtuig staat in een fractie van een seconde aan de andere kant van het scherm.

XBLA extra's
Een aantal extra's in de XBOX360 versie zijn natuurlijk de achievements, en meest opvallend: een (naarmate de game vordert) groeiend aantal instelbare opties om de game wat te tweaken. Zo kun je bepaalde effecten aan- of uitzetten, het automatisch bijvullen van raketten uitzetten, het aantal credits verhogen, etc.

Houdbaarheid
Met de XBOX360 versie ben je zo klaar; vooral omdat er gewoon een aantal continues (credits) beschikbaar zijn speel je de game al snel op 1 of 2 credits rond. De arcade versie kent een ongelimiteerd aantal continues, zolang je er maar muntjes in blijft gooien :-)
De arcade versie is een heerlijke shooter waar je je lekker op kunt afreageren. Zeker door de beleving met een flightstick in je handen. De XBOX versie had ik na een paar uur wel gezien; ik denk dat het een hele tijd gaat duren voordat ik die weer eens opstart. Een saaie game vergeleken met de arcade versie, waarin ik me nog wel eens betrap op het uitschreeuwen van plezier als ik een goede run heb gemaakt met het geluidniveau van de cab lekker hoog :-)

Conclusie
De game is op zowel arcade als XBOX360 technisch 100%. Qua speelbaarheid is de XBOX versie een enorme tegenvaller; het verveelt heel erg snel, en biedt weinig om je bezig te blijven houden. De arcade versie is mijns inziens SEGA op zijn puurst: een onverslaanbare ervaring. Waarom? Arcade controls en pure thrill!
ne0

Post by ne0 » Fri Oct 15, 2010 20:03

Wat bedoel je met het verschil in credits? Als je in de 360 versie een x aantal credits hebt en in de arcade kan blijven creditfeeden komt dat eigenlijk toch op hetzelfde neer?

Verder wel vaag dat de controls anders zijn trouwens, dat klinkt dan wel weer verrot.... Jammer dat je hem niet op de 360 kan proberen met een flight stick. Die zijn er wel geloof ik, van HAWX en/of ace combat.

Ik ben benieuwd wat je mening zou zijn als je de 360 in de afterburner cab zou hebben (stel dat dat kan); de beleving van in-your-face en een stoel met stick maakt ook al een hoop uit denk ik.
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Fri Oct 15, 2010 23:18

ne0 wrote:Wat bedoel je met het verschil in credits? Als je in de 360 versie een x aantal credits hebt en in de arcade kan blijven creditfeeden komt dat eigenlijk toch op hetzelfde neer?

Verder wel vaag dat de controls anders zijn trouwens, dat klinkt dan wel weer verrot.... Jammer dat je hem niet op de 360 kan proberen met een flight stick. Die zijn er wel geloof ik, van HAWX en/of ace combat.

Ik ben benieuwd wat je mening zou zijn als je de 360 in de afterburner cab zou hebben (stel dat dat kan); de beleving van in-your-face en een stoel met stick maakt ook al een hoop uit denk ik.

Met de credits bedoel ik vooral het gemak waarmee je op de xbox 'continue' kiest. Op arcade is dat inderdaad niet veel anders, maar daar staat tegenover dat het je dan extra geld kost (als je het mij vraagt is dat wat arcade gaming ook extra bijzonder maakt wanneer je het in een speelhal speelt: de drang om te presteren zonder dat je 10 keer een credit moet kopen).

Ja, de controls zijn echt heel anders op de xbox. Heb het inderdaad niet kunnen testen met een flight stick.. Zoals ik al beschreef; de arcade versie wint het van de xbox versie vooral door de controls. Een xbox versie in een climax cab zou prima werken :-).
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Re: After Burner Climax - Arcade vs XBOX360

Post by ruderudie » Sat May 07, 2011 16:47

Ik denk dat dezelfde vergelijking gemaakt kan worden met racegames in een dedicated cab of met een rottige controller. Alleen is afterburner ook nog eens asociaal snel, dat houdt je met een analoog stickje van een controller nooit bij. Als ik jou bezig zag in de nu al legendarische run in voormalig hommerson met als 12e man de nozomi clan, dat gaat niet gebeuren op je xbox :). De ervaring is natuurlijk ook helemaal weg dan, lekker blijven knallen in je cab zou ik zeggen!
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sat May 07, 2011 16:58

Is dit geen oplossing voor de controls Arjan?

http://www.consoleshop.nl/product/99524 ... x-360.html
jiggymf

Post by jiggymf » Tue Aug 30, 2011 22:17

Ik heb de demo gedownload, maar op 1 of andere manier kom ik niet goed in de flow.
Het gaat allemaal lekker snel, alleen gevoelsmatig loop ik daardoor zomaar wat te doen en op alle knoppen te rammen.

Misschien de hele versie eens proberen met wat meer levels. Ik vind dat ze de oude afterburner wel erg goed in een nieuw jasje hebben gestoken.
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Tue Aug 30, 2011 22:46

Kom een keer langs als ik 'm weer in mijn cab heb zitten, zou ik zeggen :-)
jiggymf

Post by jiggymf » Thu Sep 01, 2011 19:58

Cageman wrote:Kom een keer langs als ik 'm weer in mijn cab heb zitten, zou ik zeggen :-)

haha kijk uit wat je zegt he, werk in Breda :p
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Thu Sep 01, 2011 20:34

Ik werk helaas niet in Breda ;-) Maar je bent welkom, hoor :-) Ik PM je wel als ik 'm weer in elkaar heb zitten (er zit nu Outrun 2SP in.. lang verhaal ;-))
jiggymf

Post by jiggymf » Thu Sep 01, 2011 20:38

oe...outrun2 (heb t verhaal gelezen in de gallery volgens mij)...

laat Ahoud het niet horen :mrgreen:
ik ben meer van de daytona(2)/scudrace :p
Post Reply