De game
Tja, wat valt er te zeggen over After Burner. Het is een weinig realistische voorstelling van een game waarin het neerschieten van andere vliegtuigen centraal staat. Het is beslist geen simulator, eerder een arcade (rail)shooter. Het origineel uit de jaren 80 is waanzinnig snel en hectisch, de muziek opzwepend en de gameplay is rechttoe-rechtaan: Sturen, langzamer, sneller, raketten, kogels en klaar. Gewoon knallen dus.
De vernieuwde After Burner Climax weet die sfeer van het origineel perfect te pakken. Een oude game in een nieuw jasje, eigenlijk. Wel zijn er wat toevoegingen aan de game gedaan; zo vullen de raketten zich nu automatisch aan (raken feitelijk nooit op), en is er een 'Climax mode' toegevoegd. Door veel snel te vliegen bouw je een energy-bar op die, zodra gevuld, 'Climax' mogelijk maakt. Als je Climax-mode activeert ga je in 'bullet-time'; de tijd vertraagt, en je visier waarin je andere vliegtuigen moet locken wordt een stuk groter. Het is op die manier mogelijk veel vijanden in één keer neer te knallen.
Daarnaast bevat de game een aantal 'secret levels' die je kunt unlocken door onderweg bepaalde assignments uit te voeren zoals neerschieten van een set vijandelijke helicopters die vijandelijke troepen vervoeren, een vliegtuig dat alleen door kogels kan worden geraakt neerschieten, etcetera.
Graphics
De graphics zien er gelikt uit, en het gaat allemaal echt RAZENDSNEL. Zowel de arcade als XBOX uitvoering schieten voor je gevoel met de snelheid van het licht aan je voorbij. Bij de Arcade versie is dat allemaal nog wat opvallender omdat je zo dicht op het scherm zit. Genoeg spektakel en special effects in de game. Noorderlicht, tunnels, vulkaanuitbarstingen; het komt allemaal aan je voorbij. Wat wel jammer is, is dat er verder weinig textuur in de objecten op de grond zit. De game richt zich duidelijk op alles wat er zich in de lucht afspeelt. Ik heb het idee dat de XBOX360 versie iets sneller gaat; wat me wel echt opviel is de lichte framedrop wanneer je naar het volgende level vliegt. Deze framedrop is identiek op zowel arcade als XBOX360.. een redelijk zuivere port, dus

Geluid
Heerlijk. Op beide versies kun je de klassieke Afterburner II muziek selecteren. De geluidseffecten zijn dan ook uit ABII: 'FIRE! FIRE!'. De muziek die speciaal voor Climax is gecomponeerd kan mij niet bekoren. Ik speel de game alleen maar met de Afterburner II track.
Controls
Ja, en hier ga je een duidelijk verschil merken. De arcade controls zijn superieur ten opzichte van het geklooi met de XBOX360 controller. In de arcade versie zit je in een stoel met een throttle hendel in je linkerhand, en een flight stick in je rechter. Het voelt alsof je daadwerkelijk een vliegtuig aan het besturen bent. De XBOX controller voelt 'disconnected' aan in deze game.
belangrijkste nadeel van de XBOX controls versus de arcade controls is de gevoeligheid van de besturing:
In de arcade versie bepaal JIJ die gevoeligheid; het vliegtuig beweegt zich naar de positie waarin jij de flightstick houdt. Flightstick een klein beetje naar rechts resulteert in een vliegtuig dat een klein beetje naar rechts blijft hangen.
Bij de XBOX beweegt het vliegtuig zich met een bepaalde snelheid in de richting waar je de analoge stick houdt; stick een klein beetje naar rechts resulteert in een vliegtuig dat langzaam naar rechts blijft vliegen. Niet zo prettig, als je het mij vraagt; Daardoor vlieg je namelijk nogal eens ergens tegenaan omdat het vliegtuig gewoon niet snel genoeg beweegt. Op de arcade versie snok je gewoon de stick één kant op, en je vliegtuig staat in een fractie van een seconde aan de andere kant van het scherm.
XBLA extra's
Een aantal extra's in de XBOX360 versie zijn natuurlijk de achievements, en meest opvallend: een (naarmate de game vordert) groeiend aantal instelbare opties om de game wat te tweaken. Zo kun je bepaalde effecten aan- of uitzetten, het automatisch bijvullen van raketten uitzetten, het aantal credits verhogen, etc.
Houdbaarheid
Met de XBOX360 versie ben je zo klaar; vooral omdat er gewoon een aantal continues (credits) beschikbaar zijn speel je de game al snel op 1 of 2 credits rond. De arcade versie kent een ongelimiteerd aantal continues, zolang je er maar muntjes in blijft gooien

De arcade versie is een heerlijke shooter waar je je lekker op kunt afreageren. Zeker door de beleving met een flightstick in je handen. De XBOX versie had ik na een paar uur wel gezien; ik denk dat het een hele tijd gaat duren voordat ik die weer eens opstart. Een saaie game vergeleken met de arcade versie, waarin ik me nog wel eens betrap op het uitschreeuwen van plezier als ik een goede run heb gemaakt met het geluidniveau van de cab lekker hoog

Conclusie
De game is op zowel arcade als XBOX360 technisch 100%. Qua speelbaarheid is de XBOX versie een enorme tegenvaller; het verveelt heel erg snel, en biedt weinig om je bezig te blijven houden. De arcade versie is mijns inziens SEGA op zijn puurst: een onverslaanbare ervaring. Waarom? Arcade controls en pure thrill!