Beginning with retro-gaming

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Sam

Beginning with retro-gaming

Post by Sam » Sat Nov 19, 2005 08:25

Hallo allemaal,

Ik zal even een mooie introductie doen :P.
ik ben Sam, ben nog niet zo oud(14) dus heb "the golden age of gaming" niet meegemaakt, toch wil ik hier het een en ander van meepikken.
Na ik hier op het forum een beetje heb rond gesnuffeld ben ik weer enthousiast geworden over het retro-gaming, jammergenoeg word hier in het koude Nederland er niet veel aangedaan. Daarom ben ik wel nieuwschierig wat de kosten zijn van het volgende:
#Super Famicon
#Dreamcast
#de gemiddelde prijs van een spel van de bovenstaande consoles.

Ik spreek aldus geen Japans, is er wel mee overweg te gaan met de Japanse consoles. Ik heb wel wat translation guides gevonden van diverse games. Ik ben nog niet helemaal met de retro-gaming dus als er een andere console is die echt heel goed is hoor ik het ook graag.
Ik heb vernomen dat hier wat mensen rondlopen die hier het een en ander van weten, zouden jullie hier jullie mening over kunnen geven (of het te doen is om als non-japansspreker japanse spellen te spelen).

Ik heb in het verleden wel een paar retro games gespeeld (ik weet niet precies wat het was, een nes of het was een snes). Ik had ook een snes op de computer staan maar dat is aldus geen succes want ik zit niet zo lekker achter de computer te gamen. Ik weet niet of het een goed idee is om een Pal snes aan te schaffen want er zijn niet meer zoveel games daarvoor verkrijbaar. Integenstelling tot de Japanse :wink:.

Sam Klopper
DNL
Active Level:
Active Level:

Re: Beginning with retro-gaming

Post by DNL » Sat Nov 19, 2005 14:38

Sam wrote:Hallo allemaal,

Ik zal even een mooie introductie doen :P.
ik ben Sam, ben nog niet zo oud(14) dus heb "the golden age of gaming" niet meegemaakt, toch wil ik hier het een en ander van meepikken.
Na ik hier op het forum een beetje heb rond gesnuffeld ben ik weer enthousiast geworden over het retro-gaming, jammergenoeg word hier in het koude Nederland er niet veel aangedaan. Daarom ben ik wel nieuwschierig wat de kosten zijn van het volgende:
#Super Famicon
#Dreamcast
#de gemiddelde prijs van een spel van de bovenstaande consoles.

Ik spreek aldus geen Japans, is er wel mee overweg te gaan met de Japanse consoles. Ik heb wel wat translation guides gevonden van diverse games. Ik ben nog niet helemaal met de retro-gaming dus als er een andere console is die echt heel goed is hoor ik het ook graag.
Ik heb vernomen dat hier wat mensen rondlopen die hier het een en ander van weten, zouden jullie hier jullie mening over kunnen geven (of het te doen is om als non-japansspreker japanse spellen te spelen).

Ik heb in het verleden wel een paar retro games gespeeld (ik weet niet precies wat het was, een nes of het was een snes). Ik had ook een snes op de computer staan maar dat is aldus geen succes want ik zit niet zo lekker achter de computer te gamen. Ik weet niet of het een goed idee is om een Pal snes aan te schaffen want er zijn niet meer zoveel games daarvoor verkrijbaar. Integenstelling tot de Japanse :wink:.

Sam Klopper

Google en Ebay, begin maar met zoeken.

Met de NES begon het allemaal, de SNES is het hoogtepunt van 2D games. Saturn en NeoGeo horen er uiteraard ook bij, Dreamcast niet.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Sat Nov 19, 2005 14:52

Nou Dreamcast hoort er wel een beetje bij hoor. Als je van 2D fighters houdt dan is Dreamcast de console met veel toptitels!
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sat Nov 19, 2005 15:28

Voor ik hier een heel verhaal begin, een goede tip die niet zo bekend is vind ik www.wikipedia.com, waar echt bruikbare goede informatie staat over alle bedrijven en consoles.
Sam

Post by Sam » Sat Nov 19, 2005 15:38

Dit is eigenlijk niet het antwoord waar ik op zat te wachten.

"Ik spreek aldus geen Japans, is er wel mee overweg te gaan met de Japanse consoles. Ik heb wel wat translation guides gevonden van diverse games. Ik ben nog niet helemaal met de retro-gaming dus als er een andere console is die echt heel goed is hoor ik het ook graag.
Ik heb vernomen dat hier wat mensen rondlopen die hier het een en ander van weten, zouden jullie hier jullie mening over kunnen geven (of het te doen is om als non-japansspreker japanse spellen te spelen). "

Dit is eigenlijk het belangrijkste stukje uit de tekst

Bij het retro-consoles vind ik dat de DC er ok bijhoort, meningen verschillen.
Ken zou jij ongeveer kunnen zeggen hoe duur een Super Famicon/DC en een bijbehorend spel is?

Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker heb gemaakt.

dank
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sun Nov 20, 2005 13:06

Het hangt natuurlijk af van wat voor games je van houdt.

Als je van fighting games en sidescrollers houdt bijvoorbeeld hoef je weinig kennis van de Japanse taal te hebben. Als je echter graag rpg's wilt spelen is een Japanse console gewoon weer niet aan te raden. Ik speel liever op een Japanse omdat deze 17% sneller is dan de Europese en als je dat verschil eenmaal hebt gemerkt wil je niet meer terug.

Een Super Famicom los met een controller is rond de 50 euro.
Shipping zal rond de 35 euro zijn.
R-Type

Post by R-Type » Sun Nov 20, 2005 13:14

Maar waarom wil je een Super Famicom? Om games als Zelda en FF optimaal te benutten moet je toch echt een engelstalige SNES hebben of tenminste een SNES die alles speelt (een 60hz snes met converter is erg handig). De verkrijgbaarheid van alle regio's is in principe gelijk, zolang je je maar waagt aan online kopen. Er zijn wat japanse versies misschien een stuk goedkoper, zoals Final Fantasy, maar die zijn dan meteen ook onspeelbaar. Beter koop je US of PAL spul en kan je altijd een japanse versie van een Mario en SF ofzo nemen (of ieder ander spel zonder text) voor de fun.

Voor de DC is er nu nog wel het 1 en ander te krijgen als je snel bent, oa Nedgame heeft nog best wel wat liggen. De DC is ook heel simpel regiovrij te krijgen via een boot disc dus daar hoef je geen Japans systeem voor te hebben. DC games kosten niet zoveel, er zijn weinig games die echt heel prijzig zijn... vergeleken met SNES en Saturn tenminste.

Gemiddelde prijzen zijn onmogelijk te melden, er zijn hele goede en cheape games maar er zijn ook hele dure. De toptitels op de SNES kosten redelijk wat, zo zal een Super metroid (imo de allerbeste game) je al gauw 40 kosten en FF3 en Chrono Cross gaan daar weer overheen. Zelfs veel voorkomende shit als Donkey Kong Country is al vrij duur... maar goed daar kan je dus JP versies voor kopen.

Op de DC valt het nu nog mee (SC, shenmue en bijv Sonic zijn niet echt duur) maar ook dat zal vast wel veranderen naarmate de console langer in het stof ligt.
Sam

Post by Sam » Sun Nov 20, 2005 13:16

Ik speel graag RPG's maar ook graag fighting games. Ik ben nog niet bekend met de term sidescrollers, wat betekend dat? Ik denk dat ik RPG's wel kan spelen met game-scripts.

De prijs valt best mee, hoeveel kosten de games gemiddeld?
Hoeveel controllers zitter erbij?
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sun Nov 20, 2005 13:20

Sidescrollers zijn games die van de zijkant (side) van links naar rechts bewandeld (Scroll) om het maar even simpel uit te leggen...Super Mario en Sonic zijn sidescrollers.

Ik zou als ik jou was gewoon op Marktplaats ofzo een Europese SNES kopen met wat leuke games, en dan stapje voor stapje bekender worden met het hele principe retro gaming, want de schade haal je niet zo 1,2,3 in.
DNL
Active Level:
Active Level:

Post by DNL » Sun Nov 20, 2005 15:06

Sam wrote:Ik speel graag RPG's maar ook graag fighting games. Ik ben nog niet bekend met de term sidescrollers, wat betekend dat? Ik denk dat ik RPG's wel kan spelen met game-scripts.

De prijs valt best mee, hoeveel kosten de games gemiddeld?
Hoeveel controllers zitter erbij?

Hahahha, daar moest ik toch echt even van lachen op deze klotedag.

Zoals ik al zei, gebruik het internet, hoe dacht je dat wij dit allemaal wisten? Char?
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
Sam

Post by Sam » Sun Nov 20, 2005 15:18

Ik had R-type zijn stukje nog niet gelezen toen ik postte.

R-Type get's what I mean, thanks.
Dus wat ik nu uit jouw stukje concludeer is dat er SNES bestaan die dus regio vrij zijn om het zo maar te noemen. Ik kan daar dus ook Japanse games opspelen. Weet een van jullie toevallig waar die te koop zijn of hoe je dat zo maakt. Ik heb alleen een probleem met online SNES games kopen en dat is dat ik geen games kan kopen op ebay, mijn vader wil dat liever niet. Markplaats kan wel.

Ik concludeer ook uit jou stukje dat PAL/US topgames als je die wil kopen erg duur zijn is dit ook zo in Japan of niet?

Maar nu ik dit zo lees wijkt mijn games toch naar de kant van de Super Famicom uit, bij fighting en sidescrollers kan ik de jap versie spelen en bij de RPG's die ik wil spelen zou het eventueel nog mogelijk zijn om het met een game-script te spelen. maar als het mogelijk is om er eentje regio vrij te krijgen is zou dat natuurlijk helemaal geweldig zijn. Dan kan ik ook RPG's ten volle benutten.

Over de DC
De Dreamcast daar wacht ik nog even mee omdat mijn intresses momenteel meer in de SNES liggen. Maar ik ga me er wel even in verdiepen of de games mij ook echt aantrekken.

Ik heb weer een heel stukje volgeluld met allemaal vragen.

Thanks voor alle reacties.

@ Dreamer NL
Ja ik had het beter kunnen googlen maar om hier nou een post tegen mij te maken vind ik een beetje zwak. Ik ga hier nu niet over discussieren want ik wil het niveau hoog houden van dit forum.
R-Type

Post by R-Type » Sun Nov 20, 2005 15:34

Een snes is regiovrij via een converter, deze zijn niet zo duur. De beste vond ik de Fire FX converter. Dit is gewoon een grote cartridge met 2 slots die je in je snes dumpt, en daar dump je weer een PAL game in, en in het andere slot de importgame. Dan start ie op. Enkele game die niet werkt (Mario RPG?).

In japan zijn de meeste games goedkoper, althans de games die wij heel goed kennen en die hier duur zijn. Als je met script enzo wilt spelen dan ben je heel goedkoop uit (zelf trek ik dat echter niet), FF3 en Seiken densetsu (secret of mana) zijn in japan maar een tientje ofzo en iets als Metroid is perfect speelbaar in het japans (3 zinnetjes text). Hiervoor moet je toch echt wel ebayen want op marktplaats komen ze volgens mij niet al te vaak langs en winkels vragen te veel voor dit. Het probleem is dus dat je geen toegang tot ebay hebt, en dan ben je veroordeeld tot gameshops of Marktplaats. Zelf heb ik meer probs gehad met Marktplaats dan met ebay tho..

Maar idd je bent niet zo 1,2,3 bekend met Retro, je rolt er vanzelf wel in als je erover blijft lezen en vooral gamed. Ik groeide op met 8 en 16 bits dus heb toen veel meegekregen, zonder internet. Kwestie van verder kijken dan de PU was de truc destijds :D
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sun Nov 20, 2005 16:09

Ik heb alles geleerd door veel gamesbladen te lezen, zoals EGM, CVG etc. die toen nog wel echt hardcore dingen deden aan import en arcade. Tegenwoordig zijn er zoveel sites, zoveel meningen, maar vooral ook zoveel onzin te vinden.
Je zou er goed aan doen om gewoon simpel te beginnen, dus gewoon het op eigen bodem zoeken. Je bent nog jong tenslotte en als je in het begin teveel hooi op je vork neemt zit je straks met je handen in het haar en open je elke dag een topic over wat is dit, hoe moet dat, etc. Nu vind ik dat natuurlijk niet erg want daar zijn we voor maar maak het jezelf niet te moeilijk in het begin.
Sam

Post by Sam » Sun Nov 20, 2005 16:39

Zo het is al weer een stuk duidelijker, toch heb ik een paar vragen over :P.

Ik heb nu gelezen dat je een converter op je PAL SNES kan kopen maar kan je dit ook doen bij de Super Famicom, dat je dus PAL games op de SF kan spelen?
Zelf heb ik geen probs met scripts dus dat komt wel goed.

Ken ik heb nog een paar vraagjes over prijzen, zal ik die hier op bombarderen of zal ik daar een apart topic over maken bij de community store.

En Ken maak je maar geen zorgen, "te veel hooi op de vork nemen" zal ik niet doen want ik doe alles altijd lekker op mijn eigen (rustige) tempo :mrgreen:.

Thanks again

Ps. ik denk dat ik al een heleboel over retro hier op dit fora leer.
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Sun Nov 20, 2005 17:50

Sam wrote:Ik heb alleen een probleem met online SNES games kopen en dat is dat ik geen games kan kopen op ebay, mijn vader wil dat liever niet. Markplaats kan wel.

Hehe dan zou ik hem maar niet vertellen dat Ebay Marktplaats.nl heeft over gekocht ;)
Maar ook daar moet je uitkijken voor scammers... Er zijn trouwens in ons kikkerlandje nog genoeg shops waar ze veel leuke retro hebben liggen. Maar dan wel de echte gameshops zoals foregames in tilburg bijvoorbeeld ;)
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sun Nov 20, 2005 19:30

Je kan hier wel wat vragen kwijt over prijzen hoor...
Gungrave

Post by Gungrave » Sun Nov 20, 2005 21:23

Oke; ik ga denk ik nu echt een SNES/SFC aanschaffen, nu gewoon simpel een antwoord op deze vraag;

EU SNES
USA SNES
JAP SFC

Ik vind het helemaal niet erg om met een convertor te werken en die wil ik best voor een bepaalde prijs aanschaffen, en de Super Nintendo uit EU ziet er vele malen beter uit dan de USA SNES, dus ik neig naar een EU SNES, met een convertor(wel een goede uiteraard). Zijn er echt verder nog enorme voor of nadelen naast de snelheid van 50/60 Hz? Want dat maakt mij opzich niet zo uit, aangezien ik toch wel voor RPG's wil gaan.

Als er verder geen grote voor of nadelen aanzitten dan koop ik denk ik gewoon een SNES EU, later als ik mij er meer in verdiept heb zal ik misschien nog een USA SNES halen.. Goede beslissing of niet?
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sun Nov 20, 2005 23:04

Ik denk dat dit voor jou een juiste beslissing zal zijn.
Sam

Post by Sam » Mon Nov 21, 2005 09:17

zo ik zou graag de prijzen willen weten van het volgende:

#Crono Trigger
#Final Fantasy
#Street Fighter 2
#Super Mario Kart
#Super Mario RPG
#Super Mario World
#Super Metroid
#F-Zero
#Tales of Phantasia

Als je de SF koopt zitten daar dan 1 of 2 controllers bij, als er maar 1 bij zit hoe duur is dan 1 controller. Wij hebben thuis alleen maar 50 hertz TV's staan, is het wel mogelijk om een SF op een 50 hertz TV aan te sluiten? (ja wij leven nog een beetje primitief :P)

Thanks
General Wong
Active Level:
Active Level:

Post by General Wong » Mon Nov 21, 2005 11:11

Als je per sé aan import wilt doen kun je die tv´s het raam uit flikkeren, heb je dan namelijk geen fok aan :).

Ik denk dat het verstandig is om gewoon een SNES aan te schaffen via een gameshop bij je in de buurt of van een maat over te kopen. Marktplaats handel ikzelf al niet eens meer, omdat 50% van de mensen die daar komen totaal niet weten wat ze doen of zo crimineel zijn als de bende van Venlo en de Hell's Angels bij elkaar. Veel oplichters daar dus, ga voor ebay, stukken veiliger.

Retro is trouwens alles vóór de 8-bit consoles als je echt wilt gaan miereneuqen, dus een Dreamcast hoort daar zeker niet bij :). Maar goed, ikzelf vind het ook lekker makkelijk om alles wat niet meer this gen is (dus de Dreamcast hoort er dan nog steeds niet bij, de DC is net als de PS2, GC en Xbox van deze generatie) onder het kopje retro te dumpen.

Houd er trouwens rekening mee dat de games die jij zoekt niet voor een appel en een ei te koop zijn en dat je daar aardig wat geld aan zult moeten gaan spenderen.
Gameholic

Post by Gameholic » Mon Nov 21, 2005 11:50

Klopt Wong voor wat de DC betreft :P Die kan nog makkelijk mee met huidige games.

Retro lijkt in het eerste opzicht erg cheap maar uiteindelijk blijkt dat het tegendeel te zijn. Er is in Tilburg wel een goede gameshop waar ze veel retro stuff hebben. Niet altijd even goedkoop maar alles is in goede staat en je krijgt daar goede adviezen.

dit is hun website: www.foregames.nl

Ik zou als ik jou was gewoon een PAL SNES halen want dat gaat niet werken met die tvs. Sommige van die titles die je opnoemt zijn wel behoorlijk zeldzaam en prijzig hoor.. dus ik zou lekker beginnen met een Super Mario World, Fzero, Streetfighter 2 Turbo. Als ik jou was zou ik dus gewoon bij de SNES beginnen en vanaf het 16-bit tijdperk opbouwen.

Succes :)

p.s. er zijn heel veel goede fansites van de SNES dus zoek eerst daar voordat je begint met pricechecks en vragen want je komt door simpelweg zoeken al een stuk meer te weten over games en hun systemen.
Sam

Post by Sam » Mon Nov 21, 2005 15:24

Oew das wel flink rot dat je geen 50 hertz tv's daarvoor kan gebruiken. Nou dan zal ik eerst een nieuwe TV moeten gaan kopen :?. Heeft iemand toevallog ergens een goedkope gezien?

Ik zal even uitleggen waarom mij import makkelijker lijkt dan gewoon de PAL SNES. In Japan blijft retro gaming/retro winkels bestaan dus daar heb je erg veel retro stuff, hier in Nederland is bijna iedereen zo gefocust op de next-gen dat er niks van de retro-gaming meer overblijft, dus zit ik straks met een PAL Snes opgescheept en dan kan ik over een jaar of drie bijna geen retro game meer spelen omdat ze er dan waarschijnlijk niet zo snel meer te krijgen zijn. Wat natuurlijk anders is in Japan.

Maar indieder geval zit de SF er voorlopig niet in want ik zal eerst een nieuwe TV moeten aanschaffen. R-Type kan je met die "Fire FX converter" wel op je 50 hertz TV spelen of ook niet?

Sam
General Wong
Active Level:
Active Level:

Post by General Wong » Mon Nov 21, 2005 15:41

Sam wrote:Oew das wel flink rot dat je geen 50 hertz tv's daarvoor kan gebruiken. Nou dan zal ik eerst een nieuwe TV moeten gaan kopen :?. Heeft iemand toevallog ergens een goedkope gezien?

Ik zal even uitleggen waarom mij import makkelijker lijkt dan gewoon de PAL SNES. In Japan blijft retro gaming/retro winkels bestaan dus daar heb je erg veel retro stuff, hier in Nederland is bijna iedereen zo gefocust op de next-gen dat er niks van de retro-gaming meer overblijft, dus zit ik straks met een PAL Snes opgescheept en dan kan ik over een jaar of drie bijna geen retro game meer spelen omdat ze er dan waarschijnlijk niet zo snel meer te krijgen zijn. Wat natuurlijk anders is in Japan.

Maar indieder geval zit de SF er voorlopig niet in want ik zal eerst een nieuwe TV moeten aanschaffen. R-Type kan je met die "Fire FX converter" wel op je 50 hertz TV spelen of ook niet?

Sam

60 hrtz blijft 60 hrtz, daar veranderd zo'n converter niets aan. De 'retro-scene' in Nederland gaat echt niet binnen 3 jaar dood en ook niet binnen 10 jaar.

Misschien gekke vraag, maar als je niet op ebay mag van je vader (en waarschijnlijk dus ook niet op Yahoo Japan), hoe wil je dan aan je SNES en of games gaan komen? Via Ken kan waarschijnlijk wel als je hem lief aankijkt, maar er is meer zekerheid dat de retro-scene in Nederland levend blijft dan dat hij over 3 jaar nog steeds zin heeft om voor niets spullen naar Nederland op te blijven sturen. Dat houdt natuurlijk ook een keer op (denk ik).
Gameholic

Post by Gameholic » Mon Nov 21, 2005 16:00

Sam wrote:Oew das wel flink rot dat je geen 50 hertz tv's daarvoor kan gebruiken. Nou dan zal ik eerst een nieuwe TV moeten gaan kopen :?. Heeft iemand toevallog ergens een goedkope gezien?

Sam

Ik denk dat het wat te zwart wit ziet vriend.. natuurlijk is niet iedereen hier gefocused op next-gen gaming. Er zijn zoveel mensen die retro stuff collecten en spelen.. dat is ongekend.

Je moet geen nieuwe tv kopen. Koop een PAL SNES en ga daar eens mee beginnen. Alvorens je gaat praten over zeldzame SNES games en andere apparatuur.
Gungrave

Post by Gungrave » Mon Nov 21, 2005 16:19

Gameholic wrote:

Sam

Ik denk dat het wat te zwart wit ziet vriend.. natuurlijk is niet iedereen hier gefocused op next-gen gaming. Er zijn zoveel mensen die retro stuff collecten en spelen.. dat is ongekend.

Je moet geen nieuwe tv kopen. Koop een PAL SNES en ga daar eens mee beginnen. Alvorens je gaat praten over zeldzame SNES games en andere apparatuur.

Ik ga na de feestdagen(misschien ervoor als ik echt niet kan wachten) gewoon lekker een PAL SNES hier halen, en lekker genieten van goede games. Als ik echt nog bepaalde games wil en een 60Hz tv heb/koop dan koop ik wel een import snes, geen probleem.

Dus hopelijk zijn jullie mij binnenkort een SNES bezitten :)
Post Reply