Akumajou Dracula - Sougetsu no Juujika

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
Rockman P.

Akumajou Dracula - Sougetsu no Juujika

Post by Rockman P. » Mon Sep 19, 2005 19:52

Binnenkort komt in Europa ook de nieuwe Castlevania op de DS uit. In Japan is ie al een tijdje uit en ongeduldig als ik ben heb ik die dan ook geïmporteerd. Ik had op het IG Forum al m'n impressies gepost, maar nu ik ook Hard Mode heb uitgespeeld heb ik nog wel wat meer te zeggen. Dus daarom mijn uitgebreidere impressies. (Ik heb m'n best gedaan om spoilers uit de tekst te houden, maar mocht iemand nog specifieke vragen hebben dan hoor ik dat wel.)

Om te beginnen, als iemand er nog over twijfelt of ie ook de Japanse versie moet kopen, de Europese versie komt op 30 September uit en ik zou daar gewoon lekker op wachten. In princiepe hoef je alleen maar Kana kunnen te lezen om het spel zonder problemen te spelen, maar de dialogen zitten vol met Kanji, dus je moet al erg gevorderd zijn met de Japanse taal wil je dat een beetje kunnen volgen. Niet dat de scenarios veel te raden over laten, maar het is toch prettiger als je de text bij wat er op het scherm gebeurd kan lezen.

Goed, het spel zelf. Het verhaal speelt zich een jaar na Aria of Sorrow af en Soma is gedwongen weer terug te keren naar Castlevania. Met Soma keren ook een aantal andere bekende figuren terug, om samen te strijden tegen Celia en haar aanhangers. Soma's meest kenmerkende eigenschap - het absorberen van de zielen van zijn vijanden - staat ook nu weer centraal en je mist de oude, vertrouwde subwapens uit eerdere Castlevania spellen eigenlijk helemaal niet. De zielen die je krijgt kunnen alles wat je vroeger al kon en zelfs nog meer. Hammer keert terug als shopkeeper, maar ook Yoko biedt nu haar diensten aan. Bij Hammer kan je wapens, armor en potions kopen, terwijl Yoko je de mogelijkheid biedt om bepaalde zielen op te offeren in ruil voor een beter wapen. Ook kan je bij Yoko zielen vrij laten, hoewel ik daar het nut niet echt van in zie.

Verder is het Soul System nog een beetje verbeterd t.o.v. Aria of Sorrow, aangezien het effect van sommige zielen sterker wordt naarmate je meer van die specifieke ziel hebt bemachtigd. Neem de Majo (Witch) ziel bijvoorbeeld, een "hittezoekende" energie bal. Als je er één hebt is ie nog Level 1, heb je er 5 dan is ie Level 2 en heb je er 9 (max) dan is ie Level 3. Elke keer dat die ziel een level omhoog gaat wordt ie sneller, verbeterd de curve waarmee ie op vijanden afgaat en doet ie meer damage. Zo hebben verschillende zielen verschillende effecten naarmate je er meer hebt.

Er zijn twee extra knoppen vergeleken met Aria en die hebben beiden ook nieuwe functies. Met A activeer je een magische aanval met je wapen. Deze aanval verschilt van wapen tot wapen, maar meestal is het niets meer dan dat Soma een paar keer snel achter elkaar slaat of dat ie vooruit dasht en dan slaat. De X knop heeft een interessantere functie, met X kan je namelijk switchen van je huidige set wapens en zielen naar een alternatieve! Dit zal je vooral later in het spel veel handmatig switch-werk besparen als je verschillende zielen nodig hebt.

Over de rest van het spel kan je in princiepe kort zijn, het speelt zoals Aria en heeft de grafische kwaliteiten van Symphony of the Night. Je zal wederom alle hoeken van Castlevania moeten verkennen en je zal wederom een aantal bekende locaties tegenkomen. De bekende Clock Tower zit er natuurlijk weer in, en er is ook weer een ondergrondse grot, maar je komt ook in nieuwe plaatsen als een besneeuwt mini-dorpje en een tuin midden in het kasteel zelf. Ook zijn de meeste locaties uit Aria opnieuw hier, maar natuurlijk wel in een nieuwe layout. Van mij hadden al die oude locaties niet alweer gehoeven, maar ik kan me voorstellen dat voor een heleboel fans Castlevania niet Castlevania zou zijn zonder bijvoorbeeld een Clock Tower.

Net zoals met de locaties zal je ook weer enkele muziekjes herkennen. Er zijn 5 klassieke nummers geremixed en ook nog eens ééntje uit Aria. De meeste van deze remixes kom je echter pas in Julius Mode tegen, hetgeen deze nieuwe modus wel extra leuk maakt om te spelen. De nieuwe deuntjes in Sougetsu zijn nogal van wisselende kwaliteit. Zo vind ik het muziekje dat in Yoko's kamer afspeelt erg geslaagd, maar de muziek in bijvoorbeeld de Top Floor vind ik weer niks. (En dat terwijl juist dat nummer door Michiru Yamane is gedaan!) Eén van m'n favoriete nieuwe nummers is het tweede muziekje voor de bazen. Dat is naar mijn mening de beste Castlevania bazen muziek sinds Poison Mind uit Rondo of Blood en Dracula XX.

Grafisch gezien kan ik me niet voorstellen dat er mensen zijn die dit een "spel met GBA graphics" noemen. Dan is er toch echt iets mis met je ogen. De meeste locaties zijn technisch gezien net zo mooi als die in Symphony en sommige nog zelf mooier. Kwa stijl vind ik het kasteel niet zo mooi als dat van Symphony, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Soma zelf is ook heel goed geanimeerd, alles ziet er lekker vloeiend uit. Niet zo vloeiend als Alucard in Symphony, maar Soma heeft dan ook noch een cape, noch lang haar. De vijanden zien er in het algemeen ook goed uit. Heel veel zijn direct geript uit Rondo of Blood en Symphony (zo rond de 40!), dus met die vijanden zit het zowieso wel goed. De nieuw-getekende vijanden zien er ook goed uit en maken vaak gebruik van speciale technieken als rotatie om ze dat extra beetje flair te geven. Wel zitten er een paar vijanden bij die kwa tekenstijl niet echt tussen de rest passen.

Een speciale voetnoot wil ik graag bij de bazen zetten, want er zit toch wel een behoorlijk aantal brute heersers tussen deze keer. In de GBA Castlevanias was het toch altijd een beetje hit & miss wat de bazen betrof. Er zaten wel een paar leuke tussen (Adramalech, Carmilla en Dracula in CotM; Headhunter, Balore en Death in Aria; niks in Harmony), maar in het algemeen waren het toch vaak grote objecten waarbij de enige vereiste tacktiek die nodig was om ze te verslaan gewoon door beuken was. Dat soort types zitten natuurlijk ook in Dawn of Sorrow, maar ik heb me persoonlijk erg vermaakt met types als Puppet Master, Paranoia, Death, Gergoth, de eindbaas en zeker de "extra" eindbaas.

Zoals je waarschijnlijk al weet moet je een seal tekenen op het beeldscherm als de baas dood is om 'em echt dood te maken. Doe je dit fout dan komt ie weer tot leven met een beetje HP. Ik heb persoonliijk geen enkele keer het seal tekenen verprutst, terwijl ik zeker niet altijd even precies te werk ging. Er zit dus een behoorlijke marge van slecht tekenen in. Mocht je toch niet al te zeker zijn van je tekenkunsten dan kan je altijd nog even oefenen in het optie menu. De andere bekende touchscreen ondersteuning komt in de vorm van ijsblokjes kapot maken door ze op het touchscreen aan te raken. Er zijn maar weinig kamers met deze blokjes, en maar één met vijanden, dus het is een vrij onbelangrijke feature van het spel. Ik zit er niet zo mee, het voegt weinig toe, maar het spel wordt er zeker niet slechter van. De leukste touchscreen functie vind ik het feit dat je je eigen naam (of totaal iets anders) kan tekenen i.p.v. hem op de standaardmanier te selecteren. Dit voegt toch een beetje personality toe aan het spel. Eigenlijk zouden alle DS spellen met een save functie zoiets moeten hebben. Er is trouwens wel nog één practische functie van het touchscreen; als je in een warp kamer bent kan je gewoon op het scherm klikken naar welke andere warp kamer je toe wilt warpen. Erg gemakkelijk

De extras zijn ook aardig. Om te beginnen is er behalve de bekende Boss Rush Mode een Enemy Set Mode. Hierin kan je je eigen Boss Rush-achtige mode samenstellen door in 5 kamers vijanden neer te zetten. De kamers zijn altijd hetzelfde, maar via het touchscreen kan je zelf bepalen waar (en welke) de vijanden moeten komen te staan. Deze kamers kan je saven en dan zelf spelen voor de beste tijd, of tegen iemand anders met de wireless functie. Veruit de beste extra is de vernieuwde Julius Mode. Ik zal het niet spoilen voor degenen die het nog niet elders gelezen hebben, maar hij is zeer zeker de moeite waard van spelen. Zeker voor nostalgische fans van Symphony.

Verder is er nog een Hard Mode als je het spel uitspeelt. Die is zeker moeilijker dan Normal Mode, niet alleen door het feit dan vijanden meer damage doen. Ook zijn hier en daar kleine dingetjes veranderd, zo zijn alle blauwe Medusa Heads bijvoorbeeld door gouden Medusa Heads vervangen. Maar je kan het jezelf natuurlijk ook makkelijk maken in Hard Mode door van de "New Game +" functie gebruik te maken. Hiermee behoud je de meeste souls en items uit je eerste savegame. Ik heb Hard Mode hierdoor in slechts ongeveer 4 uur uitgespeeld. M'n eerste playthrough in Normal Mode duurde trouwens iets van ongeveer 11 uur.

Dat was wel alles ongeveer wat er te vertellen valt over Dawn of Sorrow. Als je ook maar een beetje fan bent van 2D games dan is dit verplichte kost. Zo simpel is het.
Whitevillage

Post by Whitevillage » Mon Sep 19, 2005 20:19

Zeer nette en interessante review. Dit is tenminste een game die me al twijfelend overweegt om een DS te gaan halen.
Grasshopper

Post by Grasshopper » Tue Sep 20, 2005 18:56

Nette review, ik heb voorgaande delen nooit gespeeld is het aan te raden deze game te kopen?
Rockman P.

Post by Rockman P. » Tue Sep 20, 2005 22:31

Ik zou 'em zeker aanraden als je Metroid leuk vindt. Je moet het een beetje zien als een gothisch Metroid avontuur. Het is misschien handig als je eerst Aria of Sorrow op de GBA speelt, zodat je wat meer achtergrondinformatie over Soma krijgt te weten. Hoewel er in Dawn of Sorrow ook een overzicht zit met belangrijke personages en gebeurtenissen met betrekking tot het spel zelf, dus Aria spelen is niet essentieel.

Ik zag trouwens op de site van Dimension + vandaag dat ze de Europese versie al binnen hebben. Dus het lijkt er op dat er weer eens helemaal niks van Konami's release date klopt. Ik zou zeggen, ren naar jullie gamewinkel!
Grasshopper

Post by Grasshopper » Wed Sep 21, 2005 15:40

damn! net Zoo Keeper gekocht, die is ook leuk 8)
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Fri Oct 21, 2005 04:41

Nog meer mensen die meningen hebben over deze game, want niet alleen verdiend deze game dat maar ook deze topic..
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Fri Oct 21, 2005 09:18

Dit is een must-have. Net zoals de upcoming Princess Peach platformer en Children of Mana.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
Post Reply