[main update: artikel] Commerciële indoctrinatie

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

[main update: artikel] Commerciële indoctrinatie

Post by Ken » Thu Nov 17, 2005 01:47

Commerciële indoctrinatie

Een gevoel van frustratie over een onderwerp waar je de afgelopen vijftien jaar alle ziel en zaligheid in hebt gelegd. Op papier een gevoel omschrijven is misschien wel het moeilijkste wat er bestaat. Iedere hobby is sinds het verschijnen van internet ingrijpend veranderd. Vooral het verzamelen van dingen zal nooit meer hetzelfde zijn door de komst van de digitale veilingen. Miljoenenbedrijven zijn het geworden en je kunt er alles op vinden. Rommelmarkten afstruinen in de koude ochtend is niet langer noodzaak, maar jeugdsentiment geworden. Mijn grootste hobby is sinds de komst van internet en sinds de intreding van Sony op de markt volledig omgeslagen. Videogaming is extreem vercommercialiseerd en van iedereen geworden. Dit heeft als grootste nadeel dat de echt goede games meestal gemaakt worden door bedrijven die weinig geld meer over hebben voor marketing en alsnog niet veel verkopen. Goede reviews of niet, wat op televisie komt staat vooraan in de schappen.

Ik vergelijk de scores die games krijgen altijd met de cijfers op mijn rapport toen ik nog op de middelbare school zat. Als een game een score van 55 krijgt betekend dat in mijn ogen dat het dus voldoende is om in de winkelschappen te komen. Een zeven is een ruim voldoende, een acht is goed en een negen zeer goed. Een tien is zelfs uitmuntend, een score die geen enkele game ooit van mij zal krijgen omdat je er dan blijkbaar niets meer te verbeteren valt. Bovendien is niet iedere game voor iedereen weggelegd, zoals de game waar ik vorige week een zeldzaam kritische review over gaf op Gamez.nl. Ik gaf Shadow of the Colossus een 78, afgerond een acht en dat betekend op je rapport dus goed. Goed gedaan jongens, ga zo door zou de meester op het rapport hebben geschreven. In de ogen van de ‘kritische’ consument echter ben ik een amateur dat ik dit geweldige spel zó’n lage score geeft. Dat die kritische lezer de game zelf nog niet had gespeeld deed er niet toe, want overal elders op internet dacht men er anders over. De vraag om inhoudelijk in te gaan op de kritiekpunten die ik had gegeven werd bij alle 76 reacties niet op ingegaan. De consument neemt alles klakkeloos over en hyped elkaar tot in het absurde op over het gehele digitale gaming wereldje. Zo is het en niet anders.

Onwetende huismoeders kopen wat er op de ‘eerste plaats’ staat in de winkel en zijn opgelucht als die dan ook tot ‘Game of the Year’ wordt gebombardeerd door een groot (volledig gesponsord) evenement. Bladen, websites, beurzen, alles is beïnvloed door commercie. Miljoenen mensen juichen letterlijk als een commercieel figuur van Nintendo het podium opkomt met een praatje over het afgelopen fiscale jaar. We zijn nu al aan het sparen voor een console of game waar we nog geen screenshot hebben gezien en bovendien weten we dat het de beste aller tijden gaat worden. Er zijn gelukkig in mijn vrienden- en kennissenkring nog mensen waar je met een enkele blik genoeg aan hebt. Mensen die direct onderscheid kunnen maken wat wel of niet de moeite zou kunnen zijn en niets anders dan alleen maar het allerbeste accepteren en waarderen. Wat mij vooral opvalt aan de jeugd van tegenwoordig is dat men geen eigen mening meer heeft. Alles wat een bepaald merk of naam heeft is fantastisch en alles wat daar ook maar enigszins buiten valt is onacceptabel. De indoctrinatie van de twintigste eeuw gaat ook in het nieuwe millennium vrolijk verder. Ik weiger daar echter aan mee te werken en zal dan ook extra kritisch alles neersabelen wat mij geen gevoel van voldoening zal brengen. Ik hoop dat anderen dat ook eens gaan doen. Ik hoop ook dat jullie na het lezen van dit stuk de eerste zin van het verhaal iets beter kunnen plaatsen.
GWAR

Post by GWAR » Thu Nov 17, 2005 09:49

Precies Ken, you said it right.

Niets aan toe te voegen!
Gameholic

Post by Gameholic » Thu Nov 17, 2005 10:10

Haha mooi stukje Ken. Mooi hoe jouw kijk vaak is op dingen..

Anyway, ik ben het grotendeels met je eens. 'Commerciële indoctrinatie' is iets wat mij hier in Nederland al menig jaren uitermate stoort... Natuurlijk ga ik nu het voorbeeld aanhalen van de Dreamcast. Ik wil natuurlijk niet blijven muggenziften dat het zo'n fantastische console is en dat de eerste jaren de PS2 totaal niet waardig was om uberhaupt in de schappen te staan, nee maar ik vind het DC - PS2 verhaal een typisch voorbeeld van commerciele indoctrinatie. Het grote publiek gaf alleen maar af op de DC want het was sinds dag 1 gedoemd tot falen. Toen ik in die tijd eens een winkel binnenliep (en ja dat waren ook gespecialiseerde gameshops) dan hadden ze DC games ergens achter in een hoekje verstopt terwijl de PS2 (ja zelfs ook PS1 games)schappen zo prominent in de winkel waren gezet dat je er onderhand overheen moest klimmen.

En dan nog maar te zwijgen over mijn toenmalige schoolvrienden die alleen maar oog hadden voor de toenmalige rotzooi voor de PS2. Games zoals Tekken Tag Tournament werden helemaal de hemel ingeprezen omdat er zoveel sites waren die de game een hoog cijfer gaven. Ik vond dat dus echt onterecht en het is een rukgame vergeleken bij Soul Calibur. En ja ik heb ook TTT voor mijn PS2 in huis.

Het punt wat ik wil maken is dat men in Nederland/Belgie (en ongetwijfeld in de rest vd wereld maar daar heb ik geen ervaring mee) klakkeloos uitgaan van de media. TMF Game Awards.. pff hou op zeg. GTA San Andreas beste game? Kom op zeg, ik vond het een leuke game maar eigenlijk kan het gewoon NIET dat een game die vrijwel hetzelfde is als zijn voorgangers beste game wordt... wat is er dan gebeurd met die andere unieke games?

Dus helaas zien we sinds enige jaren in de gamesindustrie dat bedrijven zoals Sega en in zeker opzicht Nintendo ook wel hun best doen om unieke games af te leveren maar deze verkopen echter minder goed door gebrek aan goede reclame en/of support van de bekende poepsites die bijdragen aan de 'indoctrinatie molen'.

Tja het is een rare wereld zullen we maar zeggen... Maar goed internet heeft ook weer een positieve kant zullen we maar zeggen. Zonder dit medium konden wij onmogelijk met elkaar in contact komen en ouwehoeren over games en natuurlijk alles afzeiken wat maar mainstream is :P
ManoRevolver

Post by ManoRevolver » Thu Nov 17, 2005 11:25

Ik weet niet waar jullie je druk over maken.
Elk bedrijf is commercieel en kapitalistisch, duh.
Dat het ene bedrijf het beter aanpakt dan de ander is iets anders.
GWAR

Post by GWAR » Thu Nov 17, 2005 11:48

Ik denk dat het niet zozeer aan de bedrijven ligt, maar meer aan het kuddevolk dat niet zelfstandig over dingen nadenkt en maar dingen aanschaft omdat anderen het tof vinden of dat het toevallig game of the Month is bij FRS.

Mag aannemen dat je zelf ook niet zomaar alles koopt wat dan toevallig door bladen/sites als tof wordt omschreven.

Ieder zijn eigen keuzes, uiteraard. Maar er is meer informatie beschikbaar dan alleen de info in grote winkels zoalsFRS en Mediamarkt. Zij sturen iedereen het liefst met zo veel mogelijk zooi de deur uit en geven er geen reet om wat ze verkopen, want alles is gaaf en goed. Geef ze eens ongelijk.

Ze kunnen geen info geven over waarmee iemand aan de balie komt. Het enige wat ze zeggen : "Die is echt vet" Omdat die game dan toevallig op 1,2 of 3 staat in hun rek.

Ik moet er kostelijk om lachen dat ze van alles aanprijzen waar ze totaal geen verstand van hebben. Allemaal slap gelul! Erger is misschien, dat er dus mensen zijn die de mening van de verkopers dus toch als leidraad nemen bij het aanschaffen van een game.

En door de sterke marketing komen de mensen toch wel naar hun zaak.

Aan de andere kant, als de consument iets verder zou kijken en denken, ipv kuddegedrag vertonen, dan zouden ze hoogstwaarschijnlijk een ander spel kopen, wat ze misschien ZELF wel veel leuker vinden.

ZELF misschien eens wat research doen naar dingen, maar nee, de gemiddelde consument weet niet beter.....helaas voor hen.
ManoRevolver

Post by ManoRevolver » Thu Nov 17, 2005 11:58

Nee, ik koop zelf ook niet alles wat in bladen als tof wordt omschreven.
Af en toe wel natuurlijk, maar vaak weet ik dan al van mezelf dat het een toffe game is (door bijvoorbeeld eerdere delen, ik noem maar wat).
Maar dat bedrijven commercieel manipuleren? Bedrijven moeten toch hun product verkopen, en moeten zo ingesteld zijn.
Dat sommige wanproducten dan uiteindelijk bestsellers worden is de schuld van de consument, het bedrijf heeft enkel gedaan wat ze moeten doen.

En wanneer word je commercieel gemanipuleerd? Waar trek je de grens?
Als ik bijvoorbeeld in Nederland de Game Pro (rip) en de Power Unlimited erbij pak, krijgen games als Driv3r, 187 Ride Or Die en KoF MI goddelijke cijfers en in de PU worden ze als net voldoende bestempeld.
Ik zie dit niet als manipulatie, maar als mening van de consument. En die bepalen uiteindelijk welke game (hoe slecht of goed die ook is) ze kopen, en niemand anders.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Thu Nov 17, 2005 12:31

ManoRevolver wrote:Als ik bijvoorbeeld in Nederland de Game Pro (rip) en de Power Unlimited erbij pak, krijgen games als Driv3r, 187 Ride Or Die en KoF MI goddelijke cijfers en in de PU worden ze als net voldoende bestempeld.

Er werd bij ons inderdaad meer dan bij andere bladen gekeken naar de persoonlijke band die de reviewer heeft met een game. Bij de PU werken nou eenmaal geen mensen die kunnen begrijpen wat King of Fighters uberhaupt is en of de overgang naar 3D een geslaagde is, zo zou je het ook kunnen bekijken. Hoge cijfers zie ik steeds vaker gegeven worden door pure onkunde van de reviewer. Zo verdienen bepaalde games gewoon geen hoog cijfer als je die vergelijkt met andere games in hetzelfde genre of vorige delen, maar toch gebeurt het. De gasten van de PU moeten meer dan ooit letten op wat ze schrijven, omdat alles onder een vergrootglas wordt gelegd. Die gasten zijn bekende Nederlanders geworden en praten als pubers mee met hun publiek. Fantastisch neergezet, geweldige marketing en knap dat het al tien jaar stand houdt. Kwaliteit draait het dus niet altijd om, dat geldt zowel bij games als om de bladen die er over schrijven.
User avatar
General Wong
Active Level:
Active Level:
Posts: 237
Joined: Tue Oct 11, 2005 20:03
Location: Delft
Contact:

Post by General Wong » Thu Nov 17, 2005 12:37

Ken heeft in grote lijnen gelijk. Het beargumenteren van waarom een game goed is en waarom een game slecht is vind ik de laatste tijd steeds minder en minder terug in reviews.

Laatst was ik bij een vriend van me en die had nog een andere maat ook op bezoek. Ik zei dat spel A niet zo best was (die ik had gespeeld), maar hij beweerde dat ik er niets van had begrepen omdat alle 3 de gasten van GameKings de game wel tof vonden (en hij het zelf niet had gespeeld). Met dat soort mensen is gewoon geen goede discussie te voeren.

Dat is ook een van de redenen dat ik zo blij ben dat wij bij DGS-Online nooit de stap naar de user reacties onder nieuwsberichten/reviews hebben gemaakt. Ik heb slechts zeer zelden een reactie gezien die de moeite waard was om te lezen.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Thu Nov 17, 2005 12:41

Absoluut waar General, maar men leest zichzelf blijkbaar zeer graag terug.
Ik sprak net Hasan (Psykick op het forum) even op Skype over deze topic en die sloeg de spijker op z'n kop door te zeggen dat het woord gamen eigenlijk net zoiets als het woord eten is geworden. Het is niet meer bijzonder en iedereen kan er mee aan de haal.

Trouwens, wat opvalt is dat de mensen die op fora de grootste monden hebben ook altijd het minst van games afweten. Onkunde verbergen door hoog van de toren te blazen, een inmiddels bekend fenomeen. Ook in 'bepaalde' bladen overigens.... :wink:
sharp

Post by sharp » Thu Nov 17, 2005 17:58

Het stuk heeft veel herkenbaars, alhoewel ik ebay en yahoo japan afstruinen eigenlijk leuker vind dan vlooeienmarkt (bij het gebrek aan goed in dit land). Daarnaast ontdek je dat er allerlij games zijn verschenen waarvan je niet eens wist dat ze bestonden.

Over de massa en games, ja die weten niet beter, niet voor niets is EA zo groot. Jammer vind ik alleen de houding van mensen die niks van games weten die roepen dat EA altijd kut is geweest, typish de reactie van iemand die zich nooit in de geschiedenis heeft verdiept. In de Amiga/MD dagen vond ik EA erg leuke games uitbrengen, het ging pas fout met het eeuwig recyclen van dezelfde games in de tweede helf van de jaren engentig in mijn ogen.

Over de PU ga ik het maar niet hebben, heb het blad al tien jaar niet meer echt gelezen maar hun bevooroordeelde houdng van toen (RPG is altjd laag cijfer, MK is prefect en een 10 houding). Oh en wat k hoor van iemand die hem nog wel leest (Hij heeft namelijk alle nummers en zegt daarom zijn abbonement maar niet op,) is dat het nogsteeds bagger is.
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Thu Nov 17, 2005 18:05

Games zijn gewoon mainstream geworden. Echte kwaliteit is nog redelijk ver te zoeken bij de meeste games. Ik bedoel, als ontwikkelaar zelf weet je toch wat een goede game is? Hoe durven sommige hun games zo op de markt te zetten. Dat vind ik wel een afwezigheid van passie voor games van de developers.

De mainstream (beginnende gamers meestal) zijn tevreden met het huidige niveau van de games en daarom zullen de meeste developers ook niet hoger streven. Allemaal ontwikkelingskosten etc etc. Waarom meer doen als het zo ook verkoopt? Dat lijkt mij het motto van sommige developers. Geen hart meer voor de games, maar meer voor geld. Zo komt het op mij meer over. (Correct me if I'm wrong though)
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
Akira

Post by Akira » Thu Nov 17, 2005 18:41

Grappig is dat het bedrijf waarvan iedereen heilig van was overtuigd dat het de industrie zou vernietigen met een antwoord komt. Microsoft. Hun Xbox Arcade zal een goeie bron zijn voor die games met simpele, maar toch ook weer diepe en vertrouwde gameplay. Vooral omdat er veel uitgevers zijn die het steunen (SEGA, Capcom, Namco, Konami etc etc)

2005 was voor mij het slechtste gamejaar ooit. Het enige spel dat ik heb gekocht dit jaar was World of Warcraft en ik ben al maanden geleden gestopt. Maar mijn GOTY is al bekend: Geometry Wars 2, een spel dat ongeveer 5 euro zal kosten dat je via Xbox Marketplace kan downloaden voor X360.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Fri Nov 18, 2005 05:35

Ik heb ergere jaren meegemaakt, zoals het einde van de Saturn en PlayStation periode, maar buiten Biohazard4 is er inderdaad vrij weinig boeiends te gamen geweest in 2005.
Gelukkig hoef ik me hier niet te vervelen met genoeg old school material, maar ik kan me voorstellen dat als je in Nederland zit het hele jaar er weinig te genieten is geweest.
User avatar
legztec
Active Level:
Active Level:
Posts: 456
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:13

Post by legztec » Fri Nov 18, 2005 10:59

Ten eerste Amen....
De spijker op zijn kop wat betreft indoctrinatie.

Maar Zo slecht was dit jaar qua games nog niet. Ook niet top maar dat komt denk ik door de hardware hops die de ontwikkelaars dit jaar gemaakt hebben om moeten maken.
Denk aan DS, PSP, xbox360, PS3 en revolution.

Desondanks was dit jaar voor mij het jaar dat NGBC en SS Tenka uit kwamen, Sega en Sammy een wereldkombinatie is gebleken, dat een bal bugz van EA toch leuk bleek om samen te doen (BF2),the minish cap een net iets te kort maar geweldig avontuur bleek en waar RE uitkwam welke ik nog steeds niet gespeeld heb( :lol: het jeukt me een GC aan te schaffen)

Maar het jaar is nog niet om!
Ik wacht nog met smart op:
Fists of the north star
Prince of Persia op PSP.
en ben benieuwd naar XB360
2d fighting rules
De Uitverkorene

Post by De Uitverkorene » Fri Nov 18, 2005 11:01

Ik kan me er eigenlijk niet zo druk over maken behalve dat ik het jammer vind dat developers die wel kwaliteit leveren niet de erkenning krijgen die ze verdienen.

Smaak is niet alleen subjectief maar ook een kwestie van niveau zei mijn architectuur docent altijd. Toen dacht ik "wat een arogante motherfucker", nu denk ik dat hij misschien wel gelijk heeft ;)
Shurik

Post by Shurik » Sat Nov 19, 2005 18:16

Mooi artikel.

Indoctrinatie is wat de klok slaat inderdaad en vooral de jongere gamers zijn daar erg gevoelig voor als je op verschillende fora leest. Ik kan alleen niet de vinger op de zere plek leggen om aan te geven wanneer dit begon. Ik schat aan het einde van de SNES periode. Vanaf toen werden de invloeden groter denk ik. Met internet begon er een stroomversnelling. Het is ook geen landelijk probleem, maar overal waar ge-gamed wordt.

In Nederland geef ik nog steeds de 'schuld' aan de PU. Zij zijn in Nederland in mijn ogen met indoctrinatie begonnen; zij bepaalden in feite welke game je wel of niet moest spelen anders was je een loser of juist de man. Ook moest een game aan het tijdsbeeld voldoen anders werd het al gelijk de grond in geboord.

Daarvóór werd je alleen beïnvloed door het doosje in het rek van de winkel. Ik kocht eerst Double Dragon 2 en daarna pas Zelda. Wist ik veel dat Zelda er al 3 jaar lag! Maar dat boeide me toen niet. Nu moet je als een schaap de rest van de kudde volgen om erbij te horen. En 'erbij' horen willen de meeste jongeren graag.
Gungrave

Post by Gungrave » Sat Nov 19, 2005 20:36

Goed stuk.

Vanmiddag nog de PU / TMF Game awards oid gezien.. Nou ik had het na 10 min wel gezien, wat een trieste vertoning..

En EA.. Vandaag weer een reclame gezien voor SSX On Tour, nou wedden dat al die casuals het spel meteen kopen? Heel jammer, zo kunnen bijvoorbeeld spellen waarvan ze geen groot marketingbudget hebben niet ver komen..

De PU vind ik ook maar zwakjes, en de kwaliteit van de games vind ik af en toe ook wel ver te zoeken... Heel erg zonde, maar helaas speelt geld ook een van de grootste rollen in deze wereld, waardoor marketing en meer van dat soort dingen voorop komen lijkt het wel.

Al met al vind ik dat alsnog 2005 geen slecht jaar was.. de Nintendo DS, de Sony PSP, Resident Evil 4 en nog een aantal toppers. Maar laten we hopen dat 2006 beter word. ^^
Last edited by Gungrave on Mon Nov 21, 2005 16:00, edited 1 time in total.
Bomba

Post by Bomba » Mon Nov 21, 2005 03:56

Sony heeft gamen enorm gemaakt. Nadeel of voordeel? Het is maar hoe je het bekijkt. Volgens mij zou Micorosft nooit een gameconsole gemaakt hebben als de Playstation niet bestond. Zonder Playstation zou gamen nooit enorm zijn geworden. Zou dat wel iets goeds zijn geweest?

En waarom zeurt men steeds over Shadow of The Colossus en de hype erom heen? Het spel biedt eindelijk wat anders, maar men is nog steeds niet tevreden. Dan maar Halo of GTA spelen? Die worden natuulijk niet gehyped... :/
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Mon Nov 21, 2005 22:41

Gamen is zo mainstream geworden dat alles wat ook maar enigszins vernieuwend wordt genoemd, door een bepaalde groep meteen de hemel wordt ingeprezen. Deze groep zitten net boven de mainstream laag, zitten overal interessant te doen maar weten nog nergens wat vanaf.

Niet alleen SotC, maar ook Katamari Damacy is er een goed voorbeeld van. Belachelijk kutspel, maar zolang het maar vernieuwend is en niet bekend bij de gemiddelde verkoper van Free record shop vinden we het geweldig. Daar doen die PU redacteuren ook zo aan mee, kansloze gebrabbel.

Om maar niet te beginnen over de Revolution, dat woord kan ik al bijna niet meer horen.
'Ik ben al aan het sparen, want het brengt vernieuwing' hoor je dan, lekker belangrijk.

Soms...zucht....

Trouwens, de hype voor SotC is alweer aardig gaan liggen heb ik zo het idee.
Ik zal echt nooit begrijpen hoe iemand dit spel nou zo verschrikkelijk fantastisch kan vinden, echt niet...vooral de Amerikanen zijn er lyrisch over. Heeft dat volk dan zo weinig klasse en stijl in hun normale leven dat ze dit zo'n episch kunstwerk vinden?
Bomba

Post by Bomba » Tue Nov 22, 2005 02:05

Dan vraag ik me af wat jij vernieuwend vindt... :/

Dan vind jij zeker bijvoorbeeld REZ, Monkeyball en Eye-Toy ook overhypde poepspellen die niet vernieuwend zijn.

Waarom mag men spellen die vernieuwend zijn en goed zijn uitgewerkt niet goed vinden? Voor zover ik weet zijn Katamari Damacy en SotC alles behalve slecht...
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Tue Nov 22, 2005 04:39

Misschien zit ik wel helemaal niet op die vernieuwing te wachten.

Voorlopig zijn de meest interessante games nog steeds die vervolgen op vervolgen, so be it. Allemaal leuk hoor die originele games, maar noem mij maar eens een echte klassieker die overal in top 10's tegen komt.

Als je dan echt een bedrijf moet complimenteren voor iets origineels dan doe ik dat graag bij games als Steel Batallion, die gewoon echt een meerwaarde voor een console hadden. Monkeyball, REZ etc. allemaal erg leuk, maar uiteindelijk middelmatige games en geen classics.
Gameholic

Post by Gameholic » Tue Nov 22, 2005 12:53

Monkeyball blijft voor mij toch wel een van de beste (speelbare) games die ik in deze generatie heb meegemaakt.. voor mij duidelijk wel een klassieker, maar goed smaken verschillen.. iets wat we soms wel eens vergeten :)

De reden dat ik zo blijf plakken bij 'oudere' games en dan met name op het DC platform is dat ik dat soort games nog steeds prima vind. Ik zit niet (meer) te wachten op een veel van de bekende franchises die de Xbox en PS2 rijk zijn.

Bijv Brothers In Arms.. toffe game en ik heb me prima vermaakt.. maar deeltje twee ligt almiddels weer in de winkel en daar zit ik gewoon niet meer op te wachten. Hetzelfde met de PSP.. alleen maar PS2 conversies die totaal niet boeien... ik vermaak me dan ook nog kostelijk met games Lumines en Virtua Tennis :wink:
R-Type

Post by R-Type » Mon Dec 05, 2005 18:37

Ken wrote:Gamen is zo mainstream geworden dat alles wat ook maar enigszins vernieuwend wordt genoemd, door een bepaalde groep meteen de hemel wordt ingeprezen. Deze groep zitten net boven de mainstream laag, zitten overal interessant te doen maar weten nog nergens wat vanaf.

Niet alleen SotC, maar ook Katamari Damacy is er een goed voorbeeld van. Belachelijk kutspel, maar zolang het maar vernieuwend is en niet bekend bij de gemiddelde verkoper van Free record shop vinden we het geweldig. Daar doen die PU redacteuren ook zo aan mee, kansloze gebrabbel.

Om maar niet te beginnen over de Revolution, dat woord kan ik al bijna niet meer horen.
'Ik ben al aan het sparen, want het brengt vernieuwing' hoor je dan, lekker belangrijk.

Soms...zucht....

Trouwens, de hype voor SotC is alweer aardig gaan liggen heb ik zo het idee.
Ik zal echt nooit begrijpen hoe iemand dit spel nou zo verschrikkelijk fantastisch kan vinden, echt niet...vooral de Amerikanen zijn er lyrisch over. Heeft dat volk dan zo weinig klasse en stijl in hun normale leven dat ze dit zo'n episch kunstwerk vinden?


Amerikanen zijn meelopers. Zij kochten ICO (en Shenmue ook btw, en NiGHTS maar dat terzijde) aanvankelijk helemaal niet, totdat iemand waarschijnlijk riep dat je elitair was als je deze game speelde en cool vond omdat het anders was dan de rest. SotC is een voortborduring op ICO in de zin van dat het abstract is en van dezelfde developers is dus deze game deed het meteen al wel wat beter en werd groots van te voren gehyped.

Ik vind het zelf wel hele goeie games, maar geen ultieme toppers (ik zou ze 85% geven). Ik kan ze niet in 1 ruk doorspelen, met SotC zit ik nog bij #12 en bij ico op 3 kwart. Het zijn voor mij games voor af en toe een uurtje. Zet ik deze titels echter naast het echt gehypede shit als GTA wat dus miljoenen verkoopt, dan moet ik zeggen dat SotC en ICO 10x zo goed zijn.

Katamari, ik ken het niet goed maar heb een demo van I love Katamari (zit bij SC3 usa) en ik kan er kort over zijn; inderdaad een bagger game.
Post Reply