Regio vrije consoles

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Regio vrije consoles

Post by DAY » Fri Nov 11, 2005 10:42

Consoles die zijn verschenen zijn over het algemeen regiogebonden. De laatste tijd zijn er geruchten dat de nieuwe playstation regiovrij zal zijn. wanneer dit werkelijk zo zal zijn ben ik best blij, want dit betekent het gemak van de normale games kopen, maar ook de mogelijkheid om bepaalde imports te kopen die in NL nooit uitkomen, met behoudt van garantie. De vraag die ik altijd stel bij het uitkomen van een nieuwe generatie consoles is waarom niet regiovrij? UIteindelijk komen er altijd wel convertes/ chips die het mogelijk maken. Vaak schaden deze methoden wel de levensduur van een apparaat, dat zie je vooral terug in de laatste generatie consoles.

Soms wordt het converterverhaal wel echt te gek, bijvoorbeeld bij de N64. Ik heb nu al een stuk of 5 converters voor dat ding.

Dus waarom niet altijd regiovrije consoles?
Keep on Dreaming
Gungrave

Post by Gungrave » Fri Nov 11, 2005 12:42

Volgens mij is het gewoon een simpel lesje Economie; om de eigen markt te beschermen.
Als de games worden gemaakt in Japan of de USA, dan moeten ze naar Europa verzonden worden. Al deze dingen kosten geld, dit is dus gewoon tussenhandel.

Als het regiovrij is, dan gaan heel veel mensen importeren, en dat betekent dus dat de verkopers in de EU een stuk minder gaan verdienen. Zeker met de komst van eBay gaan mensen meer en meer importeren.

Op zich zou het zeer riant zijn als de PlayStation 3 regiovrij zou zijn, aangezien ik dan voor enkele tientallen euro's wel games kan halen op eBay of via online winkels. Ondanks het gerucht heb ik er weinig vertrouwen in dat het daadwerkelijk gebeurt, maar tot het bevestigd is dat het wel/niet gebeurt blijf ik hoop hebben.
ManoRevolver

Post by ManoRevolver » Fri Nov 11, 2005 13:14

Als de PS3 regiovrij zou zijn, waarom heeft Sony Play Asia dan aangeklaagd (of iets in die trand).
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Fri Nov 11, 2005 13:45

dat was in verband met de PSP.

Parallel import zou de reputatie in de delen waar de PSP (toendertijd) nog niet uit was misschien beschadigen. Het zou de anticipation factor verlagen en daardoor minder psp's verkocht worden. Sony Europa zou ook hierdoor inkomsten mislopen etc etc etc...

Ik denk niet dat Sony regio gaat maken. Ze zijn vanaf het begin al heel duidelijk geweest dat regiocodering er in gaat zitten....shame....ze maken het niet meer voor de gamers, anders was het wel regiovrij geweest....zakkenvullers...
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
Gungrave

Post by Gungrave » Fri Nov 11, 2005 13:47

Mildoe wrote:ze maken het niet meer voor de gamers, anders was het wel regiovrij geweest....zakkenvullers...


Zie hier de quote van Keita Takahashi;

"Developers want to come up with fun games but ideas are judged by their sales potential. The reality is that decisions are driven by sales and marketing. There are people who don't buy games at the moment but want to have fun. They want more choices and more selection."
Perkunas

Post by Perkunas » Fri Nov 11, 2005 13:51

Momenteel kan ik alles toch nog min of meer opvangen met bootdiscs of gewoon een tweede of derde console van een andere regio. =)
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Mon Nov 14, 2005 10:07

Gungrave wrote:Volgens mij is het gewoon een simpel lesje Economie; om de eigen markt te beschermen.
Als de games worden gemaakt in Japan of de USA, dan moeten ze naar Europa verzonden worden. Al deze dingen kosten geld, dit is dus gewoon tussenhandel.

Als het regiovrij is, dan gaan heel veel mensen importeren, en dat betekent dus dat de verkopers in de EU een stuk minder gaan verdienen. Zeker met de komst van eBay gaan mensen meer en meer importeren.

Op zich zou het zeer riant zijn als de PlayStation 3 regiovrij zou zijn, aangezien ik dan voor enkele tientallen euro's wel games kan halen op eBay of via online winkels. Ondanks het gerucht heb ik er weinig vertrouwen in dat het daadwerkelijk gebeurt, maar tot het bevestigd is dat het wel/niet gebeurt blijf ik hoop hebben.


Ik studeer dat spul, maar de redenen die je geeft zijn volgens mijn niet relevant.
Sony is een onderneming en geen land, Het maakt een onderneming in principeniet uit waar ze de winst maken, zolang ze die winst maken. Sony is wel een Japnas bedrijf, daarom zal mogelijk wel wat belangen in japan zitten die beschermd moeten worden.

De kostprijs is in principe hetzelfde in alle landen. mocht Sony etc. zelf de distributie gaan verzorgen, dan zal Sony hierover belasing en de transportkosten kwijt zijn, wat vaak doorberekend wordt aan de consumenetn. Daarom kiezen de meeste organisaties landen uit die vaak centraal liggen, lage belasting hebben en een lage loonvoet.

Wat wel een factor kan zijn is dat japanners en amerikanen meer games en consoles kopen dan europeanen, waardoor schaalvoordelen kunnen optreden. Een andere factor kan zijn dat bv. Amerikanen en Japanners gewoon minder geld te besteden hebben aan gemes etc. en gewoon meer winst op europeanen proberen te maken.

Ik heb tot op heden toch voornamelijk de pal versies van consoles gekocht omdat het toch het makkelijkste is qua games kopen, maar er blijven games die ik graag wil spelen die nooit een pal release krijgen. daarom blijf ik hopen op multiregion consoles.
Keep on Dreaming
User avatar
General Wong
Active Level:
Active Level:
Posts: 237
Joined: Tue Oct 11, 2005 20:03
Location: Delft
Contact:

Post by General Wong » Mon Nov 14, 2005 10:30

Met de nieuwe standaard (HD) zou het eigenlijk wel moeten, maar of het gebeuren gaat is een 2de.

Ik ben persoonlijk van mening dat het niet standaard hoeft te zijn dat een console regiovrij is (hoewel dit wel fijn zou zijn), maar dat er door de console bakkers een software matige oplossing zou moeten zijn om het te unlocken. Op die manier halen ze toch nog geld binnen op het grondgebied waar de console zich bevind en is het voor gamers niet zo'n gedoe met modden/2de console in huis halen. Zeker omdat veel import gamers een aversie hebben tegen kopien.
Post Reply