Overeenkomsten tussen de Xbox 360 en de Dreamcast

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
Rano
Active Level:
Active Level:
Posts: 588
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:33

Overeenkomsten tussen de Xbox 360 en de Dreamcast

Post by Rano » Mon Nov 07, 2005 10:06

Fantus

Post by Fantus » Mon Nov 07, 2005 10:31

Leuke feature. Sommige onderdelen zijn wat ver gezocht, maar toch erg grappig. Als grote fan van Dreamcast denk ik toch dat de Xbox 360 in de langere termijn succesvoller zal zijn.

Ik zag de demo-pods afgelopen zondag in de mediamarkt trouwens. Opvallend hoeveel mensen van het apparaat wisten. Zoveel marketing heb ik er niet van gezien, kennelijk leeft het beeld van games als normaal huis - tuin en keuken vermaak steeds meer.

De opmerkingen van omstanders waren wel grappig overigens. Dingen als "zo, da's gewoon een PC, je ziet die lijntjes!" (doelend op de anti-aliasing). Of "veel detail, ze gebruiken grotere pixels nu" :P

Ik was in ieder geval wel onder de indruk van de sprong qua details. Levels lijken een stuk levendiger, wat geldt voor alle spellen.
Akira

Post by Akira » Mon Nov 07, 2005 10:41

Zucht.... dit is best wel triest. Niet omdat ik dit als fanboy gedrag zie ofzo (ik denk eerder dat je het als grap moet zien), maar omdat de helft gewoon niet klopt.

Punt 1: De Dreamcast kwam veeeel eerder uit dan de PS2. En hoeveel tijd tussen de Xbox 360 en de PS3 zit weten we nog niet.

Punt 2: Ook fout. Niemand was echt onder de indruk van de PS2 tech demos. De Dreamcast had toen nog betere graphics. En de PS3 tech demos zijn ook niet alles, niets wat niet op de Xbox 360 gedaan kan worden. En de rest was gewoon CG (maar zijn daarom ook geen tech demos).

Punt 5: Dreamcast games draaiden niet op een windows OS.

Punt 10: DVD was toen niet echt meer “cutting-edge”. De DC had de DVD niet nodig voor games net als de Xbox 360 en PS3 eigenlijk nu nog geen HD-DVD of Blue-Ray nodig hebben.

Punt 13: Alleen bij MS heeft hij 10+ keer zoveel geld om te besteden aan marketing.

Punt 15: En de Dreamcast was een console en de Xbox 360 ook :O

Punt 19: En wat bleek? Het viel allemaal wel mee met de GD-ROM.

Punt 23: Uhu... de MGS2 demo was te zien op E3 2000. De Dreamcast lag toen al maanden in de winkels.

En de punten die ik heb overgeslagen zijn kloppen ook niet helemaal.
Gameholic

Post by Gameholic » Mon Nov 07, 2005 11:07

Ik zou dit ook zeker niet te serieus opvatten maar ik vind het wel cool gedaan...

Tevens heeft Sega in een bepaald interview laten weten dat de 360 geworden (gaat worden) is hoe zij in eerste instantie de Dreamcast bedoeld hadden. Natuurlijk waren de toenmalige technische beperkingen, weinig breedband gebruikers en natuurlijk een aanzienlijk kleiner budget de redenen dat de DC niet zo groots kon worden. Desalniettemin denk ik dat de DC voor die tijd een hele presatie heeft neergezet als je kijkt naar de line-up en natuurlijk de online games.. (PSO!)

Dus ik vind het niet triest maar gewoon wel funny..
Gungrave

Post by Gungrave » Mon Nov 07, 2005 17:58

Wel leuk gedaan, ik zie wel wat overeenkomsten inderdaad. Alhoewel de mesten toch best ver gezocht zijn en/of nergens op slaan :P
Perkunas

Post by Perkunas » Mon Nov 07, 2005 18:42

Akira wrote:Zucht.... dit is best wel triest. Niet omdat ik dit als fanboy gedrag zie ofzo (ik denk eerder dat je het als grap moet zien), maar omdat de helft gewoon niet klopt.

Punt 1: De Dreamcast kwam veeeel eerder uit dan de PS2. En hoeveel tijd tussen de Xbox 360 en de PS3 zit weten we nog niet.

Punt 2: Ook fout. Niemand was echt onder de indruk van de PS2 tech demos. De Dreamcast had toen nog betere graphics. En de PS3 tech demos zijn ook niet alles, niets wat niet op de Xbox 360 gedaan kan worden. En de rest was gewoon CG (maar zijn daarom ook geen tech demos).

Punt 5: Dreamcast games draaiden niet op een windows OS.

Punt 10: DVD was toen niet echt meer “cutting-edge”. De DC had de DVD niet nodig voor games net als de Xbox 360 en PS3 eigenlijk nu nog geen HD-DVD of Blue-Ray nodig hebben.

Punt 13: Alleen bij MS heeft hij 10+ keer zoveel geld om te besteden aan marketing.

Punt 15: En de Dreamcast was een console en de Xbox 360 ook :O

Punt 19: En wat bleek? Het viel allemaal wel mee met de GD-ROM.

Punt 23: Uhu... de MGS2 demo was te zien op E3 2000. De Dreamcast lag toen al maanden in de winkels.

En de punten die ik heb overgeslagen zijn kloppen ook niet helemaal.


Xbox 360 lanceert eerst, voor PS3 en Revolution, dat is gewoon het punt van 1UP. (PS2 was overigens sneller naar de markt gebracht toen dat Dreamcast best wel leek te verkopen). Veel meer moet je er niet achter zoeken, iedereen weet best wel dat er een kortere tijdspanne zal zijn tussen Xbox 360 en de andere consoles.

Wat de tech-demo's betreft, ik geloof dat het net omgedraaid was... Of ben je de hele PR hype/hoax vergeten? The Getaway, Final Fantasy VIII 'CGI real-time', met MGS2 op kop. Niet te vergeten de opgeblazen specificaties en talloze beloften ("It's like plugging into the Matrix!", "You will be able to download demo's, music, even movies through PS2's Online Services!",...) Net die hype rond de prestaties van PS2 heeft Dreamcast mee de diepte in gezogen (één van de vele redenen die hebben bijgedragen weliswaar).

Verder was DVD toen misschien niet meer cutting edge, maar maakte wel dan pas de overstap naar de mainstream. PS2 kwam wat DVD functie betreft op het ideale moment. Met Blu-ray is het wat anders, ze zullen voorlopig enkel qua opslag voor games een voordeel hebben wat dat betreft.

Maar het artikel lijkt me meer als grap bedoeld te zijn eerder dan als een objectief verhaal, dus zijn enkele punten inderdaad nogal vergezocht of slecht vergelijkbaar. Alle middelen heiligen het doel weet je wel. ;)
R-Type

Post by R-Type » Mon Nov 07, 2005 23:44

Eerlijk gezegd dacht ik ook aan een 2e DC toen ik MS de 360 zag aankondigen. Maar dan dacht ik eigenlijk uitsluitend aan reden 1 en 2. De rest is dan ook eigenlijk bullshit.
Perkunas

Post by Perkunas » Tue Nov 08, 2005 01:56

R-Type wrote:Eerlijk gezegd dacht ik ook aan een 2e DC toen ik MS de 360 zag aankondigen. Maar dan dacht ik eigenlijk uitsluitend aan reden 1 en 2. De rest is dan ook eigenlijk bullshit.


"Plays previous generation games under emulation."

Ik zou dit er eventueel nog bijplaatsen, zeker met nog zoveel onduidelijkheid hieromtrend. ;)

Niet dat ik ooit mijn Xbox zou wegdoen, maar daar ik toch een aardig grote collectie heb wil ik die toch nog wel kunnen spelen op Xbox 360...
User avatar
General Wong
Active Level:
Active Level:
Posts: 237
Joined: Tue Oct 11, 2005 20:03
Location: Delft
Contact:

Post by General Wong » Tue Nov 08, 2005 11:56

Ach, ik vond het een erg leuk artikel waarvan de meeste punten toch wel (in grote lijnen) kloppen. Dat het hier en daar een klein beetje naast de waarheid zit is in mijn ogen niet zo'n probleem, is gewoon leuk gedaan.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Wed Nov 09, 2005 10:39

Na de ondergang van de Dreamcast is er bij mij toch iets geknapt in deze hobby.
Het blijft bizar dat zo'n geweldige console nooit de kans heeft gekregen het maximale uit zijn kunnen te halen, omdat het mainstream publiek zo verblind is geweest door de commercie van de PlayStation2. SEGA's eigen schuld, maar dan nog blijft het echt een van de momenten waarop gamen op een negatieve manier is veranderd.
R-Type

Post by R-Type » Wed Nov 09, 2005 18:50

Heb zonet gespeeld op de 360 en was er niet kapot van, CoD demo zag er leuk uit maar mijn PC pompt er toch echt betere GFX uit. bovendien was het op een HD TV en die hebben de meeste mensen hiero niet dus word het nog lelijker. Joypad was ook best wel brak, een soort nog kleinere controller S met alleen de 2 start knoppen anders geplaatst. Niks next gen aan deze shit so far.

Ik weet wel het is nog het begin maar tot nu toe.. wacht ik toch nog ff op de Ps3.
Akira

Post by Akira » Wed Nov 09, 2005 22:15

Wat de tech-demo's betreft, ik geloof dat het net omgedraaid was... Of ben je de hele PR hype/hoax vergeten? The Getaway, Final Fantasy VIII 'CGI real-time', met MGS2 op kop. Niet te vergeten de opgeblazen specificaties en talloze beloften ("It's like plugging into the Matrix!", "You will be able to download demo's, music, even movies through PS2's Online Services!",...) Net die hype rond de prestaties van PS2 heeft Dreamcast mee de diepte in gezogen (één van de vele redenen die hebben bijgedragen weliswaa

Maar dat zijn geen tech demo's. En die MGS2 trailer kwam pas maanden later.

Verder was DVD toen misschien niet meer cutting edge, maar maakte wel dan pas de overstap naar de mainstream. PS2 kwam wat DVD functie betreft op het ideale moment. Met Blu-ray is het wat anders, ze zullen voorlopig enkel qua opslag voor games een voordeel hebben wat dat betreft.

En het blijkt dat veel games niet eens op blu-ray komen, maar gewoon op DVD net als met de 360.
BDT

Post by BDT » Thu Nov 10, 2005 15:46

Ken wrote:Na de ondergang van de Dreamcast is er bij mij toch iets geknapt in deze hobby.
Het blijft bizar dat zo'n geweldige console nooit de kans heeft gekregen het maximale uit zijn kunnen te halen, omdat het mainstream publiek zo verblind is geweest door de commercie van de PlayStation2. SEGA's eigen schuld, maar dan nog blijft het echt een van de momenten waarop gamen op een negatieve manier is veranderd.


Amen. Zo zie ik dat ook. Na de Dreamcast periode is er bij toch ook iets doodgegaan. Ik beleef minder lol aan games op de andere platformen. De Dreamcast had ZOVEEL toppers. Echt ongelovelijk goed was het allemaal. Ook het online gebeuren, wat nu bij de Xbox wel een succes is.

Desalniettemin denk ik dat de Xbox360 het makkelijk zal halen en zelfs de PS3 zou kunnen verslaan. Het is nog te vroeg om dat nu al te zeggen, maar ik moet het eerst nog maar eens zien van Sony.

Nintendo heeft bovendien nog het grootste Sega gehalte met de Revolution. Inovatie staat voorop....

Maarja, gelukkig heb ik altijd nog de Dreamcast met de Samba set en arcade sticks.
Bomba

Post by Bomba » Thu Nov 10, 2005 15:50

Klopt. Veel developers zullen hun nieuwe spellen gewoon op DVD formaat uit gaan brengen.

Maar uiteindelijk is dat ook niet genoeg. Neem DOA 4 en Frame City Killer bijvoorbeeld. Die twee spellen nemen beiden één hele DVD9 in beslag. Hoe groot zullen de opvolgers gaan worden dan?

En iedereen weet dat je een vechtspel en een GTA-achtige game liever niet op twee discs moet hebben. Dat zou niet echt handig zijn... En dat zijn ook nog eens eerste generatie games. Tweede generatie games zullen waareschijnlijk NOG groter gaan worden.

Maar goed, MS had geen andere keuze dan DVD9.
R-Type

Post by R-Type » Thu Nov 10, 2005 19:22

Nou, nou.. ik ben best wel een DC en Sega fan maar laten we niet overdrijven. De DC had niet ongelooflijk veel toppers. Wat te denken van het gros aan games wat simpele WinCE Ps1 ports waren of gewoonweg teleurstellende ports als Sega Rally 2? Ook miste ik een redelijke keuze uit uitgebreide titels (wat kick ass games waar je lang inzit zoals RE CV of Skies) en voetbal spellen.

Online zou ik ook geen succes noemen, dat hield na PSO ook wel zo'n beetje op en helemaal al in het westen waar games als outtrigger offline uitkwam en UT of Quake 3 ook.

Maar de DC had natuurlijk veel goede games en gimmicks zoals de microphone, fishing rod en samba's wat ook nog eens allemaal heel speelbaar was. De DC was een soort van no-bullshit arcade console, maar werd gek genoeg gemarket als een "levend organisme" en "Its Thinking". Beetje onwaar, want dan verwacht je dus ook echt diepe en serieuze games.

Het zou best kunnen dat MS wint, want met de Xbox liepen ze wel in en XBL blijkt dus wel een meesterzet te zijn. Bij westerlingen lijkt de naam Xbox ook niet onder te doen voor de naam Ps2, en dat is de grootste markt. Toch vind ik het nog steeds niet veel soeps, de games staan me vooralsnog niet zo aan. De Ps3 word misschien geplaagd door veel kwade geruchten en door foute beslissingen maar in potentie hebben zij wel de beste games, ik noem alleen al een MGS4, Tekken 6 of DMC4. Origineel allerminst, maar ik zou er zo een console voor kopen. Bovendien kan Sony zelf ook wel degelijk games maken, dit was te zien met oa GT, GoW en SotC.
Perkunas

Post by Perkunas » Thu Nov 10, 2005 22:07

Akira wrote:
Wat de tech-demo's betreft, ik geloof dat het net omgedraaid was... Of ben je de hele PR hype/hoax vergeten? The Getaway, Final Fantasy VIII 'CGI real-time', met MGS2 op kop. Niet te vergeten de opgeblazen specificaties en talloze beloften ("It's like plugging into the Matrix!", "You will be able to download demo's, music, even movies through PS2's Online Services!",...) Net die hype rond de prestaties van PS2 heeft Dreamcast mee de diepte in gezogen (één van de vele redenen die hebben bijgedragen weliswaa

Maar dat zijn geen tech demo's. En die MGS2 trailer kwam pas maanden later.

Verder was DVD toen misschien niet meer cutting edge, maar maakte wel dan pas de overstap naar de mainstream. PS2 kwam wat DVD functie betreft op het ideale moment. Met Blu-ray is het wat anders, ze zullen voorlopig enkel qua opslag voor games een voordeel hebben wat dat betreft.

En het blijkt dat veel games niet eens op blu-ray komen, maar gewoon op DVD net als met de 360.


Punt was gewoon, dat het grote publiek wél onder de indruk was van de zogezegde capaciteiten van de PlayStation 2...
R-Type

Post by R-Type » Sun Nov 13, 2005 11:15

Hier is op IGF toen ook een discussie over geweest en de meeste waren het wel eens dat de Ps2 techdemo's achteraf dik ingehaald zijn door de huidige games. Als je die GT2000 demo ziet, dan kan je je niet voorstellen hoe lelijk dat eruit ziet. FF8 ditto; er zijn niet eens background details. GoW, SH3, VF4, RE4.. games die daar makkelijk overheen gaan. Het is waar de dat de Ps2 in het begin onterecht goed verkocht, want de line up is waarschijnlijk de slechste ooit.. ieder ander bedrijf dan Sony was hier niet mee weggekomen. Uiteindelijk moet je ook wel toegeven dat de Ps2 inderdaad krachtiger was dan de DC, zelfs als ik naar de oudere games kijk, bijvoorbeeld DMC1, dan heb ik al het idee dat de DC dat niet zo vloeiend had kunnen draaien.

DVD kwam idd op het juiste moment in de Ps2, want het was het jaar 2000 en toen was DVD niet onbetaalbaar, maar ook nog niet standaard dus veel mensen kochten em ook om zo een DVD speler in huis te halen. Grappig dat je de spelers nu bij wijze van bij een pak wasmiddel krijgt maar dat terzijde.
Post Reply