Metal Slug Anthology PlayStation 2 review

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Metal Slug Anthology PlayStation 2 review

Post by Ken » Wed Jul 29, 2009 22:24

Geschreven in 2006.

Metal Slug Anthology PlayStation 2

Met vragende blik tuur ik naar het scherm. Zeven tijdloze klassiekers op een enkele disc en er dan nog voor zorgen dat het een miskoop is.

Wie mijn voorkeur aan games kent, zal weten dat ik geen kans onbenut laat om SNK Playmore de hemel in te prijzen. Tegen beter weten in heb ik een jarenlange oorlogvoering tegen de stroming van de mainstream winkelschappen gevoerd. Er is in Nederland nog een kleine krakerbeweging die nog daadwerkelijk SNK’s games koopt en vaak nog terecht ook. De kroon op SNK’s werk is wat mij betreft altijd de Metal Slug serie geweest die begon in 1996. Snelle 2D sidescroll actie met gameplay die staat als een huis en slowdown waar het moet. Leuke characters, vette wapens en zelfs een stukje humor zoals dat zo mooi heet. Een serie waar je de doorgewinterde fan altijd voor kon wakker maken. Al was het alleen al om het exorbitante prijskaartje van de Neo Geo Home System versie.

Op de PlayStation2 zijn inmiddels in Japan het derde tot en met het zesde deel los uitgebracht. Deze titels zijn nagenoeg identiek aan de Neo Geo versies en op deel vier na absoluut het aanschaffen waard. Het vierde deel van Metal Slug werd niet door SNK zelf gemaakt en is de zwakste in de serie. Het zesde deel werd gemaakt op de Atomiswave, de arcade hardware die zorgde voor high res achtergronden. Van dit laatste is op Anthology weinig over gebleven. Ik heb de losse delen naast deze verzameldisc gelegd en moet helaas tot de conclusie komen dat laatstgenoemde op alle fronten zeer ernstig tekort komt. Eigenlijk zijn het zes titels die op deze disc staan. Metal Slug X is namelijk gewoon Metal Slug 2 met wat andere achtergronden. In deel 2 is het eerste level bij daglicht, in deel X is het ’s avonds. Neemt niet weg dat vooral de eerste drie delen van Metal Slug echt fantastisch waren en door een ieder gespeeld moet worden.

Het is de eerste keer dat de oudere delen op de PlayStation2 te spelen zijn. Des te vervelender is het dat ik niet weet waar ik moet beginnen in mijn waslijst aan kritiek. Om te beginnen is er onder in beeld plaats gemaakt voor een reusachtige zwarte balk, ook als je op 60hz speelt. Mensen met een LCD of plasma scherm zijn hoe dan ook kansloos met deze titel. De games zijn zo letterlijk overgezet dat er zich veel problemen voordoen met de graphics. Ik heb de game ook maar even op een oude 4:3 Sony Trinitron aangesloten, de koning onder de televisies als het gaat om 2D weergave. Om een lang verhaal kort te maken, ook hier blijven de graphics Metal Slug onwaardig. De gameplay zou deze wanstaltige vertoning dan nog enigszins goed kunnen maken. Ook op dat front stelt de game teleur. Van de snelle actie blijft weinig over. Het klopt gewoon niet.

Onbegrijpelijke lange laadtijden, extreem langzame gameplay en lelijke graphics zijn de ingrediënten om Metal Slug Anthology een regelrechte stinker te noemen. Ik spreek er schande van, ik kan wel janken, maar het is niet anders.

CIJFER: 20
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Sat Aug 29, 2009 21:25

Zeker waar, reactietijd na het indrukken van een button is onacceptabel. Shame on you Playmore voor het rucksichtloss emuleren en haastig de markt op knallen van dit misbaksel.

By the way, Het verschil bij Slug X op de MVS zat hem voornamelijk in de vermindering van slowdown tov Slug 2.
User avatar
Ratson
Active Level:
Active Level:
Posts: 1699
Joined: Sun Jan 18, 2009 14:48
Location: Dordrecht

Post by Ratson » Sun Aug 30, 2009 11:09

Klopt en er zaten meer wapens in zoals de laserbeam,oh en Ken,deel 1 is gemaakt door Nazca.De makers van NeoTurfMasters.
2>X
Ik heb zelf 1,2 enX maar X vind ik niet echt bijzonder en had al gehoord dat anthology slecht was en heb hem gelukkig niet gekocht.
Neo-Geo.com: MAN THE FUCK UP!
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Sun Aug 30, 2009 14:29

Persoonlijk vind ik X de beste Slug uit de serie, maar ik heb Slug 2 dan ook niet.
Post Reply