King of Fighters Neowave (Atomiswave)

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
legztec
Active Level:
Active Level:
Posts: 456
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:13

King of Fighters Neowave (Atomiswave)

Post by legztec » Thu Nov 03, 2005 17:00

The King Of Fighters Neowave

Afgelopen weekend ben ik naar Center Parks de eemhof geweest. Tot mijn grote verbazing stonden er 2 Netcity's met Atomiswave. Het waren Demolish Fist en King of fighters Neowave. Ik was met mijn vriendin dus heb eerst vrij moeten vragen om te spelen. lol =)

Omdat ik beide thuis heb, heb ik mijn credits verspeeld aan King of fighters Neowave.
Ook al was dit spel niet wat iedereen verwachte is het zeker wat credits waard.

Vandaar deze review.

GFX

Stel je voor dat je de rom van KOF 2002 zo in mugen zou kunnen laden.
Het eerste wat je zou doen is de backgrounds, de power/life bars en intro opkalifateren of veranderen.
De sprites zou het volgende zijn. Maar wat als je daar geen tijd meer voor had?....
Zo komt het spel op me over.
De intro is leuk maar niet meer als dat. De backgrounds zijn een stuk beter dan de neo geo voorgangers.
Dit is wel een hele verbetering maar toch lijkt alles op 16 bits kleuren te staan.
Ik zeg niet dat ze er niet goed uit zien maar op een hi rez monitor zie je kleurovergangen nog in lijnen.
De effecten zijn wel verbeterd en hier zie je wel goed het verschil tussen Neo Geo en Atomiswave.
De effecten zijn wel beter maar toch zitten hier nog bugs in waarbij sommige dingen gewoon niet in beeld verschijnen of layers over elkaar heen komen in een volgorde die niet altijd klopt.
Het meest vervelende vind ik nog dat de sprites gebruikt zijn van de oude games.
Als je wel eens een Neo Geo emulatie op je PC scherm hebt gezien weet je wat ik bedoel.
Het ziet er niet uit, ook omdat de achtergronden wel zijn verbeterd.
Dit steekt gewoon af.
Mijn eindoordeel is net voldoende omdat het uiteindelijk voor de makers een compleet nieuwe ervaring was om voor een ander systeem aan de slag te gaan.

Cijfer GFX 6

Geluid

Te beginnen met de muziek. Deze is wel geheel in de KOF stijl. Maar dat is dan een van de weinige pluspunten.
Alle deuntjes en geluiden missen power. Het lijkt wel of ze een goedkoop yamaha keyboard hebben gebruikt.
De geluiden zijn allemaal futloos. Terwijl je bijvoorbeeld echte gitaren en stoere synthesizer geluiden zou verwachten.
Op zich zijn de melodieën leuk en goed gecomponeerd maar ze missen net dat opzwepende.
De effectgeluiden zijn niet bijzonder maar klinken zo als ze horen. Volgens mij komen deze ook weer rechtstreeks uit de oude KOF's.
Nu ik achteraf RF en NGBC heb gehoord weet ik wat er mogelijk is en daarom krijgt het geluid van mij een onvoldoende.

Cijfer Geluid 5

Gameplay


De gameplay is het enige waar het spel niet te kort schiet is de gameplay. Wat dit betreft blijft het een KOF game.
De gameplay is bijna gelijk aan die van KOF 2002. Met als extra krijg je 3 verschillende modes erbij.
deze zijn: Super cancel mode, Guard Break Mode en Max 2 Mode.
In super cancelmode heb je 3 power bars en kan je specials cancelen in supermoves.
In Guard Break mode heb je 2 power bars en kan je "just Defend" gebruiken om sneller te herstellen na een block en je kan een block van je tegenstander breken.
In Max 2 Mode heb je maar 1 power bar die automatisch oplaadt. Je kan bij een volle power bar een maximum-strength super attack uitvoeren of als je life bijna op is een MAX 2 move.
Op zich een leuke bijkomstigheid.
Het extra krijg je pas als je de code invoert om de verborgen characters te unlocken.
Dit zijn namelijk: Geese, Kim, Vanessa, Ramon en het Orochi team.
Uiteindelijk heb je dan 43 characters om mee te knokken.
Om de bekende gameplay + extra's is het spel toch leuk om te doen vandaar een ruime voldoende.

Cijfer Gameplay: 8


Algemeen

Zoals ik al zei werd er door mij en vele andere meer van het eerste SNK spel op Atomiswave verwacht.
Velen vergeleken het spel dan ook met GGX 1.5 omdat die al op AW uit was. Een beetje appels met peren vergelijken eigenlijk. Ik ben wel blij dat ze grafisch de KOF stijl hebben behouden maar ze hadden er van mij wat meer moeite in mogen steken.
Uiteindelijk zal het voor SNK voornamelijk een test zijn geweest zodat ze even bekend konden worden met het AW systeem.
Desalniettemin had het zicht en gehoor wat meer geprikkeld mogen worden en had de gameplay wat inovatiever gekund.
Omdat ie toch leuk is om te doen een zwakke voldoende.

Algemeen 6 ½
2d fighting rules
Post Reply