ICOON part 3: Yu Suzuki

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
loempiavreter
Active Level:
Active Level:
Posts: 73
Joined: Sun Oct 02, 2005 03:56

ICOON part 3: Yu Suzuki

Post by loempiavreter » Wed Oct 26, 2005 10:02

Ken heeft mij gevraagd om een Icoon stuk over Yu te doen. Dus presenteer ik hier...

Mijn voorbeeld, Idool van de game industrie "Yu Suzuki"...

Image

De meeste die aan Yu Suzuki horen denken meteen aan Outrun of Shenmue. Maar voor mij was hij de man die me wist te introduceren in de wereld van games door middel van Space Harrier. Ik weet nog dat ik als klein jongetje in die voetbal kantine (voetbal... waarom deed ik dat..) stil bleef staan bij een arcadekast met Space Harrier. Voor mij was dat helemaal nieuw, want toendertijd kende ik alleen maar Pac Man, Digger, Tetris etc (De megadrive was al zelfs uit, maar had nog nooit andere games gezien). Maar Space Harrier liet zien dat het ook anders kan, de snelheid die nooit stopte, de monsters die je vliegensvlug moest neerknallen en niet te vergeten die grote bazen en vooral dat laatste deed hem. Ik was gefascineerd door die grote bazen of door die grote kanon onder de arm van de Space Harrier. Ik kwam eigelijk nooit erg ver toendertijd maar ik spendeerde meer tijd aan Space Harrier dan aan voetbal (geen wonder dat het niks werd met dat voetbal).

Image

Het werd een tijd stil voor mij rondom Yu Suzuki totdat Virtua Fighter uitkwam. Ik was en ben nog steeds een redelijke grote fighter fan maar toen virtua fighter uitkwam moest ik er nog ff aan wennen aan die 3d Fighters en eigelijk pas bij Virtua FIghter 2 begon ik het te waarderen. Virtua Fighter serie is nog steeds voor mij de enige 3d Fighter die ik kan waarderen. Waarom ik Virtua Fighter 2 beter vond was vooral omdat een paar kameraden van mij hem ook hadden en dan onze skills konden uit testen. Virtua Fighter 3 was dan weer minder, echt jammer. Maar dan komt Virtua Fighter terug in de vorm van Virtua Fighter 4. En dankzij Evolution en Final Tuned was Virtua Fighter 4 Final Tuned dan ook de Ultieme 3d Fighter. Geen spel kan zo diep gaan Als Final Tuned jammer genoeg moeten we ons tegoed doen met evolution, dat zegt niet dat het slecht is Virtua Fighter 4 Evolution blijft een van de beste fighters. Het is nog steeds jammer dat hier geen community is voor Virtua Fighter 4 evolution/final tuned, dus moet ik het maar doen met Street Fighter 3: Third Strike Toernooien, anders had ik heel wat spannende gevechten gezien tussen top spelers)

Image

Een andere game van mr. Suzuki dat mij wist aan te trekken was Shenmue. Meestal heb ik het niet zo met gehypte spellen, maar shenmue was 1 van de weinigen die voor mij alles waar maakte van wat erover gezegd werd. Maar deel 2 was was echt te erg, het duurde te lang en het was allemaal zo langdradig dat ik het eigelijk best saai vond. Deel 1 blijft gewoon boeien, het heeft een mooiere sfeer en characters....

Image

...Na Shenmue werd het weer stil voor mij bij mr. Suzuki. Yu Suzuki verlaat AM2 om Digital Rex op te richten en toen werd het akelig stil, totdat pas geleden Psi-Phi opdook op de Jamma 2005. Voor mij beloofd de game veel goeds, Yu Suzuki is weer bezig in de arcade's en hoe! De character design's zien er gelikt uit, de sfeer doet me denken aan Space Harrier en he tis een fighter gecombineerd met touchscreen functies! Ik kijk heel erg naar dit spel uit en als het niet op de consoles komt dan koop ik de arcade wel.

Maar Yu Suzuki's vertrek naar Digital Rex heeft wel invloed op Shenmue 3 en Virtua Fighter 5. Zo werkt hij er dus niet meer aan mee, maar in Shenmue's 3 geval zouden ze de orginele ideeen van Yu Suzuki aanhouden (meer weten over de toekomst van Shenmue: http://games.kikizo.com/news/200508/141_p1.asp). Ik heb wel vertrouwen in Virtua Fighter 5, aangezien de fanbase er weer word bij betrokken om Virtua Fighter nog beter te maken.

Kortom voor mij heeft Yu Suzuki meer dan genoeg gedaan. Van Space Harrier naar Shenmue, van Virtua Fighter naar Psi-Phi, stuk voor stuk zijn het spellen die mijn kijk op leven hebben veranderd. Zonder Space Harrier was ik geen gamer, zonder Virtua Fighter was ik geen Tourney fighter.

Ik wil natuurlijk ook weten wat jullie van Mr. Suzuki en z'n games vinden. Natuurlijk in een mooi verhaaltje :D
Image
Perkunas

Post by Perkunas » Wed Oct 26, 2005 11:59

Alleen jammer dat hij nu zowat is uitgebrand... O.a. Shin Ishikawa (Shenmue II) en Hiroshi Kataoka (Virtua Fighter 4, 5) hebben zijn plaats al langer overgenomen. Suzuki speelt nu meer een rol van 'werknemer die bedankt wordt voor bewezen diensten' met een eigen studio waar hij niemand meer lastig valt.
Gameholic

Post by Gameholic » Wed Oct 26, 2005 12:17

Tja als ik denk aan Yu Suzuki denk ik aan Virtua Fighter en Shenmue. Vooral Shenmue (II) is mijn ogen een meesterwerk en dat is te danken aan zijn invloeden.... zonder twijfel!

Virtua Fighter 3 TB was in mijn ogen ook een teleurstelling.. het was een grappige arcadeport die destijds leuk speelde op de DC maar niet meer dan dat. Voorheen heb ik sporadisch de eerdere delen van Virtua Fighter gespeeld maar was toch niet helemaal mijn ding. Virtua Fighter 4 op de PS2 vond ik dan wel weer een stap in de goede richting maar Soul Calibur kon en kan mij meer bekoren dan VF4.

Jammer dat we nog zo weinig van deze man horen, afgezien van Psi-Phi waar ik overigens geen ervaring mee heb!
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Wed Oct 26, 2005 12:19

toffe uiteenzetting en Yu Suzuki is idd een van de iconen in de gamesindustrie. Yu is een van de meest toonaangevende gamedevelpers geweest van Sega's AM2 develpment team. AM2 heeft diverse arcade titels uitgebracht waar ik met zeer veel plezier van heb genoten. Space harier was een titel waar ik niet zo goed in was, maar de grote eindbazen en de snelheid van het spel hebben ook mij zeer aangesproken. Ook virtua racing was een zeer innovatief spel met al die polygonen en ik zal nooit vergeten de eerste keer toen ik Virtua Cop 2 speelde, wederom een kuntwerk van Yu en AM2. Ook Daytona komt van deze man, vooral in de arcade met vier spelers is dit nog onovertroffen, alleen die introtune al DAYTONAAAAAA!. De virtua fighter reeks was een van de eerste 3d fighters. Door de toegankelijkheid van het spel met maar 3 knopppen en de enorm goede graphics voor die tijd, was het zijn tijd ver vooruit. Wat mij altijd opvalt aan de games van AM2 en Yu Suzuki is dat de gameplay altijd zeer snel is en daardoor zeer moeilijk om volledig te beheersen, daarin schuilt voor mij de enorme kracht van zijn games.
Keep on Dreaming
loempiavreter
Active Level:
Active Level:
Posts: 73
Joined: Sun Oct 02, 2005 03:56

Post by loempiavreter » Wed Oct 26, 2005 18:12

Perkunas wrote:Alleen jammer dat hij nu zowat is uitgebrand... O.a. Shin Ishikawa (Shenmue II) en Hiroshi Kataoka (Virtua Fighter 4, 5) hebben zijn plaats al langer overgenomen. Suzuki speelt nu meer een rol van 'werknemer die bedankt wordt voor bewezen diensten' met een eigen studio waar hij niemand meer lastig valt.


Shenmue 2 vond ik ruk shenmue 1 had veel betere sfeer en Virtua FIghter 4 is door de fans gemaakt!
Gameholic

Post by Gameholic » Wed Oct 26, 2005 20:05

loempiavreter wrote:
Perkunas wrote:Alleen jammer dat hij nu zowat is uitgebrand... O.a. Shin Ishikawa (Shenmue II) en Hiroshi Kataoka (Virtua Fighter 4, 5) hebben zijn plaats al langer overgenomen. Suzuki speelt nu meer een rol van 'werknemer die bedankt wordt voor bewezen diensten' met een eigen studio waar hij niemand meer lastig valt.


Shenmue 2 vond ik ruk shenmue 1 had veel betere sfeer en Virtua FIghter 4 is door de fans gemaakt!


Ik vond Shenmue 2 dus gewoon beter dan deeltje 1 maar goed... Er zat gewoon veel meer aktie in deel 2 en de settings spraken mij veel meer aan... maarja persoonlijke smaak denk ik
R-Type

Post by R-Type » Wed Oct 26, 2005 20:45

Shenmue 2 is veel beter maar deel 1 had inderdaad een goede sfeer over zich heen. Dat huis, en die saturn onder de TV, de mogelijkheid om echt alles op te kunnen pakken en het trainen.. dat was wel strak in Shenmue 1. Wel erg jammer dat je in je werkperiode op disc 3 bijna niets anders meer kan doen.

Shenmue 2 is als game beter omdat het spelverloop minder langdradig is, het zijn 4 chapters en het heeft 10x zoveel actie. Jammer dat de meeste actie in domme 1st person is though.
loempiavreter
Active Level:
Active Level:
Posts: 73
Joined: Sun Oct 02, 2005 03:56

Post by loempiavreter » Wed Oct 26, 2005 22:58

R-Type wrote:Shenmue 2 is veel beter maar deel 1 had inderdaad een goede sfeer over zich heen. Dat huis, en die saturn onder de TV, de mogelijkheid om echt alles op te kunnen pakken en het trainen.. dat was wel strak in Shenmue 1. Wel erg jammer dat je in je werkperiode op disc 3 bijna niets anders meer kan doen.

Shenmue 2 is als game beter omdat het spelverloop minder langdradig is, het zijn 4 chapters en het heeft 10x zoveel actie. Jammer dat de meeste actie in domme 1st person is though.


Reden waarom ik Shenmue over Shenmue 2 kies is omdat Shenmue 2 ineens saai ging worden, shenmue 1 was wat compacter en fijner, met een heerlijk sfeertje, terwijl shenmue 2 dit voor mij juist miste.

Mar genoeg over shenmue, meer over mr. Suzuki...
K

Post by K » Thu Oct 27, 2005 11:31

Yu Suzuki: I thank you for Afterburner! 8)
Dem.

Post by Dem. » Thu Oct 27, 2005 17:54

Als er één iemand is die voor mij een absoluut icoon is in de games industrie, dan is het deze man. Al vanaf ik een jong gamertje was had ik me met een outrun port op de Genesis en Gamegear me uren lang vermaakt. Maar echte respect verdient hij toch wel voor imo de beste beat 'm up serie ooit; Virtua Fighter...

Maar ook Virtua Fighter verbleekt in de pracht van zijn echte meesterwerk; Shenmue I en Shenmue II. Sfeer, verhaal, gameplay, personages, muziek ... collectibles. Damn wat hoop ik dat die serie een keer wordt afgemaakt.

Yu Suzuki, I salute you!
Akira

Post by Akira » Sat Nov 05, 2005 12:30

Yu Suzuki is na mijn mening de belangrijkste persoon uit de biz. Of dat was hij ten minste, want nu doet hij niet echt veel bijzonders. Hij is weg bij AM2 en heeft ook niet meer veel te maken met de franchises waar hij mee is begonnen (Outrun en Virtua Fighter etc.). Bij AM2 draait het nu om Osaki en Kataoka, mijn nieuwe helden.
Het lijkt wel of de oude SEGA topdevelopers hun “ding” kwijt zijn. Laatste Suzuki titel die mij boeit was Virtua Fighter 4 (hij had vrijwel niks gedaan aan de latere versies) en op dit moment doet hij niks bijzonders. Yuji Naka heeft de laatste 7 jaar aan niks anders dan crap gewerkt (de next-gen Sonic kan daar verandering in brengen). Lijkt wel alsof hij niks kan zonder Naoto Ohsima (die zelf ook alleen maar crap heeft uitgebracht sinds hij weg ging bij Sonic Team). Tetsuya Mizuguchi is allang weg bij SEGA, maar N3 waar hij ook aan mee werkt lijkt me niets. Lumines was goed tho...
En natuurlijk Nagoshi... hij moet gewoon doet waar hij het beste mee is: arcade racers. Waar zijn Daytona 3 en de nieuwe Scud Race?

Maar om even snel terug te komen bij Yu Suzuki. Het enige wat hem nog terug kan brengen is Shenmue 3 en volgens Kikizo zou die elk moment aangekondigd kunnen worden. Ik geloof er weinig in maar ik hoop het natuurlijk wel. Ik hoop dan ook dat het geen kutspel word en dat het meer op deel 2 zal lijken dan op deel 1.
Perkunas

Post by Perkunas » Sat Nov 05, 2005 12:51

Akira wrote:Yu Suzuki is na mijn mening de belangrijkste persoon uit de biz. Of dat was hij ten minste, want nu doet hij niet echt veel bijzonders. Hij is weg bij AM2 en heeft ook niet meer veel te maken met de franchises waar hij mee is begonnen (Outrun en Virtua Fighter etc.). Bij AM2 draait het nu om Osaki en Kataoka, mijn nieuwe helden.
Het lijkt wel of de oude SEGA topdevelopers hun “ding” kwijt zijn. Laatste Suzuki titel die mij boeit was Virtua Fighter 4 (hij had vrijwel niks gedaan aan de latere versies) en op dit moment doet hij niks bijzonders. Yuji Naka heeft de laatste 7 jaar aan niks anders dan crap gewerkt (de next-gen Sonic kan daar verandering in brengen). Lijkt wel alsof hij niks kan zonder Naoto Ohsima (die zelf ook alleen maar crap heeft uitgebracht sinds hij weg ging bij Sonic Team). Tetsuya Mizuguchi is allang weg bij SEGA, maar N3 waar hij ook aan mee werkt lijkt me niets. Lumines was goed tho...
En natuurlijk Nagoshi... hij moet gewoon doet waar hij het beste mee is: arcade racers. Waar zijn Daytona 3 en de nieuwe Scud Race?

Maar om even snel terug te komen bij Yu Suzuki. Het enige wat hem nog terug kan brengen is Shenmue 3 en volgens Kikizo zou die elk moment aangekondigd kunnen worden. Ik geloof er weinig in maar ik hoop het natuurlijk wel. Ik hoop dan ook dat het geen kutspel word en dat het meer op deel 2 zal lijken dan op deel 1.


Sega heeft nog na Shenmue II aan deel drie gewerkt, totdat rond 2003 de ontwikkeling quasi werd stilgezet (daarvoor werd al aardig wat vooruitgang gemaakt). Hoe het daarna is vergaan met het project is me volledig onbekend, maar je kan wel (deels) raden waarom het zolang duurt ondertussen (CSK, Dreamcast, Shenmue 2X, Namco, Sammy, buy-out, Shenmue 2X, herstructureringen, prioriteiten,,...).

Wat nu een erg interessante vraag is, is of dat Shenmue Online werd geschrapt omdat men de reputatie van de reeks niet wilde beschadigen (hoewel magie sowiso zou voorkomen in deel drie en verder), of omdat Shenmue gewoon geen aantrek meer heeft en dus ook niet meer zou aanslaan (of toch althans niet in Korea/China).
`
Natuurlijk, als Nagoshi aan een project als Ryu Ga Gotoku mag werken, zie ik Shenmue II echt wel terugkomen (zonder Suzuki), met deel één en twee misschien wel 'samengevoegd' (deels zoals het aanvankelijk bedoeld was dus, kwestie van het toegankelijk te houden voor nieuwkomers). Het zou in ieder geval zonde zijn mocht de reeks met 'to be continued' eindigen...
Akira

Post by Akira » Sat Nov 05, 2005 13:04

Sega heeft nog na Shenmue II aan deel drie gewerkt, totdat rond 2003 de ontwikkeling quasi werd stilgezet (daarvoor werd al aardig wat vooruitgang gemaakt). Hoe het daarna is vergaan met het project is me volledig onbekend, maar je kan wel (deels) raden waarom het zolang duurt ondertussen (CSK, Dreamcast, Shenmue 2X, Namco, Sammy, buy-out, Shenmue 2X, herstructureringen, prioriteiten,,...).

Inderdaad, dit is algemeen bekend. Maar op Kikizo was te lezen dat Shenmue 3 zo goed als af was.

Wat nu een erg interessante vraag is, is of dat Shenmue Online werd geschrapt omdat men de reputatie van de reeks niet wilde beschadigen (hoewel magie sowiso zou voorkomen in deel drie en verder), of omdat Shenmue gewoon geen aantrek meer heeft en dus ook niet meer zou aanslaan (of toch althans niet in Korea/China).

Ik heb geen idee waar ze aan dachten toen ze Shenmue Online het groene licht gaven. En ik ben erg blij dat ie gecanned is. Ik denk gewoon dat ze wel door hadden dat het niets zou worden. De concurentie in de MMORPG markt is gewoon veel te sterk.

Natuurlijk, als Nagoshi aan een project als Ryu Ga Gotoku mag werken, zie ik Shenmue II echt wel terugkomen (zonder Suzuki), met deel één en twee misschien wel 'samengevoegd' (deels zoals het aanvankelijk bedoeld was dus, kwestie van het toegankelijk te houden voor nieuwkomers). Het zou in ieder geval zonde zijn mocht de reeks met 'to be continued' eindigen...

Ik denk ook wel dat er ooit wel een Shenmue 3 zal komen. En ik vind dat Suzuki er gewoon aan moet werken net als hij dat bij deel 1 en 2 heeft gedaan. Hij zou gewoon moeten afmaken met waar hij mee is begonnen. Maar het is gewoon afwachten.
R-Type

Post by R-Type » Sat Nov 05, 2005 22:13

Tja Suzuki en Co. zetten idd weinig boeiends neer deze generaties maar misschien ligt de huidige techniek hen niet, en kunnen ze het alleen op een in-house console? In de jaren 90 was het werk van Suzuki lichtjaren verder dan de rest, VF3 in 1996 bijvoorbeeld. Ik noem SC altijd wel de shock, maar die van VF3 in de arcade was misschien wel groter; die kwam dus écht uit tussen de blokkerige Tekkens.

Met weemoed denk ik terug aan al die vette model 2 en model 3 titels. Ach met weemoed denk ik terug aan het Sega van de 90's!!

Naka idemdito, wat voor goeds heeft ie neergezet na Sonic Adventure 1.. heck zelfs die game bleek bij nadere inspectie ook niet eens zo werelds te zijn (PSO moet wel ok zijn maar is niet mijn ding). Dan is Burning Rangers dus zijn laatste goeie game (en dat meen ik serieus, die game ruled).

Suzuki weer; ik denk niet dat S3 hem terug brengt, S1 en 2 waren niet bepaald commerciele toppers. De hardcore zal het met gejuich tegemoet zien maar mijns inziens red dit Sega niet. Ik denk dat Sega gewoon altijd als een B-dev gezien zal worden door het publiek van nu, en ze hebben wel een beetje gelijk want de titels die Sega vandaag uitbrengt zijn nou niet echt klasse A spul, billy hatcher en Altered beast zijn toch echt B-games. Shenmue online had hen ook niet gered nee, dit wint niet van een WoW of iets dergelijks.

Er moet gewoon een nieuwe Sega console komen, en dan niet een die moet opboksen tegen Sony en MS. Iets als de Neo ofzo. Alternatiefje voor mensen die iets als GTA XVI en Fifa 2045 nu wel kennen.
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Sat Nov 05, 2005 22:49

Tegenwoordig zoek ik mijn heil ook in mame. Tussen 1990 en 1995 zijn zoveel goede titels uitgekomen, waanzinnig.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
Akira

Post by Akira » Sat Nov 05, 2005 22:51

Nou nou, SEGA is echt geen B-dev. en word zo ook echt niet gezien door het grote publiek. Het probleem was gewoon de overgang van eigen hardware naar 3rd party. En SEGA heeft deze generatie genoeg goeds uitgebracht voor de consoles. Ik noem Virtua Fighter 4 (Evolution), Panzer Dragoon Orta, Gunvalkyrie (screw the haters), Outrun 2, Otogi (2) en nog wel wat games. En daar komt Outrun Coast 2 Coast ook nog eens bij voor de PS2, PSP en de Xbox. En dit is zonder de Dreamcast mee te rekenen,die hoort gewoon nog bij deze generatie, maar dat was eigen hardware, daarom tel ik die niet mee. Hierom tel ik ook de DC ports niet mee (Shenmue 2, Jet Set Radio Future, REZ enz.).
Het is gewoon dat veel mensen (oa ikzelf) gewoon veel beter zijn gewend. Waar zijn NiGHTS 2, Burning Rangers 2, Panzer Dragoon RPG 2, Daytona 3 enz enz.

Maar SEGA komt echt wel terug. Een nieuwe Afterburner (origineel van Suzuki maar hij heeft hier niks of nauwelijks wat mee te maken) die hopelijk ook op de console komt is al een goeie stap. De nieuwe Sonic ziet er interessant uit. Virtua Fighter 5, ik ben een enorme fan van de serie, Virtua Fighter 4 Evolution staat bij mij op de tweede plaats van beste games ooit en ik denk dat Virtua Fighter 5 (ook origineel van Suzuki maar heeft hier net als bij Afterburner niks of nauwelijks wat mee te maken) stukken beter wordt.

SEGA heeft ook weer 3 nieuwe trademarks: SEGA FORMULA RACER (SEGA racers zijn altijd welkom), MYSTIC OCEAN (Mystic Defender 2?!) en Sega Rally (hmm?). De volgende generatie is nog niet eens begonnen, zowel voor de consoles als voor de arcade en het ziet er nu allemaal goed uit. SEGA schopt nog steeds kont en zal dat de komende jaren nog steeds doen. Alleen hoop ik dat ze het kwalitatief net zo goed doen als tijdens de Mega Drive/Saturn jaren. En hoe het commercieel zal gaan zien we wel.... Ik heb er iig vertrouwen in.
Perkunas

Post by Perkunas » Sat Nov 05, 2005 23:22

Akira wrote:Nou nou, SEGA is echt geen B-dev. en word zo ook echt niet gezien door het grote publiek. Het probleem was gewoon de overgang van eigen hardware naar 3rd party. En SEGA heeft deze generatie genoeg goeds uitgebracht voor de consoles. Ik noem Virtua Fighter 4 (Evolution), Panzer Dragoon Orta, Gunvalkyrie (screw the haters), Outrun 2, Otogi (2) en nog wel wat games. En daar komt Outrun Coast 2 Coast ook nog eens bij voor de PS2, PSP en de Xbox. En dit is zonder de Dreamcast mee te rekenen,die hoort gewoon nog bij deze generatie, maar dat was eigen hardware, daarom tel ik die niet mee. Hierom tel ik ook de DC ports niet mee (Shenmue 2, Jet Set Radio Future, REZ enz.).
Het is gewoon dat veel mensen (oa ikzelf) gewoon veel beter zijn gewend. Waar zijn NiGHTS 2, Burning Rangers 2, Panzer Dragoon RPG 2, Daytona 3 enz enz.

Maar SEGA komt echt wel terug. Een nieuwe Afterburner (origineel van Suzuki maar hij heeft hier niks of nauwelijks wat mee te maken) die hopelijk ook op de console komt is al een goeie stap. De nieuwe Sonic ziet er interessant uit. Virtua Fighter 5, ik ben een enorme fan van de serie, Virtua Fighter 4 Evolution staat bij mij op de tweede plaats van beste games ooit en ik denk dat Virtua Fighter 5 (ook origineel van Suzuki maar heeft hier net als bij Afterburner niks of nauwelijks wat mee te maken) stukken beter wordt.

SEGA heeft ook weer 3 nieuwe trademarks: SEGA FORMULA RACER (SEGA racers zijn altijd welkom), MYSTIC OCEAN (Mystic Defender 2?!) en Sega Rally (hmm?). De volgende generatie is nog niet eens begonnen, zowel voor de consoles als voor de arcade en het ziet er nu allemaal goed uit. SEGA schopt nog steeds kont en zal dat de komende jaren nog steeds doen. Alleen hoop ik dat ze het kwalitatief net zo goed doen als tijdens de Mega Drive/Saturn jaren. En hoe het commercieel zal gaan zien we wel.... Ik heb er iig vertrouwen in.


Ja, inderdaad, de voorbije jaren waren echt een transitie periode vol onzekerheden, zeker voor 2003, terwijl Sega met Dreamcast eigenlijk door de situatie het beste van zichzelf gaf en er alles aan deed om niet ten onder te gaan (met enkele waanzinnige titels als gevolg).

Het is nooit echt gemakkelijk om met een heel bedrijf dat sinds jaar en dag enkel aan in-house titels werkt over te schakelen op verschillende platformen. Na een paar jaar licht knoeien (maar één of een aantal AAA titels per jaar), lijken ze nu echter weer helemaal terug te zijn. Wat ze alleen nog nodig hebben is misschien wat meer speelruimte voor een aantal teams, zodat er nog meer originele titels op de markt komen.
R-Type

Post by R-Type » Wed Nov 09, 2005 19:54

Akira, wat jij zegt komt op hetzelfde neer als wat ik zei, alleen ik heb het idee dat ze door de mainstream als een B-dev gezien worden, mensen kozen voor Turismo ipv Sega GT, MGS ipv Headhunter en voor Burnout ipv Outrun 2 om een paar voorbeeldjes te noemen. Hun beste spul zijn gewoon de games van de Arcade en de oude shit van de MD, Saturn en DC. Spul wat op de eigen consoles is uitgebracht dus. Natuurlijk is er vandaag de dag nog een VF4, Outrun 2, PDO en misschien nog wel wat maar het zijn er bar weinig. Otogi is helaas niet van Sega (slechts uitgegeven door ze in het westen), maar deel 2 heb ik wel heel hoog zitten.

VF5 wacht ik op zeker op, de trailer zag er magisch uit.. meteen beter dan alles wat ik van die Xbox 360 enzo heb gezien. Maar zoals het er nu uit ziet komt ie niet eens op de console. De techniek van Lindbergh lijkt echter op die van de Ps3...
Akira

Post by Akira » Wed Nov 09, 2005 20:36

Tja, daar noem je ook wat titels R-type. Natuurlijk kiest men eerder voor MGS dan voor Headhunter en eerder voor GT dan voor Sega GT en eerder voor BurnOut 3 dan voor Outrun 2.
En ik weet ook wel dat SEGA alleen de uitgever is van Otogi, dat zei ik namelijk ook ;)

En tja, misschien lijkt Lindbergh wel een beetje op de PS3 aangezien alletwee een off-the-shelf verouderde GPU hebben. Anders dan dat lijken ze totaal niet op elkaar. En VF5 komt wel op een console, maar het heeft altijd een tijdje geduurd voordat een VF naar een console werd gepoord, of werd aangekondigd. VF5 komt pas volgend jaar (mei geloof ik???) in de arcades uit. Dus geef het maar wat tijd. Ik denk dat hij op de PS3 en op de Xbox 360 uitkomt.
Perkunas

Post by Perkunas » Wed Nov 09, 2005 20:53

Akira wrote:Tja, daar noem je ook wat titels R-type. Natuurlijk kiest men eerder voor MGS dan voor Headhunter en eerder voor GT dan voor Sega GT en eerder voor BurnOut 3 dan voor Outrun 2.
En ik weet ook wel dat SEGA alleen de uitgever is van Otogi, dat zei ik namelijk ook ;)

En tja, misschien lijkt Lindbergh wel een beetje op de PS3 aangezien alletwee een off-the-shelf verouderde GPU hebben. Anders dan dat lijken ze totaal niet op elkaar. En VF5 komt wel op een console, maar het heeft altijd een tijdje geduurd voordat een VF naar een console werd gepoord, of werd aangekondigd. VF5 komt pas volgend jaar (mei geloof ik???) in de arcades uit. Dus geef het maar wat tijd. Ik denk dat hij op de PS3 en op de Xbox 360 uitkomt.


Err, RSX is alles behalve verouderd en off the shelf... Klopt dat Nvidia voor de ontwikkeling van de GPU (mee) heeft ingestaan, maar die chip gaat men niet in pc's steken hé.
Akira

Post by Akira » Wed Nov 09, 2005 21:15

Err, RSX is alles behalve verouderd en off the shelf... Klopt dat Nvidia voor de ontwikkeling van de GPU (mee) heeft ingestaan, maar die chip gaat men niet in pc's steken hé.

RSX is werkelijk niks bijzonders. Je kunt diezelfde tech nu al in je PC hebben. En tegen de tijd de PS3 uitkomt is RSX oud nieuws. Dit komt omdat goeie ouwe Ken de fout had gemaakt met Cell. Hij had Cell zwaar overschat en ging om het laatste moment naar Nvidia.
Met Xenos is dat wel wat anders. ATi heb ik persoonlijk altijd al beter gevonden (heb nu wel een Nvidia kaart in me PC tho), maar hier is het gewoon overduidelijk. Xenos is een monster. MS heeft de kaarten goed gespeeld qua hardware deze generatie terwijl Sony fout na fout maakte. Maar goed, dit is best wel offtopic.
Perkunas

Post by Perkunas » Wed Nov 09, 2005 21:22

Akira wrote:RSX is werkelijk niks bijzonders. Je kunt diezelfde tech nu al in je PC hebben. En tegen de tijd de PS3 uitkomt is RSX oud nieuws.


Niet vergelijkbaar met Xbox 360 nu dan? Allemaal technologie die er al is op pc, enkel verkocht als goedkoper totaalpakket. En geloof je nu zelf dat PS3 'oud' gaat zijn technologisch wanneer het op de markt komt?

RSX en Xenos zijn allebei gebaseerd op respectievelijk Nvidia en ATI architectuur/technologie, maar ze zijn beiden wel ontworpen voor hun specifieke console, niet zomaar off-the-shelf...
Akira

Post by Akira » Wed Nov 09, 2005 21:29

Niet vergelijkbaar met Xbox 360 nu dan? Allemaal technologie die er al is op pc, enkel verkocht als goedkoper totaalpakket.

RSX en Xenos zijn allebei gebaseerd op respectievelijk Nvidia en ATI architectuur/technologie, maar ze zijn beiden wel ontworpen voor hun specifieke console, niet zomaar off-the-shelf..

RSX is iets als de Xbox GPU. Het is niet gemaakt met de console in gedachte, maar aangepast met de console in gedachte. De GameCube heeft wel een GPU die daar specifiek voor is gemaakt. En de GC heeft een betere GPU dan de Xbox of PS2.

Zo is dat nu weer het geval. Alleen nu heeft de MS console de beste GPU, omdat die speciaal is ontwikkeld voor de console en Xenos heeft wel wat leuke features die je nu nog niet hebt met de huidige videokaarten voor de PC (komt volgend jaar wel verandering in). En wat we nu hebben gezien op de Xbox 360 is niks vergeleken met wat er over een jaar op de 360 te spelen zal zijn.
Perkunas

Post by Perkunas » Wed Nov 09, 2005 21:37

Akira wrote:
Niet vergelijkbaar met Xbox 360 nu dan? Allemaal technologie die er al is op pc, enkel verkocht als goedkoper totaalpakket.

RSX en Xenos zijn allebei gebaseerd op respectievelijk Nvidia en ATI architectuur/technologie, maar ze zijn beiden wel ontworpen voor hun specifieke console, niet zomaar off-the-shelf..

RSX is iets als de Xbox GPU. Het is niet gemaakt met de console in gedachte, maar aangepast met de console in gedachte. De GameCube heeft wel een GPU die daar specifiek voor is gemaakt. En de GC heeft een betere GPU dan de Xbox of PS2.

Zo is dat nu weer het geval. Alleen nu heeft de MS console de beste GPU, omdat die speciaal is ontwikkeld voor de console en Xenos heeft wel wat leuke features die je nu nog niet hebt met de huidige videokaarten voor de PC (komt volgend jaar wel verandering in). En wat we nu hebben gezien op de Xbox 360 is niks vergeleken met wat er over een jaar op de 360 te spelen zal zijn.


Oké, akkoord (over de gehele lijn). PS3 zou normaal enkel CELL nodig gehad hebben, en geen GPU (toch in de dromen van Kutaragi). RSX werd dan ontwikkeld om dat op te vangen. Xenos werd al vanaf het begin ontwikkeld voor Xbox 360, dus is ook veel specifieker qua architectuur.

Terug naar Suzuki. =)
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Wed Nov 09, 2005 21:43

Van the-magicbox.com:

Yu Suzuki said he has no plans to develope Shenmue 3 for any platforms.
Post Reply