Mushihimesama

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
Whitevillage

Mushihimesama

Post by Whitevillage » Tue Oct 25, 2005 23:06

Natuurlijk ook een impressie van de laatste Cave port naar de PS2, namelijk Mushihimesama wat zich grofweg vertaald in Insectenprinces. Het speelt zich dan ook af in een insectenwereld en je speelt met het meisje Reko en haar kever om de strijd aan te gaan tegen vijandelijke insecten. Waarschijnlijk is deze game dan ook geïnspireert door Ghibli's Nausica als het om de speelwereld gaat.

Mushihime is een typisch Cave game, de typische explosies, vijandelijke units en kogel patronen doen je meteen aan de vorige games denken. Echter is deze game vernieuwend genoeg om deze ook te gaan spelen ben je bekend met de shoot'm ups van Cave. Je hebt 5 stages die elk een baas hebben met een steeds lastiger en moeilijker opklimmende moeilijkheidsgraad.

Om maar te beginnen...

Zodra je de game start, wordt je meteen de moeilijkheidsgraad gevraagt; Normal, Maniac en nu ook op de PS2: Ultra.

-Normal is zeg maar je gemiddelde shoot'm up qua kogelpatronen, echter nog erg lastig.
-Maniac is weer typisch Dodonpachi niveau en de vijanden doen niet moeilijk om wat lastigere te ontwijken kogels naar je toe te schieten. Ook heb je hier een chain mode maar later meer daar over.
- Ultra is belachelijk. Het is echt geen schande als je voor het eerst hier grofweg dood gaat. Typisch weer het niveau voor Jappanners die van ninja's afstammen zo erg.

Ultra mode, maar meestal erger dan dit

Wapens en hoe en wat
Je kever is gelukkig goed bewapend tegen dit soort insectentuig en het is gelukkig allemaal uitbreidbaar dankzij de powerups. Het is een beetje uitvogelen hoe het precies werkt, maar als je het eenmaal door hebt, hoef je er niet bij na te denken en gaat het vanzelf.

Knop A: Je vuurt de standaard schot en laser af. Echter, je gaat wel langzamer nu. Je kant pas je laser gebruiken als je Options hebt ala Gradius maar dan met kevertjes.
Knop B: Deze vuurt de bom af. vergeleken in andere shoot'm ups, kan je nu de bom een kant op sturen door in die richting te bewegen nadat je hem weggooit. Je huidige bommenaantal is 3 en kan oplopen tot 6.
Knop C: Eigenlijk knop A maar dan als autofire. Dus je kunt gewoon op je huidige snelheid bewegen maar je hebt geen laser.

Als je beide knoppen ingedrukt houdt (A & C), dan heb je dubbele vuurkracht.

3 Wapens kan je kiezen nadat je de moeilijkheidsgraad gekozen hebt.

M-Mode: Snelheid is normaal en je schietkracht is ook eigenlijk normaal qua spreiding
W-Mode: Snelheid is langzaam, maar je schietkracht is breed qua spreiding.
S-Mode: Snelheid is snel, maar je schietkracht is zeer gefocust op een doel.

Chainen
Het chainen in Maniac mode vind ik nog een beetje vaag, maar dit is wat ik er van begrepen heb: Linksboven komt een tellertje in beeld die oploopt als je de vijand constant onder vuur houdt, doet je dat niet, dan loopt hij af. Hij schijnt ook sneller af te lopen als je oranjekristallen bonuspunten oppakt, maar niet als je de vijand onder schot houdt. Als je een bom gooit, dan staat de teller weer op 0.

Zoals al eerder gezegt, je kan ondertussen nadat je vijanden opblaast oranjekristallen oppakken. Deze worden later opgeteld als je de baas verslagen hebt van die stage. Ook als je niet dood gaat, krijg je een No Miss bonus van 20.000 punten.

Geport door Taito
Ok, genoeg over de gameplay, Ik wil ook nog wat kwijt over het feit dat het deze keer geport is door Taito en niet door Arika welke de vorige 2 Cave games op de PS2 heeft geport. Om het kort te houden: De laadtijden zijn veel langer en dat zelfs tussen de menu's dan wat ik gewend ben van Dodonpachi Dai Ou jou en Espgaluda. Ook is er vaker sprake van veel voorkomende vertraging, vooral in Stage 3.

Jammer genoeg ook geen extra's zoals: een wallpaper voor Yoko mode, een Super Replay en je kan je eigen replays niet opnemen. Ik lees op verschillende fora dat dit de ergste port ooit is, maar zo erg is het ook weer niet allemaal. Je raakt er aan gewend en je speeld de game zoals je gewoon bent gewend met veel plezier zonder die minpunten. Er zijn zelfs ook pluspunten tegenover de vorige 2 ports van Arika: Je kan de geluid instellen zoals jij wilt. En ook Reko's stem, want hoe lief die ook klinkt, ze begon me te irriteren en dan is die optie geen overbodige luxe.

Graphics en geluid
Grafisch ziet deze game er weer lekker goed uit zoals we gewend zijn van Cave. De insecten zijn goed en levendig geanimeert en er is genoeg detail die je verdwaalde ogen ineens voor de eerste keer zien en toch een 'Wow!' effect van binnen geeft. Vooral de bazen zien er bruut en mooi geanimeert uit. Diegene die durft te beweren dat dit weer zo'n jaren 90 grafische shoot'm up is, verdient een wel verdiende schop onder zijn kont!

De geluidseffecten mogen er ook wezen. Insecten die lekker kraken en exploderen en weer een opzwepende soundtrack die weer heel goed bij het thema van die stage past. De boss theme is weer lekker onheilspellend spannend zoals het hoort als je tig kogels met moeite moet ontwijken terwijl je op je lippen bijtend nog gauw naar je laatste leven kijkt boven in de hoek en de levensmeter van de boss in de gaten houdt.

Conclusie
Eerlijk is eerlijk, dit is weer een game waar Cave trots op mag zijn en je als liefhebber van dit bedrijf alleen maar kan toejuichen. Ook al is de port van Taito niet zo geweldig gedaan als die bij Arika, het is even door de zure appel bijten maar dat heb je ook een hele toffe en uitdagende shoot'm up!

Als er nog vragen zijn ivm de gameplay, stel ze mij gerust!
Gungrave

Post by Gungrave » Wed Oct 26, 2005 00:08

Goede review, en een stuk beter dan de vorige; je hebt mn post dus gelezen en verwerk in deze review =P

Maar ligt het nou aan mij of zie ik geen vijanden? Of zijn dat die honderden kleine paarse dingetjes die over het scherm vliegen?
Dat is het enige wat niet duidelijk is, de rest ziet er goed uit. :)
Leuk dat er weer eens iemand is die wat reviews maak. Zelf ga ik er binnenkort één maken van Metal Slug 3, zodra ik deze binnenkrijgt van Jalf. Dus nog even wachten en ik begin ook aan de reviews ^^
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Wed Oct 26, 2005 04:38

Erg goed man, misschien moeten we reviews als deze toch maar een plekje op de main page geven, dit is wel de shit die het goed doet, bij mij in ieder geval wel. :D
Gameholic

Post by Gameholic » Wed Oct 26, 2005 07:16

Goede recensie ja!

Ik moet me toch maar eens gaan verdiepen in die geniale shumps voor de PS2....
Whitevillage

Post by Whitevillage » Wed Oct 26, 2005 12:26

Gungrave: Ik was een beetje lui en heb gewoon snel even de screens gepakt van www.click-stick.com welke een goede resource is voor shoot'm ups. Jammer dat diegene die het beheerde er mee gestopt is. De screens die je hier ziet zijn alleen van de eindbaas van level 2, het ziet er veel drukker en levendiger uit dus.

Ik heb er geen bezwaar tegen hoor Ken als je mijn review wilt gebruiken voor de frontpage, ik doe het immers voor de bezoekers voor je site en dit forum.

Maar voordat je dat wilt doen, wil ik nog even wat dingen veranderen zoals extra uitleg over de options en wat betere screens als ik die kan vinden.
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Fri Oct 28, 2005 12:38

goede review. Vooral de muziek van de verplette insecten lijkt mij gaaf. :)
Keep on Dreaming
Irem

Post by Irem » Tue Dec 13, 2005 01:05

Heb lange tijd lopen worstelen met Mushihimesama maar dit weekend clickte het eindelijk. Had voor de verandering geen last van de port-kwaliteit die eigenlijk best goed is, geen Arika maar toch....

Knoppen anders ingesteld en het lukte opeens een stuk beter, damn, stage 4 is echt heftig met al die draken slingerend over het scherm, steeds meer draken en plasmablossoms, kick ass music op de achtergrond, was smullen geblazen. Ben nu ook weer een stuk positiever over de aankomende Ibara port.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Mon Mar 27, 2006 04:42

Van de week ook Muhishimesama weer eens in m'n PS2 gegooid, hoop dat de PCB snel wat goedkoper gaat worden...vette game.
Post Reply