Berserk

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
Whitevillage

Berserk

Post by Whitevillage » Tue Oct 25, 2005 21:05

Op aanvraag van Ken en omdat het mij zelf ook leuk lijkt om import impresses te schrijven, daarom deze topic over mijn laatste aangschafte import games. Te beginnen met Berserk:

De serie stamt oorspronkelijk af van de manga van Kentaro Miura welke nog steeds door gaat. Behalve in Japan is Berserk ook verkrijgbaar in bijv. Frankrijk en Duitsland en sinds een poos ook in Amerika, maar alles behalve hier in Nederland natuurlijk... Hoe dan ook, het is een manga serie die het waard is om te lezen als je van duistere fantasy verhalen houdt. De game volgt de manga dan ook trouw op.

Berserk is een hack'n slash game en je speelt met Guts, de Black Swordsman welke met een belachelijk groot zwaard vecht. In het begin krijg je 2 andere personages met je mee, waaronder het elfje Puck die je health weer kan opladen na verloop van tijd. Later krijg je nog meer personages die je ook kunnen helpen, maar de meesten zijn slechts goed voor de verhaallijn.

De controles zijn even wennen, maar als je ze eenmaal weet, gaat het gewoon een stuk fijner, geldt ook voor de timing voor het slaan met je zwaard. Blok is Slash en driehoek is Hard slash, X is verdedigen/counteren/val of aanval breken en met O kan je tot 3 maal toe dashen. Door verschillende combinaties in te drukken en door goed te timen, kan je verschillende combo's maken tegen je vijanden. Voorbeeldje: je dashed af op een vijand met O en springt dan op zijn schouders om vervolgens nogmaals te springen en je zwaard door je vijand heen te boren met driehoekje. Ook kan je driehoekje vasthouden zodat hij zich oplaadt en 2 maal in het rond zwiept. Denk maar aan Zelda.
Je zwaard is in ieder geval groot genoeg om met één zwaai 3 of meer vijanden in de buurt doormidden te hakken.

Ook heb je meer wapens dan alleen je zwaard, zoals een automatische pijlenschieter, bommen, messen en een kanon in zijn linker arm (welke nep is). Extra wapens gebruik je door L1 ingedrukt te houden en op een van de actie toetsen te drukken. Helaas kan je deze niet constant gebruiken en moeten deze weer geladen worden. En met L2 ingedrukt gebruik je krachten van je metgezellen en weer op dezelfde toetsen. Dit staat ook rechtsboven aangegeven.

Ook zijn er Experience points aanwezig. Deze krijg je door het verslaan van vijanden en achterelkaar inhakken er van. Hoe hoger je chain, des te meer EXP punten je krijgt. Later moet je afwisselen van grote naar kleine vijanden omdat grote nou eenmaal niet snel neergaan en zo je chain breekt, door deze te behouden moet je ondertussen dus de kleinere vijanden neerslaan als je met een grote bezig bent. Bij checkpoints of volgende stages kan je met deze EXP punten vaardigheden kiezen. Echter zijn deze allemaal in het Japans dus ik weet niet zo precies wat ze betekenen. Denk hierbij trouwens maar aan het vaardigheden kopen uit Devil May Cry met orbs.

Eindbazen zijn erg leuk om te doen en bieden de nodige variatie na het vele hack'n slash werk. Ze stellen je verdedigheidstechnieken mooi op de proef en dat zie ik graag. Ook leuk is van wat mij is overkomen, als je een counteraanval doet, dat je soms het geluk hebt dat je de armen eraf kan slaan van de eindbaas. Deze is dan kansloos en kan je je mooi zonder zorgen lekker op botvieren.

Grafisch is de game degelijk. Je loopt veel door natuur maar het is jammer dat het niet dat beetje realisme weergeeft, slechts een paar sprietjes en water waar je gewoon doorloopt alsof het mist is, maakt geen geplons, niks. Personages zien er dan wel weer goed uit en de monsters mogen er ook wel wezen welke van lelijk tot goor er uit zien.

Conclusie: Berserk is een leuke hack'n slash game, al ligt daar de nadruk er erg op. Voor het verhaal hoef je het niet te doen als je geen Japans kent of Berserk niet volgt. Het verhaal is ook onbekend voor mij, maar ik vermaak me er nog uitstekend mee. Je loopt heel vaak naar je doel te zoeken (welke op de kaart word aangegven), maar je blijft hakken hakken en hakken. Houd je daar niet van, dan raad ik je deze game niet aan, maar houd je daar wel van, dan kan ik mensen deze game wel aanraden.
User avatar
Ricepuppet
Active Level:
Active Level:
Posts: 362
Joined: Wed Oct 05, 2005 11:43
Contact:

Post by Ricepuppet » Tue Oct 25, 2005 21:37

Is dit dezelfde als de DC versie? Zoja, dan is het een gigantische shit game. De DC versie ging echt nergens over; slechte graphics, bout verhaal en zombie gameplay.
http://facebook.com/bleedingviolin - BleedingViolin - Customizing at a Higher Level
Gungrave

Post by Gungrave » Tue Oct 25, 2005 21:42

Erg leuke review, compleet en hij leest wel lekker door ^^
Misschien voortaan wat tussenkopjes, en een screenshot is ook wel leuk :)

De game lijkt me opzich nog wel leuk, jammer dat het Japans is en ik geen USA PS2 heb =(
Whitevillage

Post by Whitevillage » Tue Oct 25, 2005 21:56

Ricepuppet wrote:Is dit dezelfde als de DC versie? Zoja, dan is het een gigantische shit game. De DC versie ging echt nergens over; slechte graphics, bout verhaal en zombie gameplay.


Nope, dit is weer een andere game. DC versie nog nooit gespeeld maar ik hoor en lees er wel vaker kritieken over en dat deze weer beter schijn te wezen.

Ik zal er de volgende keer screens bij doen, maar effe googelen en je hebt ze in no time.
R-Type

Post by R-Type » Sat Oct 29, 2005 16:09

Die op de DC vond ik dus heel vet. Niet de meest originele game maar een heerlijke game om in een weekendje doorheen te lopen. Het probleem was wel dat je zwaard soms te groot was voor de omgeving hehe. Graphics waren trouwens wel gruwelijk voor die tijd, op graphics scoorde ie ook overal hoge punten.
Post Reply