Playstation en parental control

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Playstation en parental control

Post by DAY » Tue Oct 25, 2005 13:26

Gisteren is bekend geworden dat de Playstation 3 een ‘parental control’ functie krijgt. ‘Parental control’ is een functie die ervoor zorgt dat, op een apparaat met deze functie, de ‘contents’ gerestricteerd is voor een bepaalde leeftijd. Concreet houdt het in dat ouders kunnen beslissen welke games/dvd’s er gespeeld of gekeken kunnen worden, dus games met extreem geweld en seks werken niet op een apparaat met deze functie ingesteld.

Ik vind deze maatregelen overtrokken. Ten eerste wordt door ouders deze functie nauwelijks gebruikt. In de drukke werkomgeving waar wij nu in leven is nauwelijks tijd voor de kinderen. Kleine kinderen worden in crèches gestopt en de tijd die kinderen thuis doorbrengen zijn papa en mama veel te druk met andere dingen. Ten tweede zijn de functies lastig in te stellen voor de ‘oudere’ generatie, waardoor deze functie nauwelijks wordt toegepast. Maar de belangrijkste reden is toch wel dat iedereen voor zichzelf kan beoordelen of iets realiteit of fictie is.

Het lijkt wel of console fabrikanten bang zijn geworden door bepaalde incidenten en om mogelijke rechtzaken af te wenden maar de ‘parental control’ functie inbouwen. Mochten ouders werkelijk problemen hebben met ‘contents’ van een game, dan is in mijn opzicht de beste manier het gewoon verbieden en geen tv/pc op de kamer toestaan.

Tenslotte wil ik nog opmerken dat het inbouwen van deze functie kosten met zich meebrengt, kosten die naar alle waarschijnlijkheid door worden berekend aan de consument. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat Sony eeen Japans bedrijf is en deze maken vaak gebruik van ‘target costing’, waardoor mogelijk de kosten niet doorberekend worden, maar dit resulteert dan vaak in het gebruik van kwalitatief slechtere componenten en hebben wij dit niet al te vaak meegemaakt met de playstaions?
Keep on Dreaming
Gungrave

Post by Gungrave » Tue Oct 25, 2005 14:16

Overdreven is het enorm, en of het helpt is ook nog maar een tweede..

A) Hoeveel kleinere kinderen krijgen nou een PS3 tov mensen van 15/16 jaar of ouder?
B) Mijn ouders zullen het heus niet gebruiken, en zo zal 93% van de ouders er ook wel over denken.
C) De beveiliging kunnen de wat technischere kinderen onder ons ook gewoon wijzigen, dus wat heeft het voor zin?
D) De PS3 word al zo duur, en nog meer kosten kan ze nog weleens de kop gaan kosten als het zo door gaat.

Waar is het nou allemaal voor nodig? Mensen zoals die Amerikaan die nav GTA3 mensen neerschiet is zelfs zonder dat spel al psychisch gestoord; dat heeft niks met het spel te maken.
De winkeliers horen gewoon op die dingen te controleren, zo niet; het is hun probleem! Niet de onze! Als een kind het spel niet meekrijgt dan, dan verzint 90% wel een manier om hem mee te krijgen.. Geef een meerderjarige 5 euro en hij haalt em voor je; en het kind speelt alsnog die game.

Ik vind het pure onzin, en als hierdoor de PS3 nóg duurder word betwijfel ik of ze het er nog in gaan doen.
We wachten af, maar naast kosten zal het echt geen ruk aan invloed op mij hebben.. Beetje domme actie imo van SONY.
GZA

Post by GZA » Tue Oct 25, 2005 14:32

Ik vind dit op zich wel een goede ontwikkeling. Het werkt misschien niet in de praktijk, maar er is wel een theoretisch antwoord op geweldadige games. De politiek zeurt namelijk over té geweldadige games en dat deze zo voor iedereen te spelen zijn. Met deze functie kun je als argument gebruiken dat het nu in principe alleen maar mogelijk voor volwassenen is om deze games te spelen. Dus in dat opzicht vind ik het wel goed.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Tue Oct 25, 2005 15:19

Ik vind het ook een goede zaak.
Steeds minder hebben ouders invloed op de opvoeding door de bederving van televisie en andere media. In onze tijd ging het om Mortal Kombat wat te bruut zou zijn, maar je kon in ieder geval wel duidelijk zien dat het fictie betrof. Het was echt een videogame, wat tegenwoordig wel anders is. Zeker met de grafische power van de PS3 zullen games weer realistischer worden. Games als GTA horen gewoon niet bij een 6 jarig kind onder de televisie te staan, misschien impopulair om zoiets te zeggen, maar herinner je de topic waar we het hadden over de jeugd van tegenwoordig.
Wordt tijd dat kinderen zich weer eens wat meer naar hun leeftijd gaan gedragen.
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Wed Oct 26, 2005 09:32

maar heeft niet iedereen zoiets als eigen verantwoordelijkheid? Toen ik destijd MK speelde dacht ik nou niet dat ik de spine van mijn vrienden eruit zou trekken, we gingen liever met zijn allen voetballen. Toen de controverse rondom carmagaddon begon dacht ik nou niet laat ik nu de auto van mijn pa pakken om mensen over te rijden.

Ik ben het eens dat de kids van tegenwoordig wel iets te ver gaan. wanneer je op 8 jarige leeftijd al begint te praten over s*xen is dat idd niet goed. Maar wanneer kids iets niet mogen en ze willen het, dan proberen ze manieren te vinden om het wel te krijgen. Ik las laatst in een blad dat parental control op de pc voor internet een lachertje is. De kids zetten vaak gewoon een nieuwe browser erop en gaan dan gewoon hun gang. ouders hebben dan helemaal geen controle meer op de situatie. Door gewoon bepaalde games te verbieden als ouder zijnde werkt imo beter, want in technische snufjes zijn kids veel beter in het omzijlen.

Tenslotte ben ik bang dat door snufjes op consoles te doen die praktisch niet werken dat de kwaliteti van consoles achteruitgaan. Ten tijde van de Nes Snes, Megadrive was het uitval nihil. Ik begrijp dat cd lasers gevoeliger zijn, maar de saturn had hier nauwelijks last van, terwijl de ps1 van het begin al probelemen had. Ik heb een van de eerste pllaystations gekocht en moest binnen een half jaar mijn console al naar sony opsturen omdat de laser blijkbaar al weer kapot was.
Keep on Dreaming
GWAR

Post by GWAR » Wed Oct 26, 2005 11:16

Ik vind het zeker geen slechte zaak dat het gebeurd.
Zoals Ken zei moeten kinderen zich meer naar hun leeftijd gedragen.

En de handigheid van kinderen om dingen te omzeilen kun je ook op diverse manieren tegenhouden.
En het gaat niet alleen om een PC maar ook om andere dingen zoals mobieltjes.
7 jaar en een mobiel, het moet niet gekker worden.

Je kunt volgens mij als ouder makkelijk toezicht houden op wat je koters uitspoken. Zitten ze te kloten op de pc op wat voor manier dan ook, dan verbied je dat gewoon, gooit er een ander password op en als het echt extreem en niet te houden is, dan kan je tegenwoordig een finger print scan kopen voor 3 tientjes. Kijken of ie dan ook nog binnenkomt in je pc (tenzij ie zijn vingers vervalst met jouw print, gemaakt met zijn scheikundesetje, als ie dat doet moet je em gelijk naar de universiteit sturen :lol: )

Het is echter in mijn ogen wel zo dat ouders het wel lekker makkelijk vinden dat de kinderen achter een console of pc zitten, hebben ze er geen last van. Ze geven ze daar wel de vrije hand mee.

En het gedrag van de kinderen van tegenwoordig komt allemaal rechtstreeks overgewaaid uit het grootste hypocriete land van de wereld : USA
De zogenaamde "urban" style, waar alles gepimped, geblinged etc. moet worden.
MTV, TMF, MSN etc. : een grote pot nat aan verkeerde invloed voor kids zou ik zo zeggen. Kinderen spreken over een aantal jaar niet eens meer fatsoenlijk Nederlands!!

Dus laten we eerlijk zijn dat games dan eigenlijk pas op een van de laatste plaatsen moet komen qua restricties.
GWAR

Post by GWAR » Thu Oct 27, 2005 09:26

Hoort niet helemaal in dit topic thuis, maar opvolgend op vorige post :

UTRECHT - 26/10/05 - (Novum) - De muziekzenders TMF en MTV zijn deels de oorzaak van het toenemend aantal groepsverkrachtingen gepleegd door jongeren. Dat stelt de PvdA woensdag. Kamerlid Jeroen Dijsselbloem vindt dat de zenders 'zichzelf moeten gaan censureren'. "Ik denk dat het voortdurend uitzenden van clips waarin vrouwen worden weggezet als gebruiksvoorwerp mede de oorzaak is van het stijgende aantal verkrachtingen."

De sociaal-democraten reageren hiermee op het nieuws dat in Rotterdam acht minderjarige jongeren zijn opgepakt voor het verkrachten van een meisje. Eerder kwamen in Rotterdam al enkele andere groepsverkrachtingen onder jongeren aan het licht.
Gameholic

Post by Gameholic » Thu Oct 27, 2005 12:43

Ik denk dat hier wel een indirecte link te bespeuren is ja... Jongeren (mannelijke) krijgen steeds minder respect voor vrouwen. Ik wil nu niet heilig klinken maar als ik op straat en soms ook bij mijn studie zie hoe vrouwen in de gaten worden gehouden door jongens.. het begint treurige vormen aan te nemen.

Zo liep ik van de week hier in de stad in Eindhoven en waren er een viertal Marokkaanse jongens die elk, maar dan ook elk meisje tussen de 15 - 23 aanspraken en uitjoelde.. Ik stond echt op het punt om er iets van te zeggen maar helaas, dan heb je meteen stront aan de knikker als ze met vier man zijn en jij alleen..

Respect voor de medemens is tegenwoordig ver te zoeken :shock:
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Fri Oct 28, 2005 12:35

GWAR wrote:Hoort niet helemaal in dit topic thuis, maar opvolgend op vorige post :

UTRECHT - 26/10/05 - (Novum) - De muziekzenders TMF en MTV zijn deels de oorzaak van het toenemend aantal groepsverkrachtingen gepleegd door jongeren. Dat stelt de PvdA woensdag. Kamerlid Jeroen Dijsselbloem vindt dat de zenders 'zichzelf moeten gaan censureren'. "Ik denk dat het voortdurend uitzenden van clips waarin vrouwen worden weggezet als gebruiksvoorwerp mede de oorzaak is van het stijgende aantal verkrachtingen."

De sociaal-democraten reageren hiermee op het nieuws dat in Rotterdam acht minderjarige jongeren zijn opgepakt voor het verkrachten van een meisje. Eerder kwamen in Rotterdam al enkele andere groepsverkrachtingen onder jongeren aan het licht.


Dit artikel is als het goed is niet gebaseert op wetenschappelijk onderzoek. Het is nogthans een vermoeden dat er bestaat, maar dat vermoeden gaat al terug tot de tijd dat de eerste geweldadige en seksistische games op de markt kwamen. Ik heb zelf ook wat onderzoek gedaan naar deze materie en de uitkomst was erg tweeledig, want in smmige onderzoeken kwam naar voren dat gewelddadige en seksistische games wel invloed hadden, maar zeer afhandkelijk van leeftijd. kids in de pubertijd en adolescentie kunnen hier dus last van krijgen, ook mannen zijn meer beinvloedbaar dan vrouwen. Wel moet dus opgemerkt worden dat niet iedere onderzoekspopulatie dezelfde antwoord gaf, dus generaliserend naar iedereen is dus niet mogelijk.

Dat koters van nu andere denkwijzen hebben over bijvoorbeeld vrouwen, kan ik niet ontkennen. Je hoort steeds meer over groepsverkrachtingen van jongens in de leeftijd van 12/13 jaar. Dat veel gozertjes in die leeftijd over pimps etc. beginnen kan ik ook niet tegenspreken en dat de nieuwe generatie consoles realisme bijna beanderen is ook waar. Feit blijft nogthans dat iedere persoon rationeel is, omdat je in een racespel 300+ km/u rijdt doe je dat natuurlijk niet op de openbare weg. Als je Soul Cablibur of een ander vechtspel speelt doe je dat niet na op je vrienden. Misschien versterken deze games en tv programma's wel bepaalde drang, maar in eerste instantie ligt het nog steeds aan de persoon om de daad te doen.
Keep on Dreaming
Post Reply