ICOON Part 2: Hideo Kojima

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

ICOON Part 2: Hideo Kojima

Post by Ken » Mon Oct 24, 2005 17:51

Deze week zal op de main page van nozomi.nl de Icoon part 1 over Shigeru Miyamoto online komen met replies van jullie over hem, hou dat dus in de gaten!
Hoog tijd dus voor icoon part 2 waar ik jullie mening wil weten over de man achter de Metal Gear series. Met Kojima productions is Hideo Kojima druk bezig aan het vierde deel van Metal Gear en ik heb een paar weekjes geleden een half uur met de man mogen praten hierover, een interview wat binnenkort op Gamez.nl te lezen zal zijn.
Image
Wat vinden jullie van Hideo Kojima, zijn andere games zoals Zone of the Ender, Snatcher,Boktai en Policenauts en waarom vinden jullie dat Kojima een plekje verdiend in de Nozomi.nl hall of fame? Maak er graag een klein verhaaltje van en niet twee zinnen, zodat we het goed kunnen gebruiken op de main site, jouw mening komt daar nou eenmaal te staan.
Gameholic

Post by Gameholic » Mon Oct 24, 2005 23:06

Hideo Kojima...

Waar zal ik beginnen?!

Allereerst verdiend deze beste man een pluim voor het produceren van een geweldige reeks die door geen andere ontwikkelaar geevenaard kan worden. Alhoewel Ubisoft toch wel erg in de buurt komt met Tom Clancy's Splinter Cell maar dat is echter gebaseerd op smaak.

Maar Hideo Kojima is gewoon de grondlegger van het Espionage genre... klaar. Hetgeen wat zijn games zo bijzonder maakt is het cinematisch karakter van zijn games. De muziek, de camera standpunten, de aktie en last but not least; het verhaal met het bijbehorende plot.

Persoonlijk denk ik dat zonder zijn steun de PS2 toch een hoop kwaliteitstitels minder rijk zou zijn.
User avatar
General Wong
Active Level:
Active Level:
Posts: 237
Joined: Tue Oct 11, 2005 20:03
Location: Delft
Contact:

Post by General Wong » Mon Oct 24, 2005 23:18

Gameholic wrote:Maar Hideo Kojima is gewoon de grondlegger van het Espionage genre... klaar.


Nooit Thief op de PC gespeeld zeker? Dat is toch echt de grondlegger van Stealth gameplay hoor.

Persoonlijk vind ik de games van Hideo Kojima niet enorm bijzonder. De games slaan geregeld namelijk door van game naar een video'tje.. Neem nu Zone of the Enders, ik denk dat ik langer naar filmpjes heb lopen kijken dan dat ik daadwerkelijk aan de slag kon in mijn mech...
GWAR

Post by GWAR » Tue Oct 25, 2005 08:18

MIstake..sorry
Last edited by GWAR on Tue Oct 25, 2005 08:27, edited 1 time in total.
User avatar
Ricepuppet
Active Level:
Active Level:
Posts: 362
Joined: Wed Oct 05, 2005 11:43
Contact:

Post by Ricepuppet » Tue Oct 25, 2005 08:19

Ik moet ook heel eerlijk bekennen dat ik hem niet zo geniaal vind als in het verleden. De MGS reeks begint nou echt rotte rimpels te vertonen - ik speel de game als sinds de NES versie, de MSX versie heb ik helaas nooit meegemaakt - en sowieso ga ik iemand niet de lucht in prijzen omdat hij een game reeks heeft die weg heeft van een film waar je af en toe mag spelen. Ik zeg niet dat ik de MGS reeks verschrikkelijk vind, maar na deel 3 wil ik nou daadwerkelijk iets nieuws, en helemaal een nieuwe franchise die van hem die minder cinematisch is. Ook al is dat zijn ding, hij zou het eens moeten proberen.
http://facebook.com/bleedingviolin - BleedingViolin - Customizing at a Higher Level
Gameholic

Post by Gameholic » Tue Oct 25, 2005 08:21

Nee ik speel nooit PC games en ik bedoel daarmee dan ook het stealth genre op de consoles...

Ten tweede is Thief uitg/ekomen rond december '98 terwijl Metal Gear Solid al stamt uit de MSX tijd. Tevens is Metal Gear Solid voor de Playstation al in september '98 uitgebracht... dus ver voor Thiefs.

Voor de accurate jaren en lineup refereer ik naar:
http://www.konami.jp/gs/kojima_pro/english/lineup.html

Ik snap je argument wel van de vele uren videofootage maar dat neemt niet weg dat de game in kwestie hierdoor veel meer body krijgt. En ja ook ik werd gek bij Metal Gear Solid 2. Sons of Liberty maar dat neemt niet weg dat het een coole game was.

En elk mens maakt fouten en zo ook Hideo Kojima... denk hierbij aan Raiden in MGS2 bijv.
Maar dat neemt niet weg dat de MGS reeks gewoon garand staat voor een hoge kwaliteit.
User avatar
Ricepuppet
Active Level:
Active Level:
Posts: 362
Joined: Wed Oct 05, 2005 11:43
Contact:

Post by Ricepuppet » Tue Oct 25, 2005 08:47

Zo hoog is de kwaliteit dus echt niet geweest de afgelopen jaren. Het was meer een verplicht nummertje om het verhaal af te ronden.
http://facebook.com/bleedingviolin - BleedingViolin - Customizing at a Higher Level
Gungrave

Post by Gungrave » Tue Oct 25, 2005 09:21

Naast de Metal Gear reeks ken ik de spellen van Hideo Kojima nauwelijks, maar wát ik van hem ken is in mijn ogen erg goed. Goede kwaliteit en gewoon super games :)

De beste game blijft Metal Gear Solig voor de PSX; sublieme game, geweldige sfeer en het speelt lekker weg :)
Gameholic

Post by Gameholic » Tue Oct 25, 2005 10:39

En de conversie naar de Cube, MGS: Twin Snakes is ook ook erg vermakelijk!
User avatar
Ricepuppet
Active Level:
Active Level:
Posts: 362
Joined: Wed Oct 05, 2005 11:43
Contact:

Post by Ricepuppet » Tue Oct 25, 2005 12:08

Enige game die me echt, maar dan ook echt aanstaat van Kojima is Snatchers. Die game heb ik met een glimlach, en angst 3 x uitgespeeld op de Mega CD. De rest van zijn franchises (op uitzondering van MGS) zijn maar mager. Vooral ZOtE vond ik geen fuck aan. Zompig verhaal, slaapverwekkende actie sequences (knoppen rammen)
http://facebook.com/bleedingviolin - BleedingViolin - Customizing at a Higher Level
GeNoMe

Post by GeNoMe » Tue Oct 25, 2005 23:49

Tja, als ik de reacties hierop lees van sommige mensen, dan zie ik gewoon dat het hele concept waar het uiteindelijk om draait in Kojima's games een boel mensen ontgaat.

Als ik mensen bijvoorbeeld over MGS of bijv ZOE hoor praten dan klagen ze 9 van de 10 keer dat de cut scenes te lang zijn, de dialogen veel te langdradig en irritant zijn, dat je niet eens de kans krijgt om te spelen bla bla bla.

De richting waar Kojima heen gaat in zijn games is om de speler een ervaring mee te geven die je niet alleen als gamer stimuleert, maar ook als de persoon die je bent nadat je de controller neer hebt gelegd die vervolgens verder gaat met wat ie ook doet in het dagelijks leven.

De ervaring die meegegeven moet worden is een ervaring die je bijvoorbeeld meemaakt in een goede film of een goed boek, een verhaal met een moralistische waarde, iets waar je uiteindelijk over na gaat denken.

Zoiets wordt bereikt met een verhaal dat je grijpt met personages die je boeien, waar je uiteindelijk om gaat geven...iets wat hij uiteindelijk de wereld heeft laten zien met MGS1.

Nu heb ik het hier niet alleen maar over MGS hoor, maar ook aan het Film Noir achtige Snatcher en de Si-Fi thriller PoliceNauts.


Het is jammer dat een heleboel mensen dat moelijk kunnen waarderen.

Kojima-San verdient het een icoon genoemd te worden door de bijdrage die hij de industrie geleverd heeft.
En nu Kojima Productions is gelanceerd zal die bijdrage zich alleen maar meer vermenigvuldigen!

Ik denk met fonkelende ogen aan de toekomst, ik kan niet wachten wat de goede man en z'n team nog meer voor ons in petto hebben!

Image
Gameholic

Post by Gameholic » Wed Oct 26, 2005 07:14

GeNoMe wrote:De richting waar Kojima heen gaat in zijn games is om de speler een ervaring mee te geven die je niet alleen als gamer stimuleert, maar ook als de persoon die je bent nadat je de controller neer hebt gelegd die vervolgens verder gaat met wat ie ook doet in het dagelijks leven.

Image


Well said!
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Wed Oct 26, 2005 11:46

vergeet de briljante boktai niet!
Boktai was in mijn ogen een van de leukste games op de GBA. Het gebruik van een zonnechip zorgde voor leuke mogelijkheden in de game. Daarnaast zeiken de mensen wel over die filmpjes in MGS, maar zonder zou het echt niet zo een ervaring zijn geweest. Niet alleen ondersteunen de filmpjes helemaal het verhaal, maar geeft het de karakters ook meer diepte. Anders zou het echt een slappe game zijn.
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Fri Oct 28, 2005 12:46

Kojima heeft op mij vooral indruk gemaakt met Metal Gear Solid op de playstation. DAt spel had een geweldige sfeer, mede door het goede verhaal. Vooral dat gedeelte met sniper wofl was enorm goed. in MGS2 en drie heb je imo toch net teveel cutschenes, op gebieden dat je juist actie wil was weer zo een cutschen, MGS 1 had hier geen last van. MGS heeft de lat onorm hoog gelegd voor andere stealth games, waardoor MGS altijd een standaard zal zijn voor dit genre en dit hebben we aan Hideo Kojima te danken.
Keep on Dreaming
Cyberpunk

Post by Cyberpunk » Sat Nov 05, 2005 02:23

Hij is de ontwikkelaar die het voor elkaar kreeg om van een spel een interactieve film te maken, met een origineel verhaal en interessante gameplay.

Hij is de regisseur die de filmwereld goed kan gebruiken, maar voorlopig nog niet gaat krijgen, aangezien hij een spellen ontwikkelaar is en een verdomd goede ook.

Hij is de persoon die het voor elkaar kreeg om een spel uit te brengen met z'n meest populaire karakter op de cover van het spel, om dit karakter na de eerste missie te dumpen voor een ander karakter. Om er vervolgens achter te komen dat dit karakter de uiteindelijke hoofdpersoon van het spel bleek te zijn. Dit karakter werd uiteindelijk door een groot aantal gamers finaal de grond in gestampt. Deze actie is vervolgens tot één van de grootste "wtf?" momenten van de game-geschiedenis gedoopt. (soort van Star Wars "Luke, I'm your father" actie)

Mooiste is nog het geintje dat vervolgens is uitgehaald in de teaser trailer van Metal Gear Solid 4. "Snake vs Raiden; and the War of the Chair", waarbij Raiden het onderspit delft.

Is Hideo Kojima een icoon, ja dat zeker, z'n naam is immers bekend en wordt vaak geassocieerd met topics als "Wie is de beste ontwikkelaar aller tijden?"
Akira

Post by Akira » Sat Nov 05, 2005 12:34

Ik weet niet precies waar hij allemaal verantwoordelijk voor is bij Konami. Maar MGS heb ik nooit wat aan gevonden. En als ik gewoon kijk naar de MGS games voor wat ze zijn, dan nog vind ik hem niet geweldig en is na mijn mening overrated*. But that’s just me.

ZOE2 was goed, maar ik weet niet wat hij daar precies aan heeft gedaan.


*Ik ga er nu dus nog even vanuit dat MGS zijn enige werk is.
Perkunas

Post by Perkunas » Sat Nov 05, 2005 13:03

Akira wrote:Ik weet niet precies waar hij allemaal verantwoordelijk voor is bij Konami. Maar MGS heb ik nooit wat aan gevonden. En als ik gewoon kijk naar de MGS games voor wat ze zijn, dan nog vind ik hem niet geweldig en is na mijn mening overrated*. But that’s just me.

ZOE2 was goed, maar ik weet niet wat hij daar precies aan heeft gedaan.


*Ik ga er nu dus nog even vanuit dat MGS zijn enige werk is.


http://junkerhq.net/kojima.html

Als je Policenauts en Snatcher kent, herken je meteen de vele cameo's in latere games. =)

Hideo Kojima is echt wel meer dan MGS, dat iis denk ik ook één van de redenen waarom deel 4 zijn laatste is, hij wil nieuwe terreinen verkennen.
Akira

Post by Akira » Sat Nov 05, 2005 13:08

Snatcher... Nooit gespeeld, maar ik weet wat het is. Deze moet ik nog steeds hebben trouwens. Weet je toevallig of hij werkt op een PAL Saturn met de 4in1?
Perkunas

Post by Perkunas » Sat Nov 05, 2005 14:26

Akira wrote:Snatcher... Nooit gespeeld, maar ik weet wat het is. Deze moet ik nog steeds hebben trouwens. Weet je toevallig of hij werkt op een PAL Saturn met de 4in1?


De enige PAL versie van Snatcher is voor Mega CD, dus ik denk dat je die liever wilt proberen als je toch iets van het verhaal wilt begrijpen (het is ook een vrij text intensieve game).

Geen idee of de JPN Saturn versie werkt met een 4 in 1 kaart, ik heb jammer genoeg geen Sega Saturn... Wel atijd al één willen hebben (zo'n witte of zwart carbon doorzichtige met 'This is Cool!" op =)).
User avatar
Ricepuppet
Active Level:
Active Level:
Posts: 362
Joined: Wed Oct 05, 2005 11:43
Contact:

Post by Ricepuppet » Sun Nov 06, 2005 22:37

Werkt idd alleen met 4in1. Heb recentelijk mijn Saturn verkocht met Snatchers erbij :P

http://www.nozomi.nl/forum/viewtopic.php?t=157

Als je op zoek bent naar Snatchers, ga dan voor de immers zeldzame Mega CD versie. Deze is in het Engels. Japans is werkelijk niet te doen, zo ernstig.
http://facebook.com/bleedingviolin - BleedingViolin - Customizing at a Higher Level
R-Type

Post by R-Type » Wed Nov 09, 2005 20:01

Kojima is een topper in het creeren van een vette sfeer, dit is te zien in al zijn titels. Soms slaan zijn verhalen een beetje door (MGS2) maar de man heeft lef (door Raiden de lead character te maken).. dat moet ik toegeven.

Het is nooit saai met hem, met iedere game denk ik weer "ok wat is nu de verrassing?".

Een plek in de Hall of Fame verdiend ie wel, MGS1 is toch een grondlegger (misschien niet van stealth maar wel van zo'n filmisch approach) en MGS3 is wreed (al had ie eerder van die camera moeten afstappen) en natuurlijk Snatcher en Policenauts wat wel degelijk vette games zijn.

Komt er ook nog iets over Mikami, die gast mag ik ook wel =)
Perkunas

Post by Perkunas » Wed Nov 09, 2005 21:11

R-Type wrote:Kojima is een topper in het creeren van een vette sfeer, dit is te zien in al zijn titels. Soms slaan zijn verhalen een beetje door (MGS2) maar de man heeft lef (door Raiden de lead character te maken).. dat moet ik toegeven.

Het is nooit saai met hem, met iedere game denk ik weer "ok wat is nu de verrassing?".

Een plek in de Hall of Fame verdiend ie wel, MGS1 is toch een grondlegger (misschien niet van stealth maar wel van zo'n filmisch approach) en MGS3 is wreed (al had ie eerder van die camera moeten afstappen) en natuurlijk Snatcher en Policenauts wat wel degelijk vette games zijn.

Komt er ook nog iets over Mikami, die gast mag ik ook wel =)


Net een feature gepubliceerd op mijjn blog over Capcom R&D 4, waar ook Mikami in voorkomt.
http://perkunas.blogspot.com/

Misschien wel interessant om lezen. =)
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Wed Nov 09, 2005 21:48

Leuk stuk Perkunas, je noemt ook Hiroyuki Kobayashi die onder Mikami heeft gewerkt aan o.a. Resident Evil 2, Dino Crisis en natuurlijk Devil May Cry en Devil Kings.
Ik heb met hem onlangs een interview gedaan wat binnenkort online zal gaan, maar dat had je al kunnen lezen in het stukje over de perikelen met de vervelende Fransman 8) op Nozomi.nl
R-Type

Post by R-Type » Wed Nov 09, 2005 21:58

hehe, idd wel interessant. Trouwens die Code Veronica Complete voor de DC heb ik en is de beste CV versie van allemaal, including GC :)

En ben ik de enige die DC3 dus een goeie game vond (al weet ik wel dat ie veel fout deed)?.
Perkunas

Post by Perkunas » Wed Nov 09, 2005 22:33

R-Type wrote:hehe, idd wel interessant. Trouwens die Code Veronica Complete voor de DC heb ik en is de beste CV versie van allemaal, including GC :)

En ben ik de enige die DC3 dus een goeie game vond (al weet ik wel dat ie veel fout deed)?.


Dino Crisis 3 viel wel mee, ooit nog op ECTS 2003 een behind closed doors presentatie bijgewoond.

"We are able to do this title on Xbox, maybe GameCube, but most definately not PlayStation 2 (grote grijns bij iedereen aan de tafel)"

=)
Post Reply