Tja, als ik de reacties hierop lees van sommige mensen, dan zie ik gewoon dat het hele concept waar het uiteindelijk om draait in Kojima's games een boel mensen ontgaat.
Als ik mensen bijvoorbeeld over MGS of bijv ZOE hoor praten dan klagen ze 9 van de 10 keer dat de cut scenes te lang zijn, de dialogen veel te langdradig en irritant zijn, dat je niet eens de kans krijgt om te spelen bla bla bla.
De richting waar Kojima heen gaat in zijn games is om de speler een ervaring mee te geven die je niet alleen als gamer stimuleert, maar ook als de persoon die je bent nadat je de controller neer hebt gelegd die vervolgens verder gaat met wat ie ook doet in het dagelijks leven.
De ervaring die meegegeven moet worden is een ervaring die je bijvoorbeeld meemaakt in een goede film of een goed boek, een verhaal met een moralistische waarde, iets waar je uiteindelijk over na gaat denken.
Zoiets wordt bereikt met een verhaal dat je grijpt met personages die je boeien, waar je uiteindelijk om gaat geven...iets wat hij uiteindelijk de wereld heeft laten zien met MGS1.
Nu heb ik het hier niet alleen maar over MGS hoor, maar ook aan het Film Noir achtige Snatcher en de Si-Fi thriller PoliceNauts.
Het is jammer dat een heleboel mensen dat moelijk kunnen waarderen.
Kojima-San verdient het een icoon genoemd te worden door de bijdrage die hij de industrie geleverd heeft.
En nu Kojima Productions is gelanceerd zal die bijdrage zich alleen maar meer vermenigvuldigen!
Ik denk met fonkelende ogen aan de toekomst, ik kan niet wachten wat de goede man en z'n team nog meer voor ons in petto hebben!