Shadow of the Colossus (update: review online)
Shadow of the Colossus (update: review online)
Laten we meedoen met de hype over dit 'kunstwerk', zoals het overal wordt beschreven. Ik moet het allemaal nog maar zien, al moet ik wel zeggen dat mijn de game mij steeds meer gaan intrigeren, zonder het gespeeld te hebben.
Zoals ik in me column zei, Shadow of the Colossus heeft een soort underground hype om zich heen waarvan iedereen maar denkt de game interessant te vinden om ergens bij te horen.
Ik krijg de game op de 27e, dan is de Japanse release en ga ik een review schrijven, dus dat kan nog lachen worden. Eigenlijk hoop ik dat het inderdaad een meesterwerk is en ik op de Tokyo Game Show het helemaal verkeerd heb gezien, maar meegaan in de stroming van minstens 9's van wat we tot nu toe hebben gezien, daar beginnen we natuurlijk niet aan. Anyway, iemand de game al gespeeld en wat vonden jullie ervan?
Ik ben echt benieuwd, move on to next week please...
Zoals ik in me column zei, Shadow of the Colossus heeft een soort underground hype om zich heen waarvan iedereen maar denkt de game interessant te vinden om ergens bij te horen.
Ik krijg de game op de 27e, dan is de Japanse release en ga ik een review schrijven, dus dat kan nog lachen worden. Eigenlijk hoop ik dat het inderdaad een meesterwerk is en ik op de Tokyo Game Show het helemaal verkeerd heb gezien, maar meegaan in de stroming van minstens 9's van wat we tot nu toe hebben gezien, daar beginnen we natuurlijk niet aan. Anyway, iemand de game al gespeeld en wat vonden jullie ervan?
Ik ben echt benieuwd, move on to next week please...
Last edited by Ken on Fri Nov 04, 2005 17:37, edited 1 time in total.
Ik heb al lang geen cube meer (vette schop gegeven) en RE4 was samen met HL2 de enige game die me echt verraste deze generatie. Kan ik nu dus weer lekker RE4 spelen.. op de Ps2 en ook nog met wat extra shit zoals die Ada missions. SC3 wil ik gewoon hebben omdat ik alles van die serie heb, Create a fighter lijkt me ook wel cool.
SotC lijkt me vet omdat ik ICO ook heb en hem best wel cool vind (maar zeker niet heilig). Wat originaliteit gaat er namelijk ook altijd wel in.
SotC lijkt me vet omdat ik ICO ook heb en hem best wel cool vind (maar zeker niet heilig). Wat originaliteit gaat er namelijk ook altijd wel in.
Ik zit zelf ook echt te wachten op Shadow of the Colossus... wanneer deze game hier uit komt is niet zeker.. op een site zag ik staan pas in maart en andere bronnen wijzen uit op december...
Ik heb echter wel genoten van Ico(vond het een originele game in de PS2 line-up) en ik denk dat SotC nog beter/anders is dan Ico, al is het niet helemaal vergelijkbaar.
Tevens vind ik het weer tijd voor een leuke PS2 titel, want de enige game die in mijn PS2 zit is Tekken 5 en voorlopig ziet het ernaar uit dat ik niks ander koop voor de PS2...
Ik heb echter wel genoten van Ico(vond het een originele game in de PS2 line-up) en ik denk dat SotC nog beter/anders is dan Ico, al is het niet helemaal vergelijkbaar.
Tevens vind ik het weer tijd voor een leuke PS2 titel, want de enige game die in mijn PS2 zit is Tekken 5 en voorlopig ziet het ernaar uit dat ik niks ander koop voor de PS2...
Ik heb samen met een vrind 6 van de Colossi verslagen deze avond. Tot nu toe boeit de game nog iedere minuut. Je moet echt goed kijken en en denken hoe je de Colossi kan verslaan. Soms zit er naast een weak point waar je de reus kan killen ook een soort trigger point waardoor je dan wel bij de weak point kan. Vanaf de 3de Colossi word het echt impressive imo. Maar ik wil eigenlijk niet teveel vertellen want dan verneuk ik de game omdat ik dan moet weggeven hoe je de Colossi verslaat. Leuk detail, ik zag een schildpad lopen en ik denk ik mep em met mijn sword, die kroop meteen zijn schild in
De wereld is ook colossaal en de ambient sfeer spreekt mij erg aan. Wacht maar tot je op de rug van de vliegende Colossie zit...

12 uurtjes is idd prima. ICO heb ik in iets van 9 uurtjes uitgespeeld en dat vond ik perfect.
Het lijkt tegenwoordig wel of een game minimaal 20+ gameuren moet hebben om goed te zijn, developers doen dan ook hard hun best om dat te halen maar ik vind dat het de games van tegenwoordig niet ten goede komt. Zoveel games hebben echt van die doeloze opvul levels en daar wordt ik niet goed van, liever een game die "te kort" is dan "te lang"
Ook die doeloze replayvalue in games wordt ik niet goed van, heel de game nog een keer uitspelen voor alternative credit rol vind ik echt teveel van het goede. Ook dat veel games er op worden afgerekend vind ik jammer, vroeger speelde ik een game gewoon nog een keer omdat hij goed was.
Er zijn natuurlijke uitzonderingen, maar die games weten dan ook van het begin tot einde te boeien. (castlevania-ds bijvoorbeeld) Maar dat komt tegenwoordig weinig meer voor..
Zo, dat moest ik even kwijt
Het lijkt me trouwens een interessante game, moet helaas nog tot 27 oktober wachten. Ik haal namelijk de japanse, ik neem aan dat er weer weinig tekst in deze game zit??
Het lijkt tegenwoordig wel of een game minimaal 20+ gameuren moet hebben om goed te zijn, developers doen dan ook hard hun best om dat te halen maar ik vind dat het de games van tegenwoordig niet ten goede komt. Zoveel games hebben echt van die doeloze opvul levels en daar wordt ik niet goed van, liever een game die "te kort" is dan "te lang"
Ook die doeloze replayvalue in games wordt ik niet goed van, heel de game nog een keer uitspelen voor alternative credit rol vind ik echt teveel van het goede. Ook dat veel games er op worden afgerekend vind ik jammer, vroeger speelde ik een game gewoon nog een keer omdat hij goed was.
Er zijn natuurlijke uitzonderingen, maar die games weten dan ook van het begin tot einde te boeien. (castlevania-ds bijvoorbeeld) Maar dat komt tegenwoordig weinig meer voor..
Zo, dat moest ik even kwijt

Het lijkt me trouwens een interessante game, moet helaas nog tot 27 oktober wachten. Ik haal namelijk de japanse, ik neem aan dat er weer weinig tekst in deze game zit??
Klopt helemaal voor wat betreft de te lange speeltijd van een game. In het N64 tijdperk was het niks meer dan normaal dat een game 30 - 40 uur duurde.. Bijv. Donkey Kong 64
dat ging echt nergens over. Na 15 uur heb ik die game de kast in gedaan.
Dus geef mij maar een game van rond de 15 uur max en ik ben blij!

Dus geef mij maar een game van rond de 15 uur max en ik ben blij!
Chipp wrote:Het lijkt me trouwens een interessante game, moet helaas nog tot 27 oktober wachten. Ik haal namelijk de japanse, ik neem aan dat er weer weinig tekst in deze game zit??
Klopt er zit niet veel tekst in. De taal in de game is trouwens weer dat vage Ico taaltje. Je krijgt echter wel een tip voor elke nieuwe Colossi en ook als je lang aan het klooten bent om een manier te vinden om deze te verslaan. Maar meer niet. Maar zo mis het wel het verhaal.
Dat een game kort is maakt niet zoveel uit. Met Genji had ik ook veel plezier en die game speel je uit in maar 6 uurtjes. Al had die wel iets langer gemogen aangezien onimusha 3 me iets van 12 uur kostte.
Voor een RPG vind ik een uur of 50 ideaal en voor action games/adventures een uurtje of 15. Het ligt aan het type spel.
Voor een RPG vind ik een uur of 50 ideaal en voor action games/adventures een uurtje of 15. Het ligt aan het type spel.
Ik heb nu 13 van de 16 Colossi verslagen. De game is niet echt moeilijk imo. Als je eenmaal een Colossus hebt gevonden moet je bij de latere steeds een omweg nemen om deze te verslaan. Met wat logisch denkwerk en goed kijken naar de omgeving lukt het meestal vrij snel. Je moet ze allemaal overhoop prikken met je zwaard. Wat dus alleen kan als je er op 1 of andere manier op kan klimmen via het haar. Sommige hebben een pantser die je dus eerst moet zien te verwijderen. Anderen hebben naast een hit/kill point een trigger point die je eerst moet raken zodat je bij de kill point kan. De wereld is best groot maar iedere Colossi versla je in een 'arena'. Al met al tot nu toe een vette game die best vernieuwend is maar niet echt moeilijk. Ik denk dat de laatste 3 wel nasty zullen zijn zeker omdat de laatste paar Colossie die ik heb verslagen je ook serieus aanvallen.
Ken wrote:Als ik mij niet vergis komt de game pas in februari (ja 2006 dus....) naar Nederland.
Onbegrijpelijk...
Q1 2006 stond ie voor gepland dacht ik ja, erg kut dus.. Ik snap niet wat er zo'n lange wachttijs oplevert.. Net als met de PSP =S
Een maandje; oke! Maar 4 maanden; sorry, dan ben je echt verkeerd bezig vind ik =S
15 Colossi down only one left. I will pummel that sucker t'night
Vette game met veel sfeer en waar ik altijd erg van hou is de ambient sound in een game als deze en dat is er genoeg. Geen muziek alleen als je tegen zo'n grote mofo vecht. Deze is dan ook meteen erg goed en heeft hier en daar wel wat weg van lotr muziek.

Vette game met veel sfeer en waar ik altijd erg van hou is de ambient sound in een game als deze en dat is er genoeg. Geen muziek alleen als je tegen zo'n grote mofo vecht. Deze is dan ook meteen erg goed en heeft hier en daar wel wat weg van lotr muziek.
SotC is geen slecht spel! Integendeel hij is juist heel erg leuk en de stijl verdiend een hoog cijfer.
Ik heb 4 kolossen neergemept en de eerste 3 waren heel leuk, de 4e was een beetje crap en simpel maar ik neem aan dat het nog wel moeilijker en cooler word. Ik wist niet wat ik zag toen ik de eerste tegenkwam, die gasten zijn echt HUGE en schier onoverwinnerlijk.. maar er is altijd een foefje om op ze te belanden en dan ze te beklimmen om ze op hun weak spots te steken. Het steken van zo'n gigant geeft een goed gevoel, vooral als ze dan als een gek gaan schudden en jij hangt er nog aan. De truc is om steeds genoeg stamina op te sparen voor het hangen klimmen en steken en optijd weer uitrusten. Gebruik ook geen guide voor dit spel, want het is echt enorm leuk om zelf de zwakke plek van de colossi en het juiste aanvalspatroon te vinden.
De muziek die je hoort tijdens de fights is ook erg vet en de graphics, hoewel blurry, zijn heel realistisch. Dat paard bijvoorbeeld is volgens mij zo'n beetje het meest realistisch bewegende character op de Ps2.
Ik heb 4 kolossen neergemept en de eerste 3 waren heel leuk, de 4e was een beetje crap en simpel maar ik neem aan dat het nog wel moeilijker en cooler word. Ik wist niet wat ik zag toen ik de eerste tegenkwam, die gasten zijn echt HUGE en schier onoverwinnerlijk.. maar er is altijd een foefje om op ze te belanden en dan ze te beklimmen om ze op hun weak spots te steken. Het steken van zo'n gigant geeft een goed gevoel, vooral als ze dan als een gek gaan schudden en jij hangt er nog aan. De truc is om steeds genoeg stamina op te sparen voor het hangen klimmen en steken en optijd weer uitrusten. Gebruik ook geen guide voor dit spel, want het is echt enorm leuk om zelf de zwakke plek van de colossi en het juiste aanvalspatroon te vinden.
De muziek die je hoort tijdens de fights is ook erg vet en de graphics, hoewel blurry, zijn heel realistisch. Dat paard bijvoorbeeld is volgens mij zo'n beetje het meest realistisch bewegende character op de Ps2.