[PS2] Beeld bij import te groot voor tv

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
Muzzle

[PS2] Beeld bij import te groot voor tv

Post by Muzzle » Sat Nov 29, 2008 10:07

Hallo,

Ik heb een klein probleempje als ik import games speel op mijn met modchip omgebouwde Playstation 2. Zowel bij Japanse games als SFIII: 3rd Strike als Amerikaanse zoals Tales of Legendia past het beeld niet helemaal op mijn tv. Aan de onder- en bovenkant vallen er kleine stukjes weg.
Het is opzich niet zo erg want de spellen zijn prima speelbaar, maar ik vroeg me toch af of ik hier iets aan kan doen.

Vaak kan je in de games zelf het beeld wel verschuiven, maar het probleem is daarmee niet opgelost want het beeld is gewoon te 'groot' voor het scherm zegmaar. Ik kan dan dus alleen kiezen of ik de onder- of bovenkant wil missen eigenlijk :-).
De PS2 is aangesloten via component op een 81 cm Sony Bravia LCD. Ik heb ook in de PS2 settings al geprobeerd om het beeld op 16:9 en 4:3 te zetten etc. maar dit heeft geen effect als je een spel opstart.

Het is een tijdje geleden dat ik een PAL game in mijn PS2 heb gehad maar volgens mij heb ik het probleem daarbij niet.

Alvast bedankt :-).
d
Active Level:
Active Level:

Post by d » Sat Nov 29, 2008 15:53

hmmm....
Goeie vraag. Ik heb zelf geen ps2, dus wat ik zeg maakt bijna niets uit.

Elke tv heeft een service menu. Maar voordat je daarin gaat klooien moet je echt wel heel zeker weten wat je aan het doen bent. En de vraag is of je dit specifieke probleem oplost hiermee.

Check eens op een andere tv en kijk of je het daar niet hebt.
Mijn tv's hebben een optie picture overscan. Die optie zoomt heel iets in. Wellicht dat jouw tv hierop staat ingesteld. Je zou dan deze optie op off moeten zetten.

Er zijn vga kabels maar die werken volgens mij alleen met 480p games.
Volgens mijj kan je net zo goed een goede RGB scart kabel proberen. Maar ja, misschien heb je dit probleem daarbij ook. De Component kabel is alleen nodig voor 480p games aagezien dit 480p signaal niet door een RGB scart kabel kan.

Hoe zit het met de zijkant? zit die wel helemaal goed?
En het is persoonlijk, maar ik heb liever gevuld beeld en dat ik iets mis dan dat ik balken heb! Maar dat is persoonlijk, the bigger the better!
Succes, laat effe weten hoe het afloopt.
almighty

Post by almighty » Sat Nov 29, 2008 16:19

Zelf hier met de ps2 geen problemen.(lcd/crt)
Waarschijnlijk wat d zegt kun je dit ergens in je menu wel veranderen.
Muzzle

Post by Muzzle » Sat Nov 29, 2008 17:20

De zijkanten zijn er wel helemaal, het is ook niet zo'n groot probleem.
Ik zal inderdaad eens kijken of er een tv instelling is waarmee ik het kan verhelpen, ik denk dat het op die manier wel moet lukken, ik zal het straks even proberen :-).

Ik heb trouwens met component bij alle games (ook games die niet 480 p zijn) veel mooier beeld dan met RGB scart. Is duidelijk zichtbaar ook. Met component is alles scherper, mooiere kleuren etc.
d
Active Level:
Active Level:

Post by d » Sat Nov 29, 2008 18:26

Muzzle wrote:De zijkanten zijn er wel helemaal, het is ook niet zo'n groot probleem.
Ik zal inderdaad eens kijken of er een tv instelling is waarmee ik het kan verhelpen, ik denk dat het op die manier wel moet lukken, ik zal het straks even proberen :-).

Ik heb trouwens met component bij alle games (ook games die niet 480 p zijn) veel mooier beeld dan met RGB scart. Is duidelijk zichtbaar ook. Met component is alles scherper, mooiere kleuren etc.

Mooier? goh. Dat licht dan aan de tv of de kabel, want rgb is puurder dan component. Je hebt het wel over RGB toch en niet over de bijgeleverde kabel + scart blokje? Want dat is is gewoon composiet en heeft niets met RGB te maken. Maar de vraag is of je erschil ziet hoor tussen rgb en component, bij jou wel!.
Officieel: RGB>component>s-video>composiet.
Muzzle

Post by Muzzle » Sat Nov 29, 2008 19:09

Hey,

Ik had een RGB scart kabel, geen composiet. Misschien heb ik het wel mis hoor of zat de RGB kabel in een scart ingang die geen RGB ondersteunt ofzo. Maar ik vind het beeld met component echt het mooist op mijn LCD tv (voor de PS2 dan, PS3 heb ik uiteraard met HDMI).

Het probleem is opgelost trouwens. De tv stond op de AV3 uitgang (waar mijn PS2 inzit) op 'smart', heb het nu op 'wide' gezet en het beeld is nu het perfecte formaat en mooi in verhouding :-).
Dit kon niet via het beeldscherm menu van de tv maar moest er een ander knopje voor hebben op de afstandsbediening, dus vandaar.

Bedankt voor de hulp!
Muzzle

Post by Muzzle » Sun Nov 30, 2008 15:08

Ik heb het eens nagekeken op internet en uit de reacties op vele fora blijkt dat veel mensen component veel mooier vinden dan RGB als het gaat om de PS2 op een HDTV. Er zijn echter ook een hoop mensen die aangeven dat RGB eigenlijk een beter signaal geeft.
Dus officieel kan RGB wel beter zijn dan component maar heel veel mensen ervaren het met de PS2 op een HDTV toch anders :-).
d
Active Level:
Active Level:

Post by d » Mon Dec 01, 2008 00:06

Muzzle wrote:Ik heb het eens nagekeken op internet en uit de reacties op vele fora blijkt dat veel mensen component veel mooier vinden dan RGB als het gaat om de PS2 op een HDTV. Er zijn echter ook een hoop mensen die aangeven dat RGB eigenlijk een beter signaal geeft.
Dus officieel kan RGB wel beter zijn dan component maar heel veel mensen ervaren het met de PS2 op een HDTV toch anders :-).

OK, thanks! Ik wilde een mattie al een component aanraden voor 480p 576p games, nu kan ik zeggen dat dat ook de beste kabel is!
Muzzle

Post by Muzzle » Mon Dec 01, 2008 09:40

Ja voor mij persoonlijk wel. Ik heb gewoon een component kabel van Ebay, was misschien 7 euro of zoiets. Maar er zijn ook mensen die RGB beter vinden.
Anders moet je even googelen op PS2 RGB Component. Dan vind je een paar topics op avforums die over dit onderwerp gaan :-).
d
Active Level:
Active Level:

Post by d » Mon Dec 01, 2008 11:44

Muzzle wrote:Ja voor mij persoonlijk wel. Ik heb gewoon een component kabel van Ebay, was misschien 7 euro of zoiets. Maar er zijn ook mensen die RGB beter vinden.
Anders moet je even googelen op PS2 RGB Component. Dan vind je een paar topics op avforums die over dit onderwerp gaan :-).
Thanks!
Als er een verschil is zal het echt heel weinig zijn. en met component kan je 480p/576p doen, dus makkelijke keuze!
Post Reply