Hypes

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Hypes

Post by DAY » Sat Dec 01, 2007 11:15

Games werden vroeger ook al gehyped, maar dat waren vaak alleen wat screenshots. Tegenwoordig krijg je bijna allee screenshots , de trailers en ook veel gameplaybeelden te zien.. Dit maakt dat je vooraf al bijna het hele spel kent. Is het dan nog wel leuk om te spelen? Kijk maar eens naar Assassin’s creed. Door de techdemo’s die zijn uitgekomen weet iedereen al hoe het spel eruit ziet en de meest spectaculaire scenes en moves zijn ook al bekend, dus waarom zou je het nog spelen?

Wanneer je kijkt naar de eerste MGS release, dan kreeg je wel wat screenshots te zien en werd de game met woorden gehyped. Maar je had niet het gevoel dat wanneer MGS echt uitkwam, je alles al kende. MGS2 werd helemaal uitgemolken en ondanks dat Raiden een suf mietje is, is het eigenlijk een goed spel dat niet de hype kan waarmaken. Hetzelfde geldt voor Kane & lynch. Van te voren was dit één van de games waar ik mij echt op verheugde, maar doordat het hele spelconcept al compleet over het internet lag, is er weinig spanning naar het nieuwe en als de AI ook nog zeer matig is, maakt dit voor mij gewoon een slechte game. Dit zou dan misschien toch een goede game zijn geweest wanneer het spelconcept en verhaal nog niet bekend zou zijn gemaakt. Hetzelfde gaat waarschijnlijk gebeuren met MGS4, want dat is misschien wel de meest commerciële en gehypte game van allemaal.

Een game zoals Super Mario Galaxy is rustiger gebracht in dit najaarsgeweld. Natuurlijk zijn er veel nintyfanboys die veel erover schrijven, maar vooraf waren er veel minder beelden vrijgegeven dan bij een Assassin’s creed. Hiermee kreeg je volgens mij echt het idee dat je iets nieuws zat te spelen en dat het heel avontuur nog moest beginnen. Mijn advies is daarom kijk niet meer op internet naar nieuwe games, maar kijk gewoon bij je lokale gamesboer wat uit is en ga gewoon spelen zonder enige verwachting van een iets. Dan kan je het meest genieten van een game.
Keep on Dreaming
User avatar
R2-2D
Active Level:
Active Level:
Posts: 779
Joined: Sat Nov 26, 2005 23:59
Location: Enschede

Post by R2-2D » Sat Dec 01, 2007 14:45

Ik probeer de laatste tijd ook zo weinig mogelijk screenshots / filmpjes te kijken van de games die ik wil gaan aanschaffen.
Het is veel leuker om alles te ontdekken en verbaasd te staan tijdens het spelen van het spel zelf.

Bijvoorbeeld de nieuwe Smash Bros. is ook al helemaal blootgelegd, iedere week komen er minimaal 5 screenshots vrij. De personages die er in komen zijn al bekend. (Hoe gaaf zou het zijn geweest wanneer je tijdens het spelen tot de ontdekking kwam dat Sonic een hidden character was !)

Internet heb zo z'n voordelen en z'n nadelen.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sat Dec 01, 2007 19:13

Vroeger had je de mening van de journalist uit de EGM of de CVG en daar hield het wel mee op. De journalistiek op internet is er vooral in de mainstream categorie op uit naam te vestigen door aparte uitspraken te doen en vreemde cijfers te geven. Daarom hecht ik ook helemaal geen waarde aan reviews op sites. Waar ik wel waarde aan hecht is de mening van mensen op forums zoals NTSC-UK. Je krijgt meningen te lezen van ervaren gamers die er geen baat bij hebben domme uitspraken te doen en bovendien worden spoilers verborgen.

De hype wordt vaak niet door de bedrijven zelf gecreeerd, maar op een forum door mensen, net zoals vroeger mensen gewoon over games praatten met elkaar. Het is nu alleen verschoven naar internet en massaler geworden.

En dat jij alles al hebt gezien van een game voordat ie in de schappen ligt, is toch echt je eigen schuld want niemand dwingt je om video's en screenshots te bekijken.
R-Type

Post by R-Type » Sat Dec 01, 2007 20:10

Mensen die op fora recensies plaatsen worden bovendien niet betaald of gepaaid met goodies.

Hype wordt wellicht wel vooral door de fanbase gecreeerd, maar ook de fabrikanten en uitgevers gebruiken internet als medium. Bijvoorbeeld voor veel viral marketing.

Ergens mis ik die pre internet tijd wel, al vond ik Internet 1.0 in de jaren 90 nog wel wat hebben... internet zonder de overkill aan gamingwebsites en fora dat we nu kennen.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sat Dec 01, 2007 20:16

Ik wil bij deze wel graag uitzondering maken voor GamesTM, het beste gameblad dat ik ooit heb gelezen. Je merkt aan alles dat die gasten weten waar ze het over hebben en het is niet voor niets dat ondanks de dramatische neergang van magazines ze met een niet mainstream blad nog bestaan.
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Sun Dec 02, 2007 13:04

Daarom probeer ik ook wat minder te zien van nieuwe games. De laatste tijd lukt dat aardig en krijg ik weer meer zin om te gamen. Alleen baal ik van mijzelf dat ik Kane en Lynch teveel volgde en nu hij werkelijk uit is en niet zo goed is, speel ik hem nauwelijks.

Daarnaast heb ik het idee dat fabrikanten/fanbase etc iets hypen en dat daarna de hype te snel weer overgaat. Vroeger kon ik wel makkelijk een maand over een game praten en tegenwoordig is het na een week al over en is er weer een nieuwe hype. Kijk maar naar de toptiels die de afgelopen maanden uit zijn gekomen en die gehyped zijn, wie praat nu nog over Halo 3, Bioshock, Crysis enz...
Keep on Dreaming
Post Reply