Heavenly Sword

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Heavenly Sword

Post by DAY » Sat Oct 06, 2007 16:15

In een land hier ver vandaan, valt op een dag de boosaardige koning Bohan jouw land binnen. Het is jouw taak om, samen met jouw clan, koning Bohan te verdrijven en vrede in het land te herstellen. In Heavenly Sword (HS) ben je Nariko, de dochter van de clanleider. Een roodharige feeks waarvan de rest van de clan denkt dat ze vervloekt is en de oorlog met koning Bohan heeft veroorzaakt. HS is jaren in ontwikkeling geweest en is nu eindelijk uit.

GFX
De GFX zien er erg goed uit. Nariko ziet er erg goed uit en beweegt zeer natuurlijk. Nariko is trouwens ontworpen met behulp van de bewegingen van een havik. Ook de omgevingen zien er erg mooi en gedetailleerd uit. Maar waar HS het meest in uitblinkt zijn de cut scenes. De cutscenes zijn allemaal gemaakt met motion capture met ervaren acteurs en zijn daarom echt een genot om naar te kijken. Vooral de rol van koning Bohan is erg overtuigend neergezet door Andy Serkiss, die de rol van Golem in lotr speelde.

Geluid
De sound in HS klopt ook. Evenals de GFX is hier veel aandacht aan besteed. Wanneer je een grote veldslag begeeft hoor je bijvoorbeeld tromgedreun en wanneer je een ontroerend moment hebt, heb je ook de juiste muziek die erbij past. De sound klinkt niet zoals bij GoW, want die is toch wat mannelijker, maar je hebt een wat zachtere sound die wat makkelijker de gedeeltes in elkaar laat voortvloeien. Al met al waan je je in een interactieve film, die qua gfx en sound de juiste sfeer neerzet.

Gameplay
In het begin bezit je nog niet het hemelse zwaard en heb je evenals in God of War (GoW) een knop voor een standaard aanval en een knop voor een zware aanval. Even verder in de game krijg je eindelijk het hemelse zwaard in handen en worden de moves uitgebreid. Door de R1 knop in te drukken in combinatie met de aanvalsknoppen, krijg je een soort van messen aan kettingen ala GoW. Deze aanval vond ik vooral erg handig wanneer het erg vol wordt in beeld, maar echt gebruiken doe je het niet, want het is niet echt effectief. Ook kun je de L1 knop indrukken in combinatie met de aanvalsknoppen, dan krijg je extra zware aanvallen. Daarnaast heb je een knop waarmee je dingen kan oppakken en weg kan gooien, dit wordt gebruikt in combat en voor de ‘puzzels’. HS maakt gebruik van een automatisch blocken systeem in plaats van een block knop. Een block knop zou handiger zijn geweest, want ik miste af en toe de controle. Wel zorgt dit voor een andere manier van spelen, want soms moet je gewoon afwachtend zijn en de counter gebruiken. Ook mist HS een spring knop, waardoor bepaalde combo’s minder natuurlijk aanvoelen. Sommige gedeeltes worden gespeeld met Kai, het geadopteerde zusje van Nariko. Zij heeft de beschikking over pijl en boog. Door het ingedrukt houden van een knop wordt je de pijl en kan je met de motion sensing de pijl naar je tegenstanders sturen. Dit werkt niet echt fijn, maar gelukkig kan je dit uitzetten en gewoon met behulp van de analoge stick de pijl besturen en dat werkt gewoon erg goed.

Overall
Je moet Heavenly Sword echt meer als een interactieve film zien dan een echt hack en slash game zoals Gow, in dat opzicht heeft het ook meer in common met een game zoals Metal Gear Solid dan een GoW. De controlls zijn er ook naar om relaxed weg te spelen en wat te combineren met de verschillende combo’s die er zijn. Ook de gedeeltes die je met Kai speelt en de pijl moet besturen zijn er naar om de complete filmervaring te bieden. Conclurend, als je een hack een slash game wilt en verwacht, dan is Heavenly Sword totaal ongeschikt, wil je vermaakt worden en een interactieve film beleven, dan heb je een zeer leuke game met heavenly sword.
Keep on Dreaming
Gameholic

Post by Gameholic » Sat Oct 06, 2007 18:10

Duidelijk verhaal ...

Ik ga em nog wel aanschaffen, maar niet voor de volle mep.

Een mooi product voor de PS3, maar op dit moment zijn alle ogen gericht op de concurrent denk ik.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Mon Oct 08, 2007 16:00

Leuke impressie. Het probleem is alleen dat dit soort games gewoon geen 60 euro waard zijn als er zoveel meer te spelen is op dit moment. Half jaar te laat uitgebracht, of misschien wel 3 jaar omdat het net zo goed op de Xbox (wat ook oorspronkelijk het plan was) had kunnen worden uitgebracht. Had een hoop kosten gescheeld en echt niet zoveel meer verkoop opgeleverd.
Post Reply