Role Players Realm

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
R-Type

Role Players Realm

Post by R-Type » Sun Oct 09, 2005 12:24

Topic voor de RPG liefhebber, de gamer zonder sociaal leven die in het echt zelfs heal spells probeert te doen als ie van de fiets is gedonderd door een level 3 tornado attack.

Ik ben al enige tijd verslaafd aan RPG's, een jaartje of 8 denk ik. Het begon, hoe verrassend, met Final Fantasy maar sindsdien is mijn horizon wel wat verbreed en plaats ik titels als Lunar, Grandia en Skies of Arcadia op net zo'n hoog voetstuk.

De laatste RPG die ik heb gekocht is Radiata Stories ondanks de niet zo hoge scores en momenteel ben ik er helemaal verslaafd aan. Het spel heeft hier en daar zijn mankementjes maar de sfeer, graphics en gameplay zijn fantastisch, zelfs de voiceacting is goed; veel beter dan die van FFX. Het spel is ook behoorlijk non-linear en er is reden om hem 3x te spelen; 2 paths en een Newgame+. Ik vind hem ieder geval beter dan FFX en Suikoden 3. De muziek valt wel tegen, er zijn misschien 3 leuke tracks (heb de OST vanmorgen gedowned en gecheckt, is niet de moeite waard om te kopen) In Europa gaat RS waarschijnlijk niet eens komen, a shame want hij is echt veel beter dan Star Ocean 3.

De andere RPG waar ik op wacht is natuurlijk Final Fantasy 12, dat moet de killer worden. Veel weet ik er echter niet over.. besides queer dudes als Vaan en knappe chickies als Ashe maar binnenkort misschien meer.. demo.. demo.. Demo :P Om die demo te krijgen wacht ik ook met smart op DQ8, maar natuurlijk niet alleen om de demo, ook omdat DQ er zo goed uitziet. DQ7 kwam op mij over als iets wat je uit je nek werpt als je teveel hebt gezopen maar DQ8 lijkt wel zeer goed te worden/zijn (hij is al lang uit in Japan toch?). De recensies waren goed.. maar dat zegt helaas weinig want ik geloof dat de recensies van DQ7 soortgelijke scores haalden.

Verder vind ik het RPG aanbod op de Ps2 wel bijzonder matig (beter dan Xbox en GC, maar matig vergeleken met SNES en PS1), al moet ik toegeven dat ik de Shin megami tensei en Disgaea serie nooit gespeeld heb. Gelukkig is de console backwards compatible want ik heb oa ook nog Grandia, Chrono Cross en alle final fantasies en dat is imo da stuff! Van de Ps1 RPG's speel ik de laatste tijd Tales Of Destiny van Namco, ook een zeer leuke game met een grappige sfeer.

Dus welke RPG speel je, heb je, naar welke kijk je uit, etc..?
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Re: Role Players Realm

Post by DNL » Sun Oct 09, 2005 13:01

R-Type wrote:Topic voor de RPG liefhebber, de gamer zonder sociaal leven die in het echt zelfs heal spells probeert te doen als ie van de fiets is gedonderd door een level 3 tornado attack.


Hahahaha! :lol:

Goeie intro hoor. RPG's zin mijn favoriete genre. In de tijd van de SNES heb ik de beste RPG's wel gespeeld (Chrono Trigger, FFIII/VI, Secret of Mana, Mario RPG, Zelda etc.). Jaren later ben ik met de Japanse RPG's begonnen en heb toen ook Seiken Densetsu 3 en Bahamut Lagoon kunnen bemachtigen. Fastforward weer een aantal jaar en onderhand heb ik zo'n beetje alle goeie RPG's voor de SNES (laatste aanwinst Lufia).

Op de PSX waren er ook een aantal zeer goede titels, waaronder: Alundra, Tales of Destiny 1+2, Saga Frontier 1+2, Lunar 1+2, Xenogears, Valkyrie Profile, Star Ocean 2, en de FF serie natuurlijk. Dragon Warrior 7 was toch ECHT boring.

De laatste goede RPG die ik gespeeld heb is Disgaea (tactische RPG dan), echt een goede game waar de battles snel gaan in Final Fantasy Tactics stijl en levelen centraal staat bij een new game +. Mijn Laharl (hoofdpersonage) is nu level 3000 nog iets met meer dan 300000 HP :lol:

Ik kijk toch wel uit naar FF12 en de nieuwe Mana games. Romancing Saga en Dragon Quest 8 ben ik ook benieuwd naar.
Gungrave

Post by Gungrave » Sun Oct 09, 2005 13:37

Vroeger speelde ik veel mainstream-stuff maar sinds een tijdje echt in-to RPG's. Ik ben een beginnend FF-collector overigens. Daarvan heb ik nu VII, X en X-2.

Final Fantasy is voor mij da stuff, geweldige serie en geweldige games allemaal =)
Mijn laatste aanwinsten zijn Star Ocean: Till The End Of Time incl. Bonus DVD en Final Fantasy VII(non-platinum, engels, pal, compleet en in een goede staat!).
Deze 2 hebben ze samen incl. shipping net geen 50 euro gekost, wat ik toch wel een goede deal vind :)

Ik kijk uit naar de Tales of... serie, FF XII, Dragon Quest 8 en nieuwe stuff van mn favoriete ontwikkelaar/uitgever; Square-Enix!
Ondertussen probeer ik steeds beetje bij beetje mijn Final Fantasy-collectie uit te breiden, en de delen die ik nu probeer te scoren zijn VI en VII :)


Wat vinden jullie trouwens van Digaea? Aangezien ik geen ervaring heb met tactische RPG's, en dus ook geen idee heb hoe dit precies gaat en wat ik er nou van moet denken...
R-Type

Post by R-Type » Sun Oct 09, 2005 13:55

Ik denk dat Disgaea wel goed is want FFT vind ik een erg goeie game. En hij lijkt wel op FFT.

Verder vergeet ik opnieuw Grandia 3 te noemen in een RPG topic. De release van deze game is volgens mij ook al relatief dichtbij en ik heb het idee dat ook dit een topper gaat worden. Grandia 1 heb ik namelijk ook (zowel op saturn als PSX) en die is heel erg vet, beter dan deel 2.

Voor de PS1 staan Lunar 1+2,Valkyrie en Tales of Destiny 2 op mijn verlanglijstje. De Lunars heb ik al een keer gehad (boxsets, met werkelijk prachtige manuals) en uitgespeeld en heb ze nog op de saturn (maar is japans talig). Valkyrie heb ik nog nooit gespeeld en hetzelfde geld voor Tales of Destiny 2.
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Sun Oct 09, 2005 15:27

Disgaea is meer komedie. Veel verschillende characters en veel wapens etc. Je bent er ook lang mee bezig door de new game + mode. Ik heb 105 uur op mijn save staan en nog steeds kan ik de sterkste baas niet aan.

De enige RPG die ik nog voor de PS1 wil is Arc the Lad (1 t/m 3 dan). De screens die ik vroeger van Arc 1 zag in de magazines waren echt strak.
Irem

Post by Irem » Sun Oct 09, 2005 19:41

Great topic, goeie timing....ben net serieus in Chrono Cross gestart (en weer herstart omdat ik las dat ik Leena niet gelijk aan m'n party moest toevoegen :? ). Ben erg onder de indruk van de graphics- weet niet of dit of FF9 de mooiste psx1 game is- en de soundtrack, de battle system is ook zeker niet onaardig.

Ben zelf 'wakker geworden' met FFVII en hoe ik ook m'n best doe, raak niet echt gecharmeerd van de 2D versies. Heb deze generatie aardig wat RPG's gespeeld en de enige die er voor mij echt boven uit staken waren FFX, Shin Megami Tensei: Nocturne en de eerste Xenosaga. Kijk erg uit naar Xenosaga 3, Romancing Saga en FF12, hou niet van de 'Dragonball' stijl die gebruikt is in DQ, dus dat scheelt pennies, hehe.

Disgaiea schijnt erg goed te zijn en ik heb 'm al een poos liggen maar moet van mezelf eerst FFTactics beginnen maar m'n eerste indruk was dat ik m'n andere spellen een half jaar moest laten liggen gewoon omdat de tutorial al veel te leuk en zo uitgebreid was :lol: Een completist als ik kan daar gevaarlijk veel tijd in verliezen :(

R-type, ben je toevallig vrouw, intelligent en zie je er goed uit moeten we toch eens wat afspreken, ik bedoel Irem..R-type ....mmm.... hehe :shock: 8)
R-Type

Post by R-Type » Sun Oct 09, 2005 20:14

Helaas Irem, ik ben ook een jongen en ik ben ook verslaafd aan vrouwen =)

Romancing Saga ken ik niet zo goed, maar ik vond de SaGa games niet echt goed. .vooral unlimited was ruk.
Irem

Post by Irem » Sun Oct 09, 2005 20:31

Ah man, denk al al die kleine R-9' tjes die we hadden kunnen maken :D

Heb zelf nog nooit een Saga game gespeeld maar vind de laatste er gewoon goed uitzien en wat ik tot nu toe heb gehoord was best positief dus...ik wacht af...
Gungrave

Post by Gungrave » Sun Oct 09, 2005 20:40

Romancing Saga moet ik nog eens goed bekijken, maar de eerste indruk was nog best aardig ook :)

@Irem; Lol, R-9'tjes =P
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Sun Oct 09, 2005 20:42

De PS2 Romancing Saga is een remake van deel 1 op de SNES.
Irem

Post by Irem » Sun Oct 09, 2005 21:25

Een remake met een behoorlijk budget :shock:

Misschien weer zo'n geval dat het maar goed is dat ik de voorganger niet gespeeld heb......ziet er naar mijn mening mooi uit iig.
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Sun Oct 09, 2005 21:30

Ja, ik ben benieuwd of ie goed is, hoop het.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
Dem.

Post by Dem. » Mon Oct 10, 2005 11:15

RPG FTW ^^
Ben zelf nooit van geweest van al die turnbased crap ala Final Fantasy en zocht het vaker meer richting RPG / adventure. Ocarina of Time, Shenmue :!:

Me alltime fav. blijft Elder Scrolls III: Oblivion aangezien die game zo'n beetje alle RPG componenten bezat en ze gewoon maximaliseerde. Geen sprake van het klassieke level up systeem maar liever een systeem waar je skills bepaalt worden door hoe jij speelt. Na Morrowind gespeelt te hebben, ervoor eigenlijk ook al een beetje, werden andere RPG's me te lineair, te veel van hetzelfde, te klein en te kort. Dus zocht ik me heil online bij games als Ragnarok Online, Star Wars Galaxies, Lineage II (saaaai), en nu World of Warcraft. Het wachten is nu op Darkfall Online...

Io~
GZA

Post by GZA » Mon Oct 10, 2005 14:37

RPG's horen zeker bij mijn favoriete spellen, maar ik heb me er nooit echt in verdiept. Vaak staat het 'turn-based'-battle systeem me tegen. Dit vind ik in het begin nog wel leuk en uitdagend, maar na een tijdje word ik er na al die 'random encounters' gewoon moe van. Dat is ook de reden dat ik gestopt ben met Skies of Arcadia.

Een RPG als 'Tales of Symphonia' heeft me wel weer tot het einde geboeid. Dit komt omdat het battlesysteem, wat misschien niet heel diep is, wel leuk was tot het einde. Maar ik ben verder niet echt op de hoogte van alle RPG's, dus als iemand nog een aanrader heeft met een leuk battlesysteem...
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Mon Oct 10, 2005 14:44

GZA wrote:RPG's horen zeker bij mijn favoriete spellen, maar ik heb me er nooit echt in verdiept. Vaak staat het 'turn-based'-battle systeem me tegen. Dit vind ik in het begin nog wel leuk en uitdagend, maar na een tijdje word ik er na al die 'random encounters' gewoon moe van. Dat is ook de reden dat ik gestopt ben met Skies of Arcadia.

Een RPG als 'Tales of Symphonia' heeft me wel weer tot het einde geboeid. Dit komt omdat het battlesysteem, wat misschien niet heel diep is, wel leuk was tot het einde. Maar ik ben verder niet echt op de hoogte van alle RPG's, dus als iemand nog een aanrader heeft met een leuk battlesysteem...


De battlesystemen van de Tales games zijn echt strak. Chrono Trigger en Xenogears hebben een soortgelijk systeem. Je zou zeker Valkyrie Profile moeten checken want die battles zijn echt te gek. Zie ook Tales of Eternia (Destiny 2 op de PS1).
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
GZA

Post by GZA » Mon Oct 10, 2005 14:53

Chrono Trigger heb ik gespeeld en die was inderdaad erg cool. Ik geloof ook dat ik die uitgespeeld heb. Daarnaast kom 'Tales of Eternia' volgens mij op de PSP en zal ik die dus zeker aanschaffen.

De RPG's op de PSX moet ik inderdaad ook nog eens gaan spelen. Daar zitten volgens mij ook een hoop goede RPG's tussen. Ik ben trouwens ook van plan 'Baten Kaitos' te proberen. Ik ben wel benieuwd hoe dat 'kaartsysteem' speelt.
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Mon Oct 10, 2005 15:22

GZA wrote:Chrono Trigger heb ik gespeeld en die was inderdaad erg cool. Ik geloof ook dat ik die uitgespeeld heb. Daarnaast kom 'Tales of Eternia' volgens mij op de PSP en zal ik die dus zeker aanschaffen.

De RPG's op de PSX moet ik inderdaad ook nog eens gaan spelen. Daar zitten volgens mij ook een hoop goede RPG's tussen. Ik ben trouwens ook van plan 'Baten Kaitos' te proberen. Ik ben wel benieuwd hoe dat 'kaartsysteem' speelt.


Ik heb Baten Kaitos en ben dat kaartsysteem moe. De game doet me denken aan Chrono Cross qua presentatie, maar dat battlesysteem is dus niks. Maar het is wel de mooiste cube game tot nu toe en de muziek is ook super.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
Gungrave

Post by Gungrave » Mon Oct 10, 2005 16:15

GZA wrote:RPG's horen zeker bij mijn favoriete spellen, maar ik heb me er nooit echt in verdiept. Vaak staat het 'turn-based'-battle systeem me tegen. Dit vind ik in het begin nog wel leuk en uitdagend, maar na een tijdje word ik er na al die 'random encounters' gewoon moe van. Dat is ook de reden dat ik gestopt ben met Skies of Arcadia.

Een RPG als 'Tales of Symphonia' heeft me wel weer tot het einde geboeid. Dit komt omdat het battlesysteem, wat misschien niet heel diep is, wel leuk was tot het einde. Maar ik ben verder niet echt op de hoogte van alle RPG's, dus als iemand nog een aanrader heeft met een leuk battlesysteem...


Star Ocean: Till The End Of Time is erg leuk, en geen tunr-basen maar real-time :)
Ikzelf vind het erg leuk, ben pas een paar uur bezig maar het spel bezit een gameplay van zeker 80 uur, de game is verdeeld over 2 DVD's ;)
Ook nog eens multiple endings, dus meerdere keren zou je hem moeten uitspelen voordat je alle endings hebt beleefd. ;)

ik vind het zeker een aanrader!
User avatar
Rano
Active Level:
Active Level:
Posts: 588
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:33

Post by Rano » Mon Oct 10, 2005 17:15

RPG's zijn helemaal mijn ding. Waarom? Omdat ik niet overweg kan met 3D games (op racegames na). Ik hou dan ook niet van real-time RPG's maar alleen van turn-based. Dan kan ik lekker op mijn dooie gemakkie alles even bekijken. Spellen als Kingdom Hearts en Zelda: The Wind Waker heb ik grote moeite mee.

Final Fantasy is voor mij dé serie. Alles is gewoon perfect aan deze spellen. De muziek, de personages, de stijl, de art, de spelwijze alles gewoon.
GZA

Post by GZA » Mon Oct 10, 2005 17:21

Ik heb geloof ik Final Fantasy 3 een tijdje gespeeld. Final Fantasy 7 heb ik ook gespeeld en 9 als het goed is ook. Maar geen van allen zijn mij echt bij gebleven. Ik ben er dan ook niet ver gekomen in het spel. Bij FF7 zat ik ergens vast, maar dat is al zo lang geleden.

Adventure RPG's zoals Zelda houd ik zeker wel van. Vooral OoT heeft een onuitwisbare indruk weten te maken. De sfeer, de levels en alle kleine dingetjes. Voor mij klopte het gewoon.


Star Ocean had ik al eerder iets over gelezen, lijkt mij idd wel leuk. Enige probleem is dat mijn PS2 iets teveel zon heeft gehad en het nu niet meer doet. Wordt denk ik een nieuwe kopen, aangezien Pro 5 ook aan de horizon staat.
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Mon Oct 10, 2005 19:17

Ik wil jullie even waarschuwen voor Star Ocean 3, oftewel Stront Beek 3. Wat een klote game zeg, het battlesysteem is gewoon broken, het is oer- en oersaai en die maps zuigen ook...laat ik dan maar niet over het verhaal en de muziek beginnen...echt jammer van mijn geld.

Ik hoop echt dat Romancing Saga en Dragon Quest 8 goed zijn...
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
Gungrave

Post by Gungrave » Mon Oct 10, 2005 19:38

DreamerNL wrote:Ik wil jullie even waarschuwen voor Star Ocean 3, oftewel Stront Beek 3. Wat een klote game zeg, het battlesysteem is gewoon broken, het is oer- en oersaai en die maps zuigen ook...laat ik dan maar niet over het verhaal en de muziek beginnen...echt jammer van mijn geld.

Ik hoop echt dat Romancing Saga en Dragon Quest 8 goed zijn...


ik ben momenteel bezig met SO3 en vind hem geweldig =)
Najah, ieder zn games zullen we maar zeggen, ik vind hem top :)
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Mon Oct 10, 2005 19:46

Gungrave wrote:
DreamerNL wrote:Ik wil jullie even waarschuwen voor Star Ocean 3, oftewel Stront Beek 3. Wat een klote game zeg, het battlesysteem is gewoon broken, het is oer- en oersaai en die maps zuigen ook...laat ik dan maar niet over het verhaal en de muziek beginnen...echt jammer van mijn geld.

Ik hoop echt dat Romancing Saga en Dragon Quest 8 goed zijn...


ik ben momenteel bezig met SO3 en vind hem geweldig =)
Najah, ieder zn games zullen we maar zeggen, ik vind hem top :)


Dat is natuurlijk waar, maar ik ben van de oude stempel en ben beter gewend...
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
R-Type

Post by R-Type » Mon Oct 10, 2005 21:31

Ja zoals ik al zei het Ps2 aanbod valt best wel tegen als je de Ps1 gewend bent.

Als ik afwegingen maak dan;

FF7/8/9 > FFX/X2
Xenogears > Xenosaga
Suikoden 1+2 >Suikoden 3+4
Wild arms 1 > Wild Arms 3
Breath of Fire 3 > Dragon Quarter
Star Ocean 2nd > Star Ocean 3
Front Mission 3 > Front Mission 4

Is er wel een ps2 RPG die beter is dan zijn ps1 voorganger??
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Mon Oct 10, 2005 21:52

Ja, Unlimited Saga.

Maar ff serieus nu, volgens mij niet. Het is helaas niet anders.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
Post Reply