Xbox 360 HD DVD

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Blackdragon

Post by Blackdragon » Sun Jan 06, 2008 21:16

Ik zag het al wat aankomen, helaas. Zelf heb ik wel een kleine voorkeur naar HD DVD, maar vind de strijd zeker nog niet gestreden.
User avatar
Rano
Active Level:
Active Level:
Posts: 588
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:33

Post by Rano » Mon Jan 07, 2008 09:50

Ken wrote:Ik zou het zeer jammer vinden als HD DVD echt compleet verdwijnt, maar het is onafwendbaar. Wat nu als de Xbox 360 standaard een HD DVD Speler zou hebben gehad...?

HD DVD heeft ook mijn voorkeur. Heb echt het gevoel bij deze 'war' dat HD DVD de met hand gemaakte kast is en de Blu Ray die van Ikea. Ikea wint...

Hier wil ik toch wel even op reageren. Want Blu-Ray is technisch gezien superieur aan HD-DVD.

Ten eerste is bij Blu-Ray de opslagcapaciteit per laag een stuk hoger, 25GB tegenover 15GB. Blu-Ray heeft bij Dolby Digital en DTS-HD High Resolution een hogere bitrate dan HD-DVD. Sowieso haalt Blu-Ray een hogere bitsnelheid in het algemeen (+47% gem.). Daarnaast heeft Blu-Ray meer beveiligingsopties ten opzichte van HD-DVD. En dat is interessant voor de filmmaatschappijen. Tot slot heeft Blu-Ray een dikkere kraslaag dan (HD)-DVD.

Nadelen van Blu-Ray: duurder (tijdkwestie), lastiger te kopiëren door de consument, lagere bitrate met Dolby Digital Plus en meerdere regio's (met films).

Maar als je de vergelijking Ikea vs. Handgemaakt wilt toepassen op de formaten is Blu-Ray de handgemaakte kast en HD-DVD de Ikeakast.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Mon Jan 07, 2008 15:34

Er staat bij 'gevoel', de specificaties kunnen me gestolen worden.
Het imago van blu-ray t.o.v. HD DVD is 'cheaper', begrijp je dan wat ik bedoel?
User avatar
Rano
Active Level:
Active Level:
Posts: 588
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:33

Post by Rano » Mon Jan 07, 2008 15:43

Ken wrote:Er staat bij 'gevoel', de specificaties kunnen me gestolen worden.
Het imago van blu-ray t.o.v. HD DVD is 'cheaper', begrijp je dan wat ik bedoel?

Aha, goedkoop uitziende peperdure kasten :P
R-Type

Post by R-Type » Mon Jan 07, 2008 19:44

Blue Ray zat de eerste jaren nog met crappy MPEG codecs, pas later hebben ze de superieure VC-1 codec van HD-DVD ook gebruikt. Die codecs zijn zelfs van Microsoft geloof ik.
User avatar
Rano
Active Level:
Active Level:
Posts: 588
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:33

Post by Rano » Tue Jan 08, 2008 11:31

'Paramount laat in navolging van Warner hd-dvd vallen'
Door Arie Jan Stapel, dinsdag 8 januari 2008 10:16, views: 4.664

Het lijkt er op dat filmmaatschappij Paramount zijn films voortaan niet meer op hd-dvd te zal uitbrengen, maar op blu-ray. Hierdoor zal de overgrote meerderheid van de Hollywoodfilms voortaan op blu-ray verschijnen.

Afgelopen zomer had Paramount aangekondigd te kiezen voor hd-dvd, naar verluidt tegen betaling van 50 miljoen dollar. Het contract dat hiervoor werd afgesloten schijnt echter een clausule te bevatten die Paramount toestaat over te gaan op blu-ray, indien Warner Bros. dat ook zou doen. Warner heeft vorige week gekozen voor blu-ray en Paramount zou dat nu ook kunnen doen.

Als ook Paramount toetreedt tot het blu-ray-kamp, is Universal de enige grote filmmaatschappij die nog vasthoudt aan hd-dvd. Volgens veel analisten is dat onvoldoende om het formaat te redden. Overigens zijn de verkoopcijfers van de nieuwe generatie schijfjes nog altijd betrekkelijk gering. In 2007 werden er van hd-dvd en blu-ray tezamen 14,2 miljoen stuks verkocht, terwijl er 2,4 miljard dvd's over de toonbank gingen. (bron: tweakers.net)
R-Type

Post by R-Type » Tue Jan 08, 2008 21:58

Ik wist het, ik zei het nog tegen iemand. Van die clausule.

Want HD-DVD was zowiezo een risk move en die 50 miljoen niet waard als het vroegtijdig zou sterven. Ik dacht dus al dat Paramount er wel onderuit zou kunnen als de verdeling echt zwaar in het voordeel van BR was.

Ik neem dit gerucht dan ook als waarheid aan. Niemand blijft nu nog, het is business.
Post Reply