De hype lijkt over voordat deze begonnen is

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
Ken
Active Level:
Active Level:

De hype lijkt over voordat deze begonnen is

Post by Ken » Thu Feb 15, 2007 04:27

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de hele hype voor de PlayStation3 op een dieptepunt ligt en de hype van de Wii allang weer is overgevlogen. Lachende derde is Microsoft die dit jaar zijn opmars zal gaan voortzetten.

Nintendo komt met een tweede generatie games die alleen aanspreken bij de inmiddels bereikte groep, Sony komt met een paar system sellers en Microsoft brengt topgames op een fatsoenlijke manier online en heeft Halo 3 om het jaar succesvol af te sluiten.

Jullie ideeen over de komende maanden wat betreft next gen materiaal!?
DAY
Active Level:
Active Level:

Post by DAY » Thu Feb 15, 2007 09:32

Komt ook deels doordat alles uitgesteld en slecht verkrijgbaar is. Bij lauch overwoog ik om de Wii aan te schaffen, maar toen ik 8 dec de MM binnenstapte vertelden ze doodleuk dat ze al 2 dagen geleden alles verkocht hadden. En nog steeds is die Wii slecht beschikbaar dit alles heeft mijn enthousiasme danig getemperd. Zal imo ook voor de ps3 gelden.
Keep on Dreaming
RoOd
Active Level:
Active Level:

Post by RoOd » Thu Feb 15, 2007 11:09

iedereen is helemaal gek gemaakt met consoles die er niet zijn of waar je 12 uur voor in de rij moet staan.
Zodra iemand de keus heeft gemaakt een hoop geld uit te geven aan een console en die is er niet zullen ze het geld toch uit willen geven.
Veel mensen zal het niet uitmaken dat ze geen wii kunnen krijgen, dan maar een xbox.
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Thu Feb 15, 2007 11:19

Erg veel mensen die op de playstation 3 hebben gewacht destijds, zijn na de aankondigingen van de verlate release alsnog over gegaan tot het aanschaffen van een xbox360. Een playstation 3 ernaast is alleen voor de die-hards weggelegd, maar ik ben toch benieuwd of Sony goed gaat verkopen. Wel moet gezegd worden, ik heb de xbox360 en playstation 3 naast elkaar zien staan: de playstation 3 is dan toch wel een museumstuk vergeleken bij dat stuk witte plastic van een xbox. Maar ja inmiddels weten we it's all about the marketing.
d
Active Level:
Active Level:

Post by d » Thu Feb 15, 2007 13:11

Maken jullie je maar geen zorgen over de PS3.
Die gaat het echt wel winnen.
Pas over 4 jaar ofzo komen er misschien pas weer nieuwe consoles.
Sony en Microsoft zijn echt veel geld kwijt met deze nieuwe generatie.
Misschien dat Nintendo nog wel als eerste komt met een nieuwe console.
Of trekt Sega de bokshandschoenen aan?
Ik vind de PS3 zelf overigens heel erg lelijk. zo bol. De afwerking is wel mooi.
PS3 heeft blu ray ingebouwd, klaar!
360 heb je een aparte externe hd dvd speler, ziet er echt heel erg nep uit.
Nintendo heeft zjn eigen nintendo fanboys.
Fonzi

Post by Fonzi » Thu Feb 15, 2007 15:27

Ik ben te oud, te cynisch en veel te lang bezig met gamen om nog door de hype beïnvloed te worden. Als buitenstaander vond ik de hype best wel meevallen. Laat die PR mensen maar hun werk doen, ik weet wel beter.

Dit gezegd zijnde, ik denk dat we minder exclusieve titels gaan zien (360 en PS3) door de hoge ontwikkelingskosten. Iets meer westerse exclusiviteit op de 360 mss maar daartegenover iets meer japanse exclusieven voor de PS3. De Wii situeert zich zowiezo elders gezien de totaal andere besturing van de games en zal daarom meer gameplay exclusief zijn.

Voor de rest denk ik dat er genoeg plaats is op de markt voor 3 consoles, dus ze zullen het allemaal zeker niet slecht doen, mits duidelijke regionale verschillen.

Wat games betreft verwacht ik niets anders dan de afgelopen jaren maar dat is niet slecht: we hebben nog nooit zoveel keuze gehad.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Thu Feb 15, 2007 16:15

Het grote verschil met de PS2 is dat het Westen nog niet klaar is voor Blu Ray en HD DVD. Toen de PS2 uitkwam was het verschil tussen VHS en DVD zo groot dat het gewoon een goede deal was. Blu Ray en HD DVD gaat nog minimaal 1,5-2 jaar duren voordat het ook maar enigszins vanzelfsprekend is dat iemand het heeft. Daar zal Sony in die periode in ieder geval niet eens zoveel voordeel uit halen, precies de tijd die Microsoft nodig heeft om bij te kunnen blijven. In the long run zal Sony wel zegevieren, maar de grote winnaar blijft Microsoft (moreel).
R-Type

Post by R-Type » Thu Feb 15, 2007 17:41

Sony hangt af van BR's succes. MS niet van HD-DVD. Die Add on voor de 360 is een leuke gimmick (hij is ook region free), maar als dat flopt dan is de 360 niet kopje onder. Je hebt gewoon de keuze: als je wilt gamen kun je in principe voor onder de 300 euro een 360 halen. Die add-on is optioneel, voor de liefhebber.

Opzich is BR in de Ps3 geen probleem, omdat je een console voornamelijk voor games koopt. Maar BR maakt alles wel een stuk duurder, en ik vind dat een game console gewoon geen 600 waard is. Voor bijna de helft heb je een 360, die qua games hetzelfde neerzet. Je merkt gewoon dat de consument zich eindelijk realiseert dat er meer is dan Sony.

Nintendo heeft iets nieuws, voor een redelijke prijs. Door de nieuwigheid zijn die goede verkoopcijfers wel logisch, maar het lijkt me toch dat zo'n Wii naar een paar maanden zijn tijd wel heeft gehad. Wel is het zo dat consumenten een Wii + 360 misschien aantrekkelijker vinden dan een Ps3, terwijl het op dezelfde prijs neerkomt. Dit bevoorrecht zowel MS als Nintendo.

Ik denk dat Nintendo in Japan wint, door de DS en Wii. Japan's gamesindustrie ligt zowiezo op zijn gat. Ze zijn de casual consoles kennelijk beu. MS pakt denk ik Europa en Amerika, door die headstart en de prijs die ver onder de Ps3 prijs ligt. Die headstart is namelijk niet meer te overbruggen, want Sony's console gaat geen cijfers neerzetten die de 360 outsellen met 4 op 1. De 3 GTA's staan in de top 4 van Ps2 sales, en die is dus niet meer (timed) exclusive. De andere topsellers waren MGS2, KH en GT3, maar die opvolgers van deze games deden het bij lange na niet zo goed meer. Ze moeten dus met echt nieuwe series komen, zowiezo lopen die series al sinds de Ps1.. dus zijn ze ouder dan MS's gevestigde series.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Mon Feb 19, 2007 00:35

Fonzi wrote:Wat games betreft verwacht ik niets anders dan de afgelopen jaren maar dat is niet slecht: we hebben nog nooit zoveel keuze gehad.

De markt wordt anders overspoeld met middelmatige titels die mij niet langer dan 1 a 2 speelsessies weten te boeien. Of word ik misschien ook te oud .... ? Waarom zou een bedrijf als Capcom, Konami, SEGA etc. maar 1 of 2 topgames per jaar kunnen uitbrengen? Daar zit veel meer rek in. Schaf al die kutgames nou eens af.

Op de PlayStation2 zijn letterlijk duizenden titels te verkrijgen. Hou daar nou eens op. Breng gewoon een paar goede titels uit, waarmee je fatsoenlijk voor de dag kan komen. Stel eisen aan titels waar een filmlicensie aan zit en zorg eens voor wat kritischere speltesters in je studio. Het is allemaal ondermaats wat ik in 2006 heb gezien en ik vrees voor 2007 hetzelfde.

Halo 3, MGS 4, een nieuwe Winning Eleven, DMC 4, veel aanbod maar weinig vernieuwends. En zeg nou niet dat de Wii vernieuwend is want het heeft niets met gamen te maken en de 'nieuwigheid' is er wel vanaf.

Kom eens met wat echt cools, iets wat je ballen laat trillen en je dagen in het huis houdt. Games als de eerste Onimusha, ShenMue, games die je echt bij je taas pakten en weigerden los te laten.
R-Type

Post by R-Type » Mon Feb 19, 2007 16:50

Van Sony word ik na verloop van tijd altijd misselijk. Je kent dat wel 'onze consoles gaan 10 jaar mee'. In de laatste 4 of 5 van die 10 jaren, hebben de goede developers de console al geloost en is 95% van de nieuwe titels dikke B-zooi. Even een kijkje op nedgame.nl: air ranger rescue, Babe, Ben Hur.. en nog 100 anderen. Wie koopt die shit eigenlijk? Dit was op het einde met de Ps1 ook zo, al die vage troep van 15 gulden vloog maar de winkels binnen. Het is duidelijk dat Sony na een aantal jaren absoluut geen eisen meer stelt, en maar rommel laat uitbrengen zodat ze kunnen zeggen 'wij supporten onze oude consoles langer'. En de concurrentie maar afkraken omdat zij een console na 4 jaar killen, omdat zij niet met die zooi komen.

Ik vind ook dat ze die shit moeten dumpen, liever een goed en georganiseerd aanbod.

Let maar op, in 2011/12 heeft ook de Ps3 een stortvloed van die rotzooi.
Fonzi

Post by Fonzi » Thu Feb 22, 2007 10:01

Kijk, ik speel nog steeds graag games. Er komen elk jaar wel altijd een paar leuke titels uit waar ik me goed mee kan amuseren. Plus, ik kijk toch steeds uit naar enkele leuke titels. Ik kan me niet voorstellen dat er periodes zijn waar ik helemaal niet uitkijk naar één of andere titel. Ik bekijk mijn hobby graag positief zonder mijn kritische blik op de gamesindustrie en games in het algemeen te verliezen.

Al die suffe games, koop ze gewoonweg niet. Mijn collectie is dan ook niet zo groot. Je kan trouwens ook niet verwachten dat er enkel vernieuwende pareltjes worden uitgebracht. Maar die enkele die wel uitkomen, heb ik toch maar in m'n collectie.
Whitevillage

Post by Whitevillage » Thu Feb 22, 2007 19:43

Al die suffe games, koop ze gewoonweg niet. Mijn collectie is dan ook niet zo groot. Je kan trouwens ook niet verwachten dat er enkel vernieuwende pareltjes worden uitgebracht. Maar die enkele die wel uitkomen, heb ik toch maar in m'n collectie.

Dit klopt, al vind ik het nog jammer dat de PS2 90% bagger is in mijn ogen. Er mag heus wel kritisch naar gekeken worden.

Wie koopt die shit eigenlijk?

Ouders die eindelijk een afgedankte en goedkope PS2 hebben en daar voor games willen die zo goedkoop mogelijk zijn zolang hun kroost er maar mee zoet is. :P

Kom eens met wat echt cools, iets wat je ballen laat trillen en je dagen in het huis houdt. Games als de eerste Onimusha, ShenMue, games die je echt bij je taas pakten en weigerden los te laten.

Mee eens, maar goed er zijn teveel anderen (consumenten) die je tegenspreken en das de kern van het probleem. Men gamed vaak met de reden van 'Och tis maar vermaak' en das best, maar ik kan er echt niet tegen dat mensen zulke lage eisen kunnen stellen...
Kenshiro
Active Level:
Active Level:

Post by Kenshiro » Fri Feb 23, 2007 22:17

Ben het helemaal eens met een stelling die ik vaak lees "gameplay over graphics" En voor mij betreft heeft dat 2 kanten, want je de graphics zijn voor de beleving, en de gameplay voor de spanning, dat een game je pakt, maar kunnen ook niet zonder elkaar, beide elementen hebben elkaar nodig....

Ik ben heel benieuwd of Sony succes zal hebben met de ps3, ik vind die hype er om heen echt crap!!! Uren in de rij staan zal ik nooit doen voor een console, wacht altijd eerst af tot na de launch, dan komt meestal de 1ste golf games aan die zowel middelmatig als killers zijn. Wat de middelmatigheid betreft, tja is aan ene kant ook wel weer jammer dat gamen zo mainstream is geworden, Jan Steen en de kids hebben het fenomeen ontdekt en wordt het voor bedrijven aantrekkelijk om veilig te zitten want hoe groter de groep is die je game koopt, des te meer winst maak je. Gaan vader en de kids voor simpele games met dito graphics dan wordt dat meer gemaakt, en raken ze ook door alle sequels van klassiekers hun inspiratie kwijt (uitzonderingen daar gelaten). Lijkt soms wel alsof of veel developers minder moeite willen doen om echt goeie solide games te maken, want ja als we het middelmatig en vooral fun houden dan ehm kopen heel veel gezinnen het en niet alleen de die-hard/hardcore gamers (als we dat meuk uberhaupt willen kopen) Waar het meest vraag naar is, wordt aangeboden, it's simple as that. En ik denk soms met weemoed te terug aan Ninja Gaiden op de x-box, River Raid op de Atari 2600 en Mario Bros op de NES (the list is too long :D )

Maar mijn ideeën voor de komende maanden...... Sony zal wel succes hebben maar zal wel kritiek over zich heen krijgen van mensen die de hype achteraf onterecht vinden of de titels niet aanslaan in Europa. Nintendo zal met z'n Wii wel de meeste succes boeken van de 2 nieuwe next-gen consoles t.o.v. van Sony. Ome Bill met z'n green box zal enkele goeie titels uitbrengen en verder door gaan met z'n x-box offensief. En ik wacht rustig af, en speel ook nog menig spel op m'n PC als ik even geen zin heb in console-games
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sat Feb 24, 2007 02:57

Welkom op het forum Kenshiro, vergeet niet jezelf even voor te stellen in offtopic!

Je brengt pc gaming naar voren, iets waar ik nooit aan ben begonnen en ook totaal niet volg. Wat is er voor de pc te krijgen dit jaar wat een console op non actief zou moeten gaan stellen dan?
Kenshiro
Active Level:
Active Level:

Post by Kenshiro » Sat Feb 24, 2007 09:02

Nou ja, ik denk dat de PC als platform altijd voor de media er een beetje bij hangt, gezien de hype van alle console die uitkomen en uitkwamen. Maar denk dat juist de PC wel als platform een paar keer voor een verandering binnen een aantal genres heeft gezorgd, kijk maar naar Doom, Command & Conquer, Half-Life 2. Enigste nadeel is dat qua hardware het onwijs hard gaat, dus het kan een dure hobby zijn als je echt bij wil blijven en het snelste van het snelste in je pc wil steken....

Vorig jaar was de X-box 360 qua grafische gedeelte nog superieur aan de pc, maar sinds de lancering van Geforce 8800 is de pc op grafisch vlak weer verder (plus het feit dat Gears of War dit jaar voor PC uitkomt hét bewijs dat de pc de 360 heeft ingehaald want geloof me met een Geforce 8 en 2 Gb intern geheugen én Quad Core Pentium cpu blaas een pc de 360 eruit, en deze zomer komt er nog een snellere kaart van zowel Nvidia als ATI). Plus het feit dat Dual-Core processors steeds meer gemeengoed worden in een systeem.

Maar ja ligt maar net aan wat je eisen zijn t.o.v. games spelen op je pc, hoeveel geef je uit aan eye-candy. Wat dat betreft blijft een console handig, game erin een gaan!!! Geen gezeur met lage frames vanwege gebrek aan intern geheugen. Dus ja console zullen altijd een streepje voor hebben op de pc op dat vlak.
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Sat Feb 24, 2007 10:46

De 360 zit nog niet aan zijn grafische top volgens mij. Ik geloof niet dat er al 1 developer is al alle drie de processors voor de volle 100% heeft benut. Dus was dat betreft zal er nog wel wat rek zitten in de 360.
R-Type

Post by R-Type » Sat Feb 24, 2007 11:57

Dat wel maar de PC is al wel weer verder (ook verder dan de Ps3 die hier nog niet eens uit is), oa dankzij de DX10 technologie en compatible kaarten. Maar goed: daar betaal je dan ook een slordige 1000 euro of meer voor.

Consoles moeten het hebben van de plug en play, en het gemak van leunstoel gamen. Op PC worden dan wel eens typische console titels als DMC en RE4 gereleased maar het voelt daarop gewoon niet lekker aan. Er is ook bijna geen PC gamer die dat koopt. Terwijl je merkt dat de typische PC games op console wel steeds beter verkopen, zoals het gros aan FPS, maar ook MMORPG als FFXI en RTS als LotR.

Ook vind ik doordat PC een open markt is, dat er absoluut geen voldoening in het kopen van een originele game zit. Een random game kost na een paar maanden 10 euro, en wordt gereleased onder een stuk of 20 labels. Vind ik persoonlijk niets aan om voor te collecten.
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Sat Feb 24, 2007 12:40

Ow zijn er al pc's met meer dan 9 processors dan? Want als ik iets niet bijhoud dan is het de pc shite wel ;)
Kenshiro
Active Level:
Active Level:

Post by Kenshiro » Sat Feb 24, 2007 19:06

Whahaha, nee geen 9 cpu's maar wel 4 cpu's. En da's het voordeel van de Ps3, de processors daarin zijn single purpose cpu's, terwijl een cpu in een pc meerdere taken moet verwerken van verschillende orde. Ben trouwens benieuwd hoe dat zit met de warmte afvoer van de Ps3, gezien Intel geeneens een single-core cpu over de 4 Ghz kan tillen zonder oververhitting. Daarom nu dus dual-core en quad-core's cpu's die samenwerken :wink:

Wat pc games betreft, idd Onimusha 3 en DMC e.d. spelen niet lekker op de pc, Heeft met gevoel te maken, is een typische console game en voelt anders op een pc. Maar ja een FPS is voor menig gamer veel beter te spelen op een pc (muis en keyboard) vanwege de veel snellere aim, en in te stellen naar eigen wens. Nu ik toch over oververhitting bij de PS3 heb, vriend van mij vertelde net dat z'n 3 weken oude x-box 360 meerdere malen is gecrashed, bij Microsoft vertelde ze door oververhitting......
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Sat Feb 24, 2007 20:26

Ow het zijn er 'slechts' 8 cpu's ipv 9 mah bad ;)
Maaruh het kreng wordt best wel warm hoor. Alleen niet zo dat de casing smelt.
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Mon Feb 26, 2007 18:10

Post Reply