We hebben de billboards gezien, zaten door de commercials. We hebben op de banners geklikt en proberen de spam uit onze mail te houden, alleen om in de mac geen muziek maar reclames te zien op die grote plasma TVs. We zagen onze favoriete producten in films en series en er lijkt geen ontkomen meer aan... Reclame heeft ons van de straten en winkels toch weten te bereiken door middel van TV en internet. Sommige grappig, sommige ontzettend irritant. Maar dit zijn dan ook de plaatsen waar je adverteert en er valt flink wat geld te verdienen. Letten we er eigenlijk wel op? Al die zooi die je op die posters ziet? Is het irritant of handig? Kwou er al tijdje geleden topic over openen, maar stel ik 't niet meer uit...
Ingame adverteren..........
Het moge duidelijk zijn dat het de reclame wereld is opgevallen dat het een perfecte manier zou zijn om een 'nieuw' grote doelgroep te bereiken. "Anarchy Online" (mmorpg) biedt al enige tijd een gratis versie van zichzelf aan, enige nadeel is dat je ingame advertenties van allerlei bedrijven en producten ziet. In principe slimme manier om zichzelf te financieren en steeds meer bedrijven proberen hun 'piece of the pie' mee te pikken... Ik was er niet zo van bewust maar blijkbaar is "Second Life" ook razend populair aan 't worden. Stond al paar keer een artikel over op cnn money vanwege de realistische economie die het spel weet te bieden... In Nederland schijnt het een grote hit te zijn, maar ken zelf niemand die 't speelt... Wel is het zo dat er met echt geld wordt omgegaan en steeds meer grote bedrijven proberen mee te pikken erin (Sony, Nissan, Toyota).
Komen blijkbaar toch steeds meer bedrijfjes die dit proberen aan te bieden aan bedrijven... Zo zagen we niet zo heel lang geleden EA met BF2142 nog vol in het spot licht vanwege spyware die de regio van de speler doorgeeft. Hierdoor kon dat internet bedrijf bepalen welke reclame gepast was... In principe geen slecht idee imo. Hoeven wij geen vage scheer apparaten in 't Chinees, en de Chinezen geen advertenties in 't Frans. Ofzo? Het werd iig niet al te vrolijk opgevangen aangezien men geen spyware lust. En terecht natuurlijk.
Hoe gaat het dan verder? Onvermijdelijk gaan we Coca Cola billboards tegenkomen uiteindelijk... Is dat dan lastig? Sommige mensen schijnen het irritant te vinden om reclame tegen te komen. Ik vind het zelf toch weer iets realistisch toevoegen, mits de game het toelaat. Maar tot hoever kunnen we gaan? Ik zie makkelijk al die shit in de sims vervangen worden door echte merken en billboards met echte producten in een game als Gears of War. Hopelijk subtiel verwerkt. Zou ik niet erg vinden. Wat ik wel ontzettend naar zou vinden is als het er gewoon niet thuis hoort... Ryu die met een Nokia belt... Of in een fantasy game een Opel Astra reclame.
Zou je het erg vinden om posters in Quake x tegen te komen met New York Pizza of Dominos? Of dat het in een game als GTA mogelijk wordt er ook daadwerkelijk iets te bestellen, is alsnog reclame.
Hoe denken jullie over ingame advertising?
Reclame reclame
Er is een verschil tussen sluikreclame en reclame die zo opvalt dat het meer afstoot dan goed doet. Als je bijvoorbeeld in een tv serie iemand wel heel erg duidelijk een blikje cola ziet drinken met het logo precies in beeld, kan dat eerder afstoten dan dat iemand in die serie een blikje cola haalt uit een Cola machine. Dan wordt het voor de kijker aannemelijker dat je cola uit een apparaat van die kleur, dus dat merk te halen. Hoe meer reclame in games hoe beter, omdat dit de kosten behoorlijk kan drukken en het de kwaliteit alleen maar ten goede kan komen. Nou is een Cola billboard in GTA iets beter te verwerken dan een cola drinkende Master Chief natuurlijk.
Als ik een bedrijf zou zijn, lijkt het mij een goed idee. Vooral voor games als GTA waarin iedereen de pimp uit wil hangen en daardoor zeer beinvloedbaar zijn, kan het goed werken.
Voor mijzelf maakt het niet zoveel uit, want wanneer ik game let ik toch niet echt vaak op die dingen en echte reklame stoot mij meer af dan dat het mij echt aanzet tot kopen.
Voor mijzelf maakt het niet zoveel uit, want wanneer ik game let ik toch niet echt vaak op die dingen en echte reklame stoot mij meer af dan dat het mij echt aanzet tot kopen.
Keep on Dreaming