De Retron 5!
De vraag is nu… is hij het wachten waard?
Aangezien Gamesack al een zeer complete review van de Retron 5 heeft gemaakt, raad ik je aan deze episode te kijken voordat je verder leest. In mijn review zal ik er meerdere malen naar terug verwijzen.
https://www.youtube.com/watch?v=Y13r4LCbARw
Filmpje gezien?
Mooi, dan nu mijn ervaringen met de Europese release.
Er zijn 2 versies van de Retron 5, ik heb voor de Zwart/paarse gekozen.

De retron wordt geleverd met het volgende:

Op de achterkant vinden we plek voor: SD-card / HDMI / Reset / Mini USB / AC jack

Er zijn een paar dingen die me opvallen bij mijn (europese) Retron 5:
- De deathgrip waar over wordt gesproken lijkt minder te zijn.
- Er zijn rubber dopjes over de controller poorten geplaatst, wel zo netjes vind ik


- De powerbutton hoef je niet meer zolang in te houden, zoals in het filmpje te zien is.
- De Reset button zit nu achter een stickertje (ook in de handleiding wordt gewaarschuwd om echt niet aan de reset knop te zitten.)
- De SD-kaart steekt nog steeds zo uit, had het wat netter gevonden als hij er helemaal in kon.

De controller

De controller kan ik kort over zijn: Waarom zou je een soort analoog pookje alá Neo Geo Pocket op een controller zetten als alle systemen die de Retron5 afspeelt een D-pad hebben? Ook de schouderknoppen zijn moeilijk te bedienen. Je moet je vingers echt krom houden om ze goed te kunnen gebruiken. De controller communiceert via bluetooth en dat lijkt prima te werken. Ik zeg lijkt, omdat ik snel gestopt ben met het spelen met deze controller.
De controller heeft een ingebouwde accu en kan op deze manier worden opgeladen:

Voordat….
Voordat ik met met de RETRON aan de slag ging, heb ik de volgende 2 dingen gedaan:
De Firmware geüpdate; dit ging vrij makkelijk door de instructies in de handleiding te volgen. Alleen is het niet duidelijk waar je de firmware op de site kunt downloaden. Beetje raar Hyperkin..
Vervolgens heb ik de Cheatdatabase gedownload. Dit is een fluitje van een cent. Snap ook niet zo goed waar ze het over hebben bij Gamesack. Je hoeft geen ellelange GameGenie codes meer in toetsen. Gewoon de codes aanzetten en de game starten.
Wat mij opviel met het navigeren door de menu’s heen was dat de ‘back’ en ‘accept’-buttons gelabeld zijn met A & B. Dus als je een Snes controller gebruikt dan is A ook button A, en B button B. maar bij de Megadrive controller is de A ook button A en Button B is B. Klinkt logisch, maar het voelt onlogisch als je door de menu’s navigeert. (Dit kan overigens ook anders worden ge'mapt')
Choose your Favorite….Controller

De ‘classic’ controllers zijn allemaal te gebruiken voor het besturen van het menu. Ook kunnen alle controllers bij elk spel gebruiken worden. Eindelijk kon ik Killer Instinct op de Snes met mijn Megadrive controller spelen! Dit betekent ook dat speler 1 met een megadrive-controller kan spelen, terwijl speler 2 een Snes-controller gebruikt. Per ‘console’ kun je een profiel aanmaken en kun je de buttons mappen naar elke button op je controller. Het is even puzzelen hoe de profielen werken, maar daarna is het een fluitje van een cent.
‘Plug me in and turn me on…’
Er kan maximaal één cartridge per keer in, stop je er nog één bij dan krijg je een foutmelding om hem te verwijderen. Vervolgens ‘dumpt’ je Retron5 de cartridge en kopieert hij je eventuele savegames (Dit kun je aan of uit zetten, maar de Retron moet je save files ook ‘dumpen’ wil je ze kunnen gebruiken).
Tijdens dit proces zie je loading staan en knipperen de 5 lampjes voor op het systeem.

Zoals op de foto te zien is herkent hij mijn Pal Cartridge van Dynamite Headdy prima

In dit menu heb je de volgende opties
Play – gamen maar!
Game menu - (kom ik later op terug)
Settings - (Kom ik later op terug)
Power off - spreekt voor zich.
Game menu:

In het game menu kun je
Game specific setting: Eventuele patches voor spellen in laden
Cheats: Cheats aan en uit zetten

Cheats werken prima, geen gedoe meer met codes intoetsen. Alleen zijn sommige codes alleen voor de Amerikaanse releases, zet je ze aan de bij PAL variant dan werkt het niet altijd even goed. Ook weet ik dat bij de Game Genie een limiet was van 5 codes tegelijkertijd. Op de Retron kun je er meer tegelijkertijd aanzetten, maar dit werkte niet altijd even goed.
Copy Save to Retron & Copy Save to cart:
Hier is volgens mij al veel gepatched na de release van de nieuwe firmware. Zo lijkt alles goed te werken met het kopiëren van en naar de Retron. [Theoretisch gezien, zou je de save game op de retron5 kunnen zetten, batterij kunnen vervangen en de save weer terug zetten op je originele cartridge. Zo zou je toch je oude savegames kunnen behouden!]
Settings menu:
Hier vind je opties voor
Video: Hier kun je de verschillende filters instellen. Ook ik heb ze, net als Joe, liever uit staan. Ook heb ik Force Original Resolution aanstaan. Daarnaast zijn er nog opties om games op 50/60hz af te spellen of het de Retron zelf te laten detecteren. Je kunt ook scanlines aan te zetten, maar ik heb begrepen dat dit geen ‘echte’ scanlines zijn. Het zijn meer een soort vaste scanlines, die de Retron maakt en niet afhankelijk van de game zijn.
Audio: Sound enhancement, bass/treble boost etc.
Dat Sound enhancement had voor mij geen wauw-factor. Bij de Megadrive-spellen kreeg ik hetzelfde tunnel-idee als Joe. Dus dit staat voor mij allemaal ook uit en dat is meer dan prima!
Controllers: Map hier je buttons naar welke controller dan ook.
System: firmware update, SD card verkenner etc..
Goed dan het spelen van de games zelf, daar gaat het tenslotte om:
De Test opzet:
Mijn (voornamelijk) NTSC Snes spellen + NES spellen en een paar Game boy spellen:

Mijn doos met dubbele Megadrive spellen:

SNES
Alle SNES Spellen die ik heb getest werkten prima. Ook het PAL spel PLOK (de enige die ik even heb), werkte prima. [Op mijn Retron 3 kreeg ik geen PAL SNES spellen aan de praat, al zeiden ze wel dat dit zou moeten kunnen.] De beeldkwaliteit en geluidskwaliteit zijn zeker prima te noemen!
Zover ik kan zien/horen spelen de spelen exact zoals het op een SNES met RGB op een HD-tv zou zijn.
Als je tijdens het spelen op Down+Start druk (of Home op de retron controller), dan krijg je het volgende menu om o.a. screenshots te nemen en om save states te maken.

Sega Megadrive/Genesis:
Nou komen we op mijn vakgebied. Met alleen al meer dan een 75% CIB PAL collectie [Dan reken in de Jap/Genesis collectie even niet meer ;P], mag ik wel zeggen dat ik deze spellen in hart en nieren ken.
Opvallend is dat games die op de Megadrive niet goed werkten met een 6-button controller (zoals Golden Axe 2 en King of the Monsters), op de retron prima werken met de 6-button controller.
Wat wel raar is, is dat mijn 3-rd party controller [de Rhino-pad] het de ene keer wel goed doet en soms ook niet. Op één of andere manier lijkt het net of er een button vast blijft hangen. Om zeker te weten dat het niet aan die controller lag, heb ik verschillende andere geprobeerd (ook spiksplinternieuwe Rhino-pads, Want laat ik daar nou net wat dozen van hebben liggen :S.) Dan ging het weer een tijdje goed en dan begon hij weer. De originele 6-button controller van Sega lijkt dit probleem niet te hebben…..
De muziek van de spellen komt zeer dicht in de buurt van de originele spellen. Alleen lijkt de volume afstelling tussen een aantal sample-layers in de muziek soms niet goed te zijn afgesteld, waardoor de muziek anders lijkt te klinken. Vaak klinkt een layer dan harder dan hij oorspronkelijk zou moeten. Gelukkig heeft de Retron geen last van die harde ‘pieptoon, zoals bij (vroegere) emulators. Om het iets duidelijker te maken, luister maar naar die filmpje vanaf 0:26 begint het.
https://www.youtube.com/watch?v=rMRgnqcb1HQ
Dus niet 100% goede muziek, maar wel het dichtste in de buurt tot nu toe!
Master system
Werkt! Ook zo:

GBA/GBC/GB:
Deze slot lijkt het meest gevoelig te zijn, ik heb die paar Gameboy cartridges echt even goed moeten schoonmaken met PCB-cleaner voordat ze goed werkten. Dat terwijl ze in mijn Gameboy gewoon prima werkten.
De 2 Mario games en de Smurfen werkten prima. Robocop starten wel gewoon maar naar het titelscherm gaat hij niet verder dan het introductiescherm van stage 1. De muziek blijft wel gewoon doorspelen…..
‘Robocopy?’

NES:
Werkt helemaal prima. Niks op aan te merken.
Omdat de retron 5 de spellen van te voren inlaad, vind ik dat hij wel erg gevoelig kan zijn voor eventuele ‘slechtere’ contactpunten op de cartridges. Dit mocht nog wel een resulteren in het volgende scherm:

Dus goed cleanen die PCBtjes.
Dus………….
In de beginfase van de Retron 5, zat er nog een analoge poort op de Retron 5. Deze is er uit gegaan toen besloten werd om volledige digitaal te gaan, zowel in hard- als software.
RGB-scart zal nooit gebeuren op zo’n amerikaans product. Simpelweg omdat de Amerikanen geen TV hebben die RGB-scart zou ondersteunen. Hoogstens zou S-video er op gezet worden. Dus ja: De die-hard-fan mist de analoge aansluitingen. Maar wil die Die-hard-fan sowieso niet het liefst alleen maar gamen op de originele hardware?

Misschien wint hier dan toch het nostalgische gevoel van een cartridge erin stoppen en een snes/megadrive controller in de hand te hebben. Het speelplezier is er niet minder om!