Main update: Succes uit onverwachte hoek

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
Ken
Active Level:
Active Level:

Main update: Succes uit onverwachte hoek

Post by Ken » Thu Jul 27, 2006 19:46

Succes uit onverwachte hoek

De releaselijsten voor consoles en handhelds blijven een wirwar van onbegrijpelijke keuzes. Het wordt steeds duidelijker dat managers in een bepalende positie niet begrijpen waar hun doelgroep op zit te wachten. Het maken van videogames wordt steeds duurder, dus hebben veel bedrijven een afwachtende houding. Niet alleen aan kwantiteit, maar ook aan kwaliteit wordt al jaren ingeleverd. Toonaangevende bedrijven als Capcom en Konami stapelen op kinderlijke wijze fout op fout. Vooral op handheld gebied ziet men te weinig toekomst in een grote release. Vooraf beloofde toppers als Devil May Cry en Metal Gear Solid laten nog steeds op zich wachten. Tel daar bij op dat toppers die wél werden uitgebracht, zoals Pro Evolution Soccer, afgeraffeld en incompleet op mij overkomen. Wanneer wordt er nou eens geïnvesteerd in fatsoenlijke vervolgen, in plaats van al die ports? Van alleen het woord port krijg ik al jeuk. Zorg nou eens voor fatsoenlijke vernieuwing op consoles, zeker voor het bedrag wat een hardwerkende puber moet ophoesten voor middelmatige rommel.

Vooral Sony zelf is natuurlijk lelijk door het ijs gezakt met de PSP, al willen fans en natuurlijk Sony zelf dit niet toegeven. De PSP werd met veel bombarie aangekondigd en de grafische kracht werd met een Gran Turismo trailer ondersteund. Sinds deze aankondiging is weinig tot niets meer van de succesvolle raceserie vernomen. Sinds de launch van de PSP is er nog geen enkel spel in de winkel verschenen die een aanschaf van de hardware kan verantwoorden. In ieder geval niet voor het bedrag waar de PSP nu nog steeds voor in de winkel ligt, met of zonder dode pixels. Nintendo echter timmert vrolijk verder in de kruistocht met de DS Lite. De ooit gestelde doelgroepen worden met Brain Training weggeslagen als de Berlijnse muur.

Nintendo is er echt weer voor iedereen, zoals Shigeru Miyamoto mij een jaar geleden beloofde. Het is best knap wat Nintendo heeft bereikt met de Nintendo DS. Je zou bijna het drama vergeten wat Gamecube heet. Nintendo kan natuurlijk net zo goed de fouten worden verweten waar Sony zojuist een pak voor op de broek kreeg. Toen ik het geweldige New Super Mario Bros had uitgespeeld bleef er maar een vraag door mijn hoofd spoken. ‘Waarom niet op de Gamecube?’ Hetzelfde is te zeggen over Brain Training en Nintendogs. In plaats van deze originele successen werden we getrakteerd op voorspelbare vervolgen op zekerheidjes. Been there, done that! Ik hoop dat de verkoopcijfers van New Super Mario Bros de directie van Nintendo en alle andere bedrijven die ooit 2D games maakten heeft wakker geschud. 2D gaming is verre van dood, het staat juist garant voor verkoopcijfers. Een ideaal product voor welkome afwisseling voor de nieuwe generatie en voor het jeugdsentiment in de oudere generatie gamers.

Waar Sony met de PlayStation2 onaantastbaar blijft, slaat men de plank mis met de PSP. En waar Nintendo als dictator op handheldgebied haar volk in de greep houdt, is de Gamecube een langzame dood gestorven. Als beide kampen zich meer hadden toegelegd op haar zwakke broeder, had men wellicht kunnen zien dat het grote succes meestal komt uit een onvoorspelbare hoek.

Ken
R2-2D
Active Level:
Active Level:

Post by R2-2D » Fri Jul 28, 2006 07:09

Ik heb de psp al een jaar liggen en heb er tot op heden nog geen spel voor gekocht. De eerste zal Damakaimura zijn. De ds daarentegen heb ik net een maandje en heb er meteen 3 spellen voor gekocht : new super mario bros, castlevania en brain age.
En over nieuwe doelgroepen gesproken , mijn schoonmoeder is er helemaal aan verslaafd.
Verder wil ik nog zeggen : 2D will never die !!!!!!!!
Gameholic

Post by Gameholic » Sat Jul 29, 2006 10:07

Toffe kijk op dingen Ken .. is weer even geleden dat ik gepost heb ;) (zit alweer bijna 3 weken in Spanje)

Enfin, Nintendo is idd weer voor iedereen. Als ik hier op vakantie rond kijk zie ik best wel veel mensen met een DS. PSP heb ik zelfs nog niet gespot. Verder was er hier ook een landelijk volleybal toernooi met een heuze Nintendo tent met DS Lites en New Super Mario Bros. Dat geeft maar weer aan dat Nintendo ook in Europa goed aan de weg timmert.

Tevens heb ik Brain Training aan meerdere non-gamers laten spelen (mijn moeder, vader en andere niet gamende vrienden) en dan blijkt maar weer hoe aantrekkelijk een DS voor deze doelgroep is, aangezien mijn moeder nu ook een DS heeft ;) Sudoku puzzles vallen ook erg in de smaak btw... werkt perfect met het touchscreen.

Toch hoop ik nog op een paar toppertjes voor de PSP. Alhoewel die kans steeds kleiner wordt. Ik speel op de dag van vandaag nog steeds Lumines en Outrun op de PSP. Maar het is wel opvallend dat ik nog maar 5 games heb voor de PSP, in vergelijk met 12 games voor de DS.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sun Jul 30, 2006 00:42

Van de week bij Mildoe even Outrun op de PSP gespeeld, leuk voor een rondje maar meer ook niet. Veel te lange laadtijden, na 2 minuten kramp in je klauwen en de graphics waren nou ook niet echt bepaald revolutionair. De PSP zal er bij mij nooit meer inkomen, voornaamste reden zijn echt die laadtijden, kansloos.
Fonzi

Post by Fonzi » Sun Jul 30, 2006 10:12

Ken wrote:Van de week bij Mildoe even Outrun op de PSP gespeeld, leuk voor een rondje maar meer ook niet. Veel te lange laadtijden, na 2 minuten kramp in je klauwen en de graphics waren nou ook niet echt bepaald revolutionair. De PSP zal er bij mij nooit meer inkomen, voornaamste reden zijn echt die laadtijden, kansloos.

Ik vond Outrun op PSP om te huilen. Technisch zag het er allemaal knap uit maar de PSP is ergonomisch zo onhandig, dat ik er krampen van krijg. Bovendien is de framerate soms erg slecht en laat de Ferrari zich niet zo vlot besturen als met een pad in je handen. Om ergonomisch redenen heb ik dan toch nog de PS2 versie moeten kopen (ik wilden toch nog gebruik maken van de link-up feature alhoewel de functie ervan erg beperkt is).
De PSP leek me een ideale handheld om 2D fighters op te spelen maar alweer laat de design van het D-pad te wensen over. Ze hadden beter de 'stick' van de NGPC gepikt ipv van tilt sensors in hun nieuwe PS3 controller te steken. Ultimate Ghost and Goblins is voorlopig het enige spel dat ik ga kopen. Ik wacht ook nog steeds op een goede shmup.
R-Type

Post by R-Type » Thu Aug 10, 2006 20:43

De PSP is een onding. Ik heb het ook al eens op IGF gezegd, maar kreeg wat tomaten over me heen en moest uitleggen dat ik er 1 gehad heb en geen flamer ben.

De PSP heeft totaal niets origineels, niets. Alles is een Ps(2) port. De laadtijden zijn soms om van te huilen, F1 bijvoorbeeld (die had ik laatst in de winkel gespeeld). De Joypad zuigt donkeyballs, Vampire Savior en SFZ3 zijn fantastische games, maar onspeelbaar door dit gesodemieter.

Voor aanvang van beide handhelds dacht ik dat de PSP de DS (buiten Japan) zou verpletteren, het is immers Sony en de DS leek toch vooral een gimmick apparaatje met lelijke graphics waar alleen Japannertjes een stijf plassertje van krijgen. Maar anno 2006 word de PSP in ieder land word de grond in gedrukt, als je het mij vraagt is ie gewoon in Limbo, en volgend jaar dood. UMD films zijn het al.

Ik kwam erachter toen ik SvC op de NGPC en Ninja Gaiden op de GB speelde: Graphics doen er niet toe met handhelds!

Ik zat zelfs te denken aan een DS lite; om Castlevania!
Post Reply