Uit de oude doos...

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Uit de oude doos...

Post by ruderudie » Mon Nov 17, 2008 12:01

Ik vond deze advertentie in een oud magazine en dacht dat het misschien leuk was van dergelijke oude ads een topic te maken. Deze advertentie is van maart 1993, een tijd waarin dit voor mij het meest begeerde was, maar tegelijkertijd het meest onmogelijke om ooit in huis te kunnen halen. Besef dat de gulden toen net zo werd uitgegeven als de euro nu en een SNES bij release (zomer 1992) 150 pond in de UK en $200 in de US kostte (+- 300 gulden).

Image
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Mon Nov 17, 2008 19:08

750 gulden voor Fatal Fury 2, ik zal het nooit meer vergeten....
ZiEk
Active Level:
Active Level:

Post by ZiEk » Mon Nov 17, 2008 20:19

lol, heb je al gebeld naar het nummer ??

ja echt leuk om die zieke prijzen te zien.
Image
R2-2D
Active Level:
Active Level:

Post by R2-2D » Mon Nov 17, 2008 21:50

Ik heb zelf ook nog een paar flyers uit die tijd bewaard. We leuk om weer eens terug te zien.
Ik weet nog dat "viewpoint" op een gegeven moment nadat ie uit was zeer gewild was en voor 900 gulden werd verkocht.
Ik bestelde toendertijd mijn spellen in Duitsland bij "Maro" , scheelde een hoop geld , en ze hadden alles.
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Tue Nov 18, 2008 08:30

Voor de huidige generatie gamers (12-18 jaar) is dit soort prijzen echt nauwelijks voor te stellen, vooral omdat ze de rechtvaardiging ervan niet kunnen zien. Dat de Neo games er voor ons vroeger als een droom uitzagen omdat het 100% arcade-perfect graphics waren, daar kan waarschijnlijk niemand van de huidige generatie zich nu nog iets bij voorstellen. Er is natuurlijk ook niet meer zoiets als arcade-perfect, console games zijn tegenwoordig van gelijke grafische kwaliteit of zelfs beter. De hele arcade experience is daardoor veel minder bijzonder geworden vind ik.

Overall was gaming toen veel duurder. Ik weet nog dat ik voor MKII en SF2turbo op de SNES 225 gulden per stuk heb betaald bij release, zo'n 100 euro. De huidige gamer mag over prijzen niet klagen (wel over kwaliteit imo).
DNL
Active Level:
Active Level:

Post by DNL » Tue Nov 18, 2008 11:10

Ja wat een prijzen toendertijd. Herinner me nog dat al die mooie grote neogeo dozen te koop stonden bij de speciaalzaak in de buurt. 200 gulden voor final fight 2 import en 250 gulden voor Chrono Trigger op releasedag haha dat waren de days! Geen enkele import game kon je vinden voor minder dan 200 gulden.

Voor mij waren dit de gouden jaren, in de tijd van de SNES en Neo-Geo.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Tue Nov 18, 2008 13:34

Ook in 1993, de aankondiging van een revolutie: de eerste 32-bit console in Europa (en US)! Als het goed is heb ik ook nog een NL ad hiervan, ben benieuwd wat de CD32 mocht kosten bij de release. Ik zal eens zoeken.

Image
goatboy

Post by goatboy » Tue Nov 18, 2008 14:21

Double speed CD was toen een feature, lachuh :) Kan me herinner dat de Sega Megadrive al weer tegen z'n eind liep en toen kwam Commodore met dit.
almighty

Post by almighty » Tue Nov 18, 2008 16:18

CD32 toen nog gekocht en volgens mij was hij 600 gulden.(kan ook nog eens 800 zijn geweest)
Wat ik wel weet is dat dit naast de Atari Jaguar m'n grootste miskoop was :evil:
Mildoe
Active Level:
Active Level:

Post by Mildoe » Tue Nov 18, 2008 16:32

Alhoewel de choas engine wel erg tof was toendertijd...kon me nog herinneren dat die echt rete moeilijk was...maar echt een toffe top down shooter en power ups etc etc...

En niet te vergeten, echt coole muziek!
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
R-Type

Post by R-Type » Tue Nov 18, 2008 19:37

Ik had een Amiga 1200 in die tijd, dat was feitelijk een CD32 maar dan via floppies en HDD. De Amiga games waren vaak van die B-titels, maar de muziek was echt kick ass. Er zijn wel goede series op dat ding, zoals Turrican bijvoorbeeld.

Een Neo Geo heb ik nog in die setup: console + 2 sticks. Heb oa Shodown, FF2, AoF, Burning Fight en World Heroes ook wel. Die games blijven voor mij ook het coolst, dat latere van '96 etc deed me niet zoveel. Dat had ik ook nooit in de Arcade meegemaakt en er waren oa al consoles als de PSX en Saturn.
almighty

Post by almighty » Tue Nov 18, 2008 23:24

Turrican was zeker 1 van de betere Amiga games en zal die tijd nooit vergeten.
d
Active Level:
Active Level:

Post by d » Wed Nov 19, 2008 10:18

Vette muziek ook Turrican.
Zelf ook nog destijds Art Of Fighting 2 gehaald, was ook iets met 4.. gulden.
Destijds erg veel geld, maar nu ik erop terugkijk viel dat toch wel weer mee.
Super Famicom games waren ook al 200 gulden: Starfox, Axelay, Street Fighter 2, dus aes waren het dubbele. Cartridges waren 10X zo groot :lol:
almighty

Post by almighty » Wed Nov 19, 2008 11:01

Ook nog gehad en alleen gekocht voor 'Alien vs Predator'
Image
Image
Image
Na mijn idee de beste (en enige) goede game voor de Atari Jaguar.
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Thu Nov 20, 2008 11:28

Eind 89/ begin 90 komt de LYNX uit, vele malen krachtiger dan gameboy en gamegear en de meestbelovende handheld van die tijd. Helaas geen marketing, tweemaal zo duur als de gameboy bij release en weinig 3rd party ondersteuning waar de LYNX uiteindelijk door ten onder is gegaan. Op het gebied van graphics echter was de LYNX veruit superieur en pompte er zelfs polygonen uit. Tevens de enige handheld ooit die zowel door links- als rechtshandigen bespeeld kan worden door hem te "flippen".

Eerste generatie in de uitverkoop: (absurde afmeting)

Image
Post Reply