Vergelijk met het verleden en voorspel

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
Ken
Active Level:
Active Level:

Vergelijk met het verleden en voorspel

Post by Ken » Sat Mar 03, 2007 15:16

Nu ik weer een tijdje op Xbox Live zit besef ik weer hoe belangrijk online gaming is in de huidige markt. Games als Rainbow Six, Virtua Tennis 3, Virtua Fighter 5 etc. zullen op de Xbox360 meer te bieden hebben dan op de PlayStation3.

De Dreamcast had in het begin echter ook veel meer te bieden dan de PlayStation2 en iedere titel die op beiden consoles uitkwam was op de DC grafisch beter. Wat het verhaal daarna was is bekend.

Zijn deze twee situaties met elkaar te vergelijken? Zullen mensen uiteindelijk toch wel puur voor de naam Sony gaan en de voordelen van online gamen naast zich neerleggen voor de exclusieve opvolgers van best sellers? Of is het nu toch eindelijk zo dat Sony zijn hand heeft overspeelt en het met BluRay bovendien een domme keuze heeft gemaakt?
Fonzi

Post by Fonzi » Sat Mar 03, 2007 16:36

Sinds ik PES6 online heb gespeeld, besef ik ook hoe belangrijk online gamen is geworden. Ik ben er nooit echt een fan van geweest maar dat is nu aan het veranderen.

Wat XboxLive voor mij zo goed maakt is dat je voortdurend het hele online gebeuren aan de toppen van je vingers hebt. Eén druk op de knop en je hebt alle informatie die je nodig hebt. Ik vind het leuk om te zien wat mijn vrienden aan het spelen zijn, hoe ze verder vorderen in hun spel. De achievement zorgen er voor mij echt voor dat ik een spel langer speel, alhoewel ik geen achievement hoer ben. Waar MS vooral in geslaagd is met XBL, is het gevoel dat je tot een grote community hoort.

PS3 loopt daar voorlopig nog serieus achterop, om van de Nintendo Wii maar helemaal te zwijgen. Maar ik vermoed dat Sony wel zal bijbenen. Ik ben benieuwd wat heel hun 'Home' concept zal inhouden. Op de GDC zal duidelijk worden wat we op online gebied nog van hen kunnen verwachten.

Ik zie geen enkel verband tussen de DC/PS2 en 360/PS3. Het grote verschil tussen deze laatste twee blijf voorlopig de content vind ik. 360 bied je het beste van de Westerse ontwikkelaars, de PS3 van de Japanse ontwikkelaars. Mij maakt het niet uit welke console al dan niet het best verkoopt. Met m'n 360/PS3 en Wii kan ik er gewoon de beste games uitkiezen.
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Sat Mar 03, 2007 16:50

Als je Sega en Sony vergelijkt zie je een middelgroot bedrijf enkel gericht op de gamesbranche tegen een media-gigant. Sony kon 10x zoveel geld pompen in de ps2 dan Sega in de DC na de toch matige ontwikkeling die de saturn kende na de release in Amerika en Europa. Nu is het de strijd tussen 2 media-giganten (ik laat Nintendo buiten beschouwing) dus ik denk dat fouten wegpoetsen een stuk makkelijker is geworden. Ik vermoed dat Sony dan ook na geruime tijd al het goede wat het zelf brengt met de ps3 zal combineren met het betere kopieerwerk van het goede wat de 360 te bieden heeft, en natuurlijk een monsterlijke reclamecampagne zal starten binnen niet al te lange tijd.
Echter, de prijs is allesbepalend en zal moeten zakken wil het grote publiek en masse naar de winkel rennen maar ook daar kan Sony wat water bij de wijn doen. Ik ben benieuwd en hoop dat één van beide bedrijven zich genoodzaakt zal voelen om met echt iets nieuws te komen om zo een groter onderscheid tussen beide consoles te maken !!!
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Sat Mar 03, 2007 19:20

Ik heb ze gelukkig reeds alle drie en dus boeit het me eigenlijk niet al teveel. Dat heeft het me nooit gedaan zeker niet omdat ik altijd een enorme Sega fan ben geweest en zolang ik me kan herinneren was die altijd de underdog. Ik ga voor de games die me boeien op alle de drie de consoles. 360 voor online play, ps3 voor de dikke games die er toch gaan komen en de Wii voor als ik me moe wil maken door flink met een remote te zwaaien. Iedere console heeft zijn sterke en zwakke punten zoals altijd. Maar voor de mensen die er maar 1 aanschaffen, wat dus de grote massa is, kan de keuze best eens lastig worden. Je moet goed gaan kijken wat je belangrijk vind. Wil ik veel en vaak toffe games online spelen wat de 360 me biedt? Wil ik de grafisch meest dikke machine met toffe exclusieve opvolgers en die paar unieke titels of ga je voor het nieuwe technische vernuft wat de Wii te bieden heeft. Ik denk dat de keuze best lastig zal zijn en dat Sony misschien wel zal winnen maar niet met de voorsprong die ze met de ps2 hadden. Vergeet niet dat de 360 al een grote userbase heeft in de usa en europa. Daar kan sony zich nog wel eens in vergissen. Om over de Wii maar niet te beginnen. Mijn bijna allemaal niet gamende collega's vragen me de hemd van het lijf over mijn Wii. Werkt dat echt goed? Is het echt zo tof als op de commercials? Ik zag professionele tennissterren erop spelen en die zeiden dat het net als echt speelde? Verwacht je nog meer van dat soort games erop? Allemaal vragen die ik met ja moet beantwoorden en twee hebben er reeds 1 gekocht en zijn er helemaal weg van. Ook over de prijs zijn ze vaak erg te spreken. Het lijkt er dan toch echt op dat de strategie van Nintendo om een nieuwe markt aan te boren toch al zijn vruchten begint af te werpen. Het zal met de aankomende release van de ps3 in europa alleen maar leuker worden om de verkoopcijfers te volgen. Ik lees overal dat er voor iedere ps3 twee Wii over de plank gaan en dus doet Nintendo het op dit moment lekker. In Japan zijn het geen 360 fans dus ik ben erg benieuwd hoe de strijd in europa zal zijn tussen microsoft en sony. Zolang ze elkaar maar opnaaien om steeds betere en unieke games te maken vind ik alles best.
De online play van de ps3 is trouwens wel erg triest! Ik speelde deze week even RR7 online om het te checken....dus ik in een lobby....hey waar is mijn headset??? Ow fuck ik kan stukjes tekst kiezen :s Wtf dacht ik, Sony wat doe je me aan damn. Echt zoiets kan de online play helemaal breken en dat deed het dus ook. Dan speel ik wel RR6 online om mijn 360. Ik speel nu veel VF5 op mijn ps3. Erg leuk die Quest mode. Je kan lekker trainen en nieuwe items voor je chara halen. Maaaaaar als er een online functie op zou zitten dan kan ik door de week ook tegen mijn vrienden matten. Dus als de 360 versie komt dan ben ik bang dat ik weer 60e over de toonbank kan gaan smijten + de kosten voor een degelijke stick.
Just my 2 cents ;)
Post Reply