Vervangen van BIOS op een Lindbergh videokaart

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Vervangen van BIOS op een Lindbergh videokaart

Post by Cageman » Tue May 24, 2011 11:29

De Lindbergh maakt gebruik van videokaarten van Nvidia. In mijn geval was de videokaart kapot, en ik heb deze vervangen door een standaard videokaart die ik op EBay had gekocht. Het origineel is een kaart van NVidia zelf, ik heb een MSI gekocht (7800GS).

Na allerlei problemen met de kaart besloot ik de BIOS van de nieuwe kaart te vervangen door de BIOS die op de oude kaart staat.

Wat heb ik daarvoor gedaan:
  • Bootable floppy gemaakt met MS-DOS erop. Geen memory managers enzo, gewoon een kale boot. Even googlen en er zijn allerlei bootable media zo te downloaden. Ik moest een floppy gebruiken omdat het oude moederbord dat ik gebruik geen booting van USB ondersteunt (en ja, moest natuurlijk een AGP slot hebben)
  • NVFLASH gedownload en op de floppy gezet. NVFLASH is een utility voor NVidia chipsets waarmee je de BIOS kunt dumpen en flashen
  • PC aangezet met de originele videokaart in het AGP slot.
  • Commando NVFLASH --save A:\LIND.ROM uitgevoerd
  • PC weer uit, en nieuwe videokaart erin gezet.
  • PC weer aan, BIOS van de nieuwe kaart eerst gedumpt, en daarna commando NVFLASH -4 -5 -6 A:\LIND.ROM gedraaid. De '-4' optie is ongedocumenteerd maar noodzakelijk. het zorgt voor een geforceerde flash van de BIOS. Als je deze optie niet meegeeft gaat het flashen verkeerd vanwege een mismatch in device ID's.
  • PC weer uit, videokaart eruit, en in de Lindbergh gezet.
Een dergelijk proces kun je voor veel andere videokaarten ook volgen. De utility zal anders zijn (atiflash ipv nvflash ;-))

Voor de liefhebber: In het attachment aan deze post zit de laatste versie van NVFLASH, en de BIOS van de originele Lindbergh NVidia 7800GS kaart (versie 5.70.02.30.32).

Ik heb begrepen dat het niet mogelijk is om een 7800GS met een 5.71 BIOS te flashen naar 5.70, dus zorg ervoor dat je een 7800GS regelt met een 5.70 BIOS. De 5.71 BIOS is vooral terug te vinden op de overclocked versies van de 7800GS.

nvFlash.v5.77.zip
NVFlash DOS Utility (5.77)
(355.56 KiB) Downloaded 226 times

LIND.ROM
Sega NVidia 7800GS BIOS (5.70.02.30.32)
(62 KiB) Downloaded 263 times
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Re: Vervangen van BIOS op een Lindbergh videokaart

Post by Ken » Tue May 24, 2011 14:32

Vette post!
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Vervangen van BIOS op een Lindbergh videokaart

Post by Da Dude » Tue May 24, 2011 18:09

Netjes gedaan. goeie uitleg
dexx
Active Level:
Active Level:
Posts: 503
Joined: Thu Aug 06, 2009 15:21

Re: Vervangen van BIOS op een Lindbergh videokaart

Post by dexx » Sun Jun 05, 2011 12:42

super gaaf ja, ik heb vroeger ook wel eens wat geforce kaartjes geflashed, maar dit is wel de CHEAPEST oplossing voor een arcade (in dit geval lindbergh) systeem, bios flash en gaan :) klasse!!
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Vervangen van BIOS op een Lindbergh videokaart

Post by Da Dude » Sun Jun 05, 2011 21:11

Had je trouwens me post nog gezien om je kaart te repareren via de oven?
dexx
Active Level:
Active Level:
Posts: 503
Joined: Thu Aug 06, 2009 15:21

Re: Vervangen van BIOS op een Lindbergh videokaart

Post by dexx » Sun Jun 05, 2011 21:20

Da Dude wrote:Had je trouwens me post nog gezien om je kaart te repareren via de oven?


ik wel, ik heb vaker gehoord dat deze truuk ook echt werkt, niet dat ik het ooit gedaan heb :mrgreen:
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Vervangen van BIOS op een Lindbergh videokaart

Post by Cageman » Sun Jun 05, 2011 21:51

Gezien ja. Mijn kaart heeft echter iets dat veel lijkt op Video RAM errors (random gekleurde spikkeltjes over het hele scherm). Maar ach, wie niet waagt.. ik zal het binnenkort eens proberen :-)
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Vervangen van BIOS op een Lindbergh videokaart

Post by Da Dude » Mon Jun 06, 2011 09:47

PS, als de boel in de fik vliegt, don't blame me :-P
jiggymf

Re: Vervangen van BIOS op een Lindbergh videokaart

Post by jiggymf » Thu Sep 08, 2011 13:13

dexx wrote:
Da Dude wrote:Had je trouwens me post nog gezien om je kaart te repareren via de oven?


ik wel, ik heb vaker gehoord dat deze truuk ook echt werkt, niet dat ik het ooit gedaan heb :mrgreen:


werken is een groot woord, het is een tijdelijke oplossing.
Je zit eigenlijk een kaart provisorisch te reflowen, problemen komen bij dit altijd terug binnen een paar weken of maanden.
Wordt helaas HEEL veel gebruikt op ebay, kaarten die kapot zijn even in de oven, verkopen of terug in een laptop/pc en die verkopen, koper krijgt het werkend, werkt een paar weken of maanden en dan is t weer kapot.
Post Reply